Wallfish
Member
Nogmaals: het gaat niet om het filmpje, maar om de reactie van de presentatoren achterafJa, het lijkt mij toch dat als een relatief bekende radiozender via social media een filmpje verspreidt dat zo problematisch is, er al iemand over was gevallen voor een Ierse journalist -die ook gewoon clicks wil scoren- dat nog eens opmerkt en het IMO weinig zeggend antwoord van wat random presentatoren wereldkundig maakt. Ik vind dit ongeloofelijk artificeel opgeblazen, en een zoveelste voorbeeld van politieke recuperatie.
Niemand beweert dat die presentatoren een politiek statement maakten. Dat betekent niet dat er geen politieke discussie uit voort kan vloeien.Hier heb je er al twee:
Ik wist niet dat onze drie radiopresentatoren politiek actief of "hypocreten" waren.
Als men nooit verder mag redeneren dan wat er letterlijk gezegd wordt zou het wel heel stilletjes zijn in het Trump topic, niet?Dus, als je zelf hun motivatie invult met wat je gelooft, omdat de redenen die ze geven volgens jou leugens zijn, is dit allemaal het teken van een reëel maatschappelijk probleem. Dat is wel een zeer belangrijk nieuwsfeit natuurlijk, als we er eerst zaken bij moeten verzinnen zodat het in ons kraam past.
Er worden inderdaad zaken afgeleid die nooit expliciet gezegd zijn. Maar doen alsof deze afleidingen complete verzinsels zijn en geen enkele basis in realiteit hebben is niet correct. Je haalt het hieronder zelf een aantal keer aan.
Ik herhaal: niemand beweert dat die presentatoren een politiek statement maakten. Dat betekent niet dat er geen politieke discussie uit voort kan vloeien.En neen, ik ontken niet dat het makkelijker spotten is met de RKK dan met het jodendom of de islam, omdat er daar weinigen een zaak van gaan maken. Maar wat mij hier aan stoort is dat er een heel gewicht wordt gehangen aan de verklaringen van wat onbenullige radiopresentatoren alsof die eerst al de maatschappelijke en politieke argumenten afgewogen zullen hebben voor ze een beeldje kapot klopten.
Dat jou dat stoort kan goed zijn. Heeft dat enige waarde in deze discussie? Je begrijpt ten eerste al niet waar het om gaat want je komt steeds terug op die presentatoren alsof de wereld pais en vree zou zijn moesten zij eveneens een Koran kapotgeslagen hebben. Daar gaat het echt niet om. Het gaat om de 1e zin in jouw stukje hierboven. Spotten met RKK kan en mag zonder problemen, doe je dit met jodendom of islam en je krijgt op zijn minst bakken kritiek te verwerken, wat ok is want we leven in een land met vrije meningsuiting, maar heel waarschijnlijk zal het een stuk verder gaan dan kritiek. Even ter herinnering: door de protesten op de Deense cartoons van Mohammed zijn wereldwijd 100+ doden gevallen.
Dit voorval met de rage room heeft dit probleem niet in gang gezet, het heeft dit probleem niet openbaar gemaakt - we weten dit allemaal al veel langer. Maar het zet het probleem wel even terug in de kijker.
Heel deze discussie om niks, maar hier in het vet onderlijnd geef je toch perfect aan wat het probleem is. Niet dat beeldjes van religie x kapot gemaakt werden, of dat men vergeten is eveneens beeldjes van religie y kapot te maken. Het probleem is dat mensen er niet aan durven denken om beelden van religie Y kapot te maken, want men voelt zich hier niet veilig bij.Je bent het jodendom vergeten. Verder, opnieuw, dus wat moesten ze nu eigenlijk doen? Ook symbolen van andere godsdiensten kapot maken, ook al voelden ze zich daar misschien niet veilig bij? Of moesten ze een andere reden hiervoor uitvinden die wel door de permanent verontwaardigde internetmeute acceptabel zou bevonden worden? Of, de beste, gewoon zelfcensuur hé. Want dat laatste is volgens mij waartoe heel deze -IMO belachelijk- hetze gaat leiden. Je mag vandaag niks meer zeggen of doen hé.
Naar mijn mening is deze discussie een symptoom voor al wat verkeerd is met ons politiek- of medialandschap.
Heel deze hetze gaat net om het feit dat men alles zou moeten kunnen doen of zeggen, maar dat dit momenteel NIET het geval is wanneer het onderwerp de Islam of Jodendom is.