Profilering bij politieke campagnes

https://multimedia.tijd.be/politieke-targeting/

Interessant hoe je hier duidelijk de partijen hun kiespubliek proberen te vinden.

Edit: Wat Vlaams belang en Tom van Grieken doen is trouwens illegaal. Hebben meer dan wsl een proces aan hun broek nu. Etnisch profileren mag niet.
Groen dan ook waarschijnlijk. Het lijkt me niet het keuken gedeelte van "Arabische keuken" waarin ze geïnteresseerd zijn.

Laatst bewerkt:

Interessant hoe je hier duidelijk de partijen hun kiespubliek proberen te vinden.

Edit: Wat Vlaams belang en Tom van Grieken doen is trouwens illegaal. Hebben meer dan wsl een proces aan hun broek nu. Etnisch profileren mag niet.
PVDA is ook hilarisch, uitgesloten termen: 'op de hogeschool', 'op de universiteit', 'masterdiploma', 'doctoraat' :unsure: En dan Vlaams Belang dat half Afrika/Midden-Oosten oplijst. Qua cliché bevestiging kan dit wel tellen. Wel interessant dat dit openbare informatie is, lijkt toch wat schot in de zaak te komen om advertentie-algoritmes transparanter te maken.

Groen dan ook waarschijnlijk. Het lijkt me niet het keuken gedeelte van "Arabische keuken" waarin ze geïnteresseerd zijn.
Dat ligt een pakje moeilijker, want daar zou het indirecte discriminatie zijn. Maar dan moet je aantonen dat je daarmee vooral een etnische groep mee treft, en ik denk dat dat nogal eens moeilijk kan worden. Zeker gezien het clichébeeld van de geitenwollensokken-groen-stemmer: de bakfietsmama die thuis een tajine heeft staan en into wereldmuziek en ethisch consumeren is. Beide kernwoorden die er ook in staan. Bij het Belang is het directe discriminatie, en rechttoe rechtaan verboden.

Sowieso is die profiling, zeker hoe die nu komt overgewaaid vanuit de VS, héél twijfelachtig en zou ze voor mijn part gewoon helemaal verboden mogen worden. Wat, 3/4 van je programma niet laten zien aan bepaalde mensen? Ik vind het etnisch profileren nog het minste probleem. Zoals bij dat van PVDA: Bepaalde stukken niet laten zien aan hoogopgeleiden. Dat vind ik minstens even kwalijk. Waarom, opdat die gaten kunnen prikken in die stukken? Dan komt er geen tegenkanting van die kant, en lijkt het allemaal te passeren. Zo ga je al cherrypicken uit je eigen programma, om mensen met opzet in het duister te houden, of op te jutten zonder dat de andere kant zich kan verdedigen omdat ze niet weten dat het er is. Bah.

Dat ligt een pakje moeilijker, want daar zou het indirecte discriminatie zijn. Maar dan moet je aantonen dat je daarmee vooral een etnische groep mee treft, en ik denk dat dat nogal eens moeilijk kan worden. Zeker gezien het clichébeeld van de geitenwollensokken-groen-stemmer: de bakfietsmama die thuis een tajine heeft staan en into wereldmuziek en ethisch consumeren is. Beide kernwoorden die er ook in staan. Bij het Belang is het directe discriminatie, en rechttoe rechtaan verboden.

Sowieso is die profiling, zeker hoe die nu komt overgewaaid vanuit de VS, héél twijfelachtig en zou ze voor mijn part gewoon helemaal verboden mogen worden. Wat, 3/4 van je programma niet laten zien aan bepaalde mensen? Ik vind het etnisch profileren nog het minste probleem. Zoals bij dat van PVDA: Bepaalde stukken niet laten zien aan hoogopgeleiden. Dat vind ik minstens even kwalijk. Waarom, opdat die gaten kunnen prikken in die stukken? Dan komt er geen tegenkanting van die kant, en lijkt het allemaal te passeren. Zo ga je al cherrypicken uit je eigen programma, om mensen met opzet in het duister te houden, of op te jutten zonder dat de andere kant zich kan verdedigen omdat ze niet weten dat het er is. Bah.
Is dat voor een groot deel ook niet omdat ze betalen voor die ads en ze van sommige groepen niet verwachten dat die op hen gaan stemmen, zelfs als ze reclame zien? Net zoals de PVDA waarschijnlijk ook niet al te veel moeite en tijd zal besteden om verkiezingsposters te gaan plakken in Knokke? Of werkt reclame kopen bij Meta anders?

Is dat voor een groot deel ook niet omdat ze betalen voor die ads en ze van sommige groepen niet verwachten dat die op hen gaan stemmen, zelfs als ze reclame zien? Net zoals de PVDA waarschijnlijk ook niet al te veel moeite en tijd zal besteden om verkiezingsposters te gaan plakken in Knokke? Of werkt reclame kopen bij Meta anders?
Ik denk dat het probleem vooral zit bij het vermijden van potentiële negatieve reacties. Als je je advertenties op maat kan maken van je eerder nauw gedefinieerd doelpubliek, wordt het ook gemakkelijk om zoals Loser zegt te gaan cherrypicken wat op dat moment scoort bij die mensen.

