Prijzen onderhoud / herstellingen / vervangingen

Niet echt onderhoud of herstelling, maar is dat normaal dat m'n verzekering met €200 gestegen is in 2 jaar tijd? Indexering zeggen ze. En de waarde van mijn voiture maar zakken.

Auto is van 2018, heb nog steeds full omnium en betaal 1035 euro. Als ik naar mini omnium ga zit ik op 706 euro. Eigen schade en vandalisme zitten er dan niet meer in. Ik twijfel sterk. Mezelf kennende, van 't moment ik kies voor een mini omnium ga ik ergens tegen rijden of trekt iemand krassen in mijnen auto.

Vanaf wanneer schakelen jullie over?
Had met mijn Audi ook een full omnium in het begin, maar die franchise zat er ook bij en dat was €250 per maand. Berekend op 221kW, natuurlijk. Kleine omnium was €150/maand zonder die franchise. Ben dan met COVID overgeschakeld naar Corona Direct (Belfius Direct) en betaalde €70/maand voor kleine omnium. Audi was net geen 10 jaar toen ik die wegdeed en nu met de Skoda (2018) heb ik ook terug een kleine omnium en betaal €45/maand voor 10k km/jaar voor alles incl. Glasbreuk, natuurkrachten, diefstal, bestuurdersverzekering, passagiersverzekering, inboedel, vervangwagen en trekhaak. Ongeacht hoeveel personen er mee op die polis staan.

Hier zelfde dilemma vwb omnium. 1680€. Auto is 5 jaar, kan bij sommige verzekeraars al niet meer full-omnium verzekerd worden. Maar zelf heb ik die nog maar 2 jaar. Voelt nog "te nieuw" aan, en ik zie het zo weer gebeuren dat de dag na omschakeling op mini-omnium, ik tegen een betonblok op een parking zit... Hij heeft ook een opvallender kleur, en er moet maar eens enen een kras trekken op trekken en hupla.

Bij een vorige (bedrijfs)wagen ook al eens blikschade gehad en ik weet hoe duur het soms kan zijn. Ooit eens een deur van iemand afgereden (stormweer, deur waaide plots wagenwijd open). Beschadiging van motorkap helemaal tot achterflank. Het kwam op amper 1 cm aan maar kon geen bruusk uitwijkmanoeuvre meer maken owv tegemoetkomend verkeer. Met de kostprijs van die herstelling zou ik nu iig 2.5 jaar die full-omnium knn betalen...

Ik denk dat ik die dus nog een 2-tal jaar ga houden, al overweeg ik mss een andere verzekeraar (ethias 1680 atm, bij Argenta 1380 bv. Wel 0€ franchise bij ethias.)

Laatst bewerkt:
Hier zelfde dilemma vwb omnium. 1680€. Auto is 5 jaar, kan bij sommige verzekeraars al niet meer full-omnium verzekerd worden. Maar zelf heb ik die nog maar 2 jaar. Voelt nog "te nieuw" aan, en ik zie het zo weer gebeuren dat de dag na omschakeling op mini-omnium, ik tegen een betonblok op een parking zit... Hij heeft ook een opvallender kleur, en er moet maar eens enen een kras trekken op trekken en hupla.

Bij een vorige (bedrijfs)wagen ook al eens blikschade gehad en ik weet hoe duur het soms kan zijn. Ooit eens een deur van iemand afgereden (stormweer, deur waaide plots wagenwijd open). Beschadiging van motorkap helemaal tot achterflank. Het kwam op amper 1 cm aan maar kon geen bruusk uitwijkmanoeuvre meer maken owv tegemoetkomend verkeer. Met de kostprijs van die herstelling zou ik nu iig 2.5 jaar die full-omnium knn betalen...

Ik denk dat ik die dus nog een 2-tal jaar ga houden, al overweeg ik mss een andere verzekeraar (ethias 1680 atm, bij Argenta 1380 bv. Wel 0€ franchise bij ethias.)
Wagen is van 2018 maar ik heb hem ook pas 3 jaar. Audi A4 avant.

Misschien dan toch, voor die 329 euro extra, een jaartje full omnium bijdoen. Veel geld als er niets gebeurd, heel weinig als er zich wel iets voor doet.

Oliewissel Range Rover Sport p460e 3.0 Benzine bij JLR dealer in Asse.

