Reclame op televisie: werkt dit nog anno 2021?

Geen idee of er ergens gegevens zijn, maar al bij al denk ik dat er nog steeds evenveel naar reclame gekeken wordt en het eerder een vals excuus van VTM zou zijn om toch te beweren dat ze minder inkomen hebben.

Het verlies in reclame minuten (en dus inkomsten) bedraagt 37% tot 52% in vergelijking met volledig Live kijken.

Vooral in de aanbevelingen wordt het dan duidelijk:
Econopolis pleit daarom voor:
  • Het algemeen invoeren van addressable reclame op Live TV
  • De invoering van (deels) unskippable reclame op uitgesteld kijken, gekoppeld met nieuwe business modellen om programma’s zonder of via doorspoelbare reclame te bekijken

De vergelijking met video banden gaat maar tot op een bepaalde hoogte op, er wordt veel meer dan vroeger uitgesteld gekeken. Waar dit vroeger verwaarloosbaar was kijkt vandaag 30% uitgesteld. Dat is enorm veel.

Ik vind het wel erg dat je bij alle terugkijk programma's van de VTM zenders niet kan verder spoelen, ook al betaal je voor je Streamz abonnement. Zelfs als je even terugspoelt om iets te checken kan je niet terug voortspoelen.

De vergelijking met video banden gaat maar tot op een bepaalde hoogte op, er wordt veel meer dan vroeger uitgesteld gekeken. Waar dit vroeger verwaarloosbaar was kijkt vandaag 30% uitgesteld. Dat is enorm veel.
In de tijd met videobanden viel dat inderdaad nog wel mee, ik denk dat dit pas echt begon toe te nemen toen de dvd-recorders met harde schijf arriveerden.

In feite hebben de zenders het ook wel aan zichzelf te danken door die reclame in veel te grote hoeveelheden door uw strot te rammen.
Ik herinner me nog dat een reclameblok vroeger exact 2min duurde, je moest je soms al haasten om nog iets in de keuken te halen.
Met bijvoorbeeld VTMgo kan ik nog met die 2 of 3 reclames van 1 minuut leven maar in live tv zit je al snel aan 5min reclame per blok.
Ik kijk eigenlijk niks meer live door die overvloed aan reclame.

Ik denk ook wel dat er een nieuw verdienmodel zal aankomen op zekere termijn, zoals bijvoorbeeld:

- 15€ per maand voor basisfunctionaliteit van programma’s, achteruit en vooruit spoelen maar met reclame die niet door te spoelen is
- 20€ per maand voor hetzelfde maar met bijkomende premium functies zoals doorspoelen van reclame

Laatst bewerkt:
Goede reclame werkt en reclame is goed als ze werkt...

Het tenenkrullende spotje van Donald Muyle is dus een goed spotje. De naamsbekendheid van Dovy is gestegen sinds ze tv-reclame doen. TV-reclame heeft zelden tot doel om een directe aankoop te bewerkstelligen, daarvoor zijn andere media beter geschikt. TV-reclame is net heel goed in naamsbekendheid te genereren, heeft te maken met de visuele cortex als deel van de occipitale kwab in onze hersenen. Is ook de reden waarom iedereen zich nog wel beelden uit de kindertijd herinnert.

Ik kijk zelf amper tv, maar ik heb gisteren toch nog eens een film gezien via VTM go (zombie scouts of zo iets). een film van c. 110min en ik denk dat die twee of drie keer onderbroken is geweest voor reclame en telkens ook maar voor enkele reclamekes (denk ook maar 2 of 3 advertenties). Is dat op live tv dan zoveel erger?

Ik kijk zelf amper tv, maar ik heb gisteren toch nog eens een film gezien via VTM go (zombie scouts of zo iets). een film van c. 110min en ik denk dat die twee of drie keer onderbroken is geweest voor reclame en telkens ook maar voor enkele reclamekes (denk ook maar 2 of 3 advertenties). Is dat op live tv dan zoveel erger?
Zeker in primetime gaat het volgens mij soms richting de 6 à 7 min volgens mij. Dat is toch een stuk langer dan op VTM GO.

Op heel vroege uurtjes of heel late uurtjes kan het snel zijn, 2 min reclame ofzo of soms zelfs maar 2 spots maar during prime time is dat toch snel een minuut of 6-7.

En toch gaan er meer en meer stemmen op om het doorspoelen van reclame te verbieden. Op zich ben ik daar persoonlijk niet tegen. Is het ambetant? Ja. Is het voor mij een dooddoener om ergens niet meer naar te kijken of een platform niet meer te gebruiken? Neen.

Als je streamed via VTM Go kan je de reclame ook niet doorspoelen bijvoorbeeld. Het is uiteindelijk ook die reclame die er voor zorgt dat VTM die content kan maken. (Los van of je dat nu persoonlijk die content goed of slecht vindt, ze wordt voor iemand gemaakt.)

En dat vergeten velen. We willen graag allemaal dat ons eigen loon omhoog gaat, maar voor de rest moet alles maar dalen in prijs en gratis worden. Liefst halen we dan nog het excuus boven dat bedrijf X al rijk genoeg is en dat de manier waarop we dan hun betaalmuur omzeilen gerechtvaardigd is. Dat gaat natuurlijk niet hè. :)
Die content maakten ze vroeger ook al, toen programma's van minder dan een uur zelfs niet onderbroken werden en er tijdens de film maar 1 reclameblok was van 2 minuten.
Natuurlijk zal het allemaal wel iets duurder geworden zijn maar ze hebben het zelf wel eerst helemaal uitgemolken door steeds meer reclame door onze strot te duwen, en elke keer er iets werd uitgevonden waarmee je het kon omzeilen hebben ze de schuld bij hun kijkers proberen leggen. Dan ben je toch gewoon wereldvreemd naar je eigen publiek toe.

Uiteindelijk is dat dezelfde discussie die we ook al jaren voeren over adblockers, die dingen zijn ook alleen maar uitgevonden als reactie op de overdaad aan reclame en niet andersom.

Of zoals een wijs man ooit zei: "Dat is alsof je een brood gaat kopen, en tussen elke snee zit een reclamefolder van die bakker. Vastgeniet aan de snee, zodat je het mee moet opeten!"
En als je dat niet wil moet je blijkbaar 5 euro bijbetalen voor een brood waar geen brol tussen steekt.

Toch grappig dat nu we een waterontharder willen, ik opeens wél reclame zie van waterontharders. En vroeger niet 🤣

anyway, ik blijf bij mijn stelling, ik mag nog zoveel reclame zien over waterontharders, ik koop bij diegene waar ik een goede klik mee heb en die prijs-kwaliteit goed zit

waterontharder gekocht die €300 goedkoper is dan de bekende merken die reclame maken, idem voor onze nieuwe poort nu

Het is alsof diegene die reclame maken ALTIJD duurder zijn dan de ‘gewone’

geef mij maar dan de gewone, meestal steun je daarmee ook nog eens een kleine zelfstandige

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan