Respect voor ordediensten: waar ligt de grens?

Wie gebruikt homo of aa ziet homo nu nog als scheldwoord?
Beetje licht geraakt diene flik, of 1 dat nog uit de kast moet komen en zich betrapt voelde.

In het verlengde daarvan kan je de titelvraag van dit topic ook doortrekken naar leerkrachten en andere openbare diensten, vind ik.

De drempel om tegen te werken en agressiviteit te tonen ligt lager en lager.

Ik spreek me niet uit over de situatie door TS, maar ik herken wel een aantal zaken over wat @Silence zegt, ook al sta ik in een andere job. Er heerst gewoon een sfeer dat alles kan en alles zomaar mag. Dat zie je helaas overal in de wereld nu.

Konijnen in een lichtbak, dat zijn we.

Probleem is dat de gemiddelde flik geen kaas heeft gegeten van de-escalatie maar wel van intimidatie en direct voluit gaan op eender welk mogelijke manier om de overhand te krijgen. Zo krijg je dus situaties die eenvoudig en hoffelijk op te lossen zijn maar dat dan niet meer zijn.

tuurlijk, politie, de verhelpers van al het kwaad :sarcastic:
Moesten ze da nu effectief ies doen, nee klein kinderen die hun van homo uitschelden, hun pas afnemen, da kunnen ze wel.

Als uwe fiets gestolen word hebben ze genen tijd om u te helpen, maar voor zulke zever wel.
Veralgemeen het maar allemaal. Hoe kortzichtig kan je zijn?

Niet willen helpen bij een gestolen fiets =/= we kunnen het doorgeven, maar verder kunnen we helaas niets doen.
Wat ook gewoon volledig normaal is. Denk je dat ze bij de politie voor bepaalde dingen op een knopje kunnen duwen en meteen alles traceren waar je fiets momenteel is?

Volledig akkoord dat je als inspecteur zijnde op voorhand weet dat je weinig vrienden gaat maken, maar door altijd datzelfde gezever te horen van "ze helpen mij niet", "dat ze zich eens met de echte zaken bezighouden i.p.v. hier boetes uit te schrijven",... ga je je werk niet plots nog leuker vinden.

Denk je dat zo'n inspecteur zelf gaat bepalen van "vandaag ga ik daar eens wat snelheidsovertredingen uitschrijven".

Op het einde van de rit wil, door een gebrek aan respect (wat er weldegelijk is), niemand nog bij de politie gaan en krijgt de criminaliteit alle vrijheid. Dan zijn het mensen zoals jij die als eerste gaan wenen waar de handhavers zijn om dit gespuis te stoppen.

En zijn er ook slechte mensen bij de politie, absoluut. Dat kan je niet vermijden en heb je binnen elk bedrijf. Maar die paar slechte mogen uw beeld niet gaan veralgemenen over de +90% goede mensen bij de politie die effectief uw miserie komen (of proberen) oplossen.

Laatst bewerkt:
Wie gebruikt homo of aa ziet homo nu nog als scheldwoord?
Beetje licht geraakt diene flik, of 1 dat nog uit de kast moet komen en zich betrapt voelde.
Tegen die agent:
"Vind jij soms homo een beledigend woord?"
"Heb je soms iets tegen homo's?"

Agent: "euh neeje"

"Wat is't dan? Gaan we discriminerend doen?"

Agent: "jamaar, jamaar, maar je bekijkt dat verkeerd"

"Watte?"

Ik ken heel veel inspecteurs (en SRT) en die beamen wat je zegt hoor.

Maar wist je dit niet op voorhand? Geen verwijt he, maar lijkt me logisch dat je niet one of us bent maar de ambetanterik.

Ge weet op voorhand dat niet iedereen u graag ziet komen natuurlijk. Daarmee dat ik wel kan relativeren en ik ook wel besef dat het maar werk is 😊

Maar ik bega geen inbreuk hè, ik stel maar vast. Ik kan zelfs geen boete/straf opleggen.
Hoeveel gaan er tegen een flitspaal zagen en grommelen?

In 98% van de gevallen ga ik op een rustige manier te werk. Zijt gij nog iets aant afwerken of nog iemand aant bedienen, werk dat gerust een minuutje af en dan zullen we ff kijken.
Pas nie bij, nie zo erg. Its me? Rijbewijs?

Ik zal men gesprek met een werknemer/werkgever ook nooit in de volle zaak doen of voor klanten/personeel.
Indien mogelijk in de keuken of rustig apart, maar altijd met respect.

We beginnen ook nie aan een avond met als doel zoveel mogelijk inbreuken te hebben. Is alles conform of hebben ze zich in orde gesteld bij een hercontrole, zoveel te beter.

Natuurlijk doordat ze zoveel spel maken gaat ge op een duur wel kortaf en kordaat worden, maar ge begint niet met die instelling/werkwijze

Probleem is dat de gemiddelde flik geen kaas heeft gegeten van de-escalatie maar wel van intimidatie en direct voluit gaan op eender welk mogelijke manier om de overhand te krijgen. Zo krijg je dus situaties die eenvoudig en hoffelijk op te lossen zijn maar dat dan niet meer zijn.
Ik heb nu echt nog nooit een politieagent ontmoet die direct voluit ging om de overhand te krijgen. In wat voor situaties moet je je daarvoor bevinden?

tuurlijk, politie, de verhelpers van al het kwaad :sarcastic:
Moesten ze da nu effectief ies doen, nee klein kinderen die hun van homo uitschelden, hun pas afnemen, da kunnen ze wel.

Als uwe fiets gestolen word hebben ze genen tijd om u te helpen, maar voor zulke zever wel.

Wat verwacht je eigenlijk in zo'n situatie? Dat ze met de combi rondrijden en elke fietser tegenhouden en elke fiets die ergens staat inspecteren? Er zijn 7 miljoen fietsen in Belgie, dat is gewoon zoeken naar een naald in een hooiberg toch? Het enige waarvoor je laat registreren dat je fiets gestolen is, is voor eventuele verzekeringen of als je die online ergens te koop ziet staan dat je daarmee naar de politie kan gaan.

Politie kent meer dan 4000 open posities en elke grootstad kampt met serieuze personeelstekorten. Logisch, kijk naar mensen zoals u. Niks dan disdain voor de politie, en het normaal vinden dat ze uitgescholden worden. Ik zou daar ook voor passen.

Eerst en vooral als de situatie effectief was zoals beschreven, dan is die verkeerd aangepakt door de collega. Niettemin is 'het was tegen mijn vriend, niet tegen jou' wel de klassieke verdediging.

De politie heeft het perspectief wat tegen zijn en ik denk dat er daar 3 grote redenen voor zijn.

1) Mensen worden niet graag aangesproken op hun (verkeerd) gedrag. Veel mensen komen na een verkeersinbreuk in contact met de politie en willen dat dat door de vingers gezien wordt. Hun situatie is uniek en meestal hebben ze wel een uitleg; 'ja, ik reed te snel maar ...', 'ik heb maar 1 pintje teveel gedronken' en "ik weet dat ik daar niet mag parkeren, maar het was maar voor 2 minuutjes'. Anderzijds tillen ze altijd heel zwaar aan een ander zijn fouten. Wanneer de 'brave burger' dan aangesproken worden over hun inbreuken wordt dat altijd heel persoonlijk opgenomen en lopen ze daar lang mee rond.

2) Iedereen heeft Flikken/ CSI / Niveau 4 gezien en denkt dat hij weet hoe politiewerk in elkaar zit en hoe het moet. In de realiteit hebben mensen er geen enkel benul van. Veel gehoord is 'de politie doet niets' maar het is niet aan de politie om te bestraffen. De politie stelt het Parket in kennis, zij moeten het voor de rechter brengen en het is pas de rechter die kan bestraffen. Er is héél veel wetgeving, procedures, interne richtlijnen en dergelijke waarmee rekening moet gehouden worden. De vergelijking met het onderwijs is hier niet onterecht: iedereen is naar school geweest en denkt te weten hoe ze les moeten geven.

3) Een verschil in perspectief tussen de politie en burgers. De meeste mensen komen op een laagtepunt in aanraking met de politie. Als jij de politie belt omdat 's nacht iemand tegen je wagen gereden is en vluchtmisdrijf gepleegd heeft, of omdat je fiets gestolen is, is dat het dieptepunt van je week / maand of misschien wel jaar. Als ik een hele dag enkel oproepen heb van fietsdiefstallen en/of vko's met vlucht dan heb ik een rustige en misschien wel saaie shift. Politiewerk (zeker interventie) maakt je cynischer, hardvochtiger en zeker op het werk afstandelijker. Als burger kan ik dan wel begrijpen dat het soms aanvoelt alsof de politie niet geïnteresseerd is in je probleem. Maar als je dagelijks met iedereen zijn problemen in aanraking komt, kan je je dat niet (blijven) aantrekken.

Ik vind dat er wel een basis van respect mag zijn voor mensen die hun job gewoon uitoefenen. En voor mensen in het algemeen eigenlijk.
En iemand daarom uitschelden is niet oke.
(En daarmee zeg ik niet dat ik denk dat die jongen homo geroepen heeft naar de agent, ik was er niet bij)

Politie en andere ordediensten verdienen respect voor hun functie, maar niet elk individu in die functie is daarom dat respect waard.
Eind vorig jaar nog uit "goede" bron weer zo'n verhaal gehoord waardoor ik m'n respect voor de politie naar beneden heb bijgesteld: politiezone hier uit de buurt - CARMA - : alcoholcontrole, mevrouw had te veel gedronken maar werkte bij de politie (weliswaar niet als agente), dus mocht doorrijden, ah ja, want anders had dat gevolgen voor haar job... Bron was de dame in kwestie zelf, en als je zo schaamteloos zo'n verhaal vertelt, dan vermoed ik dat je de waarheid spreekt.

Ik ben één van de eersten om te zeggen dat wanneer het aankomt op zaken als respect voor de politie dat dat een must is, en dat geweld tegen ordediensten genadeloos hard mag worden bestraft. Maar interne procedures qua orde, tucht of misbruik van databanken binnen de politie, daar zou toch ook een stuk scherper mogen op toegezien worden.

Je hebt als burger zonder strafblad (uiteraard) ook geen deftige manier om te verifiëren wat de politie met jouw data doet als je klacht neerlegt,
ze noteren quasi straffeloos in hun interne databank wat voor info ze maar willen en elke low level agent in het hele land kan dat raadplegen.

Dat het niet netjes is spreekt voor zich. Maar als je agent wordt weet je toch dat dit gaat komen?
kijk, ik werk bij de douane, da's een uniform, en nog eens voor de FOD Financiën ook. 't is een heel andere functie als een politie-agent, maar de mensen die we controleren zien dat niet altijd.

ik wéét ook dat wij geen populaire mensen zijn he: als je bij ons een boete krijgt, is het meteen betalen (wat veel volk niet kan, omdat dat hoge boetes zijn), of je goederen (tijdelijk, maar lang) kwijt zijn. Niemand vind dat plezant als ze net van vakantie terugkomen. het speelt ook een rol dat de douane-wetgeving niet echt gekend meer is, en dat sommige mensen niet eens beseffen dat wij nog bestaan.

ik aanvaard dus wel dat mensen kwaad zijn als ze gepakt worden. maar je kan die boosheid ook op een beschaafde manier uiten. gebeurt hier regelmatig dat mensen heel het kot bijeen roepen, dat ze ons uitmaken voor het vuil van de straat, dat ze agressief worden.

en je hebt dat zelfs bij sommigen vanaf de moment dat je ze aanspreekt. het is ook al gebeurd dat we ze helemaal niet aanspreken, dat we niet actief aan het controleren zijn, dat we gewoon random worden uitgescholden voor "racisten" (en dan op de vraag waarom ze dat roepen, als antwoord krijgen dat ze dachten dat we ze dan al niet meer zouden durven controleren).

dat is allemaal nergens voor nodig he, en dat is een deel van de job waar veel mensen het enorm moeilijk hebben.

Politiewerk (zeker interventie) maakt je cynischer, hardvochtiger en zeker op het werk afstandelijker. Als burger kan ik dan wel begrijpen dat het soms aanvoelt alsof de politie niet geïnteresseerd is in je probleem. Maar als je dagelijks met iedereen zijn problemen in aanraking komt, kan je je dat niet (blijven) aantrekken.
Ik kan dat heel goed geloven. En dan nog eens in combinatie met shiften, vermoeidheid, eigen thuissituatie, etc.
Als je voor de 37ste keer naar hetzelfde koppel moet voor intrafamiliaal geweld en een uur later zie je ze weer hand in hand lopen in het centrum dan vraag je je na een tijd ook wel af waar je mee bezig bent. Interventie moet zich met veel te veel prullen bezig houden en dat is heel frustrerend.
Idealiter zou je maar een paar jaar in interventie mogen blijven om dat cynisch worden te vermijden. Maar dat is natuurlijk totaal niet realistisch want de kaders raken nu al niet ingevuld...

kijk, ik werk bij de douane, da's een uniform, en nog eens voor de FOD Financiën ook. 't is een heel andere functie als een politie-agent, maar de mensen die we controleren zien dat niet altijd.

ik wéét ook dat wij geen populaire mensen zijn he: als je bij ons een boete krijgt, is het meteen betalen (wat veel volk niet kan, omdat dat hoge boetes zijn), of je goederen (tijdelijk, maar lang) kwijt zijn. Niemand vind dat plezant als ze net van vakantie terugkomen. het speelt ook een rol dat de douane-wetgeving niet echt gekend meer is, en dat sommige mensen niet eens beseffen dat wij nog bestaan.
Ik heb onlangs een documentaire gezien over de douane (wel in een ander land dan België) ik vond dat ze best wel respectvol omgaan met de mensen en ook gewoon redelijk. En er wordt ook een inschatting gemaakt van: Is deze mens oprecht? Is dit zijn eerste strafbare feit? Nu ik hem ondervraag. Blijft hij rond de pot draaien? Liegt hij? Of zegt hij gewoon oprecht de waarheid?

Zo hadden 3 mensen cash geld niet aangegeven. (je mag niet een oneinige hoeveelheid invoeren zonder dit te rapporteren)

1 iemand kreeg na een stevige ondervraging gewoon een waarschuwing en hij mocht verder. Niks van boete. Hij was oprecht en wist echt niet dat hij in de fout ging.
1 iemand kreeg een fikse boete (die mens leek niet oprecht en hij deed ook erg dwars)
1 iemand zijn geld werd gewoon in beslag genomen omdat het niet de eerste keer was en (geen idee van het vervolg)

3 dezelfde feiten (alle ja nummer 3 eigenlijk niet maar je begrijpt wat ik bedoel) - 3x ongeveer hetzelfde bedrag ook. 3x een andere beslissing.

Is dat in België ook zo of zijn jullie wettelijk gebonden aan bepaalde straffen / boetes?

da's hier niet on topic, dus ik ga het simpel houden. in het geval van cash geld moet je rekening houden met 3 punten:

1: de niet-aangiftplichtige hoeveelheid is 9.999,99€. da's al vrij hoog.
2: het is niet alsof ge de boete (750€) niet kunt betalen als ge meer bij hebt zonder aangifte
3: vanaf 10.000€ moet je het bij ons komen aangeven. dat kan op ons kantoor in de vertrekhal, dat kan op ons kantoor in de aankomhal. dat kost u niks, ge moet enkel een bewijs van herkomst geven (bankuittreksel is al genoeg)

maw: als wij dan uw te hoge bedrag vinden, is de kans groot dat het zwart geld is he. en dus krijg je in essentie die boete. als je met meer dan 10k legaal cash geld reist, doe dan een beetje moeite om u te informeren.

Politie en andere ordediensten verdienen respect voor hun functie, maar niet elk individu in die functie is daarom dat respect waard.
Eind vorig jaar nog uit "goede" bron weer zo'n verhaal gehoord waardoor ik m'n respect voor de politie naar beneden heb bijgesteld: politiezone hier uit de buurt - CARMA - : alcoholcontrole, mevrouw had te veel gedronken maar werkte bij de politie (weliswaar niet als agente), dus mocht doorrijden, ah ja, want anders had dat gevolgen voor haar job... Bron was de dame in kwestie zelf, en als je zo schaamteloos zo'n verhaal vertelt, dan vermoed ik dat je de waarheid spreekt.

Ik ben één van de eersten om te zeggen dat wanneer het aankomt op zaken als respect voor de politie dat dat een must is, en dat geweld tegen ordediensten genadeloos hard mag worden bestraft. Maar interne procedures qua orde, tucht of misbruik van databanken binnen de politie, daar zou toch ook een stuk scherper mogen op toegezien worden.

Je hebt als burger zonder strafblad (uiteraard) ook geen deftige manier om te verifiëren wat de politie met jouw data doet als je klacht neerlegt,
ze noteren quasi straffeloos in hun interne databank wat voor info ze maar willen en elke low level agent in het hele land kan dat raadplegen.
Kun je gewoon stoppen met onwaarheden verkondigen over die databanken? Geen enkele inspecteur voegt iets toe aan die databanken. Ik werk als functioneel beheerder en ik voed die databanken. We zijn met een team van 6 functioneel beheerders en ieder pv wordt gecontroleerd en wij voeden die databanken en beslissen wie er wel of niet in de databank terecht komt. Nadat hun pv ook al door een overste gecontroleerd werd.

Idem voor consulteren van databanken. Maandelijks worden er steekproeven gedaan op de reden van raadpleging van personeelsleden. En collega’s worden ook gewoon opgeschreven net zoals een andere burger trouwens.

Ook niet iedere low level agent heeft toegang tot alle databanken want ook daar sta ik voor in. Dus van het eerste tot het laatste woord is gewoon pure onzin.

Er is toch iets fout als we geen respect meer gaan tonen aan de politie hoor. Zoals overal in de wereld gaan er wel eens eikels zijn of gewoon eens een slechte dag. En ja ook al eens een eikel gehad die plots mijn parkeer slot op een shopping mall innam en dan met zijn badge zwaaide.

Maar in België al paar keren de politie moeten bellen als slachtoffer. Bij inbraken in het huis en home jacking. En die waren altijd zeer snel ter plaatse en respectvol.

Bij de home jacking waren er meerdere ploegen snel ter plaatse. Wetende dat we 6 mensen in ons huis hadden met assault rifles. Je moet het maar doen om dan snel ter plaatse te komen wetende dat je daar pro’s kan tegenkomen met zwaardere wapens dat de politie bij heeft.

Ja ze hebben geen enkele wagen meer terug gevonden buiten 1 waar de nationale SIE (geen idee of ze vandaag nog zo noemen) de wagen volgende en dan werd beschoten door assault rifles vanuit die wagen naar hun. Ze hebben dan wel die wagen gelukkig kapot geschoten en paar mannen in die wagen dan niet overleefd.

Slachtofferhulp was ook allemaal goed al hadden we daar geen nood aan.

Allemaal wel stoer doen tot je ze nodig hebt. Dus dank je aan alle politie mannen/vrouwen hier op het forum voor uw “service”.

Als dit mijn zoon was dan werd hij wel gestraft.

Kun je gewoon stoppen met onwaarheden verkondigen over die databanken? Geen enkele inspecteur voegt iets toe aan die databanken. Ik werk als functioneel beheerder en ik voed die databanken. We zijn met een team van 6 functioneel beheerders en ieder pv wordt gecontroleerd en wij voeden die databanken en beslissen wie er wel of niet in de databank terecht komt. Nadat hun pv ook al door een overste gecontroleerd werd.

Idem voor consulteren van databanken. Maandelijks worden er steekproeven gedaan op de reden van raadpleging van personeelsleden. En collega’s worden ook gewoon opgeschreven net zoals een andere burger trouwens.

Ook niet iedere low level agent heeft toegang tot alle databanken want ook daar sta ik voor in. Dus van het eerste tot het laatste woord is gewoon pure onzin.
Dit. En in elke zone hebben ze schrik van het CPI (controleorgaan op de politionele info), die staan er niet om bekend zeer soepel te zijn…

Terug
Bovenaan