OmschrijvingHoeveelheidPrijs/eenh.Bedrag
Werkuren
17.000 km Full Service1,20105,00126,00
Totaal werkuren126,00
Onderdelen
Filterelement - oliefilter124,8224,82
Ruitensproeiervloeistof22,004,00
Olieaftapplug16,706,70
Olie Castrol 0W20 bulk9,5028,95275,03
Smeren114,8814,88
Testbook133,0633,06
Totaal onderdelen358,49
Diversen
Check software en foutcodes13535,00
Totaal diversen35,00
Diversen
Klein materiaal16,306,30
Milieutaks119,6719,67
Totaal diversen25,97
Totaal excl.545,46 EUR
BTW - 21%114,55 EUR
Factuur totaal660,01 EUR
Best duur toch dit voor een oliewisseltje?
Als de bulkolie al 28.95/l kost, wat moet het dan niet zijn met olie uit bussen.. :D

Best duur toch dit voor een oliewisseltje?
9,5 liter olie is niet niks, vind ik (hier is dat 3,4 liter)

Als de bulkolie al 28.95/l kost, wat moet het dan niet zijn met olie uit bussen.. :D
28,95€/l voor 0W30 lijkt mij niet abnormaal. Ik betaal 22,50€/l voor 5W30.
Bussen zijn veel goedkoper... ik zie 7,28€/liter... best schandalig die garageprijzen voor olie (en ook bvb ruitenwissers)

Uurprijs vind ik wel fors: 105€ vs 80€ hier.

Daarstraks ook naar de garage, erkende dealer, geweest
Bedragen excl 21% btw

Klein onderhoud Toyota Yaris 1.33: 209€
Waarvan 33€ voor "cabin air filter + airco one shot"
Een werkuur is hier 80€ (half uur aangerekend)

Ook een nazicht technische controle laten doen, 34€
Een werkuur is dan opeens 95€ (half uur aangerekend) :confused2:

Zonet even het oliepeil gecontroleerd en helaas, zo'n 7-8 mm boven het max peil :(
Niet de 1e keer, vandaar dat ik eens een 'siphonpomp' heb gekocht om zelf het teveel eruit te halen;

Oliewissel Range Rover Sport p460e 3.0 Benzine bij JLR dealer in Asse.

OmschrijvingHoeveelheidPrijs/eenh.Bedrag
Werkuren
17.000 km Full Service1,20105,00126,00
Totaal werkuren126,00
Onderdelen
Filterelement - oliefilter124,8224,82
Ruitensproeiervloeistof22,004,00
Olieaftapplug16,706,70
Olie Castrol 0W20 bulk9,5028,95275,03
Smeren114,8814,88
Testbook133,0633,06
Totaal onderdelen358,49
Diversen
Check software en foutcodes13535,00
Totaal diversen35,00
Diversen
Klein materiaal16,306,30
Milieutaks119,6719,67
Totaal diversen25,97
Totaal excl.545,46 EUR
BTW - 21%114,55 EUR
Factuur totaal660,01 EUR

Je rijdt met een Range Rover dus het kan er vast wel van af en is ook logisch dat je bij de dealer gaat zo lang er garantie is, maar ik zou mij gewoon opgelicht voelen als ik dit krijg voorgeschoteld.
  • 1,2 werkuren aan €105/uur "17.000 km Full Service":
    • Zoals het daar verwoord staat zou je ook denken dat het een forfait is maar blijkbaar niet want er wordt 1,2 aangerekend.
    • Vraag mij altijd af hoeveel een full-time mechanieker effectief wordt uitbetaald als je ziet dat die omgerekend doorfactureerd wordt aan de klant voor net geen €1000 per dag met BTW bij. En dit voor dingen zoals een oliewissel die zelfs een stagair zou moeten kunnen.
  • Olie Castrol 0W20
    • Bij gebrek aan verdere motorolie specificatie vind ik vrij snel bussen 5l Castrol 0W20 Magnatec of Edge aan +- €55 inclusief BTW, dus circa €11/l inclusief BTW
    • Jij zit hier aan €35/l voor bulk terwijl je verwaacht dat die per eenheid net goedkoper is
    • Even 200+% marge nemen op iets dat quasi de helft van de factuur uitmaakt :cheer:
  • Testbook
    • Geen idee wat dit zelfs inhoudt in deze context?
  • Check software en foutcodes
    • 1 minuutje werk om de computer aan te sluiten op de CAN interface, dat is dan €42 inclusief BTW :fingerguns_r:

Vandaag een kleine onderhoud A1 uitgevoerd bij de de officiële Mercedes dealer voor een GLC350e.
Buiten de standaard handelingen van olie, oliefilter vervangen, aanvullen ruitensproeiervloeistof, …
Hebben ze ook de remvloeistof verversd.
Een lekkere 545€ aangerekend.🤬
Dit zal waarschijnlijk de laatste keer zijn dat ik het nog bij een officiële dealer laat uitvoeren.

Vandaag een nieuwe stabilisatorstang laten steken in mijn Renault Megane GT, werken uitgevoerd bij Midas 100,54 euro.
Volgende is een groot onderhoud begin volgend jaar.

Vraagje hier in verband met melding die ik krijg in mijn auto.

Mijn BMW geeft een melding in verband met remvloeistof. Maar ik zie dat deze in de app gewoon staat op 'November 2024'.

Ik ga er dus van uit dat dit een vooraf ingestelde melding is en dat dit niet verbonden is aan één of andere sensor.

Mijn onderhoud van de wagen is pas binnen een tweetal maand gepland, loop ik hier een risico met hier mee te wachten? Ik ken hier niet echt veel van.

Afhankelijk van model/jaar natuurlijk, maar bij mij wordt remvloeistof door de boordcomputer gewoon met een interval van 2 jaar weergegeven.

Onderhoud en remblokken BMW 330i (G20) +-95.000km

Remblokken voor: 329,50€
Slijtageindicator: 16,80€
Remblokken achter: 153,30€
Slijtageindicator: 16,80€
Vervangen remblokken: 93,60€
Motorolie (5,25eh): 100,54€
Oliefilter: 30,64€
Carterdichting: 0,33€
Ruitwisservloeistof: 9,12€
Koelvloeistof: 4,98€
Ruitenwissers: 52,10€
Werkuren onderhoud: 52,00€

Totaal: 859,71€ (+180,55€ btw) is 1040,26€

Wat denken jullie? Eerste keer in een andere garage geweest

Wat mij opvalt is de carterdichting: 0,33€. Hier is dat 2,99€ en dan nog eens 12€ aan "klein materiaal"
Voor ruitenwisservloeistof betaal ik een 3€
Anderzijds zijn dat pinda's tov een factuurbedrag.
Nog geen recente ervaring met remblokken vervangen.

Laatst bewerkt:
Remblokken vind ik toch aan de hoge kant, ofwel zijn dat gigantische dingen?
Carterdichting heb ik nog nooit zien staan op een factuur, waarschijnlijk zit dat bij mijn garagist gewoon in de olieprijs.
Werkuren vind ik dan weer aan de lage kant voor wat er gedaan is.
Voor de rest lijkt het me geen zeer goedkope, maar ook zeker geen zeer dure garagist.

Remblokken vind ik toch aan de hoge kant, ofwel zijn dat gigantische dingen?
Carterdichting heb ik nog nooit zien staan op een factuur, waarschijnlijk zit dat bij mijn garagist gewoon in de olieprijs.
Werkuren vind ik dan weer aan de lage kant voor wat er gedaan is.
Voor de rest lijkt het me geen zeer goedkope, maar ook zeker geen zeer dure garagist.
Mij heeft hij gezegd dat er op de 330 andere remmen zitten. Sport/performance remmen?
Heb de oude gezien, zeker de voorste wel een redelijk formaat (wel eerste keer vervangen op dus gingen ook goed lang mee 😅)

Valt goed mee imho, was wellicht geen BMW dealer...
BMW dealer kom ik niet meer sinds er geen garantie meer op is

Ik vind dat voor remblokken ook wel stevig, maar nu met die inflatie en indien OEM product, het misschien wel de prijs van dit moment is.
Ja daar zitten Performance remmen op.

I.v.m. die remblokken, dealer of niet, als je voor OEM gaat moet ook de onafhankelijke garagist de BMW-prijzen betalen. Hij zal misschien wel minder marge rekenen maar het is niet dat die ineens goedkoop gaan worden.
Je kunt ook gewoon het partnr. opzoeken en zelf even checken.

Terug
Bovenaan