Rare studeergewoontes

JPV

Crew Member
Crowdfunder FE
Deze week zijn het voor de meeste scholieren examens, ook hier thuis. Wat waren zo jouw gewoontes of rare gebeurtenissen tijdens je examens in middelbaar of hoger?

Bij mij:
- middelbaar:
ik ging graag uuuren in bad om te studeren. Betekende regelmatig water bijvullen omdat het te koud was en natte cursussen op het einde.
In het zesde hadden we muziek-esthetica. We waren een klas die geen muziekgevoel had en de leerkracht was een uit afrika teruggekeerde avonturier. Hij besloot dan maar om mondeling per 2 te doen, veel zin had hij er niet in. TOen bleek dat we alle vragen verkeerd beantwoord hadden, kregen we toch een voldoende, omdat we gewoon alles moeten omdraaien en het dan wel goed komt.

- Hoger:
Ik was een vroege vogel. In plaats van tot een gat in de nacht te blokken, ging ik rond 7-8 uur 's avonds slapen, om dan om 1 a 2 uur op te staan, net op tijd voor de Australian Open te bekijken tijdens het blokken. In de herexamens deed ik hetzelfde, maar dan was het rond 4 uur een wandelingetje doen in Gent in de uitgaansbuurt.
In het eerste jaar ging ik in de zomer samen met een kotgenoot 's ochtends frietjes bij Julien gaan eten. Hij had het al opgegeven en ging fuiven om daarna met mij frieten te eten, ik legde een fond voor de examens :).

Gigantisch lang procrastineren en regelmatig masturberen.

Ik kan wel veel werk verrichten in korte tijd.

Ik gebruikte mijn bureaulamp altijd om dingetjes te smelten tijdens het studeren :D stylo's en zo. Of van die speeltjes die uit een kinder surprise ei komen.

Citroencake eten voor een examen. Ik had dat gedaan voor mijn eerste examen waarover ik heel onzeker was en dat ging toen heel goed. Sindsdien 5 jaar lang voor elk examen citroencake gegeten. En het heeft overduidelijk gewerkt.

Ahja, en 4 keer per dag mijne paal kuisen. Al is dat blijkbaar eerder een normale studeergewoonte.

Niet opstaan voor de middag en nooit voor 2 uur 's middags gestart met studeren. Meest productieve uren lagen rond middernacht.

Altijd beetje afzien voor avondmensen in een ochtendmaatschappij. Meeste examens begonnen om 8h30 en ik was een pendelstudent (klein uur onderweg en nam een marge van een uur om zeker niet te laat te komen...) dus dan had ik hoop en al 4 uur geslapen. Maar het heeft desondanks gewerkt, nooit een herexamen gehad.

Niet opstaan voor de middag en nooit voor 2 uur 's middags gestart met studeren. Meest productieve uren lagen rond middernacht.

Altijd beetje afzien voor avondmensen in een ochtendmaatschappij. Meeste examens begonnen om 8h30 en ik was een pendelstudent (klein uur onderweg en nam een marge van een uur om zeker niet te laat te komen...) dus dan had ik hoop en al 4 uur geslapen. Maar het heeft desondanks gewerkt, nooit een herexamen gehad.
Ik nam mezelf altijd voor om voor 8u te beginnen en 's avonds ook toch wel zeker tot 19-20u te studeren. In de praktijk was dat altijd later beginnen en vroeger stoppen, want dat leek eigenlijk best wel te werken. Meestal werd dat dan gewoon 9 to 5. Eigenlijk vond ik die blokperiodes zo erg niet, als (ook) pendelstudent deed ik kortere dagen dan als ik naar de les ging.

Amai, idem! Dan zijn we al met drie, haha!
I join the club. Al was ik vooral fan van zaken aan mekaar te "solderen" met de bureaulamp. Twee stukjes tegen de lamp, daarna tegen mekaar en dan testen hoe sterk de verbinding is :D
Tegenwoordig gaat dat allemaal niet meer, met die efficiente LED lampen...

Ik nam mezelf altijd voor om voor 8u te beginnen en 's avonds ook toch wel zeker tot 19-20u te studeren. In de praktijk was dat altijd later beginnen en vroeger stoppen, want dat leek eigenlijk best wel te werken. Meestal werd dat dan gewoon 9 to 5. Eigenlijk vond ik die blokperiodes zo erg niet, als (ook) pendelstudent deed ik kortere dagen dan als ik naar de les ging.

Mijn oudere broer had veel meer discipline op dat gebied. Opstaan om 8 uur, beginnen studeren om 9 uur, vaste pauzes, complete stilte, vast moment om te stoppen etc.
Dus toen ik ging studeren, en zeker tijdens de eerste blokperiode, dachten mijn ouders dat ik een verloren zaak was. Na de middag naar beneden strompelen en dan wat naar een heruitzending van De collega's liggen zien in de zetel. Elk uur zeker een kwartier tetris zitten spelen. Constant muziek afspelen.
Tijdens de traditionele zondagmiddagmaaltijd is het nog eens tot een grote aanvaring gekomen met mijn vader die dan riep dat het allemaal weggesmeten geld was want dat ik er toch mijn kloten aan aan het vegen was.

Enter proclamatie eind juni en ik was in eerste zit geslaagd. Wat voor de ene werkt werkt niet voor de andere, zelfs niet voor twee broers, studeermethodes zijn heel persoonlijk.

Ik stond om 3 of 4h op om te blokken tot 7h en dan ging ik examens maken. Kwestie van op te letten in de klas zeker. Heb nooit gesnapt dat ge uw leerstof opt einde nog moet leren. Dat is rijkelijk laat en vraag me dan af wat ge tijdens de lessen doet…

Ik leerde eigenlijk door m'n leerstof op te zeggen, alsof ik het moest uitleggen aan een (ingebeelde) klas. Tot grote ergernis van mijn zussen die toen ook moesten studeren...

Samenvattingen beginnen maken een maand op voorhand om net voor de examens klaar te zijn want ja, die moeten klaar en up to date zijn. Vanaf examens begonnen stond ik gemiddeld tussen 5 en 6 op om nog eens te herhalen. Tijdens de examens, eerst examen maken en dan rond 13:00 beginnen tot 20:00 ofzo. De focus was dan toch voorbij dus ik ging mezelf niet nog verder martelen voor niks.

Veel herexamens gehad maar uiteindelijk er toch wel geraakt. Toch kan ik het niet aanraden om te gaan studeren. Voor mij was alles de moeite echt niet waard maar dat is gewoon persoonlijke mening.

Ik gebruikte mijn bureaulamp altijd om dingetjes te smelten tijdens het studeren :D stylo's en zo. Of van die speeltjes die uit een kinder surprise ei komen.
Memory unlocked... Deed ik dus ook, dat lampke zag fameus zwart op den duur.

Ik studeerde altijd eerst een hoofdstuk in aan de keukentafel (ik had huiselijk geluid nodig). Vervolgens ging ik in de tuin rondwandelen en mijn les opzeggen.

Ik had het geluk nogal een spons te zijn qua studeren. Ik ging naar de meeste lessen, zeker als er wat tempo in de lessen zaten en de lessen de cursus gewoon volgden. Dan was mijn nodige studeerarbeid beperkt tot 14-18h studeren. Maar wel in hyperfocus. 2h studeren in stilte, 15min pauze, nog eens 2h.

Ik had het geluk dat ik op den duur a) wist wat er zo goed als zeker op een examen kwamen b) wist wat je moeilijk kon examineren. Ik kon op voorhand de zo goed als de helft van de cursus dumpen (wat ik meestal al gedaan had voor de blok periode eraan kwam). Ik had dan ook het geluk dat ik kon studeren en dingen niet onmiddellijk kon onthouden na het studeren. Maar tijdens de nacht deed de computer zijn processing. En s morgens zat alles erin. Ik kon mijn ogen sluiten en de cursus was gewoon te lezen.

Mijn studeerarbeid was dus gefocust op voor de extra mile gaan en dingen echt diep te verstaan. Als ik er zin in had. Ik had sommige uber prut vakken waar ik het schijt van kreeg en dan was het minimale arbeid. Of pure blokvakken, meestal gewoon erin stoempen. Mijn extra mile inspanning, daar had ik de gewoonte om van achter naar voor te studeren. Veel studenten blijven hangen op de intro en studeren eigenlijk gewoon 10x opnieuw wat ze al weten. Ik pakte hoofdstuk 10. Studeer, als je echt iets niet verstaat, zoek hfdst 9, 8 etc. Eens je door hfdst 10 bent en alles echt verstaat, zijn de hfdst ervoor meestal walk in the park. Tegen je aan hfdst 5 zit, kun je arrogant genoeg zijn om te zeggen "meh, dat ken ik allemaal al" en dan skip je hfdst 1-4.

Vooral toen de mondelinge examens eraan kwamen, was die methode een succes. Er zijn zo van die kleine details vraagjes die ze in examens steken om gratis punten uit te delen aan de slechte studenten. Die had ik veelal gemist wegens evidente redenen. Dus daar liet ik soms gratis punten liggen. Bij een mondeling kon ik me daar altijd wel uitlullen door iets complex dat ermee te maken had uit te leggen en zo te scoren.

Resultaat, 0 buizen gehad in mijn leven en afgestudeerd met grootste onderscheiding.

Ik stond om 3 of 4h op om te blokken tot 7h en dan ging ik examens maken. Kwestie van op te letten in de klas zeker. Heb nooit gesnapt dat ge uw leerstof opt einde nog moet leren. Dat is rijkelijk laat en vraag me dan af wat ge tijdens de lessen doet…
meer dan 2/3 van de (ernstige) kennis die ik nodig heb voor mijn huidige job heb ik geleerd tijdens dat ik studeerde, maar niet tijdens of door de lessen. Je kan met veel bezig zijn in een studentenvereniging of op andere vlakken zonder dat je punten moet drinken.

Kantoorgerief molesteren, series bingen als pauze ...herkenbaar. Nachtjes door deed ik nooit.

Ik studeerde door veel te schrijven en alles in schema uit te tekenen. Dat hielp wel om alles aan elkaar te verbinden.

Bij mondelinge examens wou ik wel zo snel mogelijk naar binnen om er vanaf te zijn.

Terug
Bovenaan