Proces rond de dood van de kleine Raul

{BK}Black Devil

Well-known member

Toch een gruwelijke zaak. Wat bezielt zo een moeder om haar kind te folteren. Onmensen.

Edit crew: afgesplitst uit kleine nieuwtjes

Laatst bewerkt door een moderator:

Toch een gruwelijke zaak. Wat bezielt zo een moeder om haar kind te folteren. Onmensen.
Vreselijk... Ik ben principieel tegen de doodstraf, maar als ik zo'n zaken lees, zou de kogel misschien toch niet zo'n slecht idee zijn.

Ik krijg er de tranen van in mijn ogen. Mijn kinderen zijn ongeveer even oud. Hoe kan iemand zoiets doen, ik snap het niet. Arme jongen.

Vreselijk... Ik ben principieel tegen de doodstraf, maar als ik zo'n zaken lees, zou de kogel misschien toch niet zo'n slecht idee zijn.
Kogel vind ik toch een te gemakkelijke oplossing. Geef hen maar een heel lange periode van folteren. Geen compassie mee.

Sterke mening, maar IK (en misschien een beetje te kort door de bocht / emotioneel argument) vind dat alles wat met kinderen te maken heeft: moord, verkrachting, foltering... de doodstraf gerechtvaardigd is.

Moet niet afkomen met "Rechten van de Mens"...

Sterke mening, maar IK (en misschien een beetje te kort door de bocht / emotioneel argument) vind dat alles wat met kinderen te maken heeft: moord, verkrachting, foltering... de doodstraf gerechtvaardigd is.

Moet niet afkomen met "Rechten van de Mens"...
Ik vind de discussie over doodstraf altijd moeilijk, volgens mij ga je zo altijd wel eens iemand ter dood veroordelen waar dat verkeerd was.

Natuurlijk spreek je hier over zo'n extreem geval waar het wel duidelijk is: over een lange periode een kind folteren doe je niet per ongeluk of omdat je even ontoerekeningsvatbaar was, dat lijk dumpen ook niet, ...
Bah, ik kan dat met moeite lezen. En ik kan me ook niet inbeelden dat zo'n mensen nog op een of andere manier kunnen gerehabiliteerd worden.

Ik vind de discussie over doodstraf altijd moeilijk, volgens mij ga je zo altijd wel eens iemand ter dood veroordelen waar dat verkeerd was.

Natuurlijk spreek je hier over zo'n extreem geval waar het wel duidelijk is: over een lange periode een kind folteren doe je niet per ongeluk of omdat je even ontoerekeningsvatbaar was, dat lijk dumpen ook niet, ...
Jaja, hence sterke mening eh... Zo'n "mensen" horen ook in geen enkel maatschappij thuis.

Jaja, hence sterke mening eh... Zo'n "mensen" horen ook in geen enkel maatschappij thuis.
We lezen maar een artikel en kennen de zaak niet helemaal, maar als je dan meermaals leest: "ik weet ook niet waarom ik dat [=meermaals een weerloos kind mishandelen] heb gedaan."

Op de hoop van mensen die nooit kinderen hadden mogen krijgen.

Ik probeer het proces ook wat te volgen maar het is echt misselijkmakend.

Ouders verdienen inderdaad ook gewoon de doodstraf, zulke individuen hebben geen plaats in onze maatschappij. Geen enkele celstraf kan zwaar genoeg zijn wat mij betreft.

Ik krijg er de tranen van in mijn ogen. Mijn kinderen zijn ongeveer even oud. Hoe kan iemand zoiets doen, ik snap het niet. Arme jongen.

Schrijnend en frustrerende zaak uiteraard, het is zowat met de regelmaat van de klok dat er zaken in de media komen waar het gros van de mensen niet begrijpt hoe dergelijke situaties ontstaan. Maar anderzijds is het ook gewoon de realiteit dat het morele kompas lang niet zo betrouwbaar en consequent is dan men zou verwachten, of het nu gaat om verwaarlozing van dieren, mishandeling/doden van dieren of de overtreffende trap waarin dieren worden vervangen door mensen. De mens is doorgaans nogal goed in het verleggen van grenzen waarbij het initiële startpunt langzaam maar zeker niet eens meer in de buurt komt van waar men eindigt - onderweg wordt alles overboord gegooid.

Ik ben steeds nieuwsgierig naar de achtergrond van deze mensen, het wat en waarom en kunnen we daar iets uit besluiten of leren, en is er een kans dat we, ook al is het maar een fractie, kunnen vermijden in de toekomst. Ook de vraag of dergelijke mensen wel zo verschillend zijn van anderen is een vraag die ik me al vaak heb gesteld - als je ziet hoe gedrag wordt beïnvloed door omgeving/situatie is dat zeker relevant.

Ik ben steeds nieuwsgierig naar de achtergrond van deze mensen, het wat en waarom en kunnen we daar iets uit besluiten of leren, en is er een kans dat we, ook al is het maar een fractie, kunnen vermijden in de toekomst. Ook de vraag of dergelijke mensen wel zo verschillend zijn van anderen is een vraag die ik me al vaak heb gesteld - als je ziet hoe gedrag wordt beïnvloed door omgeving/situatie is dat zeker relevant.
Het is een vat stereotypen en veralgemeningen opentrekken maar er zijn wel wat Roemenen die opgegroeid zijn in het systeem van weeshuizen, omdat onder Ceaușescu kinderen hebben zowat een burgerplicht was. Daar kom je volgens mij niet als evenwichtige, mentaal gezonde persoon uit.

Het is een vat stereotypen en veralgemeningen opentrekken maar er zijn wel wat Roemenen die opgegroeid zijn in het systeem van weeshuizen, omdat onder Ceaușescu kinderen hebben zowat een burgerplicht was. Daar kom je volgens mij niet als evenwichtige, mentaal gezonde persoon uit.
De ouders zijn van 1993 en 1989. Die zijn geboren na de val van Ceaușescu. Ik vroeg me ook af of het ergens van de manier van opgroeien zou komen. Zonder idd een vat stereotypen open te trekken maar de jaren na de roemeense revolutie zullen ook geen gemakkelijke jaren geweest zijn met veel onzekerheid, armoede en geweld.
Niet dat dit iets goedpraat want de feiten zijn enorm gruwelijk maar gewoon voor mezelf om te begrijpen hoe je zo een beest kan worden.

En dan soms de schuld nog geven aan de dochter die alles meegemaakt heeft. Dat kind is ook getraumatiseerd voor het leven. Wat kan daar nog van terechtkomen?

Flagrant racisme heeft geen plek op dit forum. Vanuit veralgemening is nog nooit een gezonde discussie voortgekomen.
Dit verhaal wordt met de dag hallucinanter.
Lachen met de feiten tijdens de ondervraging en compleet emotieloos de meest gruwelijke reconstructiedetails ondergaan in de rechtbank.
Wat voor een mensen zijn dat eigenlijk?

Eigenlijk zou je die 2 een paar dagen hetzelfde moeten laten ondergaan, zijnde slagen met een riem, ganse dag op de knieën met rijstkorrels er onder, afspuiten met heel koud en heel heet water, geen eten geven,...
Gaat natuurlijk nooit gebeuren, weet ik ook wel, want ons rechtssysteem moet 'beschaafd' zijn, nietwaar...

Onvoldoende benadrukt dat het hier niet over 'Roemenen' maar over een 'gezin' uit de Roma-gemeenschap gaat.
Hier zit imo, helaas, al een groot deel van de verklaring betreffende het afwijkend (of zeg maar volledig ontbrekend) normenkader.

En dan soms de schuld nog geven aan de dochter die alles meegemaakt heeft. Dat kind is ook getraumatiseerd voor het leven. Wat kan daar nog van terechtkomen?

"De beelden tonen een schuchter en bedeesd meisje, die zelf ook geslagen werd en vertelt hoe ze moest toekijken hoe haar broer gefolterd werd. Ze heeft zelf ook een aandeel in die feiten, waar ze zich later voor de jeugdrechter zal moeten verantwoorden. Op dit proces wordt ze vertegenwoordigd door een voogd."

Volgens mij is die dochter ook alles behalve heilig hoor. We weten natuurlijk de details niet maar het zou mij niet verbazen dat er ook iets scheelt met haar.

Hoe dan ook, hoe kan je zo'n uitschot ooit nog de mogelijkheid geven om terug deel te nemen in de maatschappij. Als je ziet in wat voor omstandigheden die leefde is een gevangenis misschien nog wel een 'upgrade'. Voor zo'n mensen, tja... Ik denk dan: misschien is doodstraf de enige correcte veroordeling voor zo iemand?

"De beelden tonen een schuchter en bedeesd meisje, die zelf ook geslagen werd en vertelt hoe ze moest toekijken hoe haar broer gefolterd werd. Ze heeft zelf ook een aandeel in die feiten, waar ze zich later voor de jeugdrechter zal moeten verantwoorden. Op dit proces wordt ze vertegenwoordigd door een voogd."

Volgens mij is die dochter ook alles behalve heilig hoor. We weten natuurlijk de details niet maar het zou mij niet verbazen dat er ook iets scheelt met haar.
Het zou mij verbazen dat er niets mee scheelt als je in zo'n gezin woont en je (stief)ouders je broer ziet doodmartelen. Laat ons ook eerlijk zijn, een kind gaat daarin gewoon zijn ouders napraten en nadoen, voor zover het ook geen zelfbehoud is om mee te doen en niet zelf het slachtoffer te worden.

Het zou mij verbazen dat er niets mee scheelt als je in zo'n gezin woont en je (stief)ouders je broer ziet doodmartelen. Laat ons ook eerlijk zijn, een kind gaat daarin gewoon zijn ouders napraten en nadoen, voor zover het ook geen zelfbehoud is om mee te doen en niet zelf het slachtoffer te worden.

Ja tuurlijk, de daden van dat kind zijn hoe dan ook het gevolg van haar (gebrek aan) opvoeding, maar de kans dat daar een goed persoon uit voorkomt is volgens mij echt niet al te groot.

het ergste aan dat gezin is dat het mij vooral lijkt dat ze dat zelf niet zagen als folteren, maar gewoon normaal gedrag tov hun kleine. ze geven het redelijk gemakkelijk toe, en 't is allemaal zo van "ja, we hebben dat wel gedaan, maar wat anders?"
er moet toch echt iets scheef gelopen zijn in die familie, want normale mensen groeien niet op tot zoiets.

Terug
Bovenaan