An sich is daar niets mis mee.
Maar als ge zo’n shit verkoopt, en uwe film promoot dmv de focus te leggen op hoe uw film een female lead heeft en hoe speciaal da is en hoe speciaal zij is… terwijl said personage eigenlijk een slecht geschreven Mary Sue is en uw heel verhaal gwn bagger is.
Ja dan snap ik wel dat trouwe franchise fans dat irritant vinden
Op een specifiek event voor vrouwen, waarom zou je daar dan niet de focus mogen leggen op het feit dat je een sterke female lead hebt (in een industrie nog steeds gedomineerd door mannen)? Je blijft van een mug een olifant maken, en opnieuw is dat louter gebaseerd op de bril die je draagt.
Heel die nieuwe trilogie is in wezen een (barslechte) remake van de originele trilogie, waarbij Rey de rol van Luke speelt. En als je Rey definieert als een Mary Sue (een beschuldiging die je opnieuw ook enkel leest in niet bepaald vrouwvriendelijke middens), dan was Luke minstens even hard zo niet harder een Gary Stu. Op het vlak van totaal onrealistische zaken bereiken scoort Luke nog hoger dan Rey, dus dan ligt je probleem niet bij zogezegd slecht geschreven personages maar wel bij het feit dat het nu een vrouw is in plaats van een man. Ik ben het er trouwens niet mee eens dat een van beide personages beantwoorden aan de definitie van een Mary Sue/Gary Stu.
Ik reken mezelf trouwens ook als een trouwe fan, en het personage van Rey en de vertolking van Ridley was voor mij het enige lichtpunt uit heel de shitshow van die nieuwe trilogie. En ik ben lang, lang niet de enige.
Ik zeg niet dat ik dat geloof. Ik weet niet waarom ze haar aanhouden.
Ik kan alleen maar meewarig m’n hoofd schudden over zo’n slechte beslissing
Ze houden haar aan omdat ze succesvol is.
In 1266AD? Kom

Het is niet omdat we nu niet meer opkijken van een zwarte op straat, dat een zwarte crimineel in 1266AD zou passeren zonder opmerking.
Wel serieus blijven.
Ik ben bloedserieus. Het is vergezocht, maar niet onmogelijk. En gezien het gaat om een legende, is geen enkele verfilming historisch accuraat. De meeste (hedendaagse) films spelen zich trouwens af net na de Derde Kruistocht, dus dat is nog een stukje vroeger dan 1266, als je dan toch zo'n fan bent van historisch correct te zijn

. Maar opnieuw, het is een legende die al bijna 1000 jaar mee gaat. Zelfs de tijdsperiode waarin Robin Hood zou geleefd hebben is over de loop der jaren een paar keer gewijzigd.
Hij had het over slecht geschreven vrouwen in het algemeen, dacht ik?
Hij schreef "nu lijkt het erop dat men bij die transgender precies dezlfden toer wil opgaan."
Maar ook maar in 1 richting, zoals aangehaald in de post die je quote.
Scarlett Johansson die in Ghost in the Shell als blanke een origineel aziatisch (fictief!) personage speelt wordt als whitewashing gezien door sommigen.
Maar diezelfde mensen juichen dan toe dat Anne Boleyn (historisch blank personage) door Jodie Turner-Smith gespeeld wordt in Anne Boleyn want dat is sociaal activisme!
Zijn dat diezelfde mensen? Ik heb er intrinsiek geen problemen mee dat Scarlett die rol speelde, ik vind dat je als acteur -alles- moet kunnen spelen. Dat is de essentie van acteren. Maar ik snap wel dat wanneer Aziatische personages/verhalen in grote producties zeldzaam zijn, dat wanneer Aziatische acteurs zelden aan de bak komen, het voor hen behoorlijk frustrerend is dat ze zelfs wanneer er dan eens Aziatische personages of verhalen geproduceerd worden er toch weer blanke acteurs de rollen krijgen.
Als je alle context, nuance en historiek wegneemt, dan is het inderdaad onbegrijpelijk dat mensen enerzijds juichen dat Anne Boleyn gespeeld wordt door een zwarte actrice en kwaad worden wanneer Motoko gespeeld wordt door een blanke actrice. Maar die context, nuance en historiek is er wel. Je kan dat niet vergeten wanneer het je niet goed uitkomt. In een ideale wereld is het vrijheid blijheid, maar we zitten nog lang niet in die ideale wereld.