Ramen aan perceelgrenzen

mac-bc

Banned
Pfff echt... Mensen kunnen toch eigenlijk fucking ambetant doen zonder reden hé. Hoe ouder ik word hoe meer ik met verbazing kijk naar het egoïsme van mensen. Ik moet echt steeds meer moeite doen om niet cynisch te worden. Is het leven niet al moeilijk genoeg dat je perfect te vermijden problemen gewoon vermijdt?

- In het professionele leven is dat heel vaak het geval, maar daar schrik ik niet van en daar kan ik ook wel tegen. Business is business.
- In het semi-professionele leven zoals met mijn verbouwingen waarbij je dan aangename contacten hebt met aannemers die je soms via via kent, maar die er toch hun hand niet voor omdraaien om gewoon heel onbeleefd te reageren of zelfs niet te reageren. Dan denk je toch: als ik u nu nog eens ontmoet op een feestje van onze gemeenschappelijke vriend, voel je dan werkelijk geen enkele schaamte omwille van uw gedrag? Don't care blijkbaar. Of andere vreemde aannemers met wie je een goede klik lijkt te hebben maar die dan op het einde van de rit toch nog die laatste druppel geld uit u willen wringen.
- Ook nog van de verbouwingen: hoe hard de buren op mijn kap hebben gezeten omwille van stof en lawaai, terwijl ik er alles aan gedaan heb om dit zoveel mogelijk te vermijden. Precies of ze willen mijn inspanningen niet zien, en blijven mij gewoon bikkelhard behandelen alsof ik overal lak aan heb. Ik snap dat niet.
- En nu vandaag zelfs in de vriendenkring. We zijn ergens een gemeenschappelijk engagement aangegaan die we beiden wat uit het oog verloren zijn en dat moest voor het einde van het jaar in orde zijn. Bij de reminder van een 3de partij, schrok ik van mijn vergetelheid en heb ik meteen plichtsbewust alles in het werk gesteld om mijn engagement na te komen. "Kost": € 350 en een dag verlof moeten nemen. Ter informatie ook naar mijn vriend diezelfde heads-up gestuurd. Reactie: "Ach ja, juist, ik heb ook die reminder gekregen. Ik zal er eens voor kijken." Na een week nog steeds geen nieuws, dus nogmaals gepolst. "Goh ja, ik heb eigenlijk weinig tijd. Ik ga proberen negotiëren (bij die 3de partij) om er onderuit te geraken, niet zeker dat het zal lukken maar we zullen wel zien." :wtf: :wtf: Probleem is natuurlijk: indien het niet lukt, ben IK wel de klos.

Allez gast. Moet ik nu echt op mijn blote knieën liggen smeken om gewoon uw engagementen na te komen zoals we samen overeen gekomen zijn?! Doe normaal.

Als ik het erover heb met (andere) vrienden (over dit gevoel in het algemeen, niet specifiek deze cases) komt vaak de boodschap dat ik voor mezelf mijn ethische lat heel hoog leg (een stuk uit eergevoel, "op mij kan je bouwen" en een stuk uit "wat zullen de mensen wel niet van mij denken?"), en dat ik dat dan automatisch ook verwacht van de anderen naar mij toe. Terwijl ik dat gewoon de logica zelve vind.

Ik sta graag in het leven met veel generositeit te geven, opdat je ook veel generositeit zou terugkrijgen. Vooral mentale generositeit bedoel ik dan. Dat principe geeft mij energie. Maar ik begin te vermoeden dat het leven veel simpeler zou zijn door me overal als een bullebak op te stellen, niets te geven zodat je ook niet teleurgesteld kan zijn in wat je al dan niet terugkrijgt. Als je niets geeft en af en toe krijg je per ongeluk wat terug, dan is de balans nog steeds positiever dan wat ze vandaag is. Welkom, cynisme. Word jij mijn nieuwe leidraad in het leven?

Ik wil hier nog heel even op terugkomen:

Nu wisten we al een tijdje dat de de buren blijkbaar willen verbouwen op een manier dat er over een lengte van 2 meter pal voor ons raam een muur komt te staan (op een halve meter afstand). Ook de rest wordt maximaal dichtgebouwd. Niet leuk als je nog maar pas in uw verbouwde woning woont waar je met bloed, zweet en tranen een kleine 200 000 euro hebt ingestoken.

Al voorzichtjes laten blijken dat dit natuurlijk niet leuk is voor ons maar dat we ons zullen neerleggen bij het referentiekader en de officiële beslissing van de stad. Want beroep aantekenen tegen de verbouwplannen van uw buur = instant verzuurde relatie voor de rest van uw leven. Dan nog liever op die muur koekeloeren denk ik dan.

Hebben die nu wel niet het lef om vandaag plots hun finale plannen door te sturen (nooit eerder gezien), en ons gehandtekend akkoord te vragen tegen morgen (!) op plannen waarvan we godverdomme zelf (!) moeten ontdekken dat ze nog méér alles willen dichtbouwen dan wettelijk toegelaten is zeker ?! :wtf: :wtf:

Kijk, het is al jammer dat ze geen klein beetje hebben rekening gehouden met onze lichtinval in hun plannen. Ik zou er zelf bijvoorbeeld al veel moeite mee hebben om ervoor te kiezen om schaamteloos een muur te bouwen op een halve meter van het raam van de buren. Maar soit, als dat toegelaten is van de stad dan kan ik niemand tot empathie verplichten natuurlijk. Maar dat je daarenboven nog het lef hebt om stiekem nog wat extra te proberen afdwingen bij de stad door vlug-vlug in minder dan 24u een handtekening te vragen op plannen die je nooit eerder hebt kunnen inkijken?! Wat voor georganiseerde mensenkloter ben je dan eigenlijk?!

Heb ik ergens de vergadering gemist waarbij er collectief beslist werd dat "iemand die vriendelijk doet" gelijkgesteld wordt aan "Ah, dat is ene waarbij er nog marge zit om er iets extra van af te dwingen". In wat voor wereld leven wij eigenlijk? "Vriendelijk doen" =/= "dwaze naïeve kloot waarmee je kan doen wat je wil". Misschien moet ik dat eens op mijn voorhoofd tatoeëren.

Uiteraard ga ik daar mijn handtekening niet onder zetten. En je zal zien dat ik dan zogezegd de boeman ben.
*Zucht* Met sommige mensen kun je bijna niet anders dan eventually in ruzie geraken, hoe hard je ook probeert om overeen te komen.

Nu wisten we al een tijdje dat de de buren blijkbaar willen verbouwen op een manier dat er over een lengte van 2 meter pal voor ons raam een muur komt te staan (op een halve meter afstand). Ook de rest wordt maximaal dichtgebouwd. Niet leuk als je nog maar pas in uw verbouwde woning woont waar je met bloed, zweet en tranen een kleine 200 000 euro hebt ingestoken.

Al voorzichtjes laten blijken dat dit natuurlijk niet leuk is voor ons maar dat we ons zullen neerleggen bij het referentiekader en de officiële beslissing van de stad. Want beroep aantekenen tegen de verbouwplannen van uw buur = instant verzuurde relatie voor de rest van uw leven. Dan nog liever op die muur koekeloeren denk ik dan.

Hebben die nu wel niet het lef om vandaag plots hun finale plannen door te sturen (nooit eerder gezien), en ons gehandtekend akkoord te vragen tegen morgen (!) op plannen waarvan we godverdomme zelf (!) moeten ontdekken dat ze nog méér alles willen dichtbouwen dan wettelijk toegelaten is zeker ?! :wtf: :wtf:

Kijk, het is al jammer dat ze geen klein beetje hebben rekening gehouden met onze lichtinval in hun plannen. Ik zou er zelf bijvoorbeeld al veel moeite mee hebben om ervoor te kiezen om schaamteloos een muur te bouwen op een halve meter van het raam van de buren. Maar soit, als dat toegelaten is van de stad dan kan ik niemand tot empathie verplichten natuurlijk. Maar dat je daarenboven nog het lef hebt om stiekem nog wat extra te proberen afdwingen bij de stad door vlug-vlug in minder dan 24u een handtekening te vragen op plannen die je nooit eerder hebt kunnen inkijken?! Wat voor georganiseerde mensenkloter ben je dan eigenlijk?!

Heb ik ergens de vergadering gemist waarbij er collectief beslist werd dat "iemand die vriendelijk doet" gelijkgesteld wordt aan "Ah, dat is ene waarbij er nog marge zit om er iets extra van af te dwingen". In wat voor wereld leven wij eigenlijk? "Vriendelijk doen" =/= "dwaze naïeve kloot waarmee je kan doen wat je wil". Misschien moet ik dat eens op mijn voorhoofd tatoeëren.

Uiteraard ga ik daar mijn handtekening niet onder zetten. En je zal zien dat ik dan zogezegd de boeman ben.
*Zucht* Met sommige mensen kun je bijna niet anders dan eventually in ruzie geraken, hoe hard je ook probeert om overeen te komen.
Ook wel straf dat die op een halve meter mogen komen. Bij ons is dat 3 meter van de afscheiding van het perceel.

Nu wisten we al een tijdje dat de de buren blijkbaar willen verbouwen op een manier dat er over een lengte van 2 meter pal voor ons raam een muur komt te staan (op een halve meter afstand).
Is dat überhaupt toegelaten? Zoals je het nu omschrijft klinkt het alsof ze jouw raam bijna gaan dicht cementeren, dat ist toch niet het geval? Bedekt die muur niet gewoon een klein stukje van jouw uitzicht?

Wel klotemove idd. Als ze daar lastig over doen, kunt ge de rest dan nog aanklagen bij de gemeente of is die termijn verstreken?

Dat raam dat zij nu gaan blokkeren, kijkt nu uit in hun tuin dan of hoe moet ik dat zien?

Had Mac geen rijhuis? Dan is het logisch natuurlijk, of ben ik hier helemaal mis.
Ja, maar ik snap de indeling dan niet. Als er zo voor een raam wordt gebouwd, is dat dan een achterbuur die dicht komt of een zijbuur die een uitbouw zet naast de uitbouw van mac-bc, waar dan vreemd genoeg een raam zou zitten dat uitkijkt op de buur?
Ale, in zijn situatie zou ik toch ook vrij pissed zijn, maar ik zie het daar niet voor me.

Ik vermoed dat @mac-bc nu een raam heeft in zijn zijgevel die uitkijkt op een smalle doorgang van 1m langs het perceel van de buren? En dat nu die buren dus achteraan dieper wensen te gaan en daardoor voorbij dat raam komen.

Nu, wat het ook is, je kan die mensen toch niet verwijten van op voorhand jouw goedkeuring proberen te krijgen? Anders dienen ze het gewoon in zonder jou op de hoogte te brengen en moet jij stappen ondernemen wil je bezwaar indienen. Ik vind dit eigenlijk zelfs de juiste manier, los van de korte termijn die ze jou vragen.

Soit, ik heb wel een beetje een tweestrijdig gevoel hoor bij jou. Enerzijds owee iemand die een veld naast zich heeft ergens in een dorp, schande, egoïsten, barbaren,... Anderzijds klagen in een dichtbevolkt gebied wanneer een buur zijn woning wil uitbreiden.

En oh ja, ook dit:

Ook nog van de verbouwingen: hoe hard de buren op mijn kap hebben gezeten omwille van stof en lawaai, terwijl ik er alles aan gedaan heb om dit zoveel mogelijk te vermijden. Precies of ze willen mijn inspanningen niet zien, en blijven mij gewoon bikkelhard behandelen alsof ik overal lak aan heb. Ik snap dat niet.
Exact hoe sommige aannemers zich ook voelen (los van die van u). Hoe hard ze ook hun best doen om alles toch volgens de regel uit te voeren, soms gaat er wel eens wat mis. En dan is het ook, wanneer je echt goede bedoelingen hebt, niet leuk om uitgemaakt voor bedrieger in een doorrotte sector die zich zou moeten schamen.

Is dat überhaupt toegelaten? Zoals je het nu omschrijft klinkt het alsof ze jouw raam bijna gaan dicht cementeren, dat ist toch niet het geval? Bedekt die muur niet gewoon een klein stukje van jouw uitzicht?
Wel klotemove idd. Als ze daar lastig over doen, kunt ge de rest dan nog aanklagen bij de gemeente of is die termijn verstreken?

Dat raam dat zij nu gaan blokkeren, kijkt nu uit in hun tuin dan of hoe moet ik dat zien?
Ik vermoed dat @mac-bc nu een raam heeft in zijn zijgevel die uitkijkt op een smalle doorgang van 1m langs het perceel van de buren? En dat nu die buren dus achteraan dieper wensen te gaan en daardoor voorbij dat raam komen.

We hebben net een uitbouw gezet waarbij er een hoger gedeelte bestaat (en een halve meter ingetrokken t.o.v. de zijdelingse perceelsgrenzen) met ramen die uitkijken naar de zijkanten. Nu willen de buren hun hoofdgebouw naar achteren uitbreiden met 2 meter op de perceelsgrenzen. En dit natuurlijk uitgerekend aan de zonnekant, dus niet alleen daglicht maar ook rechtstreeks zonlicht zien we achter een metershoge muur verdwijnen.

Als we dit op voorhand hadden geweten, hadden we die uitbreiding naar achter natuurlijk ook gedaan. Zo hadden we het probleem naar de volgende in de rij kunnen verschuiven. Tot er een sukkelaar is zonder geld om te verbouwen die dan maar in het donker moet zitten. Beetje dubieuze en asociale regel dus, die ook heel wat wrevel tussen buren kan veroorzaken. Die uitbreiding van het hoofdgebouw naar achter is daarom iets wat in Leuven bijvoorbeeld niet zomaar toegestaan is, maar in Gent wel in bepaalde situaties "als de buren nog voldoende licht binnenkrijgen". Voor interpretatie vatbaar dus.

We hebben net een uitbouw gezet waarbij er een hoger gedeelte bestaat (en een halve meter ingetrokken t.o.v. de zijdelingse perceelsgrenzen) met ramen die uitkijken naar de zijkanten. Nu willen de buren hun hoofdgebouw naar achteren uitbreiden met 2 meter op de perceelsgrenzen. En dit natuurlijk uitgerekend aan de zonnekant, dus niet alleen daglicht maar ook rechtstreeks zonlicht zien we achter een metershoge muur verdwijnen.

Als we dit op voorhand hadden geweten, hadden we die uitbreiding naar achter natuurlijk ook gedaan. Zo hadden we het probleem naar de volgende in de rij kunnen verschuiven. Tot er een sukkelaar is zonder geld om te verbouwen die dan maar in het donker moet zitten. Beetje dubieuze en asociale regel dus, die ook heel wat wrevel tussen buren kan veroorzaken. Die uitbreiding van het hoofdgebouw naar achter is daarom iets wat in Leuven bijvoorbeeld niet zomaar toegestaan is, maar in Gent wel in bepaalde situaties "als de buren nog voldoende licht binnenkrijgen". Voor interpretatie vatbaar dus.
Dan woon jij toch niet in een rijhuis? Anders snap ik er niks meer van. Dus jij hebt aan de zijkant een stuk aangezet en zij willen langs achter een stuk aan zetten als ik het goed begrijp?

Is natuurlijk altijd wel een risico dat je neemt he.. Als je safe wou zijn dan had je beter direct langs achter een stuk aan gezet.

Maar toch blijf ik het straf vinden dat je zonder wederzijdse toestemming zo dicht op die grens mag gaan bouwen..

Ik snap ook wel dat het voor jou enorm klote is en ik zou er ook zot van komen, maar langs de andere kant hebben je buren misschien niet veel andere opties als ze willen bij bouwen?

Ik heb met mijn vorige rijhuis ook gewoon over de volledige breedte uitgebouwd, maar aan de noordkant dus extra hoog gegaan met een vlinderdak in het rood aangeduid (bijna 4m hoog op de hoogste kant met een schuifraam van 2m60 hoog) in én lichtstraat in het geel over de volledige breedte van de uitbouw.

Daar heeft Mac nu niets aan natuurlijk, maar kan een idee zijn voor andere verbouwers.
IMG-20211229-133345.jpg

Laatst bewerkt:
Nu, wat het ook is, je kan die mensen toch niet verwijten van op voorhand jouw goedkeuring proberen te krijgen? Anders dienen ze het gewoon in zonder jou op de hoogte te brengen en moet jij stappen ondernemen wil je bezwaar indienen. Ik vind dit eigenlijk zelfs de juiste manier, los van de korte termijn die ze jou vragen.

Uiteraard niet, wij hebben dat ook gedaan. Maar dan meer met de insteek van: we betrekken de buren al vroeg in het ontwerpproces, zodat ze ruimte hebben om opmerkingen te geven, die we dan samen met de architect kunnen bekijken en eventueel zelfs aan te passen als het enigszins mogelijk is. Zo vermijden we dat er beroep wordt ingediend. Dat is uiteindelijk niet nodig gebleken omdat we ook geen brutaal ontwerp op tafel hadden gelegd en telkens tekst en uitleg hadden gegeven. Ettelijke weken op voorhand hebben we dan de finale plannen naar de buren doorgestuurd (plannen die overigens volledig conform de voorschriften waren) waar geen verrassingen meer in stonden en die ze nog eens rustig konden doornemen, samen met hun architect. Om dan, indien geen opmerkingen, finaal te vragen om hun goedkeuring erop te geven.

Vergelijk dit met de situatie nu:
- Niet betrokken in ontwerpfase (hoeft ook niet)
- Plots komt men met finale plannen op de proppen, terwijl mijn architect in verlof is.
- Van het weinige dat ik ervan ken, blijken die plannen bovendien niet eens conform te zijn. Lees: ze zouden nóg meer licht wegnemen dan de reeds verregaande mogelijkheden die het bouwreglement van de stad voorziet.
- Om dan te vragen om binnen de 24u mijn onvoorwaardelijk akkoord te geven.

Ik wil niemand van slechte wil beschuldigen maar dat lijkt toch erg veel op: "Kom, we gaan proberen zijn goedkeuring te krijgen om nog hoger te bouwen dan al mag door last-minute de plannen onder zijn neus te duwen, en een harde deadline op te zetten, terwijl zijn architect in verlof is." Dan ben je mijn vertrouwen kwijt, sorry.

Soit, ik heb wel een beetje een tweestrijdig gevoel hoor bij jou. Enerzijds owee iemand die een veld naast zich heeft ergens in een dorp, schande, egoïsten, barbaren,... Anderzijds klagen in een dichtbevolkt gebied wanneer een buur zijn woning wil uitbreiden.
Het is toch een vaak gehoorde misvatting dat een pleidooi voor gecentraliseerdere bebouwing automatisch zou betekenen dat je de weinige open ruimte in de steden dan maar volledig moet dichtmetsen.

Neen. Je moet stadskernen en dorpskernen aangenaam houden door voldoende open ruimte te blijven voorzien en voldoende wooncomfort te kunnen garanderen. Bij bijkomende nood aan wooneenheden kun je dorpen en steden uitbreiden in concentrische cirkels rond de kernen (en dus niet zoals een fooraap met een vogelpick random op een landkaart laten gooien, zoals nu).
Enkel zo kun je gecentraliseerd bouwen/wonen en tegelijkertijd het wooncomfort garanderen. Niemand die pleit voor een deftige ruimtelijke ordening wil mensen in konijnenkoten steken. Dat is die andere veelgehoorde misvatting.

En oh ja, ook dit:

Exact hoe sommige aannemers zich ook voelen (los van die van u). Hoe hard ze ook hun best doen om alles toch volgens de regel uit te voeren, soms gaat er wel eens wat mis. En dan is het ook, wanneer je echt goede bedoelingen hebt, niet leuk om uitgemaakt voor bedrieger in een doorrotte sector die zich zou moeten schamen.

Zoals reeds gezegd: geen probleem met aannemers die fouten maken. Het is hun attitude die erop volgt, die zal bepalen of ik hem een bedrieger vind of niet. ;)

Laatst bewerkt:
Dan woon jij toch niet in een rijhuis? Anders snap ik er niks meer van. Dus jij hebt aan de zijkant een stuk aangezet en zij willen langs achter een stuk aan zetten als ik het goed begrijp?

Is natuurlijk altijd wel een risico dat je neemt he.. Als je safe wou zijn dan had je beter direct langs achter een stuk aan gezet.

Maar toch blijf ik het straf vinden dat je zonder wederzijdse toestemming zo dicht op die grens mag gaan bouwen..

Ik snap ook wel dat het voor jou enorm klote is en ik zou er ook zot van komen, maar langs de andere kant hebben je buren misschien niet veel andere opties als ze willen bij bouwen?
Heeft hij er niet naar achter toe een uitbouw aangezet, met een teruggetrokken hoger deel met zijdelingse ramen? Nu willen de buren iets zetten waardoor die ramen uitkijken op een muur als ik het goed begrijp.

Ik heb met mijn vorige rijhuis ook gewoon over de volledige breedte uitgebouwd, maar aan de noordkant dus extra hoog gegaan met een vlinderdak in het rood aangeduid (bijna 4m hoog op de hoogste kant met een schuifraam van 2m60 hoog) in én lichtstraat in het geel over de volledige breedte van de uitbouw.

Daar heeft Mac nu niets aan natuurlijk, maar kan een idee zijn voor andere verbouwers.
IMG-20211229-133345.jpg
Mag dat gewoon zonder toestemming van de buren?

Het is een rijhuis met een nieuwe uitbouw aan de achterzijde met grosso modo volgende doorsnede (je kijkt vanuit de tuin naar de achtergevel):
Code:
    ____
__|      |__
|           |

De laagste verticale strepen zijn de gemeenschappelijke muren, de hoogste verticale strepen zijn de ramen. Underscores zijn plat dak uiteraard. De nieuwe situatie zal dus zo worden:
Code:
|
|    ____
|__|      |__
|            |

Mag dat gewoon zonder toestemming van de buren?
Ik heb een illegale achterbouw afgesmeten, plannen met de architect volgens wat wettelijk maximaal mocht opgemaakt, op voorhand ook aan de buren uitgelegd wat de bedoeling ging zijn, dan een week op voorhand afgesproken wanneer ik met de architect langs zou komen voor hun handtekening ter goedkeuring (dat kort de procedure met een maand in) en de rechter buur had het er wel moeilijk mee "omdat ik zijn zonlicht weg ging nemen".
Dus paar keer moeten zeggen dat dit de NOORDKANT is en dus geen rechtstreekse zon kan belemmeren. Uiteindelijk zijn ze met 2 man en wat schuttingpanelen eens komen stimuleren hoeveel licht ik af ging nemen en dan hebben ze getekend voor akkoord.

Ik heb een illegale achterbouw afgesmeten, plannen met de architect volgens wat wettelijk maximaal mocht opgemaakt, op voorhand ook aan de buren uitgelegd wat de bedoeling ging zijn, dan een week op voorhand afgesproken wanneer ik met de architect langs zou komen voor hun handtekening ter goedkeuring (dat kort de procedure met een maand in) en de rechter buur had het er wel moeilijk mee "omdat ik zijn zonlicht weg ging nemen".
Dus paar keer moeten zeggen dat dit de NOORDKANT is en dus geen rechtstreekse zon kan belemmeren. Uiteindelijk zijn ze met 2 man en wat schuttingpanelen eens komen stimuleren hoeveel licht ik af ging nemen en dan hebben ze getekend voor akkoord.
Ik zie u nu voor mij met zo een sloop-bol 😁

C8JG.gif

Het is een rijhuis met een nieuwe uitbouw aan de achterzijde met grosso modo volgende doorsnede (je kijkt vanuit de tuin naar de achtergevel):
Code:
    ____
__|      |__
|           |

De laagste verticale strepen zijn de gemeenschappelijke muren, de hoogste verticale strepen zijn de ramen. Underscores zijn plat dak uiteraard. De nieuwe situatie zal dus zo worden:
Code:
|
|    ____
|__|      |__
|            |
Ah OK. Ja dat is wel serieus f*cked up. Kun je in diezelfde kamer nog een raam steken naar de achterkant toe? Dan zou het toch al iets beter zijn..

Terug
Bovenaan