Rare studeergewoontes

Ik studeerde quasi altijd met een serie op de achtergrond, meestal eentje die ik al gezien had. Ik heb moeilijke eerste 2 jaren gehad (voor de anciens hier šŸ˜‚). Ik heb een tijd geprobeerd ook in de bib te studeren en dat werkte wel, tot de hype plots ontstond en de bib vol zat met mensen die hun mond niet konden houden. Het moet ofwel muisstil zijn ofwel een gekende afleiding. Ik kon bijvoorbeeld niet in de tuin studeren.

In het middelbaar nooit geleerd/opgelet/... dus toen ik aan het unief begon heb ik in mijn eerste jaar allemaal rare dingen gedaan omdat anderen het ook deden. Een blok continu 's nachts geleerd zodat het op het examen nog vers in mijn geheugen zat van de laatste nacht (???). Geen idee waarom, maar op een gegeven moment had ik de reflex ontwikkeld om bij saaie/moeilijke stukken mijn tanden te poetsen (???). Dus dan zat ik soms echt in de nacht 6x mijn tanden te poetsen. Pff echt geen wonder dat ik op niks door was, waar zat ik toch met mijn hoofd.

Ik gebruikte mijn bureaulamp altijd om dingetjes te smelten tijdens het studeren :D stylo's en zo. Of van die speeltjes die uit een kinder surprise ei komen.
Ik doe dat nog altijd! Ik heb een paar dagen geleden nog es een stylo in een kaars geduwd. Of papiertjes of plastic verbranden.

In het middelbaar nooit geleerd/opgelet/... dus toen ik aan het unief begon heb ik in mijn eerste jaar allemaal rare dingen gedaan omdat anderen het ook deden. Een blok continu 's nachts geleerd zodat het op het examen nog vers in mijn geheugen zat van de laatste nacht (???). Geen idee waarom, maar op een gegeven moment had ik de reflex ontwikkeld om bij saaie/moeilijke stukken mijn tanden te poetsen (???). Dus dan zat ik soms echt in de nacht 6x mijn tanden te poetsen. Pff echt geen wonder dat ik op niks door was, waar zat ik toch met mijn hoofd.
Ik had ook zo'n studiegenoot die 's nachts studeerde want "dan ben ik veel productiever". Na enkele keren met wallen en half-zwevend van de Redbull op te dagen, om dan een black out te hebben op het examen zelf, draaide die wel bij.

IMO gaan er zo veel "tricks" rond die allemaal voorbijgaan aan de kern van de zaak: je cursus deftig blokken en ook enige herhaling inlassen. Uiteindelijk studeerde ik doorgaans mijn zwaarste of laatste vak eerst en zo werkte ik omgekeerd, tot ik ergens aan het einde van de blok mijn eerste vak studeerde. Zo kon ik bijna elk vak twee keer doornemen zonder tijdens het jaar iets uit te steken buiten naar de les gaan, en zonder 's avonds of 's nachts nog paniekvoetbal te spelen. Ik begreep ook die mensen niet die uren "verspilden" aan allerhande samenvattingen, liefst in 10 kleuren. Ik begon gewoon aan die curus met mijn nota's van in de les.

Ik had ook zo'n studiegenoot die 's nachts studeerde want "dan ben ik veel productiever". Na enkele keren met wallen en half-zwevend van de Redbull op te dagen, om dan een black out te hebben op het examen zelf, draaide die wel bij.

IMO gaan er zo veel "tricks" rond die allemaal voorbijgaan aan de kern van de zaak: je cursus deftig blokken en ook enige herhaling inlassen. Uiteindelijk studeerde ik doorgaans mijn zwaarste of laatste vak eerst en zo werkte ik omgekeerd, tot ik ergens aan het einde van de blok mijn eerste vak studeerde. Zo kon ik bijna elk vak twee keer doornemen zonder tijdens het jaar iets uit te steken buiten naar de les gaan, en zonder 's avonds of 's nachts nog paniekvoetbal te spelen. Ik begreep ook die mensen niet die uren "verspilden" aan allerhande samenvattingen, liefst in 10 kleuren. Ik begon gewoon aan die curus met mijn nota's van in de les.
Wat voor jou werkte, werkte voor jou. En da's goed maar om dan te zeggen dat andere methodes niet goed zijn omdat je een studiegenoot had waarbij dat niet de juiste manier was...

Ikzelf begon te studeren de dag voor het examen tegen een uur of 17u00 en deed dan door tot ik de cursus 70-80% onder de knie had (waarbij ik de zaken waarvan ik overtuigd was dat ze op het examen zouden komen ook goed kende). Soms was dat om 23u het licht uit, soms was dat een nacht doordoen. OK, het was maar een Bachelor en ik heb geen grote onderscheiding gehaald, langs de andere kant had ik ook mijn diploma en kon ik dan aan het "echte werk" beginnen, net zoals de studenten die een gans jaar niets anders deden dan studeren en stressen om toch maar de hoogste onderscheiding te halen.

Dus ieder z'n ding :)

Wat voor jou werkte, werkte voor jou. En da's goed maar om dan te zeggen dat andere methodes niet goed zijn omdat je een studiegenoot had waarbij dat niet de juiste manier was...

Ikzelf begon te studeren de dag voor het examen tegen een uur of 17u00 en deed dan door tot ik de cursus 70-80% onder de knie had (waarbij ik de zaken waarvan ik overtuigd was dat ze op het examen zouden komen ook goed kende). Soms was dat om 23u het licht uit, soms was dat een nacht doordoen. OK, het was maar een Bachelor en ik heb geen grote onderscheiding gehaald, langs de andere kant had ik ook mijn diploma en kon ik dan aan het "echte werk" beginnen, net zoals de studenten die een gans jaar niets anders deden dan studeren en stressen om toch maar de hoogste onderscheiding te halen.

Dus ieder z'n ding :)
Ik ben er vrij zeker van dat een goede nachtrust academische prestaties ten goede komt en dat niet ter discussie staat omdat het iemand ook lukte op een minder optimale manier in een studie die niet uitdagend was relatief aan de capaciteiten. Wat heel dat stuk in het vet hier komt doen weet ik ook niet.

Ik heb 2 "studentenperiode" gehad als 18 - 21 jarige en opnieuw als 26-30 jarige. De eerste periode lukte mij niets omdat ik eigenlijk op dat moment zo schoolmoe was en beter een jaar of 2 was gaan werken om dan terug te gaan studeren. Op mijn 26ste ging het dan gelijk niets. Vooral het opletten/ meezijn in de les was een gamechanger.

En de grootste tip die ik van een docent kreeg in mijn eerste studeerperiode waarbij de frank pas viel in de 2de periode. Uw samenvatting staat al grotendeels in de cursus: uw inhoudsopgave. Dat aangevuld met uw nota's van de les en ik was vertrokken.

Ikzelf begon te studeren de dag voor het examen tegen een uur of 17u00 en deed dan door tot ik de cursus 70-80% onder de knie had (waarbij ik de zaken waarvan ik overtuigd was dat ze op het examen zouden komen ook goed kende). Soms was dat om 23u het licht uit, soms was dat een nacht doordoen. OK, het was maar een Bachelor en ik heb geen grote onderscheiding gehaald, langs de andere kant had ik ook mijn diploma
Dus begrijp ik het goed dat je bijvoorbeeld 3-4 dagen had om dat vak te blokken en dat je pas om 17u00 de avond voordien eraan begon?
Of was dat elke dag examen afleggen zoals in het middelbaar?

Het is toch een illusie om te denken dat je er op unif overal zou doorgeraken met maximum 15 uur (17h tot 8h, en dat is in de veronderstelling dat je niet eens pauzes neemt) studeren?
Mijn zwaarste bevallingen waren 10 dagen studeren (dus pakt 70-80 uur) voor ƩƩn examen. Dat waren dan wel vakken die mij echt niet lagen.

Tijdens de blok studeerde ik al schrijvend want anders was ik te veel/snel afgeleid en ik was toch naar het grootste deel van de lessen geweest, dus wist wel wat er belangrijk was. De dagen vlak voor het examen studeerde ik dan wat ik geschreven had. De dag voor het examen zelf, ging ik vroeg naar bed en stond ik rond 4u op om te herhalen want ik kon toch niet slapen van de zenuwen. Eten moest ik ook niet doen vlak voor een examen, zoveel stress.

Voor de meeste vakken was het voor mij voldoende om in de lessen aanwezig te zijn en/of de cursus eens te lezen, dus tijdens de blok ging ik op reis :unsure:

Ik ben er vrij zeker van dat een goede nachtrust academische prestaties ten goede komt en dat niet ter discussie staat omdat het iemand ook lukte op een minder optimale manier in een studie die niet uitdagend was relatief aan de capaciteiten. Wat heel dat stuk in het vet hier komt doen weet ik ook niet.
Tjah, je hebt het over academische prestaties, ik heb het over "erdoor geraken". Dat zijn twee verschillende zaken, in mijn situatie wilde ik graag mijn diploma, zonder meer. Ik ken ook iemand die unief deed en met naar de lessen te gaan en 2 dagen op voorhand eraan te beginnen een grote onderscheiding haalde, ik ken mensen die in hogeschool elke dag naar de lessen kwamen en dan elke dag nog aan het herhalen waren en 2 weken voor de examenperiode begonnen (die dan nog maar met de hakken over de sloot slaagden)...

Dus om te zeggen "die persoon deed dat, dat was niet goed" vind ik wat kort door de bocht.

Dus begrijp ik het goed dat je bijvoorbeeld 3-4 dagen had om dat vak te blokken en dat je pas om 17u00 de avond voordien eraan begon?
Of was dat elke dag examen afleggen zoals in het middelbaar?
Jep, was elke dag een examen afleggen zoals in het middelbaar. Het meeste dat ik al geleerd heb voor een vak was voor het vak "Levensverzekeringen", wat een rotvak was, daarvoor ben ik 2 dagen voor het examen rond de middag al begonnen en in totaliteit geschat 20-25u geblokt om erdoor te geraken.

Het is toch een illusie om te denken dat je er op unif overal zou doorgeraken met maximum 15 uur (17h tot 8h, en dat is in de veronderstelling dat je niet eens pauzes neemt) studeren?
Mijn zwaarste bevallingen waren 10 dagen studeren (dus pakt 70-80 uur) voor ƩƩn examen. Dat waren dan wel vakken die mij echt niet lagen.
Daarom dat ik expliciet vermelde dat het ging om een Bachelor, uiteraard zou dat niet gelukt zijn voor een universitaire opleiding hƩ... Dat beweerde ik ook nergens, al wat ik heb gezegd is dat automatisch zeggen "'s nachts leren werkt niet" gewoon BS is, voor sommige mensen zal dat wel degelijk gewoon beter werken dan door de dag te blokken.

Mja mijn eerste jaar burgerlijk ir jammerlijk gefaald wegens een combinatie van nooit moeten studeren in het middelbaar en er eigenlijk niet in geĆÆnteresseerd te zijn. ( Maar "dat gaat u een job opleveren die goed betaalt, dus ga dat maar doen" ). Denk dat ik 10 herexamens had ofzo? Dan geslaagd in eerste jaar poging 2 en geen herexamens meer gehad sinds dien.

Nog altijd niet geĆÆnteresseerd maar gestopt met naar lessen gaan zodat ik me kon motiveren om die 2 keer een maand gewoon door te doen van 9 tot 23 ofzo elke dag. Ik moest dan ook in de living studeren zodat ze konden zien dat ik het effectief deed >.>

Middelbaar was eigenlijk hetzelfde, was niet echt nodig maar "school is uw job en ge doet latijn wiskunde", dus elke examen dag van thuis komen tot 22 op mijn kamer zitten en daarvan mss 10% van de tijd gebruiken.

Om maar te zeggen dat je alles gewoon kan doen als je wilt/moet het is niet alsof het u moet interesseren :p

edit: maar dat "gewoon de dag er voor boek open doen" zou niet werken in mijn geval, ik denk dat het 3 dagen duurde om gewoon dat boek elektromagnetisme door te lezen.

Tjah, je hebt het over academische prestaties, ik heb het over "erdoor geraken". Dat zijn twee verschillende zaken,
Neen we hebben het gewoon over hetzelfde: https://en.wikipedia.org/wiki/Academic_achievement
in mijn situatie wilde ik graag mijn diploma, zonder meer. Ik ken ook iemand die unief deed en met naar de lessen te gaan en 2 dagen op voorhand eraan te beginnen een grote onderscheiding haalde, ik ken mensen die in hogeschool elke dag naar de lessen kwamen en dan elke dag nog aan het herhalen waren en 2 weken voor de examenperiode begonnen (die dan nog maar met de hakken over de sloot slaagden)...

Dus om te zeggen "die persoon deed dat, dat was niet goed" vind ik wat kort door de bocht.
Mijn stelling is en blijft dat als dezelfde persoon met dezelfde randvoorwaarden even lang en intensief studeert met Ʃn zonder goede nachtrust, de resultaten in de eerste situatie beter zullen zijn statistisch gezien. Dat Jos of jij er zo geraakt zijn spreekt dat niet tegen.
Daarom dat ik expliciet vermelde dat het ging om een Bachelor, uiteraard zou dat niet gelukt zijn voor een universitaire opleiding hƩ... Dat beweerde ik ook nergens, al wat ik heb gezegd is dat automatisch zeggen "'s nachts leren werkt niet" gewoon BS is, voor sommige mensen zal dat wel degelijk gewoon beter werken dan door de dag te blokken.
Ik heb dat dan ook niet gezegd.

Je bent weer aan het discussiƫren om te discussiƫren zonder goed te lezen wat er staat, ik vind dat niet nuttig.

Academiejaar: lessen bijhouden, hier en daar wat notities nemen, van elk vak de oefeningen maken, af en toe keer wat extra opzoeken (yt video bekijken over de leerstof)

Blokperiode: 7-8u per dag studeren, Pomodoro (blokken van 50min studie 10min rust), beginnen rond 8u eindigden rond 20u. Genoeg pauze er tussen, tijdens de middag wat TV zien. Begin meestal nog haalbaar zonder medicatie, naar het einde toe toch met rilatine voor deftig te functioneren in de dag en kortwerkende benzo's voor te kunnen ontspannen in de avond en te kunnen slapen op een deftig uur. Examendagen idem dito, behalve op examendag geen studie of niets herhaling. Als de leerstof er nog niet inzit gaat die 2u herhalen voor het examen geen verschil maken. Na examen goede ontspanning.

Lesvrije week: ontwenningsweek

Resultaat: Great succes (y)(y)

Neen we hebben het gewoon over hetzelfde: https://en.wikipedia.org/wiki/Academic_achievement

Mijn stelling is en blijft dat als dezelfde persoon met dezelfde randvoorwaarden even lang en intensief studeert met Ʃn zonder goede nachtrust, de resultaten in de eerste situatie beter zullen zijn statistisch gezien. Dat Jos of jij er zo geraakt zijn spreekt dat niet tegen.

Ik heb dat dan ook niet gezegd.

Je bent weer aan het discussiƫren om te discussiƫren zonder goed te lezen wat er staat, ik vind dat niet nuttig.
Pfff, vermoeiend elke keer met u ze. Een zoveelste keer dat ik tegen uw bericht in ga omdat je nogal zwart-wit aan het denken bent, hopsaaa, begint meneer over dat ik niet lees wat je zegt.

Nergens zeg ik dat een goede nachtrust niet belangrijk is maar er zijn zoveel mensen die hun diploma halen door een nachtje door te doen, jij doet dat dan af als een "trick" en zal even komen zeggen hoe je moet studeren. Zouden die mensen betere resultaten halen als ze hun cursus doorheen het jaar leren en "deftig" blokken en 's nachts op tijd hun bed inkruipen? Tuurlijk! Is dat de enige manier om uw diploma te halen? Hell no... Ik zou het ook nooit anders hebben willen doen, ik zou een pak vrije tijd verloren hebben om in de boeken te zitten en uiteindelijk zou ik allicht idem traject gevolgd hebben tot nu toe.

Dus JA, je hebt gelijk, door op uw manier deftig te blokken zullen de punten beter zijn. NEEN, niet iedereen wilt dat.

Pfff, vermoeiend elke keer met u ze. Een zoveelste keer dat ik tegen uw bericht in ga omdat je nogal zwart-wit aan het denken bent, hopsaaa, begint meneer over dat ik niet lees wat je zegt.

Nergens zeg ik dat een goede nachtrust niet belangrijk is maar er zijn zoveel mensen die hun diploma halen door een nachtje door te doen, jij doet dat dan af als een "trick" en zal even komen zeggen hoe je moet studeren. Zouden die mensen betere resultaten halen als ze hun cursus doorheen het jaar leren en "deftig" blokken en 's nachts op tijd hun bed inkruipen? Tuurlijk! Is dat de enige manier om uw diploma te halen? Hell no... Ik zou het ook nooit anders hebben willen doen, ik zou een pak vrije tijd verloren hebben om in de boeken te zitten en uiteindelijk zou ik allicht idem traject gevolgd hebben tot nu toe.

Dus JA, je hebt gelijk, door op uw manier deftig te blokken zullen de punten beter zijn. NEEN, niet iedereen wilt dat.
@Sylverscythe
Bij onderzoeken naar hoe efficiƫnt studeren wordt altijd 1 ding vergeten, een student is geen robot.

Stel u voor, elke nacht dƩ perfecte 8u slaap, dagelijks 30 minuten buiten wandelen, wekelijks 2u spierversterkende oefeningen, elke maaltijd een portie eiwitten + groentjes, niet ziek worden en ook geen feestdagen vieren (want alcohol = slechte studie efficiƫntie). Zorgen dat je voor het semester begint met je boeken al vast te nemen en het eerste hoofdstuk te overlopen zodat je toch al "voorop" bent. Tijdens het semester dƩ perfecte notities neemt zonder marge voor een foute aanpak, alle geziene leerstof via active recall herhalen en ook nog zorgen dat je gedurende het semester via een vast studieschema aan spaced repetition doet. Zelf samenvattingen schrijven, of zelfs niet want studie toont aan dat dit inefficiƫnt is! Zorgen dat je voor de blok je leerstof al kent, want de bedoeling van de blok is om te verdiepen en herhalen, niet om nog hoofdstuk 1 van begin te leren. De dag van het examen geen studie, zorgen dat je hersenen volledig afgeleid zijn van studeren en je hersenen zo de kracht en energie hebben om op het examen in maximale conditie te presteren...

Ja.. Het zou allemaal mooi zijn, maar dan zijn er ook dingen zoals ziekte, stress, een leven, hobby's, interessantere dingen en dan nog niet gesproken over sommige slechte vakken/proffen/organisatie/cursussen/slides waar je zogoed als niets aan hebt. Soms kan het wel handig zijn om buiten de lijntjes van "efficiƫntie" te gaan en wel eens een nachtje door te doen, slecht te slapen, een dag niet studeren, ziek te kunnen zijn, etc. Wat uiteindelijk wel efficiƫnter is want zo ga je afstuderen terwijl de "perfecte" student mogelijks een burn-out krijgt en uitvalt.

Laatst bewerkt:
Ik ben iemand die druk nodig heeft om te presteren. 4 weken op voorhand blokken kon ik niet. 3 dagen voor 't examen vollenbak studeren ging mij beter af. Ook kan ik heel snel vanbuiten leren.

In 't hoger mikte ik ook niet op een onderscheiding, voldoende halen om geen herexamen te hebben was mijn doel. En dat lukte.

Ik leerde niet veel, waardoor ik examens in het middelbaar altijd chill vond. Veel gamen, en dan 's avonds ergens pas beginnen tot 's nachts. In het hoger ook zo weinig mogelijk op voorhand doen en alles last minute.

De blok tijdens de unief was voor mij altijd een heel chille periode. Waar anderen vol stress zaten, had ik quasi nooit stress. Rare studeergewoontes had ik denk ik niet (buiten extreem uitstelgedrag om dan op enkele dagen enorm veel te studeren), wel een redelijk scrupuleuze voorliefde om examens die te dicht op elkaar waren te 'verschuiven' naar de inhaaldag of 2e zit.
Ik denk dat er geen enkele examenperiode is geweest dat ik zogezegd eens niet "ziek" was op een examen dat te snel volgde op een andere examen. šŸ˜†

Terug
Bovenaan