Religie in de Westerse Wereld

Voor de derde en laatste keer: als er tijdens die conferenties of erediensten wordt opgeroepen tot haat en geweld, is dat verboden. Ik maak geen onderscheid, en de wet ook niet.
Het prediken van haat of geweld is reeds verboden. Dus opnieuw, wat wil je nog meer? Je mag Mein Kampf lezen, en gelukkig maar, maar een conferentie over de praktische invulling van een nieuwe Endlösung organiseren zal hopelijk iets moeilijker zijn.
Je maakte net wel een onderscheid. Jouw logica volgend zou het dus ook moeten mogelijk zijn om conferenties over de EndLosung te organiseren, zolang we de echt foute stukjes maar overslaan of in de juiste context plaatsen, net zoals je verwacht dat ze in de erediensten doen met de religieuze teksten.
Dat men dat bestelt op het dark web en in zijn slaapkamer leest, het kan mij niet schelen, maar ik heb liever gewoon geen foute teksten als basis voor erediensten.

Je maakte net wel een onderscheid. Jouw logica volgend zou het dus ook moeten mogelijk zijn om conferenties over de EndLosung te organiseren, zolang we de echt foute stukjes maar overslaan of in de juiste context plaatsen, net zoals je verwacht dat ze in de erediensten doen met de religieuze teksten.
Als iemand een conferentie wilt organiseren over de Endlösung waar niet wordt opgeroepen tot haat of geweld, dan kan dat. Dat zal min of meer ook wel gebeuren in academische kringen, wat de geschiedenis betreft dan. Historici bestuderen namelijk ook (en vooral) graag onze minder fraaie hoofdstukken.

Een conferentie organiseren over de praktische uitwerking van een nieuwe Endlösung, zonder op te roepen tot geweld, hoe zie je dat concreet?
Ik zeg ook letterlijk 'moeilijker', niet a priori onmogelijk hé, maar veel geluk om een rechter te vinden die erin wil meegaan.

Dit is echt geen gotcha hoor, je leest gewoon niet goed wat ik zeg, ironisch genoeg.

Dat men dat bestelt op het dark web en in zijn slaapkamer leest, het kan mij niet schelen, maar ik heb liever gewoon geen foute teksten als basis voor erediensten.
Iets liever niet hebben is iets anders dan iets willen verbieden.

Laatst bewerkt:
Punt blijft dat het verbieden gewoon niet haalbaar is en 2 dat zelfs als je het zou proberen dat die zogezegde oplossing net voor meer fundamentalisme en geweld zou zorgen dus gewoon contra productief is voor wat je tracht te bereiken.

Het zou de wereld rond gaan als Belgie die geloof aanvalt en onderdukt en je kan ze geen ongelijk geven. We zouden éénklaps een gigantisch doelwit worden voor zowat elke islamstische of christo fascist terreur organisatie op de planeet. Betere reclame kunnen zulke groepen niet wensen en je zal ze gigantisch zien groeien. zelfs gematigde gelovigen zullen in koor roepen, zie je wel we worden echt vervolgd! Waarna de hielen in het zand gezet worden en er velen zullen beslissen dat er nu echt wel gevochten moet worden voor religieuze vrijheid.

En ook, veel succes. ‘Bovenal bemin 1 god’. Geen probleemtekst, denk ik. Dus die gaat mogen blijven?

Betekent wel dat alleen God telt en niet Allah. Moorden staat ook in de 10 geboden, maar onder die eerste. Dus moorden is minder erg dan niet geloven in de juiste God.

Aan die ene zin hebben fundamentalisten genoeg. Dus dan toch maar weer schrappen? Wat gaat nog mogen blijven?

Hoeveel 'christo fascist' terreurbewegingen zijn er en hoeveel van die aanslagen zijn er zelfs in Europa al geweest?
Toch triest om altijd maar weer het duidelijk aanwezige geweld van de ene groep trachten te moeten nuanceren door te wijzen op geweld van andere groepen, zelfs hypothetisch. Leg me guess, een paar fundamentalistische voorbeelden uit de V.S.? Daar het label fascist nog bijkleven is al erg vergezocht.

En ook, veel succes. ‘Bovenal bemin 1 god’. Geen probleemtekst, denk ik. Dus die gaat mogen blijven?
Ik denk niet dat je het probleem goed begrijpt. Met die zin is absoluut niets mis. Moest er staan "wie in een andere god gelooft mag je een toek op zijn muil geven", of "als je twee mannen ziet muilen moogt ge die kletsen geven", of "als uw vrouw niet luistert mag je die een paar kletsen geven", dat zijn voorbeelden van zinnen die niet zouden kunnen. Nu begrijp ik ineens ook hoe jij aan die 1/3 kwam.

Ik denk niet dat je het probleem goed begrijpt. Met die zin is absoluut niets mis. Moest er staan "wie in een andere god gelooft mag je een toek op zijn muil geven", of "als je twee mannen ziet muilen moogt ge die kletsen geven", of "als uw vrouw niet luistert mag je die een paar kletsen geven", dat zijn voorbeelden van zinnen die niet zouden kunnen. Nu begrijp ik ineens ook hoe jij aan die 1/3 kwam.
Ah, dus geen probleem met het feit dat de regels van God boven die van de mens staan? Dus dat godsdienstige geboden belangrijker zijn dan de wet?

Hoeveel 'christo fascist' terreurbewegingen zijn er en hoeveel van die aanslagen zijn er zelfs in Europa al geweest?
Toch triest om altijd maar weer het duidelijk aanwezige geweld van de ene groep trachten te moeten nuanceren door te wijzen op geweld van andere groepen, zelfs hypothetisch. Leg me guess, een paar fundamentalistische voorbeelden uit de V.S.? Daar het label fascist nog bijkleven is al erg vergezocht.
Fijn dat je het daarover wil hebben, maar daar gaat het hier al pagina’s niet om. Ik daag je uit om hier een post te vinden die het geweld van een groep nuanceert, laat staan door te wijzen op geweld van een andere. Voor een zoveelste ‘islam is echt superslecht’-gesprek zul je elders moeten zijn.

Ah, dus geen probleem met het feit dat de regels van God boven die van de mens staan? Dus dat godsdienstige geboden belangrijker zijn dan de wet?
Wat zijn dat voor bizarre vragen? Sinds de scheiding van kerk en staat telt de wet, niet wat in godsdienstboeken staat.
Wat hebben volgordes van geboden hiermee te maken? Zo lang die niet oproepen tot geweld of discriminatie mogen die van mij in elke volgorde staan dat ze willen, of zelfs in stukjes geknipt en door mekaar gegooid zoals in Pulp Fiction.

Wat zijn dat voor bizarre vragen? Sinds de scheiding van kerk en staat telt de wet, niet wat in godsdienstboeken staat.
Wat hebben volgordes van geboden hiermee te maken? Zo lang die niet oproepen tot geweld of discriminatie mogen die van mij in elke volgorde staan dat ze willen, of zelfs in stukjes geknipt en door mekaar gegooid zoals in Pulp Fiction.

Een fundamentalist zou uit die tekst kunnen
concluderen dat ze de wetten van het land naast zich mogen leggen, want de wet van God telt boven alles.

Een fundamentalist zou uit die tekst kunnen
concluderen dat ze de wetten van het land naast zich mogen leggen, want de wet van God telt boven alles.
Ha zooo, merci! Maar dan vind ik het nog steeds een vreemde vraag. Als er in de teksten nergens meer geweld of discriminatie gepromoot zou worden, dan is het toch niet erg dat men het resterende, zoals bvb naastenliefde boven de wet zou plaatsen? Wat vreest Loser dat de fundamentalisten die alles letterlijk nemen dan zullen doen? Mensen doodknuffelen?

Laatst bewerkt:
Ha zooo, merci! Maar dan vind ik het nog steeds een vreemde vraag. Als er in de teksten nergens meer geweld of discriminatie zou gepromoot zou worden, dan is het toch niet erg dat men het resterende, zoals bvb naastenliefde boven de wet zou plaatsen? Wat vreest Loser dat de fundamentalisten die alles letterlijk nemen dan zullen doen? Mensen doodknuffelen?

Men interpreteert de bijbel als een afwijzing van abortus want het leven begint bij conceptie —> België staat abortus toe —> Bijbel staat boven de Belgische wet —> de opgekuiste Bijbel is vredelievend, maar tegelijkertijd ‘vermoorden’ de Belgian via abortus massaal ongeboren kinderen —> onaanvaardbare toestand —> wetten veranderen lukt niet, enige uitweg is gewelddadig verzet.

Dit is nu een simplistisch en voordehandliggend voorbeeld, vooral om aan te geven dat er op zich niet veel nodig is om in een bepaalde context toch weer radicale conclusies te trekken.

Ik snap het idealisme van je redenering hoor, maar je gaat altijd mensen hebben die hun eigen lezing aan bepaalde woorden gaan geven. Of het nu om religie gaat, marxisme of de Amerikaanse onafhankelijkheidsverklaring.

Bovendien, wanneer je selectieve aanpassingen gaat maken, wie controleert de overheid nog? Vandaag leef je in een maatschappij waar je er met enige zekerheid vanuit kan gaan dat je originele teksten te zien krijgt, of dat aanpassingen op zijn minst zijn aangeduid. Wanneer je van bovenaf controle over de inhoud begint te nemen kom je op een punt dat niemand nog weet wat nu origineel was, en wat niet.

Om diezelfde reden ben ik absoluut geen fan van het aanpassen van bv. de werken van Roald Dahl.

PS: het gaat hier steeds om Bijbelse voorbeelden, maar wat mij betreft van toepassing op alle religies.

Fijn dat je het daarover wil hebben, maar daar gaat het hier al pagina’s niet om. Ik daag je uit om hier een post te vinden die het geweld van een groep nuanceert, laat staan door te wijzen op geweld van een andere. Voor een zoveelste ‘islam is echt superslecht’-gesprek zul je elders moeten zijn.

Het moet daar ook niet om gaan, maar dan moet men ook geen terloopse nodeloze onwaarheden droppen middenin andere discussies.

Zowel jij als ik weten dat de grootste dreiging qua geweld uitgaat van islamitische fundamentalisten, toch in deze contreien. Daar hoeft inderdaad geen discussie over tenzij je het licht van de zon in één weg ook wilt ontkennen.

Jij wil weer specifiek islam viseren maar het ging hier wel degelijk over geloof in het breed. Over welke onwaardheden heb je het? Veel extreem rechtse bewegingen hebben een duidelijk christelijke onderstroom. Enerzijds omdat ze terug willen naar die goeie oude tijd waarin christelijke conservativeit alles wat ze vandaag als woke bestempelen wist te onderdrukken en anderzijds trachten christo fascist bewegingen bijvoorbeeld ook kruisvaart symbolen terug te populariseren om hun vreemdelingenhaat te verkopen als een heilige oorlog. Heel Breivik zijn manifesto is daar een goed voorbeeld van maar vele europese fascistische neo nazi organisaties belichten hun christelijkheid als deel van hun identiteit.

Dit was helemaal het punt niet maar gewoon nog maar het durven vermelden ervan stoot je zodanig tegen de borst dat je er een hele zaak van wil maken. Je lijkt verkeerdelijk te denken dat het geweld uit islamitische hoek geminimaliseerd wordt door naar het totaal plaatje te kijken terwijl het in de context van dit debat juist ging over de extreme uitwassen van geloof, niet specifiek over islam.

Ik erken gerust dat er conservatieve christenen zijn, zeker in Amerika die ver zouden gaan in het afdwingen van hun waarden en normen, die tegen de scheiding Kerk en Staat zijn, anti-wetenschappelijke houding erop nahouden (cfr. creationisme in 'biologie' handboeken in scholen).
Ik betwist dat jij dat enerzijds zomaar bestempelt als 'neo nazi's' - vooral een teken dat je weinig tot niets kent van facisme en alles wat extreemrechts is gewoon als facisme wilt labelen -. Dan drop je nog even Anders Breivik, of die een christen was/is kan je overigens ook discussiëren. Ik lees bijvoorbeeld Odinisme op diens Wikipedia pagina als 'religie', lol. Kruisvaarders...

Terloops vermeld je dit christelijke conservatisme dan ook even op éénzelfde niveau als de gewelddadige dreiging die uitgaat van de Islam.
Ik werk in Brussel, ben te dichtbij 2 locaties (één zelfs in tijd) geweest waar de gewelddadige uitwassen van de Islam zich gedemonstreerd hebben, ik en vele andere mensen natuurlijk.
Ofwel hou je het intellectueel eerlijk en spreek je in algemene termen over het geweld dat uitgaat vanuit extreme uitwassen van geloof, ofwel plaats je zaken in een juiste context en vermeld je ze niet op één niveau.

Alsof je in een discussie over geweld bij vootbalhooligans een Engelse ploeg uit de premier league in één adem zou vermelden met een provinciale voetbalploeg uit gat in de grond ergens in Vlaanderen. Beiden kunnen geweld plegen, qua grootorde en dreiging op dit moment: qua grootordes je reinste intellectuele oneerlijkheid, en veel meer kan ik er niet over zeggen.

Maar het past bij de denkwijze van jou en mensen als Loser om te doen alsof dat allemaal maar even erg is, want tja, we willen één bepaalde religie niet te veel schofferen, want in de hoofden van diezelfde mensen is islamofobie zowel irrationeel - quod non - en zelfs racisme, een helaas succesvolle, onderhandse tactiek om critici monddood te maken.

Ik erken gerust dat er conservatieve christenen zijn, zeker in Amerika die ver zouden gaan in het afdwingen van hun waarden en normen, die tegen de scheiding Kerk en Staat zijn, anti-wetenschappelijke houding erop nahouden (cfr. creationisme in 'biologie' handboeken in scholen).
Ik betwist dat jij dat enerzijds zomaar bestempelt als 'neo nazi's' - vooral een teken dat je weinig tot niets kent van facisme en alles wat extreemrechts is gewoon als facisme wilt labelen -. Dan drop je nog even Anders Breivik, of die een christen was/is kan je overigens ook discussiëren. Ik lees bijvoorbeeld Odinisme op diens Wikipedia pagina als 'religie', lol. Kruisvaarders...

Terloops vermeld je dit christelijke conservatisme dan ook even op éénzelfde niveau als de gewelddadige dreiging die uitgaat van de Islam.
Ik werk in Brussel, ben te dichtbij 2 locaties (één zelfs in tijd) geweest waar de gewelddadige uitwassen van de Islam zich gedemonstreerd hebben, ik en vele andere mensen natuurlijk.
Ofwel hou je het intellectueel eerlijk en spreek je in algemene termen over het geweld dat uitgaat vanuit extreme uitwassen van geloof, ofwel plaats je zaken in een juiste context en vermeld je ze niet op één niveau.

Alsof je in een discussie over geweld bij vootbalhooligans een Engelse ploeg uit de premier league in één adem zou vermelden met een provinciale voetbalploeg uit gat in de grond ergens in Vlaanderen. Beiden kunnen geweld plegen, qua grootorde en dreiging op dit moment: qua grootordes je reinste intellectuele oneerlijkheid, en veel meer kan ik er niet over zeggen.

Maar het past bij de denkwijze van jou en mensen als Loser om te doen alsof dat allemaal maar even erg is, want tja, we willen één bepaalde religie niet te veel schofferen, want in de hoofden van diezelfde mensen is islamofobie zowel irrationeel - quod non - en zelfs racisme, een helaas succesvolle, onderhandse tactiek om critici monddood te maken.

het klopt allemaal wel wat je hier zegt, maar op het moment dat je maatregelen gaat bedenken om fundamentalisme aan te pakken of voorkomen kan je er niet eentje uitpikken om te targetten. Het gaat iedereen gelijk voor de wet zijn. op dat vlak is het een beetje lastig dat we met de Joodse gemeenschap zitten ook, want op de een of andere manier hebben die zware invloed op onze politiek en kunnen die alles tegenhouden. Anders hadden we misschien al veel langer kunnen eisen dat er in geen andere landstaal dan onze officiele mag gepredikt worden bvb, want dat zou controle op het prediken van extremisme veel makkelijker maken.

Punt blijft dat het verbieden gewoon niet haalbaar is en 2 dat zelfs als je het zou proberen dat die zogezegde oplossing net voor meer fundamentalisme en geweld zou zorgen dus gewoon contra productief is voor wat je tracht te bereiken.

Het zou de wereld rond gaan als Belgie die geloof aanvalt en onderdukt en je kan ze geen ongelijk geven. We zouden éénklaps een gigantisch doelwit worden voor zowat elke islamstische of christo fascist terreur organisatie op de planeet. Betere reclame kunnen zulke groepen niet wensen en je zal ze gigantisch zien groeien. zelfs gematigde gelovigen zullen in koor roepen, zie je wel we worden echt vervolgd! Waarna de hielen in het zand gezet worden en er velen zullen beslissen dat er nu echt wel gevochten moet worden voor religieuze vrijheid.

Daar heb je absoluut gelijk in, en zoals Knight al aangaf, we weten allemaal uit welke hoek we dan vooral aanslagen moeten vrezen.
Maar zie het schrappen van foute verzen als Trump die 80% tarifs roept, om dan naar 50% te gaan bij de gesprekken om dan bij 20% te landen.
De juiste manier is dit heel voorzichtig te brengen, maar de juiste insteek is wel: "Kijk, hier staan dingen in die teksten die echt niet kunnen. Wij weten dat, en jullie weten dat ook. Als we willen zouden we jullie voor het blok kunnen zetten om die te schrappen of het is boeken toe voor jullie. Maar laten we volwassen praten, en om jullie toe te laten om verder te doen met de huidige teksten eisen we wel jullie volle medewerking bij X, Y en Z zodat jullie aantonen dat die foute verzen effectief dode letter zijn"
En X, Y, Z kan vanalles zijn:
Eisen dat men aan de ingang van elke Kerk, Moskee...folders en posters hangt ter promotie van gendergelijkheid, tegen huiselijk geweld, tegen homohaat, tegen kindermisbruik, tegen geweld tegen andersgelovigen, over gedrag tov vrouwen op straat, enz... Of eisen dat men daarrond zelf sensibilisatiecampagnes opzet. Of we gaan dit jaar de Gay Pride als eerste test eens langs straat X sturen, en we rekenen op jullie steun dat dat goed komt, enz...
En voor de religie die niet meewerkt komt het schrappen of boeken toe weer op tafel. Ze in een staat van probatie zetten ahw, eerst officieus, en als het moet officieel.

Laatst bewerkt:
Trump aanhalen om te zeggen hoe we het ‘voorzichtig’ moeten brengen, en eindigen met: het staatsgeloof aanhangen, of boeken toe. Ik kan er echt niet bij… en zeker niet omdat elke praktische vraag al onbeantwoord is gebleven over hoe je dat ziet werken gezien de interpretaties, en elke verwijzing naar of het ook iets gaat oplossen wordt weggewuifd.

het klopt allemaal wel wat je hier zegt, maar op het moment dat je maatregelen gaat bedenken om fundamentalisme aan te pakken of voorkomen kan je er niet eentje uitpikken om te targetten. Het gaat iedereen gelijk voor de wet zijn. op dat vlak is het een beetje lastig dat we met de Joodse gemeenschap zitten ook, want op de een of andere manier hebben die zware invloed op onze politiek en kunnen die alles tegenhouden. Anders hadden we misschien al veel langer kunnen eisen dat er in geen andere landstaal dan onze officiele mag gepredikt worden bvb, want dat zou controle op het prediken van extremisme veel makkelijker maken.

Ik ben het vaker en vaker met mensen als Loser en DaFreak eens, maar jouw ideeën zijn onrealistisch qua haalbaarheid en zelfs onwenselijk in een vrije samenleving. Mensen mogen wat mij betreft gerust babbelen in een andere taal, ook een religie beleven.
De joden die hier al eeuwen zijn, ik keur hun gedrag af (genre kinderen quasi onwetend opvoeden) en zou daartegen optreden waar mogelijk (bv. afdwingen eindtermen middelbaar onderwijs) maar religieuze preken gaan checken met Staatsveiligheid vind ik al erg genoeg dat we dat moeten doen.

Efficiënter en wat mij betreft haalbaar zou ik vinden: haatpredikers ASAP het land uitzetten (wat men tracht te doen), migratiestop uit bepaalde regio's (lijkt me voor de hand te liggen dewelke), het mes in (vreemde) religies (al is zelfs dat vrees ik tegenwoordig onrealistisch geworden om de erkenning van de Islam als religie ongedaan te maken), verbod op opzichtige religieuze symbolen bij de overheid, verbod op kleine kinderen/meisjes onder de 16 in een hoofddoek (ook in het openbaar) laat staan erger (chador, niqab, burka).

Soms zit de winst ook in kleinere dingen: besnijdenissen niet terugbetalen was recent nog in het nieuws... doen!
Meestal geen fan van Goedele Liekens, maar dit heeft zo toch maar goed gedaan:
(als die mannen later om religieuze redenen zich willen laten besnijden, moet kunnen maar op eigen kosten, niet door ouders laten beslissen voor het kind).

