QD-OLED/WOLED ultrawides

zwarten

Well-known member
Iemand ervaringen met oled monitors voor computer toepassingen. (e.g. gaming en desktop werk)
Wegens de opkomende oled technologie in gaming screens aan het twijfelen om mijn VA paneel aan de wederhelft te geven en me een oled aan te schaffen.
Toestellen kosten momenteel rond de 700-800 euro voor QD-OLED met een refresh rate van 175hz.
e.g.
MSI MAG 341CQP QD-OLED
Toestellen met nieuwere panelen die een refreshrate 240hz die dit jaar uitkomen/uitgekomen zijn schommelen rond de 1000-1300 euro.

Dan heb je nog een variante WOLED die iets andere specificaties blijkbaar heeft.
Text en color fringing bij diamond pixel setup is nog een dingetje blijkbaar...
Matte coating of glanzende coating is ook veel discussie over...
Maximale helderheid overdag bij desktop toepassingen...
USB C met 65W of minder vermogen...
Burn in verzekering...

Help ik zie het bos door de bomen niet meer :p

Dus mijn vraag is: Wie gamed of werkt hier op een oled pc monitor,wat zijn de ervaringen en is er kans op burn in bij statische desktop toepassingen? In mijn geval kan ik wel een paar uur per dag in tekenprogrammas zitten waar bepaalde menus voor 4-5uur niet van kleur veranderen.

Burn-in is nog altijd wel van toepassing op OLED schermen. De nieuwere versies van pixel refresher zullen deze wel in beperkte mate tegenhouden, maar als je lang hetzelfde op je desktop hebt openstaan is de kans wel groter dat deze sneller burn-in zal hebben.

Kameraad van mij wou een OLED 49" kopen en in de winkel hebben ze hem zelfs ook afgeraden om een OLED te kiezen, merendeel doordat hij veel programmeert en dus vaak aan 1 stuk door hetzelfde heeft openstaan.

De burn-ins komen wel vaker voor bij een aantal modellen van Alienware.

Burn-in is nog altijd wel van toepassing op OLED schermen. De nieuwere versies van pixel refresher zullen deze wel in beperkte mate tegenhouden, maar als je lang hetzelfde op je desktop hebt openstaan is de kans wel groter dat deze sneller burn-in zal hebben.

Kameraad van mij wou een OLED 49" kopen en in de winkel hebben ze hem zelfs ook afgeraden om een OLED te kiezen, merendeel doordat hij veel programmeert en dus vaak aan 1 stuk door hetzelfde heeft openstaan.

De burn-ins komen wel vaker voor bij een aantal modellen van Alienware.
Ik vrees dat mijn toepassing 80% werken 20% gamen idd niet zo geschikt zal zijn voor die burn in. Die pixel refresher heb ik ook gelezen dat dit elke 4 uur is en dan je je monitor 10 a 15 min niet kan gebruiken.

WOLED (wat LG gebruikt) zou minder last hebben van burn-in dan QD-OLED.
Ik zou mijn monitor bij gewoon desktopgebruik ook niet te helder zetten. Stel dat je in een heel heldere ruimte zit en het nodig is om op 100% brightness te werken constant dan is OLED mss minder ideaal.

WOLED (wat LG gebruikt) zou minder last hebben van burn-in dan QD-OLED.
Ik zou mijn monitor bij gewoon desktopgebruik ook niet te helder zetten. Stel dat je in een heel heldere ruimte zit en het nodig is om op 100% brightness te werken constant dan is OLED mss minder ideaal.
ja dat is problematisch. Hier is het een heel heldere ruimte en weinig controle over binnenvallend licht. De werkdag is natuurlijk ook overdag en gamen snachts. Passen die schermen de helderheid automatisch aan?(zoals ene tablet of telefoon) Anderzijds heeft die MSI wel 3 jaar burn-in garantie.

Sommige schermen zullen hun helderheid kunnen aanpassen maar dat zal van het scherm zelf afhangen. Anders ne miniLED, dat is zo'n beetje tussen een LCD en een OLED. Kdenk dat het verschil tussen een high end miniLED en een low end LCD of oudere LCD ook wel groot is.

En dan hebt ge die burn-in zorgen van een OLED niet.

Hoe zit het met de kleur-reproductie van OLED vs IPS? Mijn use case is eerder foto/video edit en klassieke office / browser toepassingen en af en toe eens een game. Ik heb dus liefst een vrij precies scherm qua kleur.

ja dat is problematisch. Hier is het een heel heldere ruimte en weinig controle over binnenvallend licht. De werkdag is natuurlijk ook overdag en gamen snachts. Passen die schermen de helderheid automatisch aan?(zoals ene tablet of telefoon) Anderzijds heeft die MSI wel 3 jaar burn-in garantie.

Er zijn inderdaad schermen die de helderheid automatisch aanpassen, zoals bij een smartphone o.i.d. in de meeste gevallen (sommige modellen) is het niet mogelijk om dit uit te schakelen.

Hoe zit het met de kleur-reproductie van OLED vs IPS? Mijn use case is eerder foto/video edit en klassieke office / browser toepassingen en af en toe eens een game. Ik heb dus liefst een vrij precies scherm qua kleur.
OLED heeft uiteraard de beste kleurweergave en zwart-waarden, kan helemaal niet tippen aan een gewone IPS.

AH-IPS en IPS Black hebben t.o.v. gewone IPS ook wel betere kleurweergave en zwart-waarden. Bij normaal gebruik (dus vaak wisselen van static backgrounds) zal er veel minder snel burn-in optreden.

Je kan altijd bij inactiviteit je scherm sneller in standby laten gaan zodat er niet continu of voor langere periodes iets blijft openstaan.

Ik heb sinds een 3-tal weken dit scherm

Nog geen seconde spijt van gehad, uw mond valt de eerste week regelmatig open.
Foto's, games, films komen precies uit een andere dimensie.
Scherm is prima in te stellen en pixel cleaning duurt +/- 5 mins... ge stelt een reminder in op uwe phone en cleaned 1 x per week of zo, klaar.

Als je het geld kunt missen : doen, ge gaat geen spijt hebben :)

Brightness is op mijn monitor instelbaar, werk automatisch (bijv word of excel staan actief)

Screen Saver: Enable/disable the screen saver function. The
screen brightness will automatically decrease when there is no
change on the screen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan