Racisme

Ik wilde daarmee zeggen dat er geen gelijktrekking met de Amerikaanse geschiedenis moet zijn om een geschiedenis van racisme te hebben in België. Sorry, dat was inderdaad niet zo duidelijk.

Waarom moet dat component van superioriteit er noodzakelijk zijn? Ik zeg zelfs dat die er niet hoeft te zijn. Onrechtmatig behandelen, dat wel. Zodra je je handelingen laat leiden door vooroordelen over een groep, is dat discriminatie = racisme. Dat is net waar mijn hele eerste post om ging.

Ook volgens de wet is het overigens zo. Zoals in het stukje staat dat jij quotet zelfs. "Die Afrikaan is dat zo beu gehoord als koude pap: Ah, jij kunt niet dansen? Nochtans een Afrikaan! Die kunnen dat goed!"

"ongewenst gedrag dat met een van de beschermde criteria verband houdt [=huidskleur/afkomst hier] en tot doel of gevolg heeft dat de waardigheid van de persoon wordt aangetast en een (...) beledigende (...) of kwetsende omgeving wordt gecreëerd;"

Dat is de benadeling. Het is misschien een positief bedoelde veralgemening, maar dat neemt niet weg dat ze nog altijd beledigend of kwetsend kan zijn. En zoals ook in mijn post staat: Dat is dus de discriminatie waarvoor je zou kunnen kiezen om die te vermijden.
En hoe ga je _vooraf_ bepalen of een uitspraak/gedrag ongewenst is? Misschien vind de gemiddelde Afrikaan het net leuk dat je die opmerking maakt. Tenzij jij zelf van Afrikaanse origine bent, kan jij daar eigenlijk niet over oordelen.

Je gaat ervan uit dat elke uitspraak die gelinkt is aan ras (maar in bredere context ook andere criteria) automatisch beledigend of kwetsend kan zijn. Hoe je het nu draait of keert, er zijn nu eenmaal altijd verschillen en overeenkomsten tussen mensen. En dit zowel op microscopische schaal (hier bij ons in het dorp) of op gewestelijk/landelijk/continentaal niveau. Waarom zou je dat niet mogen benoemen zolang het in een context is die niet als bedoeling heeft om kwetsend te zijn?

Daar kan ik me voor een groot stuk in vinden. Ik vind het ook de taak van oa BLM, maar van iedereen die daar iets aan wil doen, om dat uit te leggen aan de mensen. Uit te leggen, en niet te verketteren. Dat het racisme is, maar dat dat niet het einde van de wereld is. Dat we soms onbedoeld racistische of discriminerende dingen zeggen. En dat we dan gewoon even moeten schakelen en daarbij stilstaan, en de kous is af voor iedereen.

Daarin schiet elke beweging die meteen overgaat tot affakkelen zijn doel automatisch voorbij. Dat doel is alleen maar om te kunnen blijven bestaan, zo lijkt het. Hoe harder er gepolariseerd wordt, hoe meer bestaansrecht beide "kampen" hebben. Terwijl een verzoenende en bemiddelende positie zo veel beter zou kunnen zijn.
Ik denk dat we BLM best zo weinig mogelijk taakjes geven. Hun uitleg komt nogal dreigend over (steek uw hand omhoog of je bent racist) en als ze iets uitleggen is het helemaal van de pot gerukt (defund the police, reparations, math is racism)
maar feitelijk moeten we gewoon de bluts met de buil nemen. The proof of the pudding is in the eating.
Defund the police maar. Betaal de reparations en schaf wiskunde af (of verlaag het tenminste zodat de meest grote imbeciel een master in wiskunde kan verkrijgen en ja ik suck ook ongelofelijk in wiskunde dus kom maar op met die master :p)

Het is feitelijk echt niet zo een verkeerd idee. Ipv van nog een paar decennia lang dit gepingpong over en weer te hebben zou ik gewoon aan al hun noden en grieven voldoen van BLM. Verandert de situatie dramatisch(positief) zoveel te beter. Brengt het geen oplossing dan kunnen we andere voorstellen doen.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat we BLM best zo weinig mogelijk taakjes geven. Hun uitleg komt nogal dreigend over (steek uw hand omhoog of je bent racist) en als ze iets uitleggen is het helemaal van de pot gerukt (defund the police, reparations, math is racism)
maar feitelijk moeten we gewoon de bluts met de buil nemen. The proof of the pudding is in the eating.
Defund the police maar. Betaal de reparations en schaf wiskunde af (of verlaag het tenminste zodat de meest grote imbeciel een master in wiskunde kan verkrijgen en ja ik suck ook ongelofelijk in wiskunde dus kom maar op met die master :p)

Het is feitelijk echt niet zo een verkeerd idee. Ipv van nog een paar decennia lang dit gepingpong over en weer te hebben zou ik gewoon aan al hun noden en grieven voldoen van BLM. Verandert de situatie dramatisch(positief) zoveel te beter. Brengt het geen oplossing dan kunnen we andere voorstellen doen.
Zonet even die artikels gelezen, en ik vraag mij af of jij de moeite doet om uw eigen bronnen ook effectief te bekijken of gewoon maar wat headlines bij elkaar raapt?

Als ge dat artikel over wiskunde leest, wordt er vooral geopperd dat er een bias bestaat voor de verwachte resultaten die een student zal halen op basis van z'n afkomst, en dat deze bij iedereen aanwezig is, zelfs de student zelf. De term 'whiteness' die ze daar opplakken vind ik nu niet de best gekozen term, maar het achterliggende idee is niet zo ver gezocht. Als heel de maatschappij herhaalt dat zwarten het algemeen minder goed doen in het onderwijs, dan krijg je leerkrachten met minder hoge verwachtingen hebben van zwarte studenten, en studenten die zichzelf minderwaardig inschatten (verander zwart gerust door arm/marginaal etc, want dit is niet alleen eigen aan racisme). Dit zijn mechanismes die al langer gekend zijn (van populisme tot gaslighting).

Het filmpje over defund the police lijkt mij ook steek te houden (preventie is imo te verkiezen boven repressie), al lijkt de retoriek (korte zinnen, veel herhalen) afgekeken van populistische technieken à la Trump.

Verder direct akkoord met dat laatste: investeren in educatie/gezondheidszorg/woonbeleid etc. zal veel meer zoden aan de dijk brengen dan de politie op cursus sturen met hun nieuwe riotgun.

Zonet even die artikels gelezen, en ik vraag mij af of jij de moeite doet om uw eigen bronnen ook effectief te bekijken of gewoon maar wat headlines bij elkaar raapt?

Als ge dat artikel over wiskunde leest, wordt er vooral geopperd dat er een bias bestaat voor de verwachte resultaten die een student zal halen op basis van z'n afkomst, en dat deze bij iedereen aanwezig is, zelfs de student zelf. De term 'whiteness' die ze daar opplakken vind ik nu niet de best gekozen term, maar het achterliggende idee is niet zo ver gezocht. Als heel de maatschappij herhaalt dat zwarten het algemeen minder goed doen in het onderwijs, dan krijg je leerkrachten met minder hoge verwachtingen hebben van zwarte studenten, en studenten die zichzelf minderwaardig inschatten (verander zwart gerust door arm/marginaal etc, want dit is niet alleen eigen aan racisme). Dit zijn mechanismes die al langer gekend zijn (van populisme tot gaslighting).

Het filmpje over defund the police lijkt mij ook steek te houden (preventie is imo te verkiezen boven repressie), al lijkt de retoriek (korte zinnen, veel herhalen) afgekeken van populistische technieken à la Trump.

Verder direct akkoord met dat laatste: investeren in educatie/gezondheidszorg/woonbeleid etc. zal veel meer zoden aan de dijk brengen dan de politie op cursus sturen met hun nieuwe riotgun.

Ik vind het dan ook wel heel kort door de bocht dat de onzichtbare constructies van white privelege (of whiteness) ervoor zorgen dat de mensen van kleur niet geprikkeld worden door wiskunde. Een ietwat leerkracht snakt naar studenten (ongeacht kleur) die interesse tonen voor het vak waarin ze lesgeven. Dat wil niet zeggen dat de schoolomgeving doordrenkt is van racistische constructies.
cfr “ According to Battey, there are ways in which math teachers, math educators, and math researchers “are perpetuating racism in schools”
Mij lijkt het een geval van de problematieken verleggen. Wat ik wel kan begrijpen is dat public schools in bepaalde steden/wijken nu ook niet gaan uitblinken in gemotiveerde leerkrachten. Maar dat is dan weer een socioeconomische problematiek en zeker geen racistische.
De paper uit het artikel kon ik spijtig genoeg niet laden. En de rest lijkt me een theory .
As the theory goes, with white and Asian students consistently at the top of math-achievement rankings—and black and other nonwhite students continuously trailing behind—teachers start to expect worse performance from certain students, start to teach lower content, and start to use lower-level math instructional practices. By contrast, white and Asian students are given the benefit of the doubt and automatically afforded the opportunity to do more sophisticated and substantive mathematics. The consequences are classrooms where Asian students not excelling in math are seen as an oddity, and black students excelling in math are seen as an outlier.

constantly reading and hearing about underperforming black, Latino, and indigenous students begins to embed itself into how math teachers view these students, attributing achievement differences to their innate ability to succeed in math.
Dit lijkt me een mooie vergelijking met het constant horen dat je discrimineert of iemand racistisch bejegend. De helft gelooft het en de andere helft houdt er een andere mening op na. Het forum hier lijkt me een perfecte graadmeter...
Tiens... misschien zit er toch een bron van waarheid in.🤔

En hoe ga je _vooraf_ bepalen of een uitspraak/gedrag ongewenst is? Misschien vind de gemiddelde Afrikaan het net leuk dat je die opmerking maakt. Tenzij jij zelf van Afrikaanse origine bent, kan jij daar eigenlijk niet over oordelen.
Daarmee dat je eerst even polst vooraleer zomaar een uitspraak te doen (zoals in het geval met dat stripje dat eS deelde).

Daarmee dat je eerst even polst vooraleer zomaar een uitspraak te doen (zoals in het geval met dat stripje dat eS deelde).
Dus als morgen Geubels een nieuwe zaalshow plant, kan hij beter eerst zijn mopkes online zetten zodat de mensen kunnen wegschrappen wat niet kan?

Als men morgen beslist om een vervolg te maken op de film ‘ life of Brian’, maar dan over de profeet Mohammed, is dat dan ook racisme? Of mag er enkel gelachen worden met het christendom?
( beide achterhaalde fictieve vertelsels)

Ik vind vooral dat het een two-way street zou moeten zijn en dat is het heus niet. Stel je voor dat iemand zegt "support white businesses", "Looking for white artists". Ebbenhouten Schoen bij voetbal vind ik ook zoiets awful, voor de beste gekleurde speler. Het zou eens prijs voor de beste blanke voetballer moeten zijn. Zat daarnet naar een TV-programma te kijken waar iemand zich voorstelde als "If you're white it's fine, if you're black I like you even better" en dat is dan iets positiefs naar't schijnt...

Ook overal die geforceerde diversiteit in films. Laat blanke personages gewoon blank ipv edgy te doen door er plots een gekleurd personage van te maken. Maak nieuwe franchises met POC in de hoofdrol. Ik zou bvb ook niet willen dat Blade plots door een blanke acteur gespeeld wordt.

Die issue hier met dat dansen laat me toch ook lachen hoor. Dancing like a white girl/boy is iets dat zoveel gezegd wordt en ik heb daar nog nooit iemand racisme achter zien zoeken, is het ook niet. Omgekeerd ook heus niet.

Je gaat ervan uit dat elke uitspraak die gelinkt is aan ras (maar in bredere context ook andere criteria) automatisch beledigend of kwetsend kan zijn. Hoe je het nu draait of keert, er zijn nu eenmaal altijd verschillen en overeenkomsten tussen mensen. En dit zowel op microscopische schaal (hier bij ons in het dorp) of op gewestelijk/landelijk/continentaal niveau. Waarom zou je dat niet mogen benoemen zolang het in een context is die niet als bedoeling heeft om kwetsend te zijn?

Maar dat is toch altijd? Hoe ga je vooraf bepalen of een bepaalde uitspraak ongewenst is? Ik hoef geen vrouw zijn om te weten dat een klets op de bil van m'n baas op het werk ongewenst is. In het hoofd van die baas was dat misschien mogelijk wel gewenst.

Maar wat ik aanhaal, is dan ook dat er sowieso verschillen zijn. Tussen mensen en tussen groepen mensen. En dat je die zeker weten mag benoemen. Altijd, geen enkel probleem. Maar verschillen benoemen tussen mensen is op geen enkele manier hetzelfde als je handelingen laten leiden door vooroordelen over de groep waarvan een persoon deel uitmaakt, op basis van criteria waar hij niets aan kan doen.

Jij zei dat er een daadwerkelijke benadeling moet zijn voordat het racisme kan zijn. Ik geef je aan waar die benadeling zit, zelfs in de wettekst zit het vervat. Maar waar het eigenlijk om gaat, is dat zwarten hier vroeg "hoe is dat racisme?". En dat ik heb probeer uit te leggen op welke manier dat hoort bij het racistische discours van veralgemeningen en vooroordelen over een bevolkingsgroep projecteren op individuen uit die groep. En daarmee maak ik zwarten niet uit voor moreel verdorven persoon, hè. Ik geef aan hoe dat discours net een soort achteloos racisme in stand houdt, en hoe we daarmee kunnen breken.

Dus als morgen Geubels een nieuwe zaalshow plant, kan hij beter eerst zijn mopkes online zetten zodat de mensen kunnen wegschrappen wat niet kan?

Als men morgen beslist om een vervolg te maken op de film ‘ life of Brian’, maar dan over de profeet Mohammed, is dat dan ook racisme? Of mag er enkel gelachen worden met het christendom?
( beide achterhaalde fictieve vertelsels)
Mijn eerste reactie op je, die je negeerde. Waarna je je post nu voor de derde keer herhaalt.

"En een grap is context waarin een vooroordeel uiteraard geen enkel probleem is. Maar context is hier wel essentieel. Ik kan tegen mijn zwarte beste kameraad zeggen "Hé, pik. Ik had nog bananen over, eentje hebben?" Ga ik datzelfde zeggen tegen de agent die me net heeft tegengehouden, is het toch ietsjes anders."

Tot je vriend pik zich twee jaar later bedenkt dat dit eigenlijk toch nogal grof was en je dan van jarenlang racistisch gedrag beschuldigd natuurlijk

Tuurlijk is context belangrijk. Dat is toch met alles zo?
Iemand die zegt dat zwarten goed knn dansen is niks racisme.
als ik een mop vertel over bvb: jezus, en mohammed kwamen een café binnen ...
Niks racisme, maar ue zou nogal iets horen.
racisme begint waar de verdraagzaamheid stopt. En dat laatste is bij sommige bevolkingsgroepen nogal afwezig

Tot je vriend pik zich twee jaar later bedenkt dat dit eigenlijk toch nogal grof was en je dan van jarenlang racistisch gedrag beschuldigd natuurlijk
Klopt, mag hij dat niet? Dan kan hij me dat komen zeggen, en dan kan ik denken: Als zelfs hij dat niet zo aangenaam vond, is het misschien toch niet zo'n goed idee om het te zeggen. Zoals met alles, zoals ik bijvoorbeeld mijn zusje plaagde met iets, wat ze me nu nog in m'n gezicht kan teruggooien.

Maar de essentie is dat Bernie een zaalshow gelijkstelt aan een gewoon gesprek. Dat is quatsch, context is belangrijk.

Ik denk dat veel stand up comedians nu niet meer kunnen zeggen wat ze 10 jaar geleden zeiden
Jij bent de enige die het in deze thread over stand-up comedians heeft! Daar gaat de discussie niet over.
Ja, standuppers mogen dat zeggen. Ja, grappen over Limburgers, zwarten en Hollanders kunnen daar. Maar daar ging het niet over.

oh jawel, dat kunnen ze zeker wel. Maar de meeste comedians blijven daar af omdat het meestal om saaie, smakeloze en onoriginele grappen gaat
en DAT is de enige maatstaf: is de joke goed of niet

Jij bent de enige die het in deze thread over stand-up comedians heeft! Daar gaat de discussie niet over.
Ja, standuppers mogen dat zeggen. Ja, grappen over Limburgers, zwarten en Hollanders kunnen daar. Maar daar ging het niet over.
Jij zegt toch dat je in context alles mag zeggen?
Is niet waar. Want een moslim kan niet verdragen dat je lacht met zijn geloof, vrouw, kind , land... hebben die wel humor?
Dus bij die mensen bestaat er gene context
en dan wordt de kaart van racist getrokken. Waarschijnlijk het eerste wiord dat ze hier leren

Maar dat is toch altijd? Hoe ga je vooraf bepalen of een bepaalde uitspraak ongewenst is? Ik hoef geen vrouw zijn om te weten dat een klets op de bil van m'n baas op het werk ongewenst is. In het hoofd van die baas was dat misschien mogelijk wel gewenst.
OK, stel dat diezelfde man en vrouw op een eerste date gaan (en geen collega's zijn). Moet de man dan eerst toestemming aan de vrouw vragen of hij avances mag maken? Daarom dat context zo belangrijk is en een gelijkaardige handeling/uitspraak niet altijd als ongepast moet geïnterpreteerd worden (want dat doe je uiteindelijk wel als je alles waar ras ter sprake komt direct gaat catalogeren als racisme).

Je kan uiteraard gewoon avances maken, en als de vrouw zegt 'liever niet', dan heb jij blijkbaar haar signalen verkeerd begrepen en dan houdt het op
Simpel toch!

OK, stel dat diezelfde man en vrouw op een eerste date gaan (en geen collega's zijn). Moet de man dan eerst toestemming aan de vrouw vragen of hij avances mag maken? Daarom dat context zo belangrijk is en een gelijkaardige handeling/uitspraak niet altijd als ongepast moet geïnterpreteerd worden (want dat doe je uiteindelijk wel als je alles waar ras ter sprake komt direct gaat catalogeren als racisme).
Waar gaat dit nog over? Over wat racisme is en wat niet?
Want lees mijn zin eens verder, je haalt er telkens dingetjes uit, maar kijkt niet naar het geheel. Was het ongepast, dan kan iemand opmerken: dat was een ongepaste opmerking, want dat past in het discours van racisme om die en die reden. En klaar. Dat is het punt, hè.

Jij zegt toch dat je in context alles mag zeggen?
Is niet waar. Want een moslim kan niet verdragen dat je lacht met zijn geloof, vrouw, kind , land... hebben die wel humor?
Dus bij die mensen bestaat er gene context
en dan wordt de kaart van racist getrokken. Waarschijnlijk het eerste wiord dat ze hier leren
Hahahaha de ironie.

Terug
Bovenaan