Ik erken gerust dat er conservatieve christenen zijn, zeker in Amerika die ver zouden gaan in het afdwingen van hun waarden en normen, die tegen de scheiding Kerk en Staat zijn, anti-wetenschappelijke houding erop nahouden (cfr. creationisme in 'biologie' handboeken in scholen).
Ik betwist dat jij dat enerzijds zomaar bestempelt als 'neo nazi's' - vooral een teken dat je weinig tot niets kent van facisme en alles wat extreemrechts is gewoon als facisme wilt labelen -. Dan drop je nog even Anders Breivik, of die een christen was/is kan je overigens ook discussiëren. Ik lees bijvoorbeeld Odinisme op diens Wikipedia pagina als 'religie', lol. Kruisvaarders...
Terloops vermeld je dit christelijke conservatisme dan ook even op éénzelfde niveau als de gewelddadige dreiging die uitgaat van de Islam.
Ik werk in Brussel, ben te dichtbij 2 locaties (één zelfs in tijd) geweest waar de gewelddadige uitwassen van de Islam zich gedemonstreerd hebben, ik en vele andere mensen natuurlijk.
Ofwel hou je het intellectueel eerlijk en spreek je in algemene termen over het geweld dat uitgaat vanuit extreme uitwassen van geloof, ofwel plaats je zaken in een juiste context en vermeld je ze niet op één niveau.
Alsof je in een discussie over geweld bij vootbalhooligans een Engelse ploeg uit de premier league in één adem zou vermelden met een provinciale voetbalploeg uit gat in de grond ergens in Vlaanderen. Beiden kunnen geweld plegen, qua grootorde en dreiging op dit moment: qua grootordes je reinste intellectuele oneerlijkheid, en veel meer kan ik er niet over zeggen.
Maar het past bij de denkwijze van jou en mensen als Loser om te doen alsof dat allemaal maar even erg is, want tja, we willen één bepaalde religie niet te veel schofferen, want in de hoofden van diezelfde mensen is islamofobie zowel irrationeel - quod non - en zelfs racisme, een helaas succesvolle, onderhandse tactiek om critici monddood te maken.
het klopt allemaal wel wat je hier zegt, maar op het moment dat je maatregelen gaat bedenken om fundamentalisme aan te pakken of voorkomen kan je er niet eentje uitpikken om te targetten. Het gaat iedereen gelijk voor de wet zijn. op dat vlak is het een beetje lastig dat we met de Joodse gemeenschap zitten ook, want op de een of andere manier hebben die zware invloed op onze politiek en kunnen die alles tegenhouden. Anders hadden we misschien al veel langer kunnen eisen dat er in geen andere landstaal dan onze officiele mag gepredikt worden bvb, want dat zou controle op het prediken van extremisme veel makkelijker maken.
Punt blijft dat het verbieden gewoon niet haalbaar is en 2 dat zelfs als je het zou proberen dat die zogezegde oplossing net voor meer fundamentalisme en geweld zou zorgen dus gewoon contra productief is voor wat je tracht te bereiken.
Het zou de wereld rond gaan als Belgie die geloof aanvalt en onderdukt en je kan ze geen ongelijk geven. We zouden éénklaps een gigantisch doelwit worden voor zowat elke islamstische of christo fascist terreur organisatie op de planeet. Betere reclame kunnen zulke groepen niet wensen en je zal ze gigantisch zien groeien. zelfs gematigde gelovigen zullen in koor roepen, zie je wel we worden echt vervolgd! Waarna de hielen in het zand gezet worden en er velen zullen beslissen dat er nu echt wel gevochten moet worden voor religieuze vrijheid.
Daar heb je absoluut gelijk in, en zoals Knight al aangaf, we weten allemaal uit welke hoek we dan vooral aanslagen moeten vrezen.
Maar zie het schrappen van foute verzen als Trump die 80% tarifs roept, om dan naar 50% te gaan bij de gesprekken om dan bij 20% te landen.
De juiste manier is dit heel voorzichtig te brengen, maar de juiste insteek is wel: "Kijk, hier staan dingen in die teksten die echt niet kunnen. Wij weten dat, en jullie weten dat ook. Als we willen zouden we jullie voor het blok kunnen zetten om die te schrappen of het is boeken toe voor jullie. Maar laten we volwassen praten, en om jullie toe te laten om verder te doen met de huidige teksten eisen we wel jullie volle medewerking bij X, Y en Z zodat jullie aantonen dat die foute verzen effectief dode letter zijn"
En X, Y, Z kan vanalles zijn:
Eisen dat men aan de ingang van elke Kerk, Moskee...folders en posters hangt ter promotie van gendergelijkheid, tegen huiselijk geweld, tegen homohaat, tegen kindermisbruik, tegen geweld tegen andersgelovigen, over gedrag tov vrouwen op straat, enz... Of eisen dat men daarrond zelf sensibilisatiecampagnes opzet. Of we gaan dit jaar de Gay Pride als eerste test eens langs straat X sturen, en we rekenen op jullie steun dat dat goed komt, enz...
En voor de religie die niet meewerkt komt het schrappen of boeken toe weer op tafel. Ze in een staat van probatie zetten ahw, eerst officieus, en als het moet officieel.