Patj
Well-known member
Zelfs fysiek mag jij jezelf verdedigen. Dan heb ik het niet over haar bijeen meppen zodat ze in het ziekenhuis belandt, maar een duw of slag is geoorloofd om je te verdedigen tegen fysiek geweld, ook al is dat een vrouw.Maar jij koppelt daaraan dat de uitspraak van de rechter dan onterecht is, ik niet.
En wat Van Mieghem zegt, kan ik wel volgen. Je vraagt dat ze "daders moeten veroordelen en mensen die zichzelf verdedigen met rust moeten laten". Depp is hier de aanklager, niet de defendant, hè. Heard verdedigt zich hier tegen een klacht van Depp. En dat stukje van het "verbale" verweren schrijf je erbij zonder reden. Dat zegt Van Mieghem niet, integendeel. Zij zegt -zoals de meeste mensen- dat het meer dan waarschijnlijk in beide richtingen verder is gegaan dan alleen verbaal.
Ik vind je vergelijking ook telkens wel enorm eenzijdig. Je verlangt geen enkel bewijs van Depp en vergelijkt hem hier met iemand die "jarenlang geterroriseerd is" en nu enkel" verbaal terugslaat", zonder daarvoor bewijzen te willen. Je noemde Heard hiervoor al de dader van "extreem psychisch partnergeweld" zonder daarvoor bewijzen, laat staan een uitspraak, over te hebben. Maar zegt tegelijk dat Heard onmogelijk een slachtoffer kan zijn en Depp haar absoluut nooit heeft aangeraakt, omdat zij onvoldoende bewijzen heeft daarvoor... Je verlangt niet van beide partijen hetzelfde, heb ik de indruk.
Ik daag je uit Loser om zelfs maar eens een week in de omgeving te verkeren van iemand die u ganse dagen uitscheldt voor rotte vis, u pest, u staat te vernederen,... . Dat is letterlijk om ziek van te worden. Ik heb momenteel zo een buurman. Zijn vrouw staat hem urenlang uit te schelden, te pesten, te bedreigen en te vernederen. Hem hoor je nooit. Echter de dag dat hij zijn stem verheft, of haar zelfs een klop geeft zal ik niet verwonderd zijn en ik zal hem op geen enkel moment als een mishandelaar zien. Veel meer mensen dan je denkt maken dit mee en allemaal zullen zij jou dit zeggen: het is niet zo eenvoudig om dat allemaal van jou te laten afglijden.
Ik geloof niet in wederzijds partnergeweld (of toch zeer zelden). Je hebt twee mogelijkheden: de dader valt aan en de andere doet niets of de dader valt aan en de partner verdedigt zich. Als jij jezelf verdedigt ben je geen mishandelaar, maar een slachtoffer dat zich niet laat doen. Als ik een bloempot naar jou gooi mag ik terecht een mot op mijn bakkes verwachten. Zeker als ik jou niet toelaat om te vertrekken uit die situatie. Dat maakt van jou geen agressor of misdadiger.
In een dergelijke relatie ontwikkel je dus een dynamiek waarin één partner dominant wordt en de andere treitert en jent. Daar zijn de meeste onderzoekers naar IPV het mee eens. Een relatie krijgt dan deze bepaalde dynamiek waarin de agressor constant problemen start: vecht- en scheldpartijen, valse beschuldigingen,... . Daar kan dan soms op gereageerd worden. Dat kan overigens een overdreven reactie zijn. Neemt niet weg dat ik er soms wel begrip voor heb, zeker wanneer langdurig of er in eerdere gevallen fysiek geweld is gebruikt.
Depp heeft in eerdere relaties nooit partnergeweld gebruikt. Nooit; dat is een signaal dat Depp niet gewelddadig is. Die gast gaat daar niet op zijn 50ste mee beginnen. Heard wel trouwens, zij heeft haar ex staan meppen. Heard documenteerde zogezegd zeer hard alles wat gebeurde, maar heeft nooit deftig bewijs getoond. Ze had foto's van een vernielde keuken, van overschilderde schilderijen, elk gesprek dat ook maar een beetje kon impliceren dat Depp agressief was,... , maar nergens een foto of vaststelling van wat hij haar had aangedaan (bij elkaar meppen, seksueel geweld,...). Het enige wat we konden zien was haar blauw plekje op de wang. Dat kon zelf gemaakt zijn (fameuze kit) voor de paparazzi of was een schaafwonde, geen blauw oog. Ik heb jarenlang vechtsport gedaan, dat is iets wat je zag bij een worsteling, niet als je iemand op het gezicht sloeg (trouwens die plek komt totaal niet overeen met de intensiteit van de gewelddadigheid die ze beschrijft bij Depp, zeker wetende dat de man constant ringen draagt). Een blauw oog van een vuistslag (zeker man op vrouw) kent een serieuze zwelling, niet een hele grote verkleuring. Dat is een beetje weinig voor een man die zogezegd "hele keukens vernietigde en vrouwen verkracht met flessen... ."
Depp heeft bewijzen, zeer veel verschillende getuigen van alle slag en soort. Samen met de ongeloofwaardigheid van Heard haar verhaal. De getuigen van Heard zijn zelf ook een lachertje, kijk daar eens naar. Ach we zullen binnenkort de uitslag kennen.