Preview: Tomodachi Life: Living the Dream

Stel je voor: je maakt een digitale versie van jezelf of een totaal absurd personage met een robotstem (creatieve vrijheid, je weet wel), dropt die op een eiland, en nog geen tien minuten later is die vrolijk liedjes aan het zingen, verliefd op een compleet willekeurig personage en lichtjes emotioneel omdat hij of zij de verkeerde middaglunch toebedeeld krijgt. Welkom in Tomodachi Life: Living the Dream, waar jij een beetje God mag spelen en vooral toekijkt hoe je eigen mini-samenleving langzaam floreert en af en toe lichtjes ontspoort.

Tomodachi Life: Living the Dream is een nieuw onderdeel in de Tomodachi-franchise, een soort life sim met veel humor. De serie begon met Tomodachi Collection dat uitkwam in 2009 en enkel in Japan beschikbaar was en brak vervolgens internationaal door met de opvolger Tomodachi Life op de Nintendo 3DS. Ondanks de populariteit bleef een vervolg lange tijd uit, waardoor de reeks een soort cultstatus kreeg onder fans. Nu is het dus de beurt aan de nieuwere generatie spelconsoles om grappige, schattige Mii's op een eiland te droppen en te zien hoe ze het ervan afbrengen.

Personages creëren en tot leven brengen​

Je start het spel met het aanmaken van je eigen Mii-personage. Daarbij kan je kiezen om je te laten begeleiden door het spel, dat op basis van voorgestelde hoofden, kapsels en kleuren stap voor stap een personage opbouwt, of je gaat volledig zelf aan de slag. In dat laatste geval heb je redelijk wat vrijheid. De opties zijn uitgebreid: van kapsels en kleuren tot de vorm van ogen, neus en wenkbrauwen enzovoort. Het is dan ook zeldzaam dat je tegen echte beperkingen aanloopt bij het creëren van je Mii.

Eens je personage klaar is, word je losgelaten op je eigen eiland. Jij neemt als speler de rol aan van een soort alziend wezen binnen de wereld van Tomodachi Life. Je bepaalt zelf hoe de Mii’s jou aanspreken. In mijn geval koos ik voor “Your Majesty”, een beetje egostreling kan geen kwaad als je toch het opperwezen bent, niet? Wat meteen opvalt in Tomodachi Life: Living the Dream, is dat de Mii’s alles effectief luidop uitspreken. Geef je hen een naam, dan kan je ook de fonetische uitspraak aanpassen, zodat ze de naam correct articuleren. Dat draagt sterk bij aan de immersie. Daarnaast kan je je Mii's unieke 'quirks' geven zodat ze echt een eigen persoonlijkheid ontwikkelen. Misschien wandelt de ene heel stoer rond? Of groet de andere personages met enthousiast gezwaai? De verschillende personages krijgen zo echt hun eigen identiteit en dat maakt het tof om ze ieder op hun eigen manier hun leven te zien leiden.

Tomodachi Life staat bekend om zijn absurde humor, en dat merk je continu.

Naarmate je vordert, kan je steeds meer Mii’s toevoegen aan je eiland en beginnen ze vanzelf met elkaar te interageren. De eerste ontmoetingen tussen onbekende Mii’s zijn vaak grappig om te volgen. Zo kunnen personages het meteen supergoed met elkaar vinden en worden ze al snel besties ofwel verloopt de initiële kennismaking minder vlot en lopen de Mii's er een beetje terneergeslagen bij. Trouwens, als je graag wilt dat bepaalde Mii's meer interacties met elkaar hebben, kan je ze gewoon oppakken en dichtbij het gewenste personage neerzetten. Zo trigger je een interactiemoment. Hoewel de Mii's voornamelijk hun eigen ding doen, kan je dus hier en daar een beetje bijsturen.

Een wereld vol kleine verhalen en verrassingen​

Qua activiteiten is er verrassend veel te doen in Tomodachi Life: Living the Dream. Zoals eerder aangehaald, draait een belangrijk deel van de gameplay rond het uitbreiden van je eiland door steeds nieuwe bewoners toe te voegen. Tegelijk kan je dat eiland naar eigen smaak aanpassen door allerlei items en landschapstegels vrij te spelen. Ook kledij, eten en interieurs spelen daarin een grote rol. Het spel is zo opgebouwd dat je geleidelijk aan steeds meer opties vrijspeelt, wat zorgt voor een duidelijk gevoel van progressie.

Wat het extra leuk maakt, is dat de Mii’s ook echt iets doen met die voorwerpen. Zo had ik besloten om een doos zakdoekjes aan de goedlachse Hilda (een van mijn personages) te geven. Niet veel later zag ik haar wat verdrietig op de grond zitten, met waterige oogjes en de doos tissues naast haar. Een klein detail, maar wel eentje dat meteen een glimlach op je gezicht tovert. Allez ja, niet het feit dat Hilda aan het wenen was natuurlijk, je snapt me wel.

Het is bijzonder verslavend om nieuwe voorwerpen te ontgrendelen en te zien hoe je eilandbewoners daarop reageren.

Die luchtige sfeer zit eigenlijk doorheen het hele spel verweven. Tomodachi Life staat bekend om zijn absurde humor, en dat merk je continu. Zo kan je bijvoorbeeld de dromen van slapende Mii’s bekijken, en laat ons zeggen dat die vaak behoorlijk… creatief zijn. Ook wanneer de ene Mii gevoelens ontwikkelt voor een andere, levert dat regelmatig grappige situaties op. De interacties zijn overal aanwezig, vaak subtiel, en zorgen ervoor dat de wereld verrassend levendig en organisch aanvoelt.

Een centraal spelelement is de Wensfontein. Door je Mii’s gelukkig te maken en hen cadeaus te geven die ze appreciëren, verzamel je een soort gele ‘geluksmaterie’. Heb je daar genoeg van, dan kan je die in de fontein gieten. Eens die gevuld is, mag je een wens in vervulling doen gaan, waardoor je bijvoorbeeld nieuwe items vrijspeelt. Wat me tijdens deze preview vooral opviel: het is bijzonder verslavend om nieuwe voorwerpen te ontgrendelen en te zien hoe je eilandbewoners daarop reageren. Het zorgde frequent voor een fijn momentje. Ja, hiervan wil ik gerust meer proeven.

Conclusie

Tomodachi Life: Living the Dream lijkt perfect te doen wat de reeks in eerste instantie zo geliefd heeft gemaakt: een charmante, absurde en verrassend levendige sandbox vol kleine, memorabele momenten. Het is plezant om je eigen mini-samenleving te zien groeien en reageren op alles wat je hen voorschotelt. Het spel weet constant te entertainen met zijn eigenzinnige humor en speelse vrijheid. Ook de gameplayloop lijkt er eentje te worden van de verslavende variant. Het is amusant om voorwerpen vrij te spelen en de reacties van de Mii's hierop te aanschouwen. Zo komt je zelfgecreëerd wereldje echt tot leven. Ik ben alvast heel benieuwd naar de volledige release van het spel op 16 april.

Over

Beschikbaar vanaf

16 april 2026

Gespeeld op

1. Nintendo Switch

Beschikbaar op

1. Nintendo Switch
  2. Nintendo Switch 2

Genre

1. Simulator

Ontwikkelaar

1. Nintendo