Restaurants in financiële moeilijkheden door stijgende onkosten

Jozf

Active member
Het gaat niet goed in de restaurantsector (al 813 faillissementen dit jaar, het hoogste cijfer in tien jaar tijd):

Het artikel gaat over een populaire lunchzaak in Genk die door de gestegen voeding- en personeelskosten de handdoek in de ring moet gooien.

“We hebben nochtans een topzomer gedraaid, maar we raakten maar niet uit de financiële problemen. Eerst kwam er een loonsverhoging van 11,6 procent en daarna in de zomer nog eens 3 procent erbovenop,… We hebben alles proberen te beredderen met een minimumbezetting, maar dan vallen er mensen ziek en beland je nog dieper in de problemen. Ik ben zelf ook ziek geworden van al die miserie. Ik heb al mijn spaarcenten in deze zaak gestoken. Ik heb al twee jaar geen loon meer uit de zaak gehaald.”
“Avondrestaurants kunnen zich nog een beetje redden door de prijzen te verhogen, maar we zijn een lunchrestaurant. Je kunt niet meer dan 20 euro vragen voor een croque. De mensen willen niet teveel geld uitgeven aan een lunch. We hebben bespaard op personeel, we hebben een extra openingsdag gehouden, we hebben afbetalingsplannen opgestart met de RSZ en de BTW,… Maar het is een vicieuze cirkel waar je niet meer uitgeraakt.”

Ronny Voortmans van Horeca Vlaanderen wijst echter op nog andere problemen:

"Normaal zorgt de zomer ervoor dat restaurantuitbaters de moeilijke winterperiode doorkomen. Maar in de zomer krijgen horecazaken steeds meer concurrentie van probeerhoreca. Omdat er geen vestigingswet meer is of een getuigschrift nodig is, kan iedereen een zaak opstarten. Die probeerders stoppen er na een tijdje mee, maar ondertussen komen ze in concurrentie met de gevestigde horecazaken. Pop-ups of zomerbars worden dan weer uitgebaat door verenigingen of vzw’s. Ze moeten geen belastingen betalen of hebben geen vaste personeelskosten. Zo halen ze de reserves uit de markt die horecazaken nodig hebben om te overleven.”

Hier mag gerust wel eens over nagedacht worden.

Een twee maanden durende zomerbar (sommige waren effectief iedere dag open) is van een totaal andere orde dan een fuif of een jaarlijks eetfestijn.

Gelijkwaardig speelveld vind ik wel belangrijk. De popup-ificatie van die sector doet een beetje denken aan de Ubers en Airbnb's van deze wereld. Als een nieuwe speler zich niet aan de regels moet houden kan je als gevestigd bedrijf niet (goed) concurreren.

Die popup bars in de buurt vragen allemaal 15 -17 euro voor een gin tonic (en dat zit vol). En dan het café 2 straten verder 8 euro. Ja... verhoog dan je prijzen mee...

De voorgaande jaren waren er opvallend minder faillissementen ivm corona. De piek nu lijkt mij daarom niet abnormaal gezien hier waarschijnlijk een aantal bedrijven tussenzitten die normaal al vroeger de deuren moesten sluiten.

Het verhaal van de zaak in Genk spreekt van een topzomer. Dan ligt het probleem eerder bij hun businessplan plan dan bij dus de concurrentie van zomerbars.

Zelf gaan we zelden nog op restaurant. 20-30€ betalen voor een gerecht dat je waarschijnlijk zelf beter kan maken, daar passen we voor.

Altijd vreemd gevonden: ook hier in de buurt gaat er al eens een horecazaak op de fles - maar letterlijk 200m verder zijn er dan zaken die 300-500k/jaar winst draaien (officieel that is).

Waar ligt het probleem dan?

De voorgaande jaren waren er opvallend minder faillissementen ivm corona. De piek nu lijkt mij daarom niet abnormaal gezien hier waarschijnlijk een aantal bedrijven tussenzitten die normaal al vroeger de deuren moesten sluiten.

Het verhaal van de zaak in Genk spreekt van een topzomer. Dan ligt het probleem eerder bij hun businessplan plan dan bij dus de concurrentie van zomerbars.

Zelf gaan we zelden nog op restaurant. 20-30€ betalen voor een gerecht dat je waarschijnlijk zelf beter kan maken, daar passen we voor.

Beter nooit meer naar het frituur gaan, meubels bestellen, garagist , ...
Je betaalt ook voor service, locatie, beleving.

Die popups zijn inderdaad geen goeie zaak voor horeca. Ik dacht zelfs dat Sabam ook flexibeler was

Die popup bars in de buurt vragen allemaal 15 -17 euro voor een gin tonic (en dat zit vol). En dan het café 2 straten verder 8 euro. Ja... verhoog dan je prijzen mee...
Een Gin Tonic maak ik zelf voor +-3€ (dan ga ik uit van 20 gin en tonic per fles gin / tonic van 70 cl. Zoiets zal het zijn). Moeilijk is dat niet en lang duurt dat ook niet om te maken (< 1 minuut als het ijs klaar staat ;)).

Daar dan 8€ voor vragen vind ik wel wat weinig. Je moet toch altijd x3 / x4 doen wegens de hoge kosten in België. Maar 15-17€ is wat duur. Dan maak je echt wel winst als de mensen dat willen betalen. :tongue:

Ik vind die pop-ups net een verrijking. Vaak bevinden die zich ook net in buurten waar er weinig andere zaken te doen zijn.
Het probleem is over het algemeen dat ze zich mogen vestigen op plaatsen waar reguliere horeca niet mag omdat het toch maar tijdelijk is. Ik heb het al eens in een eerdere discussie gezet, maar hier bij ons bv:

Horecazaken in de brede omtrek rond het dorsplein: verplicht om 23u kalmer op het terras, geen mogelijkheid om voor de deur het terras uit te breiden wegens parkeerplaats, etc etc.
In de zomer op het dorsplein mag er een popup gezet worden, vollenbak tot 2u snachts, parkeerplaatsen die vakkundig weggepoetst wordenn om er een paar honderd man te kunnen zetten, enzovoort.
Da's leuk om daar eens te zitten, maar het nijpt de lokale horeca gewoon steendood. Één brasserie die gesloten is, en een café die ook dezelfde weg opgaat. Het is gewoon strijden met ongelijke wapens, alle baten en bijna geen lasten. Dat daar eens naar gekeken moet worden vind ik wel normaal.

Die popups zijn inderdaad geen goeie zaak voor horeca. Ik dacht zelfs dat Sabam ook flexibeler was
Uiteraard, maar natuurlijk moet je je ook afvragen of mensen echt nog veel zin hebben om 20 euro voor een geroosterde boterham met een klein potje mayo te betalen. Ook voor de bezoekers is het leven een pak duurder geworden.

Uiteraard, maar natuurlijk moet je je ook afvragen of mensen echt nog veel zin hebben om 20 euro voor een geroosterde boterham met een klein potje mayo te betalen. Ook voor de bezoekers is het leven een pak duurder geworden.
Je zegt daar zoiets - het is mss iets in mijn verbeelding maar 20 jaar terug leek het toegankelijker om zo wat klassieke kleine zaken te nuttigen:
  • pannenkoek suiker was toen dezelfde prijs als een koffie - vandaag is dat een groot verschil
  • spaghetti / croque monsieur ... etc
  • stoofvlees / vol au vent
  • dame blanche
vandaag zijn die zaken echt wel stevig geprijsd en dus minder toegankelijk, voor maaltijden zou zelfs het omgekeerde kunnen werken: mocht dat fors goedkoper zijn zou iets gaan eten ook gewoon op weekdagen mogelijk en bij momenten handig zijn, betere spreiding - goed om personeel aan te werven, ... maar ook een wijziging van cultuur nodig.

Maar mss heb ik een vertekend beeld, alloewel - in het bruin café in mijn dorp hangt een prijslijst van de jaren 70 en toen was je echt wel zat met een netto uurloon van een arbeider, vandaag ben je lichtjes aangeschoten .. :ROFLMAO: lonen hebben de prijs van een pint op café niet gevolgd.

Je zegt daar zoiets - het is mss iets in mijn verbeelding maar 20 jaar terug leek het toegankelijker om zo wat klassieke kleine zaken te nuttigen:
  • pannenkoek suiker was toen dezelfde prