Yoshi keert terug in een nieuw avontuur dat even charmant als mysterieus oogt. Met Yoshi and the Mysterious Book slaat Nintendo een iets andere richting in, waarbij het bekende platformen gecombineerd wordt met puzzels die draaien rond een magisch boek. Mijn eerste speelsessie bij Nintendo toonde alvast een kleurrijke wereld vol geheimen, maar ook een speelse twist die perfect past bij het zachte karakter van Yoshi.
Centraal in deze nieuwe titel staat een mysterieus boek dat als toegangspoort dient tot verschillende werelden. Elke pagina lijkt, in typische Nintendo-stijl, een nieuw thema te introduceren, van klassieke graslanden tot meer abstracte en fantasierijke omgevingen. Het zorgt ervoor dat de variatie hoog blijft en spelers constant verrast worden. De pagina’s zelf fungeren als een soort hubwereld waarin je levels selecteert door op zoek te gaan naar beestjes op de pagina. Elk beestje heeft zijn eigen level en puzzels, waarbij je gaandeweg meer leert over hun eigenschappen om ze later opnieuw te gebruiken in andere uitdagingen. Dat zorgt voor een leuke wisselwerking tussen ontdekken en toepassen.
De visuele stijl blijft een van de grootste troeven. Alles oogt alsof het met de hand gemaakt is, met zachte kleuren en een bijna tastbare textuur die het geheel een warme uitstraling geeft. Zonder twijfel één van de mooiste games op de Switch 2 van dit moment.
Als deze preview een goede indicatie is, dan staat ons opnieuw een hartverwarmend avontuur te wachten dat zowel nostalgie als vernieuwing weet te combineren. Yoshi bewijst hiermee opnieuw dat eenvoud en creativiteit hand in hand kunnen gaan.
Op het eerste zicht lijkt deze nieuwe game diezelfde richting uit te gaan, met een sterke focus op charme en toegankelijkheid. Dat werkt, maar roept ook de vraag op of er voldoende diepgang aanwezig is om spelers langdurig geboeid te houden. Wat vaak ontbreekt in recente Yoshi-games is het gevoel dat je echt wordt uitgedaagd, alsof de game bewust vermijdt om het moeilijk te maken.
Toch biedt het concept van het mysterieuze boek potentieel. Van wat ik al gezien heb, dient het niet enkel als creatieve insteek, maar zorgt het ook voor meer variatie in spelmechanieken, dan kan dit wel eens de moderne Yoshi-game zijn die mij tot het einde geboeid blijft houden. Voorlopig lijkt het vooral een hartverwarmend avontuur te worden dat inzet op ontdekking en creativiteit … en daar is op zich natuurlijk helemaal niets mis mee. Ik heb me alleszins enorm geamuseerd met mijn speelsessie van 2 uur bij Nintendo.
Centraal in deze nieuwe titel staat een mysterieus boek dat als toegangspoort dient tot verschillende werelden. Elke pagina lijkt, in typische Nintendo-stijl, een nieuw thema te introduceren, van klassieke graslanden tot meer abstracte en fantasierijke omgevingen. Het zorgt ervoor dat de variatie hoog blijft en spelers constant verrast worden. De pagina’s zelf fungeren als een soort hubwereld waarin je levels selecteert door op zoek te gaan naar beestjes op de pagina. Elk beestje heeft zijn eigen level en puzzels, waarbij je gaandeweg meer leert over hun eigenschappen om ze later opnieuw te gebruiken in andere uitdagingen. Dat zorgt voor een leuke wisselwerking tussen ontdekken en toepassen.
