Protesten in Iran

Geloof je nu echt dat de VS ook Canada zou kunnen annexeren en dat de rest dan gewoon mooi braaf zal toekijken. Moest Trump eerst Groenland inpalmen en daarna een poging doen om Canada in te lijven staat de wereld gewoon in brand. En het grootste leger is ook zo'n argument dat niets zegt, Nazi Duitsland had ook een militaire overmacht. Dat garandeert geen eindoverwinning.
Dat verdrag tussen Denemarken en de VS is enkele maanden geleden hernieuwd. Meer dan waarschijnlijk om tegemoet te komen aan Trump. Vergeet niet dat ze dankzij dat verdrag troepen & militaire basissen mogen hebben en die verdere aanpassing van dat verdrag zal hen toelaten om Groenland in de praktijk in te nemen zonder dat in theorie zo te benoemen. Een beetje zoals Poetin met de Krim gedaan heeft. Een oorlog met Europa willen ze niet. Die grijze zone gaan ze uitbuiten en die grijze zone gaat ervoor zorgen dat Europa weinig tot niks gaat doen buiten de NATO ontbinden (en een nieuwe NATO minus VS oprichten) en wat economische tegenmaatregelen nemen waarop de VS hetzelfde doet en ook economische tegenmaatregelen neemt.

Inpalmen is veel gezegd. Ze gaan geen conventionele oorlog voeren. Ze willen gewoon de macht over Groenland & Canada door bully tactics te voeren zoals ze gedaan hebben met Venezuela en nu aan het doen zijn met Groenland/Denemarken. Iedereen dacht ook dat Poetin Oekraïne niet ging binnenvallen. Ik hoop dat ik er volledig naast zit maar ik heb er geen goed oog in.

Laatst bewerkt:
En ja, wanneer ze Groenland & Canada inpalmen staat de wereld in brand. Net zoals iedereen dacht dat Poetin Oekraïne niet ging binnenvallen. Ik hoop dat ik er volledig naast zit maar ik heb er geen goed oog in.
Bovenstaande is worst case en zou ook een enorm risico betekenen voor de USA. (De einduitslag staat niet vast).
MAAR je hebt gelijk. We moeten het worst case scenario durven benoemen.

Trump is trouwens niet echt pro Poetin se. Trump is gewoon 'Me myself and I'. Maar natuurlijk als Poetin hem aan de telefoon zegt: You are a very wonderful person. You are THE man! Ja daar krijgt Trump gewoon ne stijve van, en dan denkt hij: Oh yeah! I am wonderful !!! I really am! :bow:

Dat verdrag tussen Denemarken en de VS is enkele maanden geleden hernieuwd. Meer dan waarschijnlijk om tegemoet te komen aan Trump. Vergeet niet dat ze dankzij dat verdrag troepen & militaire basissen mogen hebben en die verdere aanpassing van dat verdrag zal hen toelaten om Groenland in de praktijk in te nemen zonder dat in theorie zo te benoemen. Een beetje zoals Poetin met de Krim gedaan heeft. Een oorlog met Europa willen ze niet. Die grijze zone gaan ze uitbuiten en die grijze zone gaat ervoor zorgen dat Europa weinig tot niks gaat doen buiten de NATO ontbinden (en een nieuwe NATO minus VS oprichten) en wat economische tegenmaatregelen nemen waarop de VS hetzelfde doet en ook economische tegenmaatregelen neemt.

Inpalmen is veel gezegd. Ze gaan geen conventionele oorlog voeren. Ze willen gewoon de macht over Groenland & Canada door bully tactics te voeren zoals ze gedaan hebben met Venezuela en nu aan het doen zijn met Groenland/Denemarken. Iedereen dacht ook dat Poetin Oekraïne niet ging binnenvallen. Ik hoop dat ik er volledig naast zit maar ik heb er geen goed oog in.
Groenland is de Krim niet, en Canada al zeker niet. :)

Iran waarschuwt VS: aanval zal leiden tot tegenaanval

Ik geloof er geen reet van. Dat is bluf. Een (zware) tegenaanval inzetten tegen de VS is op dit moment zelfmoord voor Iran.
Het water staat hun nu al aan de lippen. Bij de vorige aantal hebben ze ook 'niks' gedaan (omdat ze gewoon niet konden).
Wat zouden ze nu dan doen? Niks aldus.
Ik zou denken aan terreuraanvallen of een massale raketaanval op de Amerikaanse Vijfde Vloot in Bahrein. Maar gezien de zeer goed uitgevoerde aanvallen vorig jaar denk ik dat de Mossad wel stevig geïnfiltreerd is in het regime.

Ik verwacht dat de VS met Israël wel heel vernietigend kan uithalen zodat Iran amper nog een luchtmacht heeft.

Jammer van die mooie Tomcats wel.

Stoerdoenerij in de hoop een rally-round-the-flag effect te creeëren.
Het regime betaalt al tientallen jaren betogers en demonstranten om op een bus te stappen en naar Teheran te gaan om te laten zien hoe massaal de steun voor het regime is. De liefde voor Khamenei is een betaalde, georchestreerde liefde.

Het is wel een fier volk dus ik hoop dat ze post-Khamenei geen marionet worden van een of andere grootmacht.

Laatst bewerkt:
De liefde voor Khamenei is een betaalde, georchestreerde liefde.
Ik zei het gisteren nog tegen ons moeder

Moeder: "Ik las op het nieuws dat ze alleen mensen recruteren voor het leger en de revolutionaire garde die echt heel loyaal zijn en PRO Khamenei en die schieten dan op hun eigen mensen uit liefde voor hun leider" :unsure:
Ik: "Je bedoelt zolang ze betaald worden voor hun diensten zijn ze loyaal."

Ik zei het gisteren nog tegen ons moeder

Moeder: "Ik las op het nieuws dat ze alleen mensen recruteren voor het leger en de revolutionaire garde die echt heel loyaal zijn en PRO Khamenei en die schieten dan op hun eigen mensen uit liefde voor hun leider" :unsure:
Ik: "Je bedoelt zolang ze betaald worden voor hun diensten zijn ze loyaal."
Hoe groter de protesten, hoe groter de kans dat ze ook moeten schieten op familie en vrienden. Het kantelpunt komt wanneer zij de wapens neerleggen.

De vraag is wat de VS zelf op korte termijn kan doen. Hun enige vliegdekschip in de regio was de Ford en die ligt ondertussen voor de kust van Venezuela te schimmelen.

De vraag is wat de VS zelf op korte termijn kan doen. Hun enige vliegdekschip in de regio was de Ford en die ligt ondertussen voor de kust van Venezuela te schimmelen.
De lucht kan wa pixels ontbreken.
GtzU5PtW0AAv4Ng.jpg

Denk wel bij de eerste aanval op de nucleaire installaties deze ook ingezet was. Of die support gekregen heeft van een vliegdekschip dat AA uitgeschakeld heeft toen weet ik feitelijk niet meer.

De lucht kan wa pixels ontbreken.
GtzU5PtW0AAv4Ng.jpg

Denk wel bij de eerste aanval op de nucleaire installaties deze ook ingezet was. Of die support gekregen heeft van een vliegdekschip dat AA uitgeschakeld heeft toen weet ik feitelijk niet meer.
Zijn de protestanten helaas feitelijk niks mee. :) B2's zijn fantastisch maar ze hebben een hele specifieke opdracht.

Zijn de protestanten helaas feitelijk niks mee. :) B2's zijn fantastisch maar ze hebben een hele specifieke opdracht.
Die kunnen onbestrafd heel wat militaire doelwitten met precisie treffen, maar zijn inderdaad niet bepaald nuttig om duizenden basij or IRGC-troepen uit te schakelen. Israël heeft na de val van Assad heel wat militaire doelwitten in Syrië getroffen, ik weet niet of dat nu ook de bedoeling is.

Zal ook niet lang meer gaan duren eer amerika en/of israel ook gaan meedoen, er zijn effectief al drones gebruikt om de leiders van de iraanse revolutionaire garde aan te vallen en uit te schakelen.

Zal ook niet lang meer gaan duren eer amerika en/of israel ook gaan meedoen, er zijn effectief al drones gebruikt om de leiders van de iraanse revolutionaire garde aan te vallen en uit te schakelen.
op basis van wat kunnen we dat met zekerheid zeggen?

Ze zullen zich alleszins mogen haasten. Massale crackdown aan de gang, bepaalde bronnen spreken ondertussen over duizenden doden, en het regime probeert ook bepaalde Iraakse milities in te schakelen (die blijkbaar echt verschrikkelijk moeten zijn).

De elites hebben dan ook niets te winnen bij het vallen van het regime. Oppositie is weinig georganiseerd (want is de facto verboden) dus het regime ten val brengen is allesbehalve een sinecure. "De genadeslag" geven aan het regime met luchtaanvallen lijkt me onbegonnen werk. Als conventioneel leger tegen Israël of de VS stelt Iran niet veel voor, maar tegen de eigen bevolking heeft het meer dan genoeg repressiemogelijkheden. Misschien dat de dood van Khamenei, hij is toch niet meer van de jongste, wat verschuivingen mogelijk maakt binnen het land en, zoals ik al zei, Iran evolueert richting Saudi-Arabië onder MBS.

Terug
Bovenaan