Raamklink herstellen

Sylverscythe

Well-known member
Crowdfunder FE
Ik ga er een thread aan wijden want ik heb het nog niet kunnen oplossen:
Een groot raam in onze woonkamer is defect. De klink lijkt onderaan losgekomen, en hierdoor "pakt" de klink niet meer. Het raam is gelukkig dicht. Ik zie niet meteen hoe ik dat openkrijg om zelf die klink terug vast te maken. Iemand een idee?

Alternatief is natuurlijk de firma bellen voor een herstelling.
Het gaan om een Van Beveren aluminium raam. Dit is een raam zonder "spindel", gaat door twee "klemmen" die uit de klink komen en in het raam grijpen om de stand te veranderen. Die klink is uit één stuk, zonder zichtbare schroeven, lijkt in het raamframe "geklikt". ChatGPT alsook advies van @Mr.Anderson heeft niet echt gewerkt. Het probleem is dus dat deze klink scheef hangt, bovenaan nog muurvast, onderaan los. Advies dat ik vind is om de klink er terug in te klikken (gaat niet met volle kracht) of ze eerst helemaal los te maken om goed te aligneren (krijg deze zelfs met schroevendraaier niet los, en het risico op schade is groot).

Wat ik volgens mij nodig heb is ofwel aanwijzing van een installeur waar ergens ik iets moet induwen om die klink los te krijgen, of het juiste gereedschap ervoor (ik vermoed dat hier gewoon iets voor bestaat).

De installateur contacteren is ook al gebeurd, maar goed, dat gaat om een klus van niks dus op initieel telefoontje ("ik zal het doorgeven, ze zijn op de baan mijnheer") en mail 0.0 respons. Ik zou het eerlijk gezegd liefst zelf oplossen i.p.v. over te gaan tot stalking.

Bijlagen

• IMG20250401081750.jpg
    IMG20250401081750.jpg
    2,9 MB · Weergaven: 25
Als je de kruk 'dicht' drukt kan je het raam dus niet meer bedienen? Ook niet als je het raam wat opheft?

Volgens mij hebben wij soortgelijke sluitingen bij ons op kantoor, ook alu ramen. Ik zie dat de krukkast vastgeschroefd zit vanaf de binnenzijde van het raamprofiel. M.a.w. moet je volgens mij uw raam open krijgen om die kruk terug vast te zetten. Ik neem straks eens een foto ter verduidelijking waar die bevestingsschroeven precies zitten.

Als je de kruk 'dicht' drukt kan je het raam dus niet meer bedienen? Ook niet als je het raam wat opheft?

Volgens mij hebben wij soortgelijke sluitingen bij ons op kantoor, ook alu ramen. Ik zie dat de krukkast vastgeschroefd zit vanaf de binnenzijde van het raamprofiel. M.a.w. moet je volgens mij uw raam open krijgen om die kruk terug vast te zetten. Ik neem straks eens een foto ter verduidelijking waar die bevestingsschroeven precies zitten.
Dat zou een hele hulp zijn. Ik denk dat als ik voldoende druk uitoefen ik het wel nog open krijg, maar gezien de kans niet 100% is dat het dan nog dicht kan wacht ik wel even op verduidelijking :unsure:

Is er ook nergens aan de klink (onder- of zijkant) een kleine opening ofzo? Iets waar je met bv. een paperclip kan induwen. Soms zit daar een verborgen vergrendelclip bij zo van die "onzichtbare" mechanismes.
Dat dan induwen en aan de klink trekken, kan ervoor zorgen dat die dan loskomt.

Anderzijds kan het ook zijn dat over de klink zelf een afdekkap met drukmechanisme is aangebracht. Je dan proberen met een schroevendraaier met een doekje errond (om schade te vermijden) ofzo dat proberen los te wrikken?

Nog mogelijk is dat het echter iets specifiek van Van Beveren is en dat die één of andere gepatenteerde klink hebben met een volledig eigen systeem?

Is er ook nergens aan de klink (onder- of zijkant) een kleine opening ofzo? Iets waar je met bv. een paperclip kan induwen. Soms zit daar een verborgen vergrendelclip bij zo van die "onzichtbare" mechanismes.
Dat dan induwen en aan de klink trekken, kan ervoor zorgen dat die dan loskomt.

Anderzijds kan het ook zijn dat over de klink zelf een afdekkap met drukmechanisme is aangebracht. Je dan proberen met een schroevendraaier met een doekje errond (om schade te vermijden) ofzo dat proberen los te wrikken?

Nog mogelijk is dat het echter iets specifiek van Van Beveren is en dat die één of andere gepatenteerde klink hebben met een volledig eigen systeem?
Dit was wat ChatGPT me ook vertelde, maar ik kon geen enkele opening vinden. Dat lijkt uit een stuk te zijn, de kap kwam er ook niet af. Nuja, leek het, want op de duur kwam die geanodiseerde laag aluminium er vanaf en ben ik gestopt.

Dus ook niks te wrikken bij die rubber tussen klink en overige stuk? Dat alleen kapje ofzo eraf komt?

Heb je iets van specificaties van het raam zelf buiten dat het van Van Beveren komt? Bij installatie van mijn ramen enkele jaren geleden (ander merk) heb ik bv. een boekje gekregen met wat info enzo

Voor zover ik weet gaan ze altijd een kleine inkeping maken als het de bedoeling is om de rozas/behuizing eraf te 'klikken' met behulp van een platte schroevendraaier. Dus ik zou oppassen met dat te doen zonder inkeping om geen grotere schade te veroorzaken.

Volgens mij is dit ietwat hetzelfde type kruk.

Wanneer het raam open is zie je 2 bevestigingsschroeven (zie foto), daarmee kan je de kruk losschroeven en kijken wat er aan de hand is. Het is misschien niet slecht om eens na te gaan hoeveel een nieuwe kost en eventueel al ene te bestellen, zo kan je ze meteen vervangen indien uw huidige kapot is. Dit omdat uw raam anders inderdaad niet meer toe kan.

Edit: het onderdeel met de 2 inkepingen om aan die schroeven te kunnen is het deel dat naar boven en onder schuift wanneer je de kruk beweegt. Door de kruk te bewegen zou je dus die inkepingen moeten kunnen aligneren met de schroef om ze los te krijgen.

Zo te zien is er hier ook al aan geprutst geweest want de kop van de schroef heeft al ferm tegen z'n tanden gekregen.

Terug
Bovenaan