Maar boeken censureren? Contraproductief denk ik dan.

Waar ik ongetwijfeld mensen zoals Loser 'verlies' is dat zij steigeren bij het idee van moslims onrechtstreeks meer te viseren dan anderen - 'islamofobie is racisme' - omdat die al dan niet toevallig vaker een ander kleurtje hebben, maar ik zou even graag de politie en de kinderbescherming willen kunnen afsturen op een witte - kijk eens aan, 'wit' in plaats van 'blank' - moslim vader die z'n dochtertje van 8 in een zwarte chador stopt tijdens een hittegolf terwijl zoonlief een prinselijk blauw-rood voetbaltenuetje mag dragen. Ik geef niet om de huidskleur, wél om cultuur/religie/ideologie/gevaar, en dat is gerechtvaardigde discriminatie denk ik dan.

@KnightOfCydonia het ging effectief over het willen policen van geloof in het breed, niet specifiek enkel over islam. Jij wil het debat weer zodanig in die richting sturen dat je erover struikelt als ik nog maar durf vermelden wat de effecten van zo'n aanval op geloof in het breed zouden zijn. Nu praat je over moslims meer viseren dan anderen maar daar ging het hiervoor helemaal niet over. Breivik zijn manifesto staat niet vol met bijbelquotes en kruisvaarder symboliek? Ik bestempel neo nazis verkeerdelijk als neo nazis omdat ik er niets van ken? Die bestaan niet in jouw ogen? Ik ken er zo weinig van dat ik fascisme er zomaar bijsleur?
Bizar dat je weer zo'n vreemde verwijten moet beginnen strooien.

Door er zelf zo'n hele zaak van te maken zijn we weeral behoorlijk aant afwijken want niets van dit was het punt dat ik maakte. Hell, ik maakte niet eens een punt buiten dat een aanval op geloof in het breed alle extreme gelovigen zou verharden in hun posities, hun groepen doen groeien en hun acties zou doen opschalen. Bizar om te lezen dat zoals je zelf zegt dat enkel omdat ik bij het onderwerp bleef, het ging hiervoor immers ook over het policen van quotes in de bijbel en Thorah, en dat dit dus op al die groepen effect zou hebben, dat dit jou het idee geeft dat wij denken dat het "allemaal even erg is". De cijfers spreken voor zich, natuurlijk verschillen de groottes van de problemen en de gradaties van hun impact. Niemand hier ontkent dit en het is de evidentie zelf dus dat is toch echt iets wat je er zelf in leest en wat ik absoluut niet gezegd heb of denk. Zo van leer te trekken tegen een fictief argument gewoon om de discussie weer te kunnen vernauwen en te sturen naar je favoriete onderwerp. Vrij intellectueel oneerlijk denk ik dan.

Trump aanhalen om te zeggen hoe we het ‘voorzichtig’ moeten brengen, en eindigen met: het staatsgeloof aanhangen, of boeken toe. Ik kan er echt niet bij… en zeker niet omdat elke praktische vraag al onbeantwoord is gebleven over hoe je dat ziet werken gezien de interpretaties, en elke verwijzing naar of het ook iets gaat oplossen wordt weggewuifd.
Een beter voorbeeld dan Trump tarifs voor "de soep wordt vaker minder heet gegeten dan ze wordt opgediend" had ik nu even niet, het was te denken dat die naam ook weer als een lap op een stier zou werken.
Als je het objectief bekijkt zijn die foute passages gewoon letterlijk crimineel. Daar zijn we het toch over eens hoop ik?
En dat spelen we momenteel te weinig uit.
Er zijn teveel problemen in grootsteden die je kan relateren aan het patriarchische karakter en onverdraagzaamheid oiv traditionele religie. Het gedrag van velen op straat is beneden alle peil (tov vrouwen, anders gelovigen, anders geaarden...), en achter gesloten deuren zal het ws dan ook niet veel beter zijn. Ik vind dan dat we die religie de arm moeten omwringen om daar zelf iets aan te doen. Wij trachten de jonge generatie wat op te voeden, dan moet dat niet in het weekend of in de eredienst teniet gedaan worden door slechte religieuze rolmodellen die oa discriminatie promoten.
Dat hun teksten er momenteel los over zijn, is onze stok achter de deur om ze zelf actie te laten ondernemen om dat gedrag actief bij te sturen.
Staatsgeloof, lol...

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan