Reclame op televisie: werkt dit nog anno 2021?

Horse

Well-known member
Momenteel zie ik dagelijks reclame van Verisure alarm systemen. Om dit voorbeeld te nemen, vraag ik mij toch af of die reclame op tv winstgevend is.

Voor een écht B2C product dat weinig geld kost, geloof ik er in. Als ik aloe vera deo koop, ga ik niet zoveel geld kwijt zijn. Als ik een bepaalde tandpasta eens wil proberen, ok. Dan betaal ik eens €3 in Kruidvat.

Maar voor iets duurs als een alarmsysteem of een keuken, gaat die reclame mij niet beïnvloeden. Ik google, lees recensies, hoor eens bij mijn vrienden, maak afspraken met verschillende leveranciers en maak dan mijn keuze.

Mijn vraag is gewoon of dit soms niet duizenden euro’s in de vuilbak is. Zeer concreet zou ik eens een case willen zien die echt veel meer omzet draait na een jaartje geld investeren in reclame op televisie.

het spijtige is ook dat ze allemaal duur zijn DOOR hun marketingbudgetten, als ze hun werk goed doen, zou het goedkoper kunnen en rondgaan via mond aan mond reclame

muurprotec is ook zo eentje, veel reclame inclusief grote affiche op Anderlecht, maar hun offerte was wel €10.000 duurder dan de rest

nog een voorbeel? Ik heb er tientallen: carglass herstelt, carglass vervangt... wie betaalt die gekken denk ik dan? Met mijn golf was het €180 bij autoglass denies en €540 bij carglass

ik stond bij de vervanging en de werkzaamheden van autoglass denies duurde welgeteld 10min

waarom is dat dan €540 bij carglass vraag ik mij af? Omdat wij hun televisie reclame video’tjes moeten betalen?

of ben ik nu zo verkeerd dat reclame op televisie prime time ‘s avonds bakken geld kost?

begin niet over ‘marketing werkt al tientallen jaren dus waarover heb je het eigenlijk?’

want deze generatie heeft google en social media dus zal zich denk ik niet te snel laten vangen door onnozele reclame op tv met barslechte acteurs

allé kom, bekijk nu eens die reclame van Verisure, kan het nog amateuristischer? Of is die hun doelpubliek oudjes zonder internet?

Laatst bewerkt:
a) reclame werkt: studies genoeg rond
b) mensen geloven zelfs dat zatte rita van Thuis echt is
c) mensen zijn lui en in tegenstelling tot u zoeken niet graag iets op. vb: in 2019 wisselde 1 op 5 gezinnen van energieleverancier. Kranten beschreven dit als een recordaantal. dus 4 op 5 deden dit niet. Nochtans: het is gratis, het is gemakkelijk te doen en ge bespaart jaarlijks 100-200€. Toch doet 80 percent het niet.
d) als ge moet kiezen tussen een bekend product en een onbekend product kiezen velen voor het bekende.
e) kijk naar hoe velen denken over vaccinatie en bepaalde vaccins. Mensen zijn heel beinvloedbaar.
f) reclame verschuift ook van de traditionele media naar andere zoals streamers, influencers. En ja, dit werkt.
g) Belle delphin verkoopt zelfs haar badwater. Zo intelligent is deze generatie dus niet.

nog een voorbeel? Ik heb er tientallen: carglass herstelt, carglass vervangt... wie betaalt die gekken denk ik dan? Met mijn golf was het €180 bij autoglass denies en €540 bij carglass

Ik ben er bijna zeker van dat de verzekeringen daar deels schuld aan hebben.

De advertentieprijzen voor TV-reclame zijn wel gekelderd sinds Corona; dat merk je aan het 'soort' bedrijven waarvan je spots ziet alsook de kwaliteit ervan. Een 'klassieke' TV-spot in 'cinema'-kwaliteit kost gemiddeld 300 000 euro om te shooten (met uitschieters tot 1 à 2 miljoen euro voor automotive reclame) maar nu zie je steeds vaker spots die gefilmd lijken te zijn door een beschutte werkplaats.

Er bestaat geen twijfel over, reclame werkt. Vandaag reclamecampagne voor zwanworstjes? Wees er maar zeker van dat de producent op voorhand extra voorraad heeft aangelegd. En vanaf morgen liggen er meer worstjes in de winkelkarren, en dan spreek ik niet over enkele procenten.
Stoppen met reclame? Wat later zakt de verkoop in.

En mensen denken vaak dat ze rationele keuzes maken, maar vergeten in welke mate zijn emotionele wezens zijn. Ook voor grote aankopen zoals een wagen. De reclamecampagnes op TV dienen net om je referentiekader waarbinnen je zo'n aankoop overweegt, aan te passen en bij te sturen

Maar wie kijkt er nog live tv, inclusief reclameblokken van 5 minuten? We nemen gewoon op, kijken later en spoelen door, al vang je altijd nog wat reclame op natuurlijk.

Bij mij hebben de meeste reclames vaak het tegenovergestelde effect. Meestal zo cringy of belachelijk dat ik dat merk instant begin te haten. Zeker als datzelfde reclammeke 5-6 keren door uw strot geramd wordt tijdens de onderbrekingen van 1 film. Zelfs reclames die initieel nog ok lijken worden op die manier echt irritant (ja, Bux, gij ja).

Omdat dovy 40 jaar wordt nu 40 procent korting. 20 procent op de keuken en 20 procent op de toestellen 🤣🤣🤣

Tjah, veel mensen denken toch niet bij het zien van reclame.

Omdat dovy 40 jaar wordt nu 40 procent korting. 20 procent op de keuken en 20 procent op de toestellen 🤣🤣🤣

Tjah, veel mensen denken toch niet bij het zien van reclame.
Wat gaat dat worden als ze 200 jaar worden.
100% korting op de keuken en 100% op de toestellen ?

Ik kan al niet wachten !!!

Kijk niet zoveel TV dus veel TV spots krijg ik niet mee maar hoor wel regelmatig spotjes op de radio.
Wat me daarbij opvalt is dat ik meestal wel de spot kan herinneren, maar niet het bedrijf.

Zo was er een reeks spots met 'de Messi van de files', de 'Charmante chauffeur' en de man die een hybride auto kocht 'omdat hij nooit kon kiezen' maar ik heb nog altijd geen flauw idee voor wie of wat er nu reclame gemaakt werd...

Maar wie kijkt er nog live tv, inclusief reclameblokken van 5 minuten? We nemen gewoon op, kijken later en spoelen door, al vang je altijd nog wat reclame op natuurlijk.
Er kijken heus nog heel veel mensen live tv hoor, zeker tijdens prime time. En misschien blijven mensen niet altijd zitten tijdens de reclame, maar het speelt wel op de achtergrond terwijl je even op je GSM kijkt of een koffie gaat halen in de keuken, dus er blijft zeker ook wel iets van hangen.

Ik denk dat we allemaal ook meer beïnvloed zijn door reclame, dan we zelf denken. En het gaat niet zozeer alleen over het spotje op zich of wat men er allemaal in belooft, maar gewoon al de naamsbekendheid is nog altijd van groot belang lijkt me.

Ik las nog een interview met Donald Muylle en blijkbaar zou hun omzet toch x4 zijn sinds de reclamespotjes. Het is gewoon de perfecte reclame gebleken. Vraag morgen aan mensen om 3 merken van keukens op te noemen, en Dovy zal daar altijd bijzitten.

Maar wie kijkt er nog live tv
90% van de oudere generatie (60+).

Bij mij hebben de meeste reclames vaak het tegenovergestelde effect. Meestal zo cringy of belachelijk dat ik dat merk instant begin te haten.
Als ik mijn vroegere buurman hoorde praten, dan vond ik die mens ook cringy/belachelijk. :unsure:
Dat is dus het soort mens dat na zo'n reclame zijn kar dus vol steekt met reclame artikelen.

Allé gast! 20% + 20% = 40% hé! :woohoo: Hoe moeilijk kan dit nu zijn!

Laatst bewerkt:
goh is het tegenwoordig niet meer product placement ipv reclame dan?
subtiel iets constant in beeld te zien te krijgen en dan zonder dat je weet daar goesting in hebben.

Terug
Bovenaan