Op zich is dat gewoon technologie die versterkt wat de politiek al langer doet, maar je kan je de vraag stellen of we als maatschappij daar nu eigenlijk beter van worden.

Mja dat is gewoon hetzelfde als dat het VB geen flyers gaat uitdelen bij de uitgang van de moskee, alleen digitaal.

En het is niet alsof men zoals @Loser zegt "3/4 van je programma niet laten zien aan bepaalde mensen". Het is gewoon we gaan geld gebruiken waar het opbrengt. En dat geldt voor gelijk welke partij uiteraard.

Mja dat is gewoon hetzelfde als dat het VB geen flyers gaat uitdelen bij de uitgang van de moskee, alleen digitaal.

En het is niet alsof men zoals @Loser zegt "3/4 van je programma niet laten zien aan bepaalde mensen". Het is gewoon we gaan geld gebruiken waar het opbrengt. En dat geldt voor gelijk welke partij uiteraard.
Dat is niet noodzakelijk zo, maar is ook helemaal niet gezegd dat het niét gebeurt. Ze boosten bepaalde advertenties, en andere niet:
"De voorbije drie maanden gebruikte de Vlaams Belang-pagina 45 termen om een deel van de gesponsorde advertenties niet te tonen aan bepaalde groepen."

Dit gaat specifiek over VB, maar is de basis van het idee, hè. Dat is exact hoe het in de VS werd gebruikt, ik zie geen reden om aan te nemen dat het hier sowieso niét (of minstens: niet ook) op die manier wordt gebruikt.

Het verschil met niet gaan flyeren aan de moskee is wel dat je niet een op een plein een stukje van je flyer kunt afscheuren rond "leitkultur" als je het wilt geven aan iemand met Marokkaanse komaf, en het eraan laten bij iemand met een witte huidskleur. Daar sta je met dezelfde slogans voor iedereen. Overduidelijk veel eerlijker, toch?

Er is een groot verschil tussen advertenties en het programma ( aka wat jij zei). Voor zover ik weet is het programma van elke partij gewoon toegankelijk voor iedereen op hun websites.

Er is een groot verschil tussen advertenties en het programma ( aka wat jij zei). Voor zover ik weet is het programma van elke partij gewoon toegankelijk voor iedereen op hun websites.
Natuurlijk is het programma toegankelijk. Maar als iedereen daar ging lezen, waren er geen advertenties nodig, hè. Die advertenties dienen om bepaalde stukken in de verf te zetten.

Nu maak ik een advertentie waarin staat "alleen sociale woningen voor Belgen" en eentje waarin staat "strenger tegen criminaliteit". En eentje "geen uitdeelpolitiek meer". Ik wil niet dat sommige mensen die eerste zien, omdat ik misschien nog wel een stem van een niet-Belg wil, dus wil ff niet in de verf zetten wat er precies negatief zou zijn voor hen. Die mensen mogen net wél die tweede zien, want misschien is dat wel iets wat ze overtuigt ( 't is een voorbeeld, stel dat ze dat hebben gemerkt in hun peilingen). En de derde mag dan weer niet naar hogeropgeleiden, want pas op, die zouden dat kunnen ontkrachten (opnieuw, vreselijk vereenvoudigd voorbeeld).

Dan scherm je niet het programma af, maar kun je wel degelijk spelen met wie wat te weten komt van je. Omdat vaststaat dat niet iedereen alle programma's gaat lezen.

Gaat waarschijnlijk gewoon over gebruikers met 'interesse in' een van die landen - dus geen rechtstreekse etnische profilering.

Nee hoor. Gewoon window dressing om niet rechtstreeks met de vinger gewezen te kunnen worden.

Wel redelijk doorzichtig...

PVDA is ook hilarisch, uitgesloten termen: 'op de hogeschool', 'op de universiteit', 'masterdiploma', 'doctoraat' :unsure: En dan Vlaams Belang dat half Afrika/Midden-Oosten oplijst. Qua cliché bevestiging kan dit wel tellen. Wel interessant dat dit openbare informatie is, lijkt toch wat schot in de zaak te komen om advertentie-algoritmes transparanter te maken.

Ik versta niet goed wat het probleem om eerlijk te zijn. Wat verwachten we ? Dat VB zijn geld wegpist aan Turken en Marokkanen om 'weg met de Turken en Marokkanen" reclame te tonen? Of dat PVDA advertentie geld wegpist aan hoogopgeleiden met de boodschap "laten we geld pikken bij wie geld verdient".

Alsof er vroeger geen profilering was. Welke reclame stond er in het parochieblad ? En welk stemadvies geeft de ACOD of beweging.net.

Lijkt me allemaal stokken zoeken om mee te kloppen terwijl er niet veel aan de hand is.

