Prijzen onderhoud / herstellingen / vervangingen

Welke motorisatie?
Is vrij veel geld tbh.
Misschien aardig wat werk ingekropen?

Vorig jaar ben ik naar de garage gegaan voor een onderhoud en het vervangen van de dichtingen rond de injectoren. (1.3diesel)
Die dingen bleken muurvast te zitten, waardoor er uiteindelijk ook eentje beschadigd is geraakt. Uiteindelijk 2 dagen bij de garage gestaan en heel wat werk ingekropen om dat te herstellen.

€1170. Aub. Dankuwel.

Dusja, ik verschiet er niet van. Maar mogelijks heb ik ook gewoon te veel betaald. :v

Voor de leut eens de prijzen voor een onderhoud en kleine herstellingen in een Poolse garage meegeven. Hyundai Kona van 2020, 64.000 km op de teller.

200 euro voor de werkuren
60 euro motorolie
80 euro voor 3 bougies
100 euro voor 2 remschijven
50 euro voor 1 remblok
dan nog wat kleine dingen zoals filters etc

totaal: ~520 euro.

Even hier plaatsen want ik vind geen "Kleine vraagjes" topic op dit forum, maar sinds ik bovenstaande herstelling heb laten uitvoeren hoor ik elke ochtend bij het vertrekken een klein plofje van mijn wielen komen. Is dat een normale situatie in de eerste week na het vervangen van remschijven/remblokjes, of hebben ze dat niet 100% in orde gedaan?

Lijkt mij niet meer dan remschijven die oppervlakkig oxideren door de regen (en zout / pekel op de baan) waardoor de remblokjes er op den duur lichtjes tegen vastplakken.
Kan je na het reinigen van de wagen en velgen met kuisproducten typisch ook snel zien dat die schijven een microlaagje roest krijgen.

Gewoon vertrekken en een keertje remmen en die oxidatie is weer weg. Zou mij daar alleszins geen zorgen over maken.

Lijkt mij niet meer dan remschijven die oppervlakkig oxideren door de regen (en zout / pekel op de baan) waardoor de remblokjes er op den duur lichtjes tegen vastplakken.
Kan je na het reinigen van de wagen en velgen met kuisproducten typisch ook snel zien dat die schijven een microlaagje roest krijgen.

Gewoon vertrekken en een keertje remmen en die oxidatie is weer weg. Zou mij daar alleszins geen zorgen over maken.

Voor ik de remschijven liet vervangen had ik daar nooit last van, op 4 jaar tijd. Vanaf de vervanging vorige week, komt dat elke ochtend voor wanneer ik met de auto vertrek. Een hoorbare plop en het gevoel alsof de wielen lichtjes geblokkeerd stonden. Tijdens het rijden nooit geen last (al lijkt mijn verbruik plots lichtjes hoger te liggen, ~0,5l/100km). Normaliter enkel binnenstad, heb nu vandaag uurtje autostrade gedaan. Eens zien of dat enigszins effect heeft. Als het einde van de week nog steeds dat geluid maakt, toch maar eens terug naar de garage.

Ik heb dat persoonlijk ook met de originele remmen van mijn Mazda CX60 na het wassen of na een paar dagen stilstaan met redelijk hoge vochtigheid/regen.

Oke, geen idee of beetje tuffen op de autosnelweg relevant was, maar sindsdien geen plofjes meer in de ochtend bij het vertrekken. Misschien toeval, misschien niet.

Als ge de koppeling moet laten vervangen van een 11 jaar oude wagen met 100k km, zou je dat nog doen? (kostprijs 1100-1800eur)
Uit mijn persoonlijke ervaring uit het verleden, zit ik met het gevoel dat wanneer je eens deftig onder de motorkap moet werken (groot onderdeel vervangen) dat het de start is van verdere miserie.

Tenzij een koppeling op zich 'safe' te vervangen is zonder de rest te moet herafregelen? (niet zo gek veel kennis van auto's )

Laatst bewerkt:
Koppeling is slijtageonderdeel, dat is niet iets dat kapot is, maar gewoon versleten.
Het is wel niet normaal dat uw koppeling op 100k km's al moet vervangen worden.Ikzelf heb in heel mijn leven nog nooit een koppeling moeten vervangen.
100k is heel snel, gij houd uw voet op de koppeling?
Dat zal je toch voor uzelf moeten uitmaken, maar als het een goede wagen is, dan kan je het vervangen/laten vervangen.

Koppeling is slijtageonderdeel, dat is niet iets dat kapot is, maar gewoon versleten.
Het is wel niet normaal dat uw koppeling op 100k km's al moet vervangen worden.Ikzelf heb in heel mijn leven nog nooit een koppeling moeten vervangen.
100k is heel snel, gij houd uw voet op de koppeling?
Dat zal je toch voor uzelf moeten uitmaken, maar als het een goede wagen is, dan kan je het vervangen/laten vervangen.
kan ook het 2 massavliegwiel zijn natuurlijk. Men catalogeert dat ook wel nog graag onder koppeling.

Als ge de koppeling moet laten vervangen van een 11 jaar oude wagen met 100k km, zou je dat nog doen? (kostprijs 1100-1800eur)
Uit mijn persoonlijke ervaring uit het verleden, zit ik met het gevoel dat wanneer je eens deftig onder de motorkap moet werken (groot onderdeel vervangen) dat het de start is van verdere miserie.

Tenzij een koppeling op zich 'safe' te vervangen is zonder de rest te moet herafregelen? (niet zo gek veel kennis van auto's )
11 jaar met die kmstand zou ik sowieso laten vervangen. Als het geen 1.2 puretech is, zal de rest wel nog zijn jaren doen.

Offerte garage max is 1800eur met vliegwiel.
1100 als vliegwiel ok is
Kan je het vliegwiel niet beter ineens mee laten vervangen? Anders komen daar weer de werkuren bij als het binnenkort ook aan vervanging toe is. Het zijn vooral de uren die geld kosten (hoewel een vliegwiel ook niet goedkoop is natuurlijk, maar als je de volledige werkuren opnieuw moet betalen zal je achterover vallen van de kost denk ik).

Terug
Bovenaan