Preview: Pokémon Pokopia

Wie onlangs mijn verslag van de Nintendo Switch 2 Showcase voor dit voorjaar las, merkte waarschijnlijk wel dat er één grote titel van Nintendo ontbrak in het lijstje. Op 5 maart verschijnt namelijk de nieuwe Pokémon-game Pokémon Pokopia. Nintendo was deze titel uiteraard niet vergeten, integendeel! Het was zowaar de hoofdattractie van het event en we kregen de kans om uitgebreid aan de slag te gaan met de titel. Vandaag mag ik jullie mijn eerste bevindingen delen van Pokémon Pokopia.

In de gamewereld oogstte de Pokémon-franchise natuurlijk het meeste succes met de populaire rollenspellen, waarvan we eind vorig jaar nog Pokémon Legends: Z-A voorgeschoteld kregen. Maar de firma zit natuurlijk niet verlegen om ook andere horizonten te verkennen met de franchise, wat ons diverse games opleverde zoals Pokkén Tournament DX, Pokémon Mystery Dungeon, Detective Pikachu of Pokémon Snap. Voor Pokémon Pokopia gingen de makers leentjebuur spelen bij Animal Crossing en krijgen we de kans om ons eigen eiland vol met Pokémon te ontwikkelen en te onderhouden. De game werd trouwens ontwikkeld in samenwerking met The Pokémon Company, Game Freak en Koei Tecmo. Tijd om in de wereld van Pokopia te duiken!

Poke_mon Pokopia_Media Preview_Screenshot 3_EN.png

Je eigen Pokémon-utopia maken​

In Pokémon Pokopia kruipen we in de huid van een Ditto die ontwaakt op een verdord en verlaten eiland. Nu ja, verlaten totdat onze Ditto een eenzame Professor Tangrowth tegenkomt die hem vertelt dat alle Pokémon en hun trainers verdwenen zijn. Voordat je het weet slaag je erin om het uiterlijk van jouw trainer te imiteren en ga je samen op verkenning. Al snel ontdek je dat je niet de enige Pokémon bent die plotsklaps is verschenen op het eiland. Wat verderop vinden jullie een uitgedroogde Squirtle die je hulp nodig heeft. Gelukkig kun je zijn krachten overnemen en toevallig blijkt dit ook handig te zijn om de omgeving te bewateren en opnieuw tot leven te brengen. Naast het vergroenen van je eiland ontdek je al snel dat dit andere voordelen met zich meebrengt.

Voor je het weet ontmoet je namelijk tal van andere Pokémon op het eiland. Zo vond ik in mijn speelsessie onder andere een Charizard, Bulbasaur, Combee, Scyther en een Hitmonchan. Elk van deze Pokémon heeft zijn eigen habitat en wanneer je een fonkeling op de grond ziet, krijg je een hint over hoe je deze habitat kan bouwen, waarna er vervolgens een Pokémon intrek neemt. Deze Pokémon hebben vaak jouw hulp nodig, al dan niet om hun habitat comfortabeler te maken. Sommigen zullen je ook hun krachten geven, waardoor je nieuwe tools krijgt om je eiland vorm te geven. Daarnaast krijg je ook toegang tot een werkbank waar je allerhande items zal kunnen craften om je eiland te verfraaien.

Al snel ontdek je dat je niet de enige Pokémon bent die plotsklaps is verschenen op het eiland.

Naarmate je missies en uitdagingen vervult, en het eiland opknapt, verdien je geld en stijg je ook in rang. Op deze manier speel je via een oude computer die je naast een vervallen Pokémon Center in de winkel vindt nieuwe crafting-recepten vrij. Het spel laat je dus niet volledig aan je lot over en geeft je een zekere richting om te vorderen in het spel. Zo moest ik op een bepaald moment een huisje maken en had ik hiervoor een bepaald type Pokémon nodig. Natuurlijk had ik deze nog niet, waardoor ik even op verkenning ging en al snel de nodige habitat kon maken. Eens een Pokémon in de vorm van Timburr zich daar gesetteld had en ik de nodige grondstoffen had verzameld, kon er overgegaan worden tot de bouw van mijn huisje. Om het lekker knus te maken, moest ik ten slotte ook nog een bed en een stoel en een tafel maken. Dit alles zonder de noden van mijn Pokémon uit het oog te verliezen natuurlijk.

Een handje toesteken​

Eens mijn huisje er goed en wel stond - al was het eigenlijk meer een hutje - was het echter tijd om mijn eiland achterwege te laten en met enkele andere aanwezigen in de multiplayer te duiken. Pokémon Pokopia laat je immers toe om met drie medespelers samen te spelen. Onze opdracht was simpel: herstel het Pokémon Center op dit eiland. Dit was gemakkelijker gezegd dan gedaan, want hievoor moesten we twee types Pokémon vinden, waarvan we er eentje niet vonden. Gelukkig veranderde deze vereiste na een tijdje en konden we het doen met een Pokémon die we wel al hadden gevonden. De nodige materialen waren al snel verzameld, waardoor het Center er in een mum van tijd stond. Ondertussen kon ik ook nog twee coole transformaties van Ditto ontdekken, waarmee je wat meer verkenningsmogelijkheden krijgt. Zo kan je veranderen in een Dragonite om door de lucht te zweven en in een Lapras om je vlot over het water te bewegen.

Het mag duidelijk zijn, Pokémon Pokopia is niet je typische RPG, maar de cozy lifestyle-formule werkt eigenlijk bijzonder goed. Het spel straalt een kindelijke charme uit en visueel deed het spel mij wat denken aan Dragon Quest Builders. Het zijn dus geen pure Voxel-graphics, denk bijvoorbeeld aan Minecraft, maar het heeft er wel wat van weg en het design van de personages is meer conventioneel. Het tempo is ook lekker gezapig, ideaal voor als je languit in je zetel of je bed ligt. Wie er altijd al van gedroomd heeft om een Animal Crossing-game bevolkt met Pokémon te spelen, hoeft dus gelukkig niet lang meer te wachten.

Conclusie

Met Pokémon Pokopia brengen de makers ons een Animal Crossing-achtige ervaring in het Pokémon-universum, waarbij we in de huid van een Ditto kruipen en ons eigen eiland tot leven brengen, bevolkt met al je favoriete Pokémon. Speel alleen of samen met je vrienden in deze cozy lifesim die met zijn charmante stijl heel wat harten zal doen smelten. Ik ben alvast benieuwd naar wat de volledige game allemaal voor ons in petto zal hebben vanaf 5 maart.

Over

Beschikbaar vanaf

5 maart 2026

Gespeeld op

1. Nintendo Switch 2

Beschikbaar op

1. Nintendo Switch 2

Genre

1. Adventure

Ontwikkelaar

1. Game Freak
  2. Koei Tecmo
  3. Nintendo

Uitgever

1. Nintendo
  2. The Pokémon Company

Dat Ditto personage is wel een afknapper imo.
Concept van animal crossing met pokemon is wel boeiend maar dat karakter zien is :help:

Redactie
Dat Ditto personage is wel een afknapper imo.
Concept van animal crossing met pokemon is wel boeiend maar dat karakter zien is :help:
Ik vond het initieel ook maar raar, maar het went snel, zeker als je zelf het uiterlijk wat aanpast en als je ziet hoe je personage kan transformeren.

Terug
Bovenaan