Projectje?

MaTi

Well-known member
Crowdfunder FE
Hallo,

Wat kan ik doen met de oude pc va mijn vader?

Een upgrade naar Windows 11 ging niet meer omwille van de verouderde cpu.

Ik zal de specs eens posten hier als ik hem heb draaien hier.

Linux kan geïnstalleerd worden waarschijnlijk. Maar zou die pc ook een nut kunnen dienen in huis?

Vriendelijke groeten

Martijn

Ja, vaak voor basis dingen zoals surfen/mails kunnen die nog perfect gebruikt worden. bv een distro is 'Wubuntu'
deze lijkt goed op windows10/11 qua uiterlijk.

Ja, vaak voor basis dingen zoals surfen/mails kunnen die nog perfect gebruikt worden. bv een distro is 'Wubuntu'
deze lijkt goed op windows10/11 qua uiterlijk.
Had ik er vroeger aan gedacht, had dat misschien een goede oplossing geweest voor mijn pa maar die is te gewend aan microsoft office.

EDIT

Ik zie dat dat nog zou gaan ook.

Kan ik bvb. Pihole en Home assistant op linux tegelijkertijd draaien op de project pc op Linux

Had ik er vroeger aan gedacht, had dat misschien een goede oplossing geweest voor mijn pa maar die is te gewend aan microsoft office.

EDIT

Ik zie dat dat nog zou gaan ook.

Kan ik bvb. Pihole en Home assistant op linux tegelijkertijd draaien op de project pc op Linux
Tuurlijk kan je die samen draaien. En meteen ook docker leren gebruiken eens je begint met zo'n zaken te spelen ;-)

Zelf heb ik nog een pc die via via wel nog windows 11 kan draaien.

Dat kan op verschillende manieren.
Ofwel eerst Proxmox erop zetten, dit is een Hypervisor, soort beheerder voor Virtuele machines. daarin kun je dan 2 machines maken, eentje voor HomeAssistant en de andere voor Pihole.

Maar je kunt tegenwoordig ook HomeAssistant draaien en daarin dan Pihole. (al raad ik eerder Adguard aan tov PiHole)

Tuurlijk kan je die samen draaien. En meteen ook docker leren gebruiken eens je begint met zo'n zaken te spelen ;-)
Dan weet ik al welke weg ik kan uitgaan. Altijd al willen doen hier thuis maar wou er nooit geld aan uitgeven :) Laatst nog een microsd kaartje gekocht voor de raspberry pi die hier ligt stof te vangen. Maar voor home assistant was die niet krachtig genoeg.

Dan weet ik al welke weg ik kan uitgaan. Altijd al willen doen hier thuis maar wou er nooit geld aan uitgeven :) Laatst nog een microsd kaartje gekocht voor de raspberry pi die hier ligt stof te vangen. Maar voor home assistant was die niet krachtig genoeg.

Je moet natuurlijk wel de energierekening in het oog houden. Ik heb HA op een RPi5 draaien en dat verbruikt gemiddeld 5W/h. Als je daar een PC tegenover zet dat 100W/h verbruikt, gaat die rekening wel oplopen.

Afhankelijk van hoe oud de PC is kan je ook nog "unsupported" updraden naar Windows 11, tenzij ze dat intussen al volledig dichtgetimmerd hebben bij Microsoft. Het unsupported deel wil zeggen dat Microsoft je op geen enkele manier moet helpen bij een probleem, maar je gaat nog wel gewoon een up-to-date Windows 11 hebben. Al kan het zijn dat er wat beveiligingsfeatures niet gaan werken.

Hier heb ik een PC die dienst doet als mediaspeler op die manier een upgrade gegeven (ook een te oude CPU), en na het uitzetten van de widgets draait die gewoon prima.

Afhankelijk van hoe oud de PC is kan je ook nog "unsupported" updraden naar Windows 11, tenzij ze dat intussen al volledig dichtgetimmerd hebben bij Microsoft. Het unsupported deel wil zeggen dat Microsoft je op geen enkele manier moet helpen bij een probleem, maar je gaat nog wel gewoon een up-to-date Windows 11 hebben. Al kan het zijn dat er wat beveiligingsfeatures niet gaan werken.

Hier heb ik een PC die dienst doet als mediaspeler op die manier een upgrade gegeven (ook een te oude CPU), en na het uitzetten van de widgets draait die gewoon prima.
Hij heeft toch al een nieuwe dus voor hem hoef ik niet te upgraden.

Ik ga de opties eens bekijken en post de specs hier. En dan is het een kwestie van dat ding een plaatsje te geven zodat ik er wat mee kan prullen.

De pc staat thuis.

Dit zijn de specs ongeveer.

120 g ssd
Onboard graphics
Intel core i3 6300
8 gb ram
Corsair cx 430 voeding

Linux erop zwieren en dan iets verder uitwerken?

Is de voeding zuinig genoeg om de danse dag te laten draaien?

Voeding is zeker voldoende, zal wss rond de 50Watt zitten idle. onder load zal eerder 100-150Watt zijn mss.
Kunt altijd meten met een socket meter, al dan niet 'smart'

Voeding is zeker voldoende, zal wss rond de 50Watt zitten idle. onder load zal eerder 100-150Watt zijn mss.
Kunt altijd meten met een socket meter, al dan niet 'smart'
Ik heb hem in de bios al op power save gezet. Kan hem nadien nog altijd underclocken misschien?

Ja, kan, of undervolten. Dan boet je eigenlijk niks in aan performance.
Tegen dat ik zo ver ben, zal ik me daar eens over inlezen.

Home assistant OS is momenteel aan het schrijven naar usb voor installatie. Ik ga zien of dat al voldoet voor mijn "eisen". En anders beginnen we opnieuw en zoeken we verder.

Dat is een 51W TDP CPU, 430W systeem power (zonder externe GPU) is genoeg hoor.
Moet je niet undervolten.

Deze CPU ondersteunt ook SSE 4.2 nodig voor de laatste versies van W11 bvb
Dit kan dan ook

Activatie is uw zaak... bestaande W10 key gebruiken vanop de huidige pc? (wel bvb W10 home key voor W11 home)
of kan via massgrave.dev

Settings voor Install W11 op unsupported hardware (zonder tpm 2.0 en secure boot)

Laatst bewerkt:
Ik heb ondertussen ook ondervondrn dat een bypass ging door de laatste nieuwe biosupdate te doen. Echter hoeft het niet.

Pa heeft zijn nieuwe pc en ik heb ondertussen home assistant os geïnstalleerd op de pc.

Wat ik vooral jammer vind, is dat ze bij de winkel niet verder deze opties onderzocht hebben. Nuja, die willen verkopen zeker?

Zelf heb ik er te weinig tijd ingestoken om tot deze conclusie te komen.

Merci voor al jullie uitleg.

Iemand een goede resource voor hulp te krijgen bij het opzetten van automatisering?

Hier op forum is geen toegewijde thread.

Dankjewel

HA automations of generieke met IFTT en zo?
Er zijn dedicated channels op YT voor die dingen, maar je gaat waarschijnlijk ook een Zigbee dongle moeten aanschaffen + smart home apparaten voor je HA echt kan beginnen gebruiken.

Ik heb HA os draaien op een afgedankte pc.

Sinds deze week een homewizard p1 maar krijg niet aan de gang dat bij teruglevering van elektriciteit de airco verwarmt.

Heb chatgpt geprobeerd en ook stap voor stap de logisch weg proberen te volgen binnen HA zelf.

Apparaten binnen HA opzetten enz lukt perfect.

Enkel jammer dat viessmann thermostatische kranen achter een pay wall zitten vanuit viessmann zelf. Misschien eens horen of de loodgieter daar wel in kan.

Terug
Bovenaan