Profilering bij politieke campagnes

Unpopulair opinion.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20161229_02651233
https://www.hln.be/onderwijs/leerli...coren-in-belgie-nog-altijd-slechter~aad89f37/

Waar vlaams belang het rechttoe rechtaan doen denk ik dat de pvda het via een omweg hetzelfde doet.

Tuurlijk, waarom mikt Groen anders op "Marokkaanse keuken"? Dat is niet om de culinaire mensen te bereiken. Dat is gewoon een verdoken term om mensen van Marokkaanse origine te bereiken :p.

Groen doet hetzelfde als wat het VB hier doet. Bewust mikken/niet mikken op minderheden.

Ik denk dat FB niet toelaat om simpel Marokkaanse Belgen uit te sluiten (wat ze waarschijnlijk wel technisch kunnen.) dus moeten adverteerders een omweg verzinnen om ze toch te bereiken/bewust uit te sluiten.

Laatst bewerkt:
Ik wist niet dat er territoriale religies waren. Dat lijkt me nu eens niet correct van je. Dus als je Marokko of Turkije uitsluit, ben 'ethnicitity' of 'religion' aan het uitsluiten. Dat lijkt me een stok zoeken om mee te slaan.

Uiteraard, het parochieblad zou strafbaar zijn, want dat is duidelijk op religie gestoeld. Wederom debiele Europese wetgeving. Je mag je als partij wel profileren op religie of sexuele orientatie (hoeveel partijen hebben er niet de "C" in hun naam), maar geen online reclame maken in je doelgroepen. Maar goed, eens zien hoe heet de soep gegeten wordt. In elk geval hebben een batallion advocaten weer veel werk.
Dat is alleen maar als je negeert dat politieke partijen geen bedrijven zijn, of dat er aparte regels zijn voor politieke partijen. Regels die trouwens niet zomaar verzonnen zijn voor het plezier, maar omdat politieke partijen zo'n grote maatschappelijke verantwoordelijkheid dragen. Allee, een politieke partij mag ook niet dezelfde bedrukte paraplu's staan uitdelen waar ze maar willen, zoals een bedrijf zou mogen.

Dus nee, het is niet omdat een partij strafbaar bezig is, dat het parochieblad ook strafbaar moet zijn. Los van de gigantische gaten in je vergelijking. En nee, het gaat niet alleen om reclame juist besteden, zoals ik ook al heb aangegeven: je kunt makkelijk bepaalde stukken van je programma wel onderstrepen tov sommige mensen, en heel moeilijk vindbaar maken voor andere mensen.

De hele partijfinanciering moet dringend herbekeken worden, want dit gaat over miljoenen. Nog los van het feit dat je hate speech ook nog eens te eng definieert, door alleen te kijken naar "territoriale religies". Onrechtstreekse discriminatie is nog altijd discriminatie.
Tuurlijk, waarom mikt Groen anders op "Marokkaanse keuken"? Dat is niet om de culinaire mensen te bereiken. Dat is gewoon een verdoken term om mensen van Marrokaanse origine te bereiken :p.

Groen doet hetzelfde als wat het VB hier doet. Bewust mikken/niet mikken op minderheden.

Ik denk dat FB niet toelaat om simpel Marrokaanse Belgen uit te sluiten (wat ze waarschijnlijk wel technisch kunnen.) dus moeten adverteerders een omweg verzinnen om ze toch te bereiken/bewust uit te sluiten.
Ja, dat betwijfel ik wel in dìt geval van Groen. En ik denk dat het heel veel moeilijker hard te maken is voor een rechter. Ik zal het noemen: iemand die wel in is voor multiculturaliteit. Daar valt dan de tajine onder, en ook de wereldmuziek. En ik zou durven stellen dat dat daarom niet per se een diversere groep is dan die groep waar het VB op mikt :D De Zurenborgwijk is toch vooral een witte wijk, bijvoorbeeld, om maar in die stereotypes te blijven. Maar om aan te geven dat het niet noodzakelijk racial profiling is.

Opnieuw: niet om het goed te praten van PVDA. Of zelfs van Groen, want al is het maar gewoon een 'preaching to the choir'-partij worden, dan nog vind ik dat maatschappelijk niet correct. En waar (in)directe discriminatie te vinden is, zou die zwaar moeten aangepakt worden.

Is dit weer zo’n staaltje “alles wat VB doet, is slecht(er), de rest is gewoon niet goed”?

Elke partij, elk bedrijf, iedereen die online iets van boodschappen wil delen, reclame wil maken en what not, doet aan diezelfde profilering. Big deal… Discriminatie roepen omdat je een specifieke reclame niet krijgt… 🙈.

Benieuwd naar de uitspraak van de rechtbank!

Exact wat Ares zegt.
Politieke partijen kiezen doelgroepen als ze reclame maken, net zoals alle reclame doet. De inclusie/exclusie termen van sommige andere producten zullen ook wel interessant zijn.
Straks gaan ze nog beweren dat partijen gaan zeggen wat de mensen graag horen, oftewel aan populisme doen! Maakt dat mee...

Reken partijen liever af op wat ze al dan niet gepresteerd hebben, want wie het hardst met het morele vingertje zwaait moet je meestal het hardst wantrouwen.

Laatst bewerkt:
Is dit weer zo’n staaltje “alles wat VB doet, is slecht(er), de rest is gewoon niet goed”?

Elke partij, elk bedrijf, iedereen die online iets van boodschappen wil delen, reclame wil maken en what not, doet aan diezelfde profilering. Big deal… Discriminatie roepen omdat je een specifieke reclame niet krijgt… 🙈.

Benieuwd naar de uitspraak van de rechtbank!
Maar is dat nu met opzet dat je maar een paar zinnen uit mijn post leest en daar conclusies uit trekt die ik nergens heb gezegd, of heb ik het niet duidelijk uitgedrukt? Bij die woordenlijst van Groen of van PvdA moet je de indirecte discriminatie kunnen aantonen, wat moeilijker kan worden. Bij VB is het niet moeilijk aan te tonen. Dat zeg ik. Staat los van hoe slecht het is? Allebei slecht.

Sowieso is die profiling [...] héél twijfelachtig en zou ze voor mijn part gewoon helemaal verboden mogen worden. [...] Bah.

Dit gaat specifiek over VB, maar is de basis van het idee, hè.

[in het geval van Groen] ik denk dat het heel veel moeilijker hard te maken is voor een rechter. [...]

Opnieuw: niet om het goed te praten van PVDA. Of zelfs van Groen, want al is het maar gewoon een 'preaching to the choir'-partij worden, dan nog vind ik dat maatschappelijk niet correct. En waar (in)directe discriminatie te vinden is, zou die zwaar moeten aangepakt worden.

Hoe vaak moet ik het exact in posts zetten voor de reactie niet meer is: allee, het is het VB en ze zijn boos. Kijk eens naar de inhoud. Dit heeft niks met het VB te maken, maar alles met partijfinanciering en campagnefinanciering. Daar zijn nu regels voor, maar alleen in campagnetijd. De rest van het jaar doet iedereen wat hij wil. En rond dit ook nog te weinig (overduidelijk).

Vind jij het wel correct dat partijen zich anders kunnen voorstellen aan bepaalde groepen dan aan andere groepen, op basis van data die Facebook van jou verzameld heeft? Dat zij zullen verkozen worden op basis van een scheve voorstelling van hun programma, is al een probleem voor veel mensen. Hier klagen toch genoeg mensen over: partij X heeft dit beloofd, maar dat gedaan. En dan zou jij nog willen behouden dat ze nòg schever kunnen beloven?

Of zoals @Gonzo the Great zegt: "straks gaan ze nog beweren dat partijen aan populisme doen". Dat is het punt niet. Dat gebeurt, maar dat zouden we toch zo veel mogelijk moeten beperken, zeker? Natuurlijk doen ze aan populisme, maar waar het uitgebuit wordt en makkelijk kan tegengehouden worden, doen we dat toch best?

Natuurlijk doen ze aan populisme, maar waar het uitgebuit wordt en makkelijk kan tegengehouden worden, doen we dat toch best?
Dus ze doen allemaal aan populisme, maar enkel sommigen buiten het uit? Anderen pakken de stemmen mee en weigeren het postje ofzo?
Moest dat waar zijn, Vivaldi had nooit bestaan :laugh:

En als je vindt dat justitie dingen harder moet onderzoeken of aanpakken, dan moet je maar op een partij stemmen die dat als speerpunt ziet. Want met onze wetten qua criminaliteit, discriminatie, immigratie, sociale hulp, enz... is niet veel mis, maar de controle op de regels en vooral strafuitvoering laat inderdaad heel hard te wensen over. Maar dan zou ik toch eerder wakker liggen van de niet uitvoering van straffen van bvb daders van overvallen met geweld ofzo die bewezen zijn en waarvan soms recidivisten toch vrij rondlopen. We lezen toch te vaak "gekend zijn bij het recht" in de krant, hetgeen je ook weer als populisme kan bestempelen, maar tegelijk wel een waarheid als een koe is...
Maar jij zou liever hebben dat ze hun tijd besteden aan advertenties die blijkbaar al de discriminatie regels van Meta zelf passeerden, en waarvan de overtredingen zoals je zegt misschien moeilijk hard te maken zijn voor de rechtbank? Een vreemde keuze qua prioriteiten lijkt me, dus ik denk dat de analyse dat die mening vooral geinspireerd is door je eigen politieke voorkeur er niet ver naast zit.

Dus ze doen allemaal aan populisme, maar enkel sommigen buiten het uit? Anderen pakken de stemmen mee en weigeren het postje ofzo?
Ik denk echt dat je eens woord voor woord over die zin moet gaan, hoor. Want dat staat er helemaal niet?
In elke partij zitten politici die populistische uitspraken doen, of op populistische manier campagne voeren. En waar dat echt overduidelijk uitgebuit wordt EN makkelijk kan tegengehouden worden, doen we dat toch best?

Of ben je het daar niet mee eens?

En als je vindt dat justitie dingen harder moet onderzoeken of aanpakken, dan moet je maar op een partij stemmen die dat als speerpunt ziet. Want met onze wetten qua criminaliteit, discriminatie, immigratie, sociale hulp, enz... is niet veel mis, maar de controle op de regels en vooral strafuitvoering laat inderdaad heel hard te wensen over. Maar dan zou ik toch eerder wakker liggen van de niet uitvoering van straffen van bvb daders van overvallen met geweld ofzo die bewezen zijn en waarvan soms recidivisten toch vrij rondlopen. We lezen toch te vaak "gekend zijn bij het recht" in de krant, hetgeen je ook weer als populisme kan bestempelen, maar tegelijk wel een waarheid als een koe is...
Maar jij zou liever hebben dat ze hun tijd besteden aan advertenties die blijkbaar al de discriminatie regels van Meta zelf passeerden, en waarvan de overtredingen zoals je zegt misschien moeilijk hard te maken zijn voor de rechtbank? Een vreemde keuze qua prioriteiten lijkt me, dus ik denk dat de analyse dat die mening vooral geinspireerd is door je eigen politieke voorkeur er niet ver naast zit.
ik zie in geen enkel partijprogramma het punt staan: partijfinanciering en regels rond campagne op sociale media herzien. Je maakt er een onnozele valse vergelijking van, het is niet alsof je moet kiezen tussen daders van overvallen met geweld of campagnefinanciering, hè. Je kunt gewoon allebei aanpakken. Je legt mij ook prioriteiten in de mond. Heb ik nooit gezegd. En je zegt dat het op basis is van mijn politieke voorkeur, terwijl ik zeg van ZE ALLEMAAL AAN TE PAKKEN. Dus ook die van mijn politieke voorkeur (die ik op dit moment niet eens weet). Kom op, hoe oneerlijk kun je het doen?

Antwoord eens op de inhoud, in plaats van dit whataboutisme (jouw partij doet het ook! dealers zijn nog erger!) : Vind je het oké dat partijen wel het hele jaar door in campagnemodus zijn op sociale media, maar dat er alleen tijdens de campagneperiode regels gelden en de rest van de tijd het een free-for-all is? Vind je het oké dat populisme en scheef voorstellen van je standpunten onbestraft moet blijven? Vind je het oké dat er miljoenen gepompt worden in sociale media waarbij je afhankelijk van je afkomst een ander beeld van een partij krijgt?

Maar @Loser dat VB hier waarschijnlijk aan (in)directe discriminatie/onderscheid doet lijkt me duidelijk, maar is het ook strafbaar, m.a.w. is het doel ervan iets dat beschermd wordt? Het doel is ervoor te zorgen dat er op VB gestemd wordt maar dat valt voor mij bezwaarlijk onder het toepassingsgebied van de antidiscriminatiewet te vallen.

Maar @Loser dat VB hier waarschijnlijk aan (in)directe discriminatie/onderscheid doet lijkt me duidelijk, maar is het ook strafbaar, m.a.w. is het doel ervan iets dat beschermd wordt? Het doel is ervoor te zorgen dat er op VB gestemd wordt maar dat valt voor mij bezwaarlijk onder het toepassingsgebied van de antidiscriminatiewet te vallen.
Goed, dat is nog een ander luik. Los van het feit dat ik vind dat dat soort profiling sowieso verboden zou moeten zijn in politieke campagnes (en opnieuw: niet alleen voor het VB, en niet alleen rechtstreekse discriminatie), of het probleem dat ik heb met partijfinanciering en regels rond campagnes buiten de specifieke periode.

Maar het is ook niet de antidiscriminatiewet waarnaar gekeken moet worden, in dit geval. Net omdat het geen privébedrijf is, toch? Hierboven is al iets aangegeven. Ik ken weinig tot niks van het Europees recht, of van de huidige beperkingen op dit soort profiling in onze campagnewetten. Maar als De Tijd schrijft dat het "juridisch glad ijs" is, lijkt me daar op z'n minst iets van aan te zijn, toch?

Dit was de quote van hierboven:

Ik denk echt dat je eens woord voor woord over die zin moet gaan, hoor. Want dat staat er helemaal niet?
Het stond er letterlijk.
"Natuurlijk doen ze aan populisme, maar waar het uitgebuit wordt..." Dat impliceert dat anderen het niet zouden uitbuiten volgens jou.
Dus nogmaals:
Anderen pakken de stemmen mee en weigeren het postje ofzo?

En zolang justitie geen oneindige resources heeft gaat het over prioriteiten, of niet soms? Het EN EN EN verhaal waar je op doelt gaat enkel op in de ideale wereld, en dat is helaas niet het geval.

Goed, dat is nog een ander luik. Los van het feit dat ik vind dat dat soort profiling sowieso verboden zou moeten zijn in politieke campagnes (en opnieuw: niet alleen voor het VB, en niet alleen rechtstreekse discriminatie), of het probleem dat ik heb met partijfinanciering en regels rond campagnes buiten de specifieke periode.

Maar het is ook niet de antidiscriminatiewet waarnaar gekeken moet worden, in dit geval. Net omdat het geen privébedrijf is, toch? Hierboven is al iets aangegeven. Ik ken weinig tot niks van het Europees recht, of van de huidige beperkingen op dit soort profiling in onze campagnewetten. Maar als De Tijd schrijft dat het "juridisch glad ijs" is, lijkt me daar op z'n minst iets van aan te zijn, toch?

Dit was de quote van hierboven:

Dat is nog niet eens goedgekeurde wetgeving afaik.

Het stond er letterlijk.
"Natuurlijk doen ze aan populisme, maar waar het uitgebuit wordt..." Dat impliceert dat anderen het niet zouden uitbuiten volgens jou.
Dus nogmaals:
Anderen pakken de stemmen mee en weigeren het postje ofzo?

En zolang justitie geen oneindige resources heeft gaat het over prioriteiten, of niet soms? Het EN EN EN verhaal waar je op doelt gaat enkel op in de ideale wereld, en dat is helaas niet het geval.
Zeg, wat is het. Wil je praten, of wil je kibbelen? Ik zeg je hoe je de zin kunt lezen, zodat die zegt wat ik bedoel. Ga je met opzet het toch nog anders doen. Het impliceert wat ik zeg:

"In elke partij zitten politici die populistische uitspraken doen, of op populistische manier campagne voeren. En waar dat echt overduidelijk uitgebuit wordt EN makkelijk kan tegengehouden worden, doen we dat toch best? Of ben je het daar niet mee eens?"

En de overvaller met geweld wordt opgepakt en verhoord door de politie, gaat naar de politierechtbank. Tegen een kandidaat die niet aan de regels voldoet, wordt een klacht ingediend en die gaat naar het Rechtscollege. Dat zijn niet dezelfde resources. Gaan vissen in de vijver haalt ook geen vis uit de zee.

Ik zie echter nog altijd geen antwoord op de inhoudelijke vraag van jou, behalve dat whataboutisme.

Dat is nog niet eens goedgekeurde wetgeving afaik.
Amai, het is hier tanden trekken vandaag :D Volgens mij is dat inderdaad zo.
Denk jij dat De Tijd schrijft dat het juridisch glad ijs is, als dat helemaal niet zo is? Ik zeg het, ik ken niet genoeg van de campagnewetten daarvoor, maar mijn mening is dan ook dat als het nog niet verboden is, dat dringend zou moeten zijn. Andere dingen weet ik toevallig wel, dat er een sperperiode is, maar dat er daarbuiten op sociale media eigenlijk geen regels zijn. En dat vind ik fout.

En stel dat dat inderdaad de enige regel is... dan kun je hoogstens zeggen: de verstrenging gaat pas na deze verkiezingen in. Of het dan zo gewenst is? Of zoals hier ook staat:

Nochtans bestaat er in de Europese Unie iets als de Digital Services Act, die targeten op basis van etniciteit verbiedt. Onlangs zijn ook nieuwe regels aangenomen die strenger voor politieke advertenties zijn. "Daarin staat duidelijk dat het niet meer is toegelaten om te targeten op basis van die etniciteit", zegt Vanden Eynde. Etniciteit slaat op onder meer religie, seksuele oriëntatie, ideologie, filosofische oriëntering of overtuiging.

De verstrenging van de Digital Services Act geldt nog niet voor deze verkiezingen, maar politieke partijen mogen zich daar niet achter verbergen. "Als je dan een reactie van één van de politieke partijen leest dat ze graag zouden hebben dat Meta hen laat weten als iets niet is toegelaten, dan is dat een beetje raar", vindt Vanden Eynde.

"Zouden we niet kunnen veronderstellen dat politieke partijen die vertegenwoordigd zijn op Europees niveau op de hoogte zijn van de Europese wetgeving, van de manier waarop die Europese wetgeving is tot stand gekomen en wat de bedoeling van die regels is?"

Wat opvalt is dat PVDA en Hedebouw compleet andere dingen kiezen om voor te betalen. Wat is daar de strategie achter?

Wat opvalt is dat PVDA en Hedebouw compleet andere dingen kiezen om voor te betalen. Wat is daar de strategie achter?
Dat is dus exact het probleem dat ik aankaart:
Hedebouw mijdt met een aantal posts een lijst van sectoren en jobs, om met andere advertenties hetzelfde gebruikersprofiel weer op te zoeken.

Zo kun je voor de ene groep doen alsof je voor X staat, en voor de andere alsof X wel op je lijstje staat, maar helemaal onderaan. Of je kunt zeggen dat je voor X bent tegen mensen die het toch niet kunnen ontkrachten. Of je kunt zeggen dat de àndere partij vooral voor X staat, en tegelijk ervoor zorgen dat die andere partij die "beschuldiging" nooit zal zien en ze er dus niet op zullen reageren.

Dat is de scheve en oneerlijke voorstelling die nu niet gecontroleerd wordt. Of zoals ik hierboven al zei: dat is alsof je stukjes uit je partijprogramma scheurt of bijschrijft, afhankelijk van wie de flyer aanpakt.

Dat is dus exact het probleem dat ik aankaart:
Hedebouw mijdt met een aantal posts een lijst van sectoren en jobs, om met andere advertenties hetzelfde gebruikersprofiel weer op te zoeken.

Zo kun je voor de ene groep doen alsof je voor X staat, en voor de andere alsof X wel op je lijstje staat, maar helemaal onderaan. Of je kunt zeggen dat je voor X bent tegen mensen die het toch niet kunnen ontkrachten. Of je kunt zeggen dat de àndere partij vooral voor X staat, en tegelijk ervoor zorgen dat die andere partij die "beschuldiging" nooit zal zien en ze er dus niet op zullen reageren.

Dat is de scheve en oneerlijke voorstelling die nu niet gecontroleerd wordt. Of zoals ik hierboven al zei: dat is alsof je stukjes uit je partijprogramma scheurt of bijschrijft, afhankelijk van wie de flyer aanpakt.

Probleem is imo dus niet met het feit dat die partijen dat doen. De stukken in het vet zijn wel problematisch, maar daar ligt ook een verantwoordelijkheid bij de kiezer die best wel de programma's kan gaan lezen en bij de pers.

Waarom is er geen 7 dagen voor de verkiezingen, dag per dag een samenvatting van pakweg een uur per partij waar men over het programma en de punten gaat en men effectief doorvraagt? We hebben dat voorbeeld met Groen en hun "hoeveel gaat dat kosten" een paar jaar terug. Maar hoe vaak gebeurt dat, zeer zelden lijkt me? En dan kan je als journalist 2 bijvoorbeeld tegenstrijdige stukken naast elkaar leggen en vragen hoe dat zit.

En als mensen daar dan niet naar kijken.. ok maar op een bepaald moment heb je als deel van het democratisch ook een verantwoordelijkheid.

Probleem is imo dus niet met het feit dat die partijen dat doen. De stukken in het vet zijn wel problematisch, maar daar ligt ook een verantwoordelijkheid bij de kiezer die best wel de programma's kan gaan lezen en bij de pers.

Waarom is er geen 7 dagen voor de verkiezingen, dag per dag een samenvatting van pakweg een uur per partij waar men over het programma en de punten gaat en men effectief doorvraagt? We hebben dat voorbeeld met Groen en hun "hoeveel gaat dat kosten" een paar jaar terug. Maar hoe vaak gebeurt dat, zeer zelden lijkt me? En dan kan je als journalist 2 bijvoorbeeld tegenstrijdige stukken naast elkaar leggen en vragen hoe dat zit.

En als mensen daar dan niet naar kijken.. ok maar op een bepaald moment heb je als deel van het democratisch ook een verantwoordelijkheid.
Je gaat altijd een deel van de bevolking hebben dat niet kritisch is en gewoon stemt op basis van propaganda. Ik denk dat het nuttiger is om rekening te houden met de realiteit dat de gemiddelde mens verre van goed geïnformeerd is (ik ben ervan overtuigd dat ik ook veel gaten heb in mijn kennis, en ik zou dan in theorie nog goed moeten af zijn), dan partijen vrij spel te geven want de kiezer moet zich maar informeren.

En ja, je mag voor mijn part de openbare omroep als taak geven om wat dieper te graven, maar vergeet niet dat in het huidig klimaat men actief en achter de schermen toch lijkt te proberen om die omroep ofwel in diskrediet te brengen (allemaal sossen, niet waar?) of gewoon hun budget te verlagen. Idem het onderwijs hé, hier heeft recent nog een post gestaan over hoe het schandalig is dat kinderen over politiek te horen krijgen op school (want de leerkrachten zijn opnieuw uiteraard niet-professionele sossen). En in parallel zetten partijen (ja, VB op kop) in op hun eigen "nieuwskanalen", een beetje de VS achterna.

Allez waar het voor mij altijd op terug komt is dat je mensen op hun verantwoordelijkheid moet wijzen maar ook in de realiteit moet leven. Voor veel aspecten in de maatschappij vinden we dat logisch, ik denk aan verplichte verzekeringen en andere wetten voor "the greater good". Ondertussen wordt het ook duidelijk dat we slecht gewapend zijn als mens tegen die algortime-gestuurde social media, dus ik begrijp die gelatenheid bij dit soort nieuws niet echt.

Ik denk dat mijn grootste argument is dat wetten altijd achterlopen op technologie. Dus ja, doe wetten maar zet meer in op onderwijs en duiding.

Dat is niet alleen utopisch, maar zou de klok ook terugdraaien wat betreft regelgeving (en cliëntilisme) in de campagnevoering.

Je weet zelf toch ook goed genoeg waarmee je de meeste impact maakt: 7 dagen voor de verkiezing, dag per dag een samenvatting van een uur per partij waarbij je doorvraagt over -waarschijnlijk best technische- zaken en debatten over het fijne daarvan. Of een 'wervende' slogan op het internet vol halve onwaarheden, maar die wel goed plakt, gestuurd naar exact de mensen die je wilt en niet naar anderen.

Dat is de reden waarom er wetten bestaan rond campagnevoering. De andere zijden van het democratische, is ook beseffen dat mensen die niét willen investeren in 7 dagen voor de verkiezingen elke dag een uur dieptestukken blijven volgen, waarschijnlijk ook nog op verschillende platformen, òòk tot de bevolking horen. En ook niet zomaar misleid mogen worden, gewoon omdat ze die investering niet doen.

Maar is dat nu met opzet dat je maar een paar zinnen uit mijn post leest en daar conclusies uit trekt die ik nergens heb gezegd, of heb ik het niet duidelijk uitgedrukt? Bij die woordenlijst van Groen of van PvdA moet je de indirecte discriminatie kunnen aantonen, wat moeilijker kan worden. Bij VB is het niet moeilijk aan te tonen. Dat zeg ik. Staat los van hoe slecht het is? Allebei slecht.

Mijn post quote niemand, dus waarom voel je je per direct zo aangesproken/aangevallen?

Als het allemaal zo evident aan te tonen is, dan kijk ik zoals gezegd uit naar het verdict van de rechtbank. Tot zolang is het "VB slecht, de rest is slechts indirect en afgeleid potentiëel slecht" weinig meer dan projectie & framing.

Vind jij het wel correct dat partijen zich anders kunnen voorstellen aan bepaalde groepen dan aan andere groepen, op basis van data die Facebook van jou verzameld heeft? Dat zij zullen verkozen worden op basis van een scheve voorstelling van hun programma, is al een probleem voor veel mensen. Hier klagen toch genoeg mensen over: partij X heeft dit beloofd, maar dat gedaan. En dan zou jij nog willen behouden dat ze nòg schever kunnen beloven?

Ik zie het verschil niet tov dit, of affiches met éénduidige claims, flyers met éénduidige claims, campagne-events waar éénzijdig wordt bericht, discussiefora waar éénzijdig wordt gedebatteerd, debatten waar de media-training-powered antwoorden in nietszeggendheid rond de oren vliegen en what not.

De essentie van jouw klacht is: partijen zijn niet transparant en vertellen niet alles. Well whoopdidoe, what else is new. Altijd zo geweest, en zal wellicht altijd zo zijn, welke technologie ze ook gebruiken.

Of zoals @Gonzo the Great zegt: "straks gaan ze nog beweren dat partijen aan populisme doen". Dat is het punt niet. Dat gebeurt, maar dat zouden we toch zo veel mogelijk moeten beperken, zeker? Natuurlijk doen ze aan populisme, maar waar het uitgebuit wordt en makkelijk kan tegengehouden worden, doen we dat toch best?

Good riddance; dat is in essentie alles van de politiek aanpassen.
Ken jij één partij, één politicus in België die publiek open kaart speelt?

Mijn post quote niemand, dus waarom voel je je per direct zo aangesproken/aangevallen?

Als het allemaal zo evident aan te tonen is, dan kijk ik zoals gezegd uit naar het verdict van de rechtbank. Tot zolang is het "VB slecht, de rest is slechts indirect en afgeleid potentiëel slecht" weinig meer dan projectie & framing.
Dat wat je zelf verzonnen hebt en wat niemand zegt, is projectie? Dit slaat toch op niks meer, zeg...
Fijn, "VB slecht, de rest is indirect en afgeleid potentieel slecht" is projectie en framing. Aangezien niemand dit zegt, is dat een holle opmerking. Ik heb wél gezegd dat al dat soort manipulatie slecht is. En alle profiling (ook die indirecte) slecht. Ondertussen al 4x, maar dat is niet zo makkelijk opzij te schuiven, waarschijnlijk. Want waarom zou je het anders negeren.

Ik zie het verschil niet tov dit, of affiches met éénduidige claims, flyers met éénduidige claims, campagne-events waar éénzijdig wordt bericht, discussiefora waar éénzijdig wordt gedebatteerd, debatten waar de media-training-powered antwoorden in nietszeggendheid rond de oren vliegen en what not.

De essentie van jouw klacht is: partijen zijn niet transparant en vertellen niet alles. Well whoopdidoe, what else is new. Altijd zo geweest, en zal wellicht altijd zo zijn, welke technologie ze ook gebruiken.

Good riddance; dat is in essentie alles van de politiek aanpassen.
Ken jij één partij, één politicus in België die publiek open kaart speelt?
Je negeert het feit dat een flyer, een affiche en een campagne-event niet in theorie 2 diametraal tegenovergestelde dingen kan zeggen afhankelijk van wie ernaar kijkt. Sterker, als je een bruin vel hebt, verandert de affiche niet ineens van boodschap. Of je kunt ze niet ineens verbergen voor alle mensen die mogelijk weten dat je uit je nek aan het lullen bent, en krijgt dan lik op stuk.

En 'what else is new' is toch geen reden om het niet aan te pakken? Dat kun je ook van de andere kant zeggen: "Waar je tegen bent is dat er grenzen zijn aan wat mag in een campagne om informatie eerlijk te houden. Well, whoopdidoo, what else is new?"

Terug
Bovenaan