Ik vraag me zelfs af of het verboden is. Er wordt een onderscheid gemaakt op een beschermd criterium waarschijnlijk maar valt het doel ervan binnen de antiracismewet?

Ik vraag me zelfs af of het verboden is. Er wordt een onderscheid gemaakt op een beschermd criterium waarschijnlijk maar valt het doel ervan binnen de antiracismewet?

Als dat racisme is, is alles racisme. Het gaat over reclame door je strot duwen. Dat ding dat niemand eigenlijk wil. Gaan mensen nu beginnen bleiten omdat ze de reclame ook door hun strot geduwd willen krijgen? Of zijn het kleuters die het nodig vinden te klagen voor iemand anders ? Of gutmenschen die denken een probleem te moeten flaggen voor iemand anders die het geen probleem vindt ?

Mij hoor je niet klagen hoor dat ik niet om de 2 sec Raoul H zijne kop en sloganeske filmpjes zie. Hou het aub zo.

Thx.

Turkije Afghanistan Irak Marokko Algerije Syrië Libië Egypte Iran

Hogeschool Universiteit Doctoraat

Zo, hopelijk doen mijn cookies hun werk en is het nu gedaan met reclame van die partijen door m'n strot geramd te krijgen. :coolbrows:

Unpopulair opinion.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20161229_02651233
https://www.hln.be/onderwijs/leerli...coren-in-belgie-nog-altijd-slechter~aad89f37/

Waar vlaams belang het rechttoe rechtaan doen denk ik dat de pvda het via een omweg hetzelfde doet.

Laatst bewerkt:
Ik versta niet goed wat het probleem om eerlijk te zijn. Wat verwachten we ? Dat VB zijn geld wegpist aan Turken en Marokkanen om 'weg met de Turken en Marokkanen" reclame te tonen? Of dat PVDA advertentie geld wegpist aan hoogopgeleiden met de boodschap "laten we geld pikken bij wie geld verdient".

Alsof er vroeger geen profilering was. Welke reclame stond er in het parochieblad ? En welk stemadvies geeft de ACOD of beweging.net.

Lijkt me allemaal stokken zoeken om mee te kloppen terwijl er niet veel aan de hand is.
De eerste quote gaat over (online) hate speech, de 2de over politieke targeting online (enkel betalende ads).

Hate motivated crime and speech are illegal under EU law. The 2008 Framework Decision on combating certain forms of expressions of racism and xenophobia requires the criminalisation of public incitement to violence or hatred based on race, colour, religion, descent or national or ethnic origin. The European Commission, as Guardian of the Treaties, monitors the correct implementation of the Framework Decision, through dialogue and when needed infringements proceedings.

Regulating targeting strategies
In order to protect voters from manipulation, targeting and amplification, techniques will only be possible for online political advertising based on personal data collected from the subject once their explicit and separate consent has been given. Special categories of personal data (e.g. ethnicity, religion, sexual orientation) or minors’ data cannot be used.
Als je alleen maar Moslimlanden uitsluit in je politieke targeting ben ik vrij zeker dat er een case opgesteld kan worden tegen het VB en Tom Van Grieken.
Er is een Europese wet. En die moet gevolgd worden. Als je het er niet eens mee bent, probeer ze dan te amenderen. Maar tot zo lang moet je ze volgen.

Om dan deze gepersonaliseerde ads op dezelfde lijn te gaan trekken als het parochieblad :LOL: Je ziet toch zelf wel het verschil hoop ik.

De eerste quote gaat over (online) hate speech, de 2de over politieke targeting online (enkel betalende ads).

Als je alleen maar Moslimlanden uitsluit in je politieke targeting ben ik vrij zeker dat er een case opgesteld kan worden tegen het VB en Tom Van Grieken.
Er is een Europese wet. En die moet gevolgd worden. Als je het er niet eens mee bent, probeer ze dan te amenderen. Maar tot zo lang moet je ze volgen.

Ik wist niet dat er territoriale religies waren. Dat lijkt me nu eens niet correct van je. Dus als je Marokko of Turkije uitsluit, ben 'ethnicitity' of 'religion' aan het uitsluiten. Dat lijkt me een stok zoeken om mee te slaan.

Om dan deze gepersonaliseerde ads op dezelfde lijn te gaan trekken als het parochieblad :LOL: Je ziet toch zelf wel het verschil hoop ik.

Uiteraard, het parochieblad zou strafbaar zijn, want dat is duidelijk op religie gestoeld. Wederom debiele Europese wetgeving. Je mag je als partij wel profileren op religie of sexuele orientatie (hoeveel partijen hebben er niet de "C" in hun naam), maar geen online reclame maken in je doelgroepen. Maar goed, eens zien hoe heet de soep gegeten wordt. In elk geval hebben een batallion advocaten weer veel werk.

Hatespeech is irrelevant hier en die tweede quote slaat op een wetgevend initiatief dat nog niet van kracht is.

Terug
Bovenaan