Vertrouwde charme met nieuwe ideeën
Hoewel de basis trouw blijft aan eerdere Yoshi-games, valt meteen op hoe sterk de nadruk ligt op interactie met de wereld. Vijanden opeten, eieren gooien en verborgen paden ontdekken blijven aanwezig, maar worden aangevuld met nieuwe manieren om de omgeving te manipuleren. De levels zelf zijn vrij kort en in een tiental minuten uit te spelen, maar dan heb je misschien nog maar een fractie van alles gezien. Er zitten enorm veel geheimen in elk level, en acties in latere levels kunnen eerdere gebieden beïnvloeden. Die aanpak zorgt voor een sterke herspeelbaarheid en geeft spelers een reden om telkens opnieuw terug te keren.Een zachte, maar verrassend diepgaande ervaring die je blijft belonen voor je nieuwsgierigheid.
De visuele stijl blijft een van de grootste troeven. Alles oogt alsof het met de hand gemaakt is, met zachte kleuren en een bijna tastbare textuur die het geheel een warme uitstraling geeft. Zonder twijfel één van de mooiste games op de Switch 2 van dit moment.
Voor jong en oud
Zoals we van Nintendo gewend zijn, mikt Yoshi and the Mysterious Book op een breed publiek. De game lijkt toegankelijk genoeg voor jongere spelers, maar bevat tegelijkertijd voldoende geheimen en puzzels voor wie alles wil ontdekken. Mijn speelsessie was niet bijzonder uitdagend, wat perfect past binnen de richting die de reeks de voorbije jaren is uitgegaan. De recentere games uit de reeks hebben de uitdaging meer verstopt in zoeken van collectibles en puzzels in de levels zelf, in plaats van moeilijke platformactie.Als deze preview een goede indicatie is, dan staat ons opnieuw een hartverwarmend avontuur te wachten dat zowel nostalgie als vernieuwing weet te combineren. Yoshi bewijst hiermee opnieuw dat eenvoud en creativiteit hand in hand kunnen gaan.
Eigen indrukken
Persoonlijk ben ik minder fan van die ‘kinderachtige’ insteek. Mijn favoriet blijft nog steeds Super Mario World 2: Yoshi’s Island, dat een sterke balans bood tussen puzzels, platformactie en uitdaging. Bij recentere titels zoals Yoshi’s Crafted World en Woolly World merkte ik dat de motivatie halverwege wat wegviel, vooral door het gebrek aan echte spanning in de gameplay.Op het eerste zicht lijkt deze nieuwe game diezelfde richting uit te gaan, met een sterke focus op charme en toegankelijkheid. Dat werkt, maar roept ook de vraag op of er voldoende diepgang aanwezig is om spelers langdurig geboeid te houden. Wat vaak ontbreekt in recente Yoshi-games is het gevoel dat je echt wordt uitgedaagd, alsof de game bewust vermijdt om het moeilijk te maken.
Toch biedt het concept van het mysterieuze boek potentieel. Van wat ik al gezien heb, dient het niet enkel als creatieve insteek, maar zorgt het ook voor meer variatie in spelmechanieken, dan kan dit wel eens de moderne Yoshi-game zijn die mij tot het einde geboeid blijft houden. Voorlopig lijkt het vooral een hartverwarmend avontuur te worden dat inzet op ontdekking en creativiteit … en daar is op zich natuurlijk helemaal niets mis mee. Ik heb me alleszins enorm geamuseerd met mijn speelsessie van 2 uur bij Nintendo.
Conclusie
Als deze preview een goede indicatie is, dan lijkt Yoshi and the Mysterious Book opnieuw een charmant en creatief avontuur te worden dat vooral inzet op ontdekking en toegankelijkheid. De nieuwe ideeën rond het mysterieuze boek zorgen voor frisse gameplay en interessante puzzels, al blijft voor mij persoonlijk de vraag of de uitdaging voldoende aanwezig zal zijn om ook ervaren spelers langdurig te blijven boeien. Voor fans van de reeks en jongere spelers lijkt dit alvast een warme aanrader!
Over
Beschikbaar vanaf
21 mei 2026
Gespeeld op
- Nintendo Switch 2
Beschikbaar op
- Nintendo Switch 2
Genre
- Platformer
- Puzzle
Ontwikkelaar
- Nintendo