Prijzen onderhoud / herstellingen / vervangingen

Gisteren de stabilisatorstangen aan de andere kant gedaan. Hier geen speciale trucjes moeten gebruiken. Die ging zonder probleem los. Omdat het zo vlot ging ineens ook de schrijven en blokken achteraan vervangen. De rem achteraan rechts begon na 5 minuten rijden ook heel hard te piepen. Bleek dat de blokken aan beide kanten goed vast zaten en de houders. De glijpennen zaten ook vast. Zou met niet verbazen als die op 20 jaar nog nooit zijn vervangen. Bussen wat geschuurd en veel vet erin. Ook die clips waar de blokjes in schuiven proper gemaakt, want die zaten helaas niet blij de blokjes. Was nog niet helemaal tevreden van het resultaat maar het zal toch al een hele verbetering zijn.

Gho, geen idee. Auto zat aan de 100K km en 6 jaar voor verval riem. Riem begon wel scheuren te vertonen daarom vlug laten vervangen. De auto verbruikt ook wel wat olie maar volg ik zelf op. Op zich zeer correcte prijs. Had meer verwacht..
Slechte zuigerringen zijn de oorzaak van het olieverbruik. Hierdoor raken er ook meer uitlaatgassen aan de olie waardoor deze sneller "zuur" kan worden en de natte distributie riem aantast.

In een perfecte wereld is een natte distributieriem dus geen probleem. (Olie altijd op tijd ververst en de juiste olie die de riem niet aantast) In de echte wereld heeft elk motorblok met een natte distributieriem uiteindelijk problemen. Indien je het te laat merkt fatale problemen.

Zowel Stelantis als Ford en alle merken die de fout maken van die modellen met hun eigen merknaam te verkopen (VW en Toyota bestelwagens bvb)

Vijfde distributieriem op 90.000km? Om welke reden hebben ze die dan telkens onder garantie vervangen? Begon die riem effectief al zo snel te desintegreren?

ziezo weer den VW caddy onderhoud, volledig dus alle filters en olie: 250 euro plus btw. :D zalige garagist . die kleintjes kunnen toch soms nog scherpe prijzen geven hé !

nu wel iets anders: auto is 17 jaar oud bijna, en verliest wat olie. ik had gehoopt dat het onderhoud dat ging fixen maar nee.
garagist was eerlijk: het zijn de dichtingen die wat aant verslijten zijn, na 17 jaar begrijpelijk....
zou gauw paar duizend euro zijn om ALLE dichtingen te vernieuwen, hij zegt: laat het zo.

jaja laat het zo, elke paar dagen een olie vlek op mijn oprit :D

hij zei dat dit op zich geen probleem is, dat ik maar om de 2 jaar es olie moet bij vullen, aan het tempo dat hij maar lekt....

ok dan. maar hebben jullie tips om olie vlekken te verwijderen op mijn oprit plattijnen... is nog redelijk hardnekkig vind ik. of verdwijnt dit zowiezo vanzelf na maanden?

ziezo weer den VW caddy onderhoud, volledig dus alle filters en olie: 250 euro plus btw. :D zalige garagist . die kleintjes kunnen toch soms nog scherpe prijzen geven hé !

nu wel iets anders: auto is 17 jaar oud bijna, en verliest wat olie. ik had gehoopt dat het onderhoud dat ging fixen maar nee.
garagist was eerlijk: het zijn de dichtingen die wat aant verslijten zijn, na 17 jaar begrijpelijk....
zou gauw paar duizend euro zijn om ALLE dichtingen te vernieuwen, hij zegt: laat het zo.

hij zei dat dit op zich geen probleem is, dat ik maar om de 2 jaar es olie moet bij vullen, aan het tempo dat hij maar lekt....

ok dan. maar hebben jullie tips om olie vlekken te verwijderen op mijn oprit plattijnen... is nog redelijk hardnekkig vind ik. of verdwijnt dit zowiezo vanzelf na maanden?
Uit eigen ervaring: Nat maken, overvloedig veel Dreft op doen, goed wrijven met schuurborstel en efkes laten intrekken. Dan afspoelen met proper water. Repeat indien nodig. Gaat mss niet 100% weg zijn in 1x, maar tzou toch al moeten beteren.

En voor de toekomst preventief een stuk karton onder de carterpan leggen.

Edit: bij het herlezen van deze post besef ik dat we elkaar waarschijnlijk terugzien in het foute quote topic.

Uit eigen ervaring: Nat maken, overvloedig veel Dreft op doen, goed wrijven met schuurborstel en efkes laten intrekken. Dan afspoelen met proper water. Repeat indien nodig. Gaat mss niet 100% weg zijn in 1x, maar tzou toch al moeten beteren.

En voor de toekomst preventief een stuk karton onder de carterpan leggen.

Edit: bij het herlezen van deze post besef ik dat we elkaar waarschijnlijk terugzien in het foute quote topic.
Geef het toe, ge doet erom.

Dit kan misschien wel helpen. Is een soort poeder dat je erop doet en de olie wordt door dat poeder geabsorbeerd. Nadien veeg je gewoon alles bijeen.

En anders in vloeibare vorm.

Weet iemand wat je rechten zijn als een garage een dure, onnodige vervanging van een onderdeel doet dat het probleem niet oplost en dat, naar mening, makkelijk te voorkomen was? Kleine situatieschets:
  • Ik ga binnen met problemen met mijn koppeling, blijkt een lekkende cilinderpomp te zijn, deze wordt vervangen. Factuur +- 450 euro.
  • 5 minuten rondrijden en de wagen rijdt totaal niet vlot en lijkt veel veel harder af te remmen dan normaal, valt vooral op wanneer het koppelingspedaal ingedrukt is. Garage denkt dat probleem nog steeds bij de koppeling zit en vervangt de gehele koppelingsplaat. Factuur +- 1100 euro.
  • Weer 5 minuten rondrijden en krak hetzelfde probleem, alleen reed hij nu helemaal niet meer tegen dat ik terug thuis was. Ik stap uit en zie rook uit de linkervoorband komen. Na een beetje inlezen zal dit vermoedelijk met de remmen te maken hebben die geklemd zitten. Het is me niet helemaal duidelijk of dit sowieso gecreëerd is door de garage of dat dit probleem nu naar boven komt nadat die lekkende cilinderpomp vervangen was.
Met andere woorden, die dure vervanging van de koppelingsplaat is voor niets geweest en ze hebben al dan niet een nieuw probleem gecreëerd. De garage beweerde ook na die vervanging ermee rondgereden te hebben en dat alles in orde was. Heb ik hier enig recht op compensatie? Hetzij terugbetaling van de onnodige reparatie of het gratis in orde maken van het nieuwe probleem?

Denk eerlijk gezegd dat je uw gelijk nooit gaat halen .
Voor de herstelling en vervanging heb je waarschijnlijk zelf toestemming gegeven …en je had een lekkende cilinder dus kan het zijn dat uw koppeling blijven slepen is met een kapotte koppeling tot gevolg …

Dat er rook uit uw wiel komt nadien ….had je dat ervoor dan nooit gezien of opgemerkt ?
Garage zegt getest te hebben ….uw woord tegen dat van hen .

Rook uit uw wiel kunnen vast zittende remmen of aanlopende remmen zijn maar kan evengoed dat uw wiellager kapot is en vast aan het lopen is .

(Auto opkrikken aan die kant en wiel er af halen en met de hand eens ronddraaien …schurend geluid van de remmen …waarschijnlijk uw blokken die aanlopen , eerder krakend geluid …lager kapot , eventueel eens trekken en duwen aan het wiel als dit er nog op staat , beweegt het zichtbaar dan heeft dat lager teveel speling )

Weet iemand wat je rechten zijn als een garage een dure, onnodige vervanging van een onderdeel doet dat het probleem niet oplost en dat, naar mening, makkelijk te voorkomen was? Kleine situatieschets:
  • Ik ga binnen met problemen met mijn koppeling, blijkt een lekkende cilinderpomp te zijn, deze wordt vervangen. Factuur +- 450 euro.
  • 5 minuten rondrijden en de wagen rijdt totaal niet vlot en lijkt veel veel harder af te remmen dan normaal, valt vooral op wanneer het koppelingspedaal ingedrukt is. Garage denkt dat probleem nog steeds bij de koppeling zit en vervangt de gehele koppelingsplaat. Factuur +- 1100 euro.
  • Weer 5 minuten rondrijden en krak hetzelfde probleem, alleen reed hij nu helemaal niet meer tegen dat ik terug thuis was. Ik stap uit en zie rook uit de linkervoorband komen. Na een beetje inlezen zal dit vermoedelijk met de remmen te maken hebben die geklemd zitten. Het is me niet helemaal duidelijk of dit sowieso gecreëerd is door de garage of dat dit probleem nu naar boven komt nadat die lekkende cilinderpomp vervangen was.
Met andere woorden, die dure vervanging van de koppelingsplaat is voor niets geweest en ze hebben al dan niet een nieuw probleem gecreëerd. De garage beweerde ook na die vervanging ermee rondgereden te hebben en dat alles in orde was. Heb ik hier enig recht op compensatie? Hetzij terugbetaling van de onnodige reparatie of het gratis in orde maken van het nieuwe probleem?
Welke wagen? Waarschijnlijk een voortrekker.

Welke wagen? Waarschijnlijk een voortrekker.
Het is een Ford Fiesta van 2017 met 65k kilometers op de teller. Het vreemde is wel dat diezelfde cilinderpomp 2 jaar geleden al eens was vervangen (op pakweg 45k kilometerstand), wat naar ik lees eigenlijk ook niet normaal is. Ben nu aan het denken dat er misschien een mechanisme bij die remmen kapot is dat nu naar boven komt dat al enige tijd onnodig druk uitoefent op het koppelingsmechanisme zodat die pompjes zo snel verslijten.

Wel hatelijk om afhankelijk te zijn van een stel beunhazen, mocht ik de plaats hebben gehad zou ik nog geneigd zijn snel een cursus automechaniek te beginnen om er zelf naar te kijken.

Het is een Ford Fiesta van 2017 met 65k kilometers op de teller. Het vreemde is wel dat diezelfde cilinderpomp 2 jaar geleden al eens was vervangen (op pakweg 45k kilometerstand), wat naar ik lees eigenlijk ook niet normaal is. Ben nu aan het denken dat er misschien een mechanisme bij die remmen kapot is dat nu naar boven komt dat al enige tijd onnodig druk uitoefent op het koppelingsmechanisme zodat die pompjes zo snel verslijten.

Wel hatelijk om afhankelijk te zijn van een stel beunhazen, mocht ik de plaats hebben gehad zou ik nog geneigd zijn snel een cursus automechaniek te beginnen om er zelf naar te kijken.
Ik denk eerder dat uw wiellager het begeven heeft, kan deels te maken hebben met het verwijderen van de cardanassen om de versnellingsbak te kunnen demonteren. Of dat de oorzaak is kan je niet zeggen zonder te weten wat er allemaal gedaan is.

Ik denk eerder dat uw wiellager het begeven heeft, kan deels te maken hebben met het verwijderen van de cardanassen om de versnellingsbak te kunnen demonteren. Of dat de oorzaak is kan je niet zeggen zonder te weten wat er allemaal gedaan is.
Merci voor de input, misschien nog extra informatie: als de auto pakweg 24uur stilgestaan heeft rijdt hij de eerste meters weer normaal totdat ik mijn rem begin te gebruiken, dan begint hij zeer snel volledig te blokkeren. Ik was nog tot de garage geraakt (hier letterlijk om de hoek), de garagist kreeg er al geen beweging meer in.

soit , gezien zijn leeftijd niet echt abnormaal te noemen dat er dingen na elkaar stuk gaan nu .
Dus uw remmen blijven op druk staan en lossen niet ….rempomp kaduuk .

Heb ook zo eens een auto gehad waar ze het niet goed wisten …
Was een diesel en als die koud gestart werd in de zomer kwam er enorm veel rook uit de uitlaat en dat bleef hangen op de weg (dus was echt een mistgordijn soms en geen blauwe rook eerder grijswit maar hij verloor geen koelingswater dus geen koppakking die kapot was ) , in de winter koud starten …geen probleem
Beginnen rijden in de zomer …rook weg
Vanalles nagekeken tot inspuiting moment van de diesel , op den duur toch maar de verstuivers vervangen , hoge druk pomp van de diesel ….bleef roken , heb hem gewoon weg gedaan want er zat toen toch al 70.000 Bfr (+/-1700 € ) herstelkosten in voor een auto met ook al wat jaren en meer dan 100K km .

Gho, geen idee. Auto zat aan de 100K km en 6 jaar voor verval riem. Riem begon wel scheuren te vertonen daarom vlug laten vervangen. De auto verbruikt ook wel wat olie maar volg ik zelf op. Op zich zeer correcte prijs. Had meer verwacht..
Moest vandaag in de garage zijn, enkel voortijdige slijtage valt onder de garantie. Dus vervanging op normaal interval is zelf te betalen, dat is voor veel auto's nu dus na 6 jaar al. Eens gevraagd wat dat zou kosten, 900-1000 euro...dus jouw 600 euro valt dan goed mee. Mag ik vragen welke garage dit was? Eventueel in PM.

Na 6 jaar ook groot onderhoud en ook tijd voor nieuwe banden, dus dat wordt een mooie rekening.

Laatst bewerkt:
Ik heb een elektrische wagen en die laadklep achteraan klikt niet meer toe. Het is te zeggen, het systeem binnen in klikt nog wel mooi open en dicht (ik kan dit met mijn duim doen) maar de klep zelf (buiten) klikt niet aan dat hendeltje. Ik heb van Gregoir BMW een offerte gekregen van €500. Zijn er andere oplossingen of kan ik hiervoor nergens anders terecht?

900 € "groot" onderhoud + set remblokken + lichten afstellen (opmerking van keuring) Volvo V60 D5204T3 uit 2011 met 200k km in een officiële garage. Begint wel op het punt te komen dat ik dat moeilijk kan gaan rechtvaardigen. Dat is onze tweede auto, doet 5 a 8k km per jaar, maar het is al moeilijk genoeg om een garage te vinden waar je nog binnen kan.

Onderhoud e-golf bij 50k km, 220 euro voor algemeen nazicht, remvloeistof en interieurfilter vervangen.

Batterij zit nog in fabrieksgarantie dus noodzakelijk om onderhoud bij een garage te laten doen. Ook meevaller dat onderhoudsinterval om de 2 jaar is.

Terug
Bovenaan