Profilering bij politieke campagnes

Je negeert het feit dat een flyer, een affiche en een campagne-event niet in theorie 2 diametraal tegenovergestelde dingen kan zeggen afhankelijk van wie ernaar kijkt. Sterker, als je een bruin vel hebt, verandert de affiche niet ineens van boodschap. Of je kunt ze niet ineens verbergen voor alle mensen die mogelijk weten dat je uit je nek aan het lullen bent, en krijgt dan lik op stuk.
Als een campagnevoerder een rusthuis binnenstapt, dan gaat hij uiteraard toeteren: "Hogere pensioenen!"
Als diezelfde daarna een hogeschool binnenstapt, zal dat de boodschap uiteraard niet zijn.
Ooit al van de term smoelentrekker gehoord? Ik weet het, ze vallen nauwelijks nog op tussen de tafelspringers in onze regering...

Maar goed, als je verkiezingsbeloftes niet nakomen voor het gerecht wil trekken, doe gerust, maar het zal niet simpel zijn. Om een mondelinge overeenkomst te hebben moet je een soort bevestiging van jouw kant hebben. Dus ik raad je aan om een stemfie te maken, of als je een politieker iets hoort beloven, heel snel "DEAL!" roepen terwijl je jullie beiden filmt, liefst met een stevige handdruk erbij. Veel succes, en dat meen ik, ik vind het een verfrissende aanpak :tongue:

Amai, het is hier tanden trekken vandaag :D Volgens mij is dat inderdaad zo.
Denk jij dat De Tijd schrijft dat het juridisch glad ijs is, als dat helemaal niet zo is? Ik zeg het, ik ken niet genoeg van de campagnewetten daarvoor, maar mijn mening is dan ook dat als het nog niet verboden is, dat dringend zou moeten zijn. Andere dingen weet ik toevallig wel, dat er een sperperiode is, maar dat er daarbuiten op sociale media eigenlijk geen regels zijn. En dat vind ik fout.

En stel dat dat inderdaad de enige regel is... dan kun je hoogstens zeggen: de verstrenging gaat pas na deze verkiezingen in. Of het dan zo gewenst is? Of zoals hier ook staat:

Ik vraag gewoon op grond van welke wet de manier van reclamevoeren van het Belang (en PVDA en de rest) illegaal is momenteel. Die Digital Services Act heb ik intussen ook eens doorgenomen maar daar zie ik het ook niet.

ik zie in geen enkel partijprogramma het punt staan: partijfinanciering en regels rond campagne op sociale media herzien. Je maakt er een onnozele valse vergelijking van, het is niet alsof je moet kiezen tussen daders van overvallen met geweld of campagnefinanciering, hè. Je kunt gewoon allebei aanpakken. Je legt mij ook prioriteiten in de mond. Heb ik nooit gezegd. En je zegt dat het op basis is van mijn politieke voorkeur, terwijl ik zeg van ZE ALLEMAAL AAN TE PAKKEN. Dus ook die van mijn politieke voorkeur (die ik op dit moment niet eens weet). Kom op, hoe oneerlijk kun je het doen?

Antwoord eens op de inhoud, in plaats van dit whataboutisme (jouw partij doet het ook! dealers zijn nog erger!) : Vind je het oké dat partijen wel het hele jaar door in campagnemodus zijn op sociale media, maar dat er alleen tijdens de campagneperiode regels gelden en de rest van de tijd het een free-for-all is? Vind je het oké dat populisme en scheef voorstellen van je standpunten onbestraft moet blijven? Vind je het oké dat er miljoenen gepompt worden in sociale media waarbij je afhankelijk van je afkomst een ander beeld van een partij krijgt?
Naast sociale media mag de N-VA dat zich met belastingsgeld tot een half vastgoedbedrijf heeft ontwikkeld ook wel eens bekeken worden of dat de toekomst is die we willen van onze partijen.

‘De N-VA is een half vastgoedbedrijf.’

Met die kop introduceerde De Rijkste Belgen, de blog die jaarlijks het grote geld van ons land in kaart brengt, een rapport over de financiën van Vlaanderens tweede partij.

De N-VA was niet alleen een kapitaalkrachtige bezitter, het was ook nog de rijkste politieke vereniging van West-Europa dankzij dat imperium, met een fortuin van meer dan 30 miljoen euro.

Doe daar nog eens miljoenen in partijdotatie bij en de som is gemaakt. Voorbij de etentjes in ’t Fornuis, perikelen rond de Boerentoren of cabinetards uit de makelaarswereld heeft de N-VA een bijna existentieel aandeel in immobiliën.

Partijen als de N-VA zijn zodoende driedubbel verstrengeld met de vastgoedsector. Ten eerste door partijfinanciering die vooral uit immobiliën komt. Ten tweede door hun kiezers zelf, wier huiseigendom door permanente deflatie moet worden ondersteund. Ten derde door de publiek-private draaideuren die goede verhoudingen verzekeren met andere grootgrondbezitters. Elk van deze drie verdiepingen vormt het huis waarin het zogenaamde ‘deflatoir blok’ woont: de coalitie die baat heeft bij hoge vastgoedprijzen en lage geldtoevoer.

Dat wat je zelf verzonnen hebt en wat niemand zegt, is projectie? Dit slaat toch op niks meer, zeg...
Fijn, "VB slecht, de rest is indirect en afgeleid potentieel slecht" is projectie en framing. Aangezien niemand dit zegt, is dat een holle opmerking. Ik heb wél gezegd dat al dat soort manipulatie slecht is. En alle profiling (ook die indirecte) slecht. Ondertussen al 4x, maar dat is niet zo makkelijk opzij te schuiven, waarschijnlijk. Want waarom zou je het anders negeren.

Ik zal mezelf nog maar eens herhalen: mijn post quote niemand, waarom voel jij je aangevallen (hier opnieuw)? Newsflash: het is niet mijn fout noch mijn zaak dat jij je aangesproken voelt, noch dat jij je getriggered voelt. Grow up ipv hier tegen mij te liggen memmen dat ik niet reageer op jouw “alle profilering is slecht”. Daar had ik om te beginnen al niets over gezegd, dus ik voel me niet aangesproken.

Je negeert het feit dat een flyer, een affiche en een campagne-event niet in theorie 2 diametraal tegenovergestelde dingen kan zeggen afhankelijk van wie ernaar kijkt. Sterker, als je een bruin vel hebt, verandert de affiche niet ineens van boodschap. Of je kunt ze niet ineens verbergen voor alle mensen die mogelijk weten dat je uit je nek aan het lullen bent, en krijgt dan lik op stuk.

Heb je ooit die affiches gelezen? Campagneslogans gelezen? Debatten gezien? Gezien waar ze elk van die dingen bij voorkeur doen, bij welk publiek, bij welk publiek niet?
Ik kan je op zijn best verdenken van extreme goedgelovigheid als je werkelijk wil gaan stellen dat dat allemaal "zuivere" manieren van campagne voeren is, die niet éénduidig op onderdelen van het programma focussen, die niet specifieke zaken uitlichten en andere zaken onder de mat schuiven, die niet voor verschillende interpretaties kunnen zorgen en die niet voor weggehouden worden voor specifieke doelgroepen.

Zelfs een idiote slogan als "haal het geld waar het zit", kan door elke partij gebruikt worden, zal voor elke partij iets anders betekenen, zal per partij en per doelgroep verschillen naar hoe dat overkomt en zal per partij vooral bij specifieke groepen gebruikt worden en bij anderen net niet.
Ik zie PVDA of Voouit die slogan graag in het lang en in het breed uithangen bij ondernemers(verenigingen), golfvelden. Ik zie VLD/NVA dat even graag doen bij ambtenaren of werklozen. En ik zie elk van hen hun eigen slogan graag verdedigen bij debatavonden over net die onderwerpen bij net die groepen.

Not gonna happen, same flavour, different dish.

En dan negeer ik nog het domme gegeven dat die dingen niets verborgen zijn; zo werkt digitale marketing domweg niet.

En 'what else is new' is toch geen reden om het niet aan te pakken? Dat kun je ook van de andere kant zeggen: "Waar je tegen bent is dat er grenzen zijn aan wat mag in een campagne om informatie eerlijk te houden. Well, whoopdidoo, what else is new?"

Je mag van mij aanpakken wat je wil; maar dan focus je bij deze wellicht op het verkeerde :).

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan