Project Amethyst | PlayStation 6

True ik mis games gelijk uncharted met een playthrough van 16u-20u. Tegenwoordig elke game openworld, allemaal leuk en mooi maar Goch ja er kruipt veel tijd in al die games dat ge gewoon veel te weinig tijd hebt om al die games te spelen.

Onlangs eens skull and bones gespeeld hun AAAA game, maar hoe de fuck hebben zij daar zolang aan zitten werken? Heb er wel enkele uurtjes ingestoken, ergens vond ik het leuk voor de game te kunnen spelen op PS+ maar hier ook blij dat ik het niet gekocht heb en via PS+ heb kunnen spelen(de gameplay op zich vond ik best tof al werd het redelijk snel eentonig en na een 50 tal uur heb je het ook allemaal gzien..). Is ook zo'n live service game met focus op cosmetics/season pass/skins/etc en end-game content of enigste wat deftige story zat er echter niet in... Waarom falen deze games? Meeste zijn ook echt niet interresant om te blijven spelen en men denk enkel aan de opbrengt live service, skins, etc.. tja dan faal je uiteindelijk...

Ik ben het met u eens. In mijn ogen zijn die skins pure waanzin. Weggegooid geld. Maar de cijfers liegen niet, dat is alles wat ik zeg en dat weet Sony ook. Maar wat wij willen, is helaas niet hetgeen wat de grote meerderheid wil of hoe de grote meerderheid gamed. Wij kopen tenminste nog games (SP games), maar de meeste kopen FIFA of COD of... Rest free to play...
En games mogen van mij ook terug kleinschaliger worden. Allé, hangt ervan af welke game. Een game als GTA mag van mij wel gigantisch zijn.
Anyways, we zullen wel zien zekers. Benieuwd hoe alles gaat lopen...
Alles in gaming komt met waves. Een nieuwe trend duikt op, publishers springen er massaal op omdat het geld oplevert, en een paar jaar later is bijna iedereen weer afgehaakt — behalve die ene partij die het écht goed wist te doen.

Kijk maar 25 jaar terug: de MMORPG-hype. World of Warcraft domineerde, Blizzard verdiende miljarden per kwartaal, en iedereen wilde ook “hun eigen MMO”. De ene na de andere studio pompte er tientallen miljoenen in, maar bijna allemaal verdwenen ze weer: Warhammer Online, WildStar, Age of Conan… stuk voor stuk grote investeringen met beperkte return.
Daarna volgden andere waves:
  • Mobile free-to-play (2010s) – Clash of Clans, Candy Crush, Pokémon GO werden goudmijnen, maar duizenden klonen haalden nooit hetzelfde succes. Ik heb tijdens mijn MBA hier nog business cases over gelezen van Harvard dat dit de toekomst was en we nooit nog normale Single Player games zouden zien.
  • Battle Royale (2017–2020) – Fortnite en PUBG wonnen de jackpot. Daarna kwamen The Culling 2, Radical Heights, Hyperscape en een berg anderen die niemand meer speelt.
  • Blockchain/NFT-games (2021–2022) – kortstondige koorts rond “play-to-earn”. Eén grote piek met Axie Infinity, daarna een totale crash.
Nu is het Live service-games, iedereen wilde “de volgende Destiny” maken, maar de meeste titels (Anthem, Babylon’s Fall, Marvel’s Avengers) stortten in onder hun eigen gewicht. Conclusie, nog een paar jaar en we zijn er weer vanaf...

Laatst bewerkt:
Zij maar zeker dat ze nu al bezig zijn aan launch titels voor de ps6. Playstation heeft gewoon dringend een first party mainstream titel nodig die iedereen kan of wil spelen.

Dit is heel interessant om te beluisteren:

Moore's law is dead heeft echt wel inside information. Al dikwijls dingen gelekt die 100 procent kloppen. Zeker de moeite om deze podcast eens te beluisteren. Over ps6/next Xbox. Maar ook over de mogelijke Handheld van Sony en over PS5/series x...

Ik acht het weinig waarschijnlijk, maar als er volgend jaar al een PS6 uitkomt dan zou de PS5 Pro nu zeker een slechte investering zijn.

Ik acht het weinig waarschijnlijk, maar als er volgend jaar al een PS6 uitkomt dan zou de PS5 Pro nu zeker een slechte investering zijn.
Als de situatie zo blijft zoals nu betwijfel ik dat Sony gaat afkomen met een ps6. In het verleden hadden ze al problemen om PS4 en PS5 om genoeg units te verkopen. Bij PS4 was er zelfs geen coronacrisis of dergelijke en ze waren maanden achter om aan de vraag te beantwoorden.

Nu hebben ze problemen met te dure componenten + en ook om de componenten te krijgen. Denk dat ze het een jaartje gaan uitstellen

Als de situatie zo blijft zoals nu betwijfel ik dat Sony gaat afkomen met een ps6. In het verleden hadden ze al problemen om PS4 en PS5 om genoeg units te verkopen. Bij PS4 was er zelfs geen coronacrisis of dergelijke en ze waren maanden achter om aan de vraag te beantwoorden.

Nu hebben ze problemen met te dure componenten + en ook om de componenten te krijgen. Denk dat ze het een jaartje gaan uitstellen
Hoeveel games zijn ondertussen al PS5 exclusive? Het aantal games dat nog op PS4 uitkwam was echt gigantisch groot, en die overgangsperiode heeft ook veel langer geduurd dan bij andere gens. Of beeld ik mij dat allemaal in?

Dat in combinatie met de markt die het moeilijker, en dus duurder, maakt om aan voldoende componenten te geraken doet mij toch ook vermoeden dat er deze keer meer dan de gebruikelijke 7 jaar zal zitten tussen gen 5 en gen 6.

Ik heb ook niet het gevoel dat ik een nieuwe console nodig heb, zeker niet met de Pro.
Klopt.
Er is ook een merkbaar kleiner verschil in games tussen 4 en 5 dan tussen de vorige gens en hun opvolger imo.
Het enige echt grote verschil tss 4 en 5 blijft voor mij de laadtijden. Hadden ze een SSD in de PS4 Pro gestoken had ik waarschijnlijk nog altijd geen 5 gehad 😅

Je kan het anders bekijken ook: als je niet op release een PS6 koopt en je koop nu een PS5 Pro zit je nog eventjes goed qua prestaties in console termen

Het eerste jaar van de PS6 is wellicht niet zo relevant als je een PS5 Pro hebt.. Ik wacht toch meestal een jaar om de "nieuwste console" in huis te halen.. Heb nu ook recent de Switch 2 gekocht en nen heleboel games gekocht maar nog geen enkel gespeeld.. Tja tijd hebben zeker

Ik heb hier en daar nog wat PS3 games liggen en kwil mijn PS3 backlog killen zeg maar en ja ik merk toch wel veel verschil met de PS4/PS5 games voornamelijk de resolutie, AA, drawdistance etc.. Kzal blij zijn als ik al mijn PS3 games uit heb.. En zolang 4K de standaard is en blijft kun je wel ff voort en zal de PS5 zeker nog wel enkele jaren meegaan.. 8K is ook niet zoveel beter/merkbaar of ge moet al gaan voor TV vanaf 85"... maar ja... Plus ook geen echte content, vergeet streaming en discbased content maar.. Normaalgezien zou de PS6 backward compatible zijn tot en met PS4.. Wat zeer mooi zou zijn.

Bon ik lig er niet van wakker hoeveel de PS6 uiteindelijk gaat kosten momenteel. Heb genoeg games liggen dat ik zeker nog een aantal jaar voort kan.. MS tegen dat de PS7 uit is heb ik de PS4 backlog weggewerkt en zo blijfde maar doorgaan..

Je kan het anders bekijken ook: als je niet op release een PS6 koopt en je koop nu een PS5 Pro zit je nog eventjes goed qua prestaties in console termen
Ik heb al een PS5, moest ik nog geen PS5 hebben dan zou ik wel direct de pro nemen. Maar ik vind het niet genoeg de moeite om te gaan upgraden.

Ps6 zou aan stevige file compressie doen, ook geen disc drive zoals de ps5 pro.

Er zal wel een detachable disc drive zijn hoor. Zoals de PS5 bij launch, namelijk een digital & disc versie. Waarbij de digital versie de goedkoopste zal zijn... en waar je zoals de PS5 een discdrive gewoon kunt aan toevoegen, totaal geen discdrive meer zou een stap achteruit zijn.. De PS5 is echt de beste 4K ultra hd combo voor gamers.

Er zal wel een detachable disc drive zijn hoor. Zoals de PS5 bij launch, namelijk een digital & disc versie. Waarbij de digital versie de goedkoopste zal zijn... en waar je zoals de PS5 een discdrive gewoon kunt aan toevoegen, totaal geen discdrive meer zou een stap achteruit zijn.. De PS5 is echt de beste 4K ultra hd combo voor gamers.
Ja waarschijnlijk wel. Met de pssr 2.0 is de ps5 pro echt wel een next gen console

Terug
Bovenaan