Ik vind je een goeie mod he, maar je moet soms eens proberen wat minder snel op je paard te zitten.Volgens mij beginnen we al op een ander startpunt. Ik heb het namelijk nergens over "foei" of wat je "mag" zeggen. Geen enkele post is weggehaald, er zijn daar naar mijn weten geen warns uitgedeeld voor racisme. De forumregels staan elders duidelijk genoeg.
Ik snap wel dat jij vaak het mikpunt bent van kritiek, maar je hoeft je niet altijd in die positie te begeven.
Mijn vraag was eerder algemeen en niet op jou of eender wie gericht. Ik vroeg het me gewoon af, want het is soms echt zo moeilijk om de grenzen te zien dat ik gewoon heel ver van die grenzen blijf.
Ik snap je reactie wel, want ik had jou ook gequoted. Misschien had ik gewoon in die post even moeten zetten dat het een algemene vraag was.
Dus als ik het goed begrijp, is zeggen: "Afrikanen hebben gemiddeld een beter gevoel voor ritme en zijn muzikalen" een vooroordeel.Het gaat enkel maar over de discussie van wat racisme is. En eigenlijk gaat de post van @zwarten daar ook over. Voor mij is het duidelijk. Er zijn twee niveau's: Vooroordelen en discriminatie. Iedereen heeft vooroordelen over bepaalde groepen, dat is logisch. Maar zodra je die vooroordelen gaat omzetten in handelingen (posts schrijven is ook een handeling), is het discriminatie. En discriminatie op basis van huidskleur, afkomst, cultuur of religie is racisme. Vind je het woord 'racisme' te fel, dan is dat een deel van het probleem, wat mij betreft. Het is namelijk niet meer dan gewoon discriminatie. Ook niet minder, maar ook niet meer.
Goed, kan ik inkomen. Maar waarom is dit racisme?
Discriminatie en positieve discriminatie zijn duidelijk voor mij. Vooroordelen en stereotiepen niet altijd.
Maar waarom zou ik moeten vermijden te zeggen dat Afrikanen gemiddeld beter in dans zijn?Nee. Ik zeg het tegenovergestelde. Jij en ik en iedere andere mens heeft vooroordelen. En als iemand je erop wijst dat je je handelingen hebt laten leiden tov een individu door vooroordelen over de hele groep waartoe dat individu behoort, dan kun je twee dingen doen. Dan kun je kijken naar wat je deed of dacht, en bekijken hoe je dat kunt vermijden (en of je dat zelfs wilt of moet vermijden, als het een kleinigheidje is, maar bewust zijn ervan is toch nooit slecht, denk ik). Of je kunt denken 'foert', en je trekt je er niks van aan. Ook dat mag, hè. Net zoals je ervoor mag kiezen om te beledigen wie je maar wil. Maar dan hangen daar sociale consequenties aan vast.
Als ik nu op straat een gesprek zou aanknopen met een zwart persoon en dit zou zeggen, wordt hier dan aanstoot aan genomen, want het zijn vooroordelen?
Half dusAls je begrijpt wat ik bedoel![]()