Repasting laptop advies nodig

stryker000

Member
Hey all,

Ik heb een MSI Vector GP68 met een mooie i9 en een 4080 aanboord.
Mijn laptop is ondertussen richting de 3 jaar aant gaan en lopen de temperaturen al wat hoger op dan voorheen. Ik heb het altijd netjes omhoog gezet op een laptop cooler, maar nu tikt hij vaker en vaker de 100 graden aan en krijg ik stutters. Via throttlestop de TPLs ook al aangepast naar een wat lichtere settings, maar dit was een tijdelijke oplossing.

Na wat onderzoek in thermal paste voor laptops heb ik toch wel het eea ontdekt.
- Thermal Putty nodig voor de VRAMs
- Op letten met Thermal paste dat "pumped out" raakt
- Thermal pads

Ik lees ook goede dingen over de Honeywell ptm7950, maar ik vind nergens een shop dat deze verkoopt (of toch geen nep).

Voorlopig ben ik geraakt bij:
CPU & GPU paste: Thermal Grizzly Duronaut
VRAM putty: Upsiren UTP-8

Iemand met ervaring in re-pasting van gamelaptops, welke producten aangeraden zijn (of ter vermijden)?

Bij LTT kan je er kopen, maar met de verzendkosten echt de moeite niet. Beter iets dat minder effectief is dan maar. Ga je dit zelf doen?

Vaak gebruiken gaming laptops Liquid Metal voor CPU en GPU. Toch al een paar keer tegengekomen.

Als die MSI gewoon Thermal Paste gebruikt is die Thermal Grizzly Duronaut wel heel goed. Gebruik die zelf ook voor mijn CPU en GPU van mijn vaste PC.

Qua Thermal Putty heb ik een tijdje terug die van Thermal Grizzly, de Advance versie, gebruikt voor een GPU van iemand hier te repasten en re-padden, mits er geen data van was wat de effectieve diktes van pads waren. En moet zeggen dat werkt wel heel goed. Kan ook niet verharden en plakt ook minimaal. Wel een vettigheid om aan te brengen.

Bij LTT kan je er kopen, maar met de verzendkosten echt de moeite niet. Beter iets dat minder effectief is dan maar. Ga je dit zelf doen?
Heb ik gezien, maar inderdaad dan gaan de kosten wel snel de lucht in.
Ik ben van zin om het zelf te doen.

Vaak gebruiken gaming laptops Liquid Metal voor CPU en GPU. Toch al een paar keer tegengekomen.

Als die MSI gewoon Thermal Paste gebruikt is die Thermal Grizzly Duronaut wel heel goed. Gebruik die zelf ook voor mijn CPU en GPU van mijn vaste PC.

Qua Thermal Putty heb ik een tijdje terug die van Thermal Grizzly, de Advance versie, gebruikt voor een GPU van iemand hier te repasten en re-padden, mits er geen data van was wat de effectieve diktes van pads waren. En moet zeggen dat werkt wel heel goed. Kan ook niet verharden en plakt ook minimaal. Wel een vettigheid om aan te brengen.

De reviews waar ze teardowns doen van de MSI laptops zie ik vooral paste en raden ze Liquid Metal in een laptop af. Ik wil ook op safe spelen en een goede paste gebruiken. Dankjewel voor de Duronaut aan te raden, dan weet ik dat dat een goede is.

Naar de Putty heb ik vooral de Igorslab reviews gelezen, daar verschilt de Thermal Grizzly Pro maar ongeveer een halve grade tov. de Upsiren. De kost is echt wel /3. Ook geen data van pads dus ga ik voor de putty.

Gezien de vettigheid, latex handschoentjes ook maar gebruiken dan :D

De reviews waar ze teardowns doen van de MSI laptops zie ik vooral paste en raden ze Liquid Metal in een laptop af. Ik wil ook op safe spelen en een goede paste gebruiken. Dankjewel voor de Duronaut aan te raden, dan weet ik dat dat een goede is.

Naar de Putty heb ik vooral de Igorslab reviews gelezen, daar verschilt de Thermal Grizzly Pro maar ongeveer een halve grade tov. de Upsiren. De kost is echt wel /3. Ook geen data van pads dus ga ik voor de putty.

Gezien de vettigheid, latex handschoentjes ook maar gebruiken dan :D

Is ook maar in een aantal zware gaming laptops. Weet wel dat sommige Razer laptops dat wel gebruiken. Op zich kan je weinig fout doen met Liquid Metal. Gewoon Kapton tape of Thermal Grizzly Shield gebruiken op de onderdelen waar het op kan lekken.

Vond de prijs van de TG Pro ook niet waard, de Advance daarentegen was nog te doen, gezien de hoeveelheid je krijgt. Je moet ook niet al te veel gebruiken.

Ook goed kneden vooraleer je het op de componenten aanbrengt dan plakt het minder in je handen. Latex handschoenen is sowieso wel aan te raden.

geen liquid metal gebruiken als het van fabriek af al niet met komt.
het verschil tussen goede en zeer goede koelpasta is niet super groot. Koop iets goed en betaalbaar zou k zeggen

Vandaag met een klein hartje er aan begonnen. Klein uurtje later alles terug dicht en werkt zoals het hoort.
van pieken rond de 100 graden, nu terug maximum van 80 graden!

Putty: Upsiren UTP-8
coolingpaste: Thermal Grizzly Duronaut

Nu hopen dat deze het langer volhouden dan de standaard, die was serieus uitgedroogd...

3 jaar voor een laptop is best lang gezien de hitteontwikkeling. Een desktop PC blijft vaak toch wat kouder.

Terug
Bovenaan