Prijzen onderhoud / herstellingen / vervangingen

Ik zou nieuwe (4-seizoensbanden) op mijn Volvo XC40 willen laten leggen, maar weet zelf niet of er bepaalde banden beter zijn of langer meegaan?

Zou kunnen kiezen tussen deze banden:

• Hankook H750 A Kinergy 4S2 103W
  • Vredestein quatrac pro + SUV 103W
  • Pirelli cinturato AS SF2 S-I 103W
  • Goodyear vector 4 seasons G3 103W
  • Michelin cross climate 2 SUV VOL 103V
Van de Michelin gelezen/gehoord dat deze snel zouden verslijten (ik rij +- 20.000 km per jaar)?
Of maakt het niet echt uit (zijn er geen grote verschillen) en kies ik er gewoon eentje?

Die Cross Climates worden unaniem geprezen. Kinergy's zijn bv een prijsbewuster alternatief die eigenlijk nauwelijks moeten onderdoen.

Er bestaan sites waar je banden prestaties kan vergelijken, bv:
- https://www.tyrereviews.com/Compare...lin CrossClimate,than the Hankook Kinergy 4S2.
- https://autobandentest.eu/vs/michelin-crossclimate-2-suv/hankook-kinergy-4s2-x-h750a/

Wss meer respons in het aparte banden topic:

Vandaag onderhoud gehad van mijn C coupe. onderhoud was A2.
Maar ik had gevraagd om de transmissie olie (automaat) na te zien omdat de auto al tegen 90K km zat.

Bellen ze terug om te zetten dat de olie ok was maar tis aangeraden om deze te vervangen ofwel na 120k km of na 5 jaar.
Dus heb ik deze laten vervangen omdat de auto al ouder is dan 5 jaar.

908 euro was het totaal.
die transmissie olie was direct over de 500 euro, de rest was rond de 300 en nog iets.

Hier vorige maand aangereden geweest door een andere wagen, niet in fout. Verdict is een gebroken draagarm en velg rechts achteraan. Dit is intussen makkelijk vervangen geweest. Grote boosdoener is het feit dat het frame achter de rechtse achterdeur is geraakt (waar het slot van de deur inklikt).

Dit is blijkbaar niet zo maar uit te deuken maar hiervoor moeten ze het hele stuk eruit slijpen, een nieuw stuk laten maken en het nieuwe stuk erin lassen.

Dit lijkt me een enorm zware herstelling, lijkt jullie dit verantwoord? De wagen zal ook worden herkeurd na ongeval waardoor ik ook de "ongevalvrije" status van mijn wagen kwijt ben en dus impact op de restwaarde. Kan ik hier iets van vergoeding vorderen?

Wagen is een X5 45e van 2022 met 50k km.

Hier vorige maand aangereden geweest door een andere wagen, niet in fout. Verdict is een gebroken draagarm en velg rechts achteraan. Dit is intussen makkelijk vervangen geweest. Grote boosdoener is het feit dat het frame achter de rechtse achterdeur is geraakt (waar het slot van de deur inklikt).

Dit is blijkbaar niet zo maar uit te deuken maar hiervoor moeten ze het hele stuk eruit slijpen, een nieuw stuk laten maken en het nieuwe stuk erin lassen.

Dit lijkt me een enorm zware herstelling, lijkt jullie dit verantwoord? De wagen zal ook worden herkeurd na ongeval waardoor ik ook de "ongevalvrije" status van mijn wagen kwijt ben en dus impact op de restwaarde. Kan ik hier iets van vergoeding vorderen?

Wagen is een X5 45e van 2022 met 50k km.
In Amerika kan je claimen op "diminished value", maar hoe dat hier zit, goede vraag.
Ik denk het niet eigenlijk.

Als ik jou was zou ik met je eigen verzekeringsagent even kijken hoeveel je er realistisch nog voor zou kunnen krijgen moesten ze hem pertotal kunnen laten verklaren. Frame slijpen etc...idk.

Eerste keer met de honda E op onderhoud.

Nazicht Batterij -koelingssysteem (ook v d batterij- remmen
Update i v m temp voor van snelladen.
Nieuwe pollenfilter en ruitensproeier gevuld.

144,25 euro
Valt goed mee.

Onlangs met de Skoda Karoq op groot onderhoud geweest + vervanging remblokken. Gelukkig een bedrijfswagen..maar schrok serieus vd prijs.. iets meer dan 1000€ voor een skoda?!

Laatst bewerkt:
Onlangs met de Skoda Karoq op groot onderhoud geweest + vervanging remblokken. Gelukkig een bedrijfswagen..maar schrok serieus vd prijs.. iets meer dan 1000€ voor een skoda?!
Er wordt goed doorgerekend in de grote garages. Bij VAG kennen ze er wat van, maar Toyota is in hetzelfde bedje ziek, en daar moet je dan alle jaren of 15k op onderhoud.

Op reis bij het inrijden van een parkeerplaats met een schuine muur (wie bedenkt het??) met de rechtervoorkant van de bumper de oneffen muur geraakt. Hierdoor aardig wat putjes en krassen op die locatie van de bumper. Carrosserie bedrijf spreekt van een 600 euro om dit te herstellen en spuiten. Ik vond dat precies aan de hoge kant, maar heb totaal geen referentie. Iemand ervaring met die prijzen?

Audi A6 55TFSI E Oliewissel, €541, ligt het aan mij of is dit wel stevig?
Er zitten natuurlijk de standaard "bullshit" items bij zoals bijvullen ruitenwisservloeistof, ook al had ik die letterlijk de dag er voor nog bijgevuld 😂
Alsook moet ik zeggen, dat toen ik mijn auto terug ging ophalen, er olie/smeer aan de deurhendel zat, de auto stond in dynamic en nog enkele kleine dingen die me toch deden vermoeden dat iemand even een toffe rit heeft gedaan met mijn wagen. Achja.

D'ieteren mobility center kontich trouwens.

Insp. M. olie verv (var) (d27dc)199,34 €
Olieaftapplug met-afdicht5,45 €
Oliefilter22,70 €
Motorolie sae Ow20122,20 €
Storingsgeheugen afvragen en resetten23,45 €
Accu geladen11,73 €
Remwerking gecontroleerd27,06 €
Koelvloeistof Motor5,40 €
Ruitenwisservloeistof9,00 €
Kleine leveringen9,89 €
Recyclage en beheerkosten11,50 €

Op reis bij het inrijden van een parkeerplaats met een schuine muur (wie bedenkt het??) met de rechtervoorkant van de bumper de oneffen muur geraakt. Hierdoor aardig wat putjes en krassen op die locatie van de bumper. Carrosserie bedrijf spreekt van een 600 euro om dit te herstellen en spuiten. Ik vond dat precies aan de hoge kant, maar heb totaal geen referentie. Iemand ervaring met die prijzen?
Dat zal wel correct zijn. Je zit voor carrosseriewerk direct aan heel hoge prijzen. Er kruipt ook meer werk in dan je zou denken en het materiaal is ook niet voor niks.

Audi A6 55TFSI E Oliewissel, €541, ligt het aan mij of is dit wel stevig?
Hoeveel liter motorolie heeft jouw wagen nodig?
122.20€ (excl btw) voor 0W20 lijkt mij niet overdreven.
Hier 22,50€/liter excl btw voor 5W30 PFE (Toyota Yaris 1.33 benzine), eind 2023 bij een officiële dealer.

Dat bedrag van 199,34€ arbeidsuren vind ik dan weer fors. Hoeveel uur/minuten heeft men nodig gehad?
Hier 77,50€ excl btw arbeidsuren voor een klein onderhoud, dat 1 uur duurde.

De rest is hier lichtjes goedkoper, maar da's maar een paar euro.
Voor de ruitenwisservloeistof wordt 3,30€ aangerekend. Ik vul zelf dan ook nooit bij. Het wordt meestal toch automatisch aangerekend.
Storingsgeheugen afvragen en resetten / Remwerking gecontroleerd wordt hier niet apart aangerekend.
Koelvloeistof Motor is hier nog nooit aangerekend, waarschijnlijk omdat het niet nodig was?
Accu geladen: waarvoor is dat goed?

Hoeveel liter motorolie heeft jouw wagen nodig?
122.20€ (excl btw) voor 0W20 lijkt mij niet overdreven.
Hier 22,50€/liter excl btw voor 5W30 PFE (Toyota Yaris 1.33 benzine), eind 2023 bij een officiële dealer.

Dat bedrag van 199,34€ arbeidsuren vind ik dan weer fors. Hoeveel uur/minuten heeft men nodig gehad?
Hier 77,50€ excl btw arbeidsuren voor een klein onderhoud, dat 1 uur duurde.

De rest is hier lichtjes goedkoper, maar da's maar een paar euro.
Voor de ruitenwisservloeistof wordt 3,30€ aangerekend. Ik vul zelf dan ook nooit bij. Het wordt meestal toch automatisch aangerekend.
Storingsgeheugen afvragen en resetten / Remwerking gecontroleerd wordt hier niet apart aangerekend.
Koelvloeistof Motor is hier nog nooit aangerekend, waarschijnlijk omdat het niet nodig was?
Accu geladen: waarvoor is dat goed?
5,20 liter volgens de factuur. Uurloon is €9,02 per unit, en er zijn 22 units aangerekend. Maar ja, wat is een unit, no clue.

Accu laden zal volgens mij zogezegd voor het hybridesysteem zijn, maar dat ding was dus totaal niet geladen.

5,20 liter volgens de factuur. Uurloon is €9,02 per unit, en er zijn 22 units aangerekend. Maar ja, wat is een unit, no clue.
Bij BMW is dat 5 minuten, iirc. Geen idee wat Audi doet.
22 units zou dan 01:50 zijn ... dat lijkt me dan wel lang voor een klein onderhoud.

Accu laden zal volgens mij zogezegd voor het hybridesysteem zijn, maar dat ding was dus totaal niet geladen.
Vandaar. Die van mij is geen hybride.

Ik vind dat profiteren om eerlijk te zijn. Het is niet omdat je een wagen hebt van nieuwprijs 70k dat je daarom zoveel meer moet betalen voor een klein onderhoud wat hetzelfde inhoudt dan bij eender welke wagen.

200 euro aan werkuren voor een klein onderhoud? 24 euro om het geheugen te resetten, accu laden doorrekenen en het niet doen, 9 euro voor 'kleine leveringen' alsof die marge nog niet in de verkoopsprijs zit.

Jammer dat het zo gaat, in principe heb je een simpele oliewissel gekregen voor die prijs.

Ik vind dat profiteren om eerlijk te zijn. Het is niet omdat je een wagen hebt van nieuwprijs 70k dat je daarom zoveel meer moet betalen voor een klein onderhoud wat hetzelfde inhoudt dan bij eender welke wagen.

200 euro aan werkuren voor een klein onderhoud? 24 euro om het geheugen te resetten, accu laden doorrekenen en het niet doen, 9 euro voor 'kleine leveringen' alsof die marge nog niet in de verkoopsprijs zit.

Jammer dat het zo gaat, in principe heb je een simpele oliewissel gekregen voor die prijs.
'Tis dat. + Het zint me niet dat ik nu automatisch naar D'ieteren mobility center" of whatever moest gaan. Service is ook echt merkwaardig minder dan bij een normale Audi garage. In het verleden bij Audi Mertens geweest en daar ga ik ook gewoon terug gaan in het vervolg.

Bij een erkende BMW dealer. PE = 5minuten werktijd
Motorolie
Service motorolie3 PE x €6,9€20,70
Motorolie 5W-306,5L x €19,50€126,75
Set oliefilterelement1 x €24,31€24,31
Bougies
Service bougies27 PE x €6,9€186,30
Bougie high power6 stuks x €31,29€187,74
Zeskantige schroef met schijf10 stuks x 1,44€14,44
Totaal€560,24 excl BTW
M2 competition op onderhoud gestuurd.
omschrijving
Aantal
Eenheid
Eenheid prijs
bedrag
Service motorolie
Service standaard omvang2PE8,316,6
Service motorolie 3PE8,324,9
Autotest4PE8,333,2
Motorolie SAE 5W/306,5stuks24,5159,25
Set oliefilter1stuks26,3126,31
Twin power turbo additive
petrol
1stuks8,488,48
Service microfilter
Service microfilter2PE8,316,6
microfilter1stuk64,8064,80
Service achterasdifferentieel
Service achterasdifferentieel2PE8,316,6
differentieelolie1stuk39,8139,81
afsluitschroef2stuks5,1710,34
mileukosten/klein materiaal15,995,99
€422,88 excl btw
€511,68 incl btw

Iemand een goed adres voor klein onderhoud BMW te Antwerpen/Mechelen?
Vorige keer bij de dealer geweest maar die had het onderhoud van de keuring redelijk gefokt.

Ik vind niet echt een gepast (algemeen) topic, dus stel ik maar de vraag hier wat zo de jaarlijkse kosten zijn voor een lexus LBX, het nieuwe model. (verplaats gerust naar een meer geschikt topic)

Sinds ik deze gezien heb ben ik er wel compleet weg van. Maar weet niet goed wat zulke wagen kost aan onderhoud en verzekering. Ik vermoed wel dat ge best een omnium pakt in dit budget, en wat kost een onderhoud bij lexus doorgaans? Klein en groot? Nodig voor de garantie te behouden moet het onderhoud bij hun gebeuren

Vorige maand de intercooler laten vervangen in de Volvo xc90 (D5 van '17), wegens verminderde prestaties: schildpad icoontje op dashboard. Kostprijs : 384 euro. Nu vorige week startte de volvo niet meer, aan de druppellader gehangen, maar mocht niet helpen. Diagnose in de garage: defecte starter. Factuur van de vervanging van de starter: 853 euro.

Terug
Bovenaan