Een bank mag de bron van het inkomen niet meenemen, wel je stabiliteit. Een verhuurder mag ook de bron van het inkomen niet meenemen, wel het inkomen zelf. En OCMW-huurders staan niet noodzakelijk gelijk met slechte huurders, het zou me zelfs verbazen of mensen met vergelijkbaar inkomen significant slechtere huurders zijn (en m'n pa heeft verhuurd aan huurders met laag inkomen).
Dan ben je weer aan het discussiëren zoals je gebruikelijk doet: volgens de letter van de wet. In de praktijk zal de bank daar wel degelijk naar kijken. Maar goed, een intelligente verhuurder zal ook goed screenen, en gewoon niet op papier zetten. Ik ben door een makelaar ook al op die manier in het zak gezet door de zaken niet op papier te laten zetten.
Niet elke OCMW-huurder zal per se een slechte huurder zijn. De ene uitkering is ook de andere niet: iemand die levenslang op invaliditeit zit buiten zijn wil om - en ja, ik weet dat dat strikt genomen geen OCMW-uitkering is - die heeft veel minder verantwoordelijkheid voor zijn situatie, dan iemand die al jaren met een leefloon rondkomt. Laat het me erop houden dat ik alle begrip heb voor een verhuurder die verantwoordelijke huurders wilt.
Welke steek? Jij verwijst naar je eigen situatie, ik gebruik de situatie die je véél keren beschreven hebt en die relevant is voor de beoordeling door de bank, verschillend met de andere relevante zak waar je naar verwijst. Je geeft zelf nu opnieuw aan dat je geen vaste werkgever had en dat je regelmatig deeltijds werkloos was. En dan zie je het verschil niet met iemand die jaren na elkaar opeenvolgende contracten van bepaalde duur bij dezelfde werkgever kreeg... Dat is wel degelijk een grotere zekerheid, hoe je het nu draait of keert.
Die smiley in je oorspronkelijke post had echt niet gemoeten, ik kan daar maar matig mee lachen. En zelfs toen ik deeltijds (genre 70% van een voltijdse) werkte in het onderwijs heb ik doorgaans genoeg inkomen gehad dat een lening aflossen geen probleem was geweest op de korte termijn, want ik had ook reserves van bijverdiensten tijden de zomer (ik was nog zo'n dwaas die dat legaal deed en niet in het zwart).
Jobs die echt penibel deeltijds waren (zaken als minder dan 30% van een voltijdse) heb ik wel nog geweigerd, al werd dat niet in dank afgenomen (één directrice heeft daarover zelfs haar beklag gedaan in de krant, ik had echter een week later elders een voltijdse vervangopdracht gevonden). Maar bij deze genoeg over mijn specifieke situatie, veralgemeen het gerust naar iedereen met een tijdelijk contract of (korte) periodes van deeltijdse arbeid.
De kern van mijn betoog was dat er wel degelijk zaken zijn waarop andere mensen ook gediscrimineerd worden, zoals inkomensbron, en dat bepaalde vormen van discriminatie wel degelijk legitiem zijn. Ras is dat duidelijk niet. Een verhuurder die discrimineert op ras moet ook niet op mijn goedkeuring rekenen. Als een verhuurder discrimineert tegen een bevolkingsgroep omdat die denkt dat die allemaal armoezaaiers zijn, dan moet dat soort discriminatie eruit. Maar als die verhuurder finaal discrimineert op zaken als loonfiches en armoezaaiers daardoor uit de boot vallen, vind ik dat daar niets mis mee is, ook niet wanneer die armoezaaiers meer bij de ene bevolkingsgroep dan de andere voorkomen.
De wet verbiedt overigens strikt genomen discriminatie op basis van het “vermogen” (de financiële middelen) van een persoon ook, als je dat letterlijk gaat toepassen is dat gewoon absurd.
Dan wat zitten zeveren daarover en blijkt dat afrikanen echt wel emotionele mensen zijn.
Maar ik ben aant afwijken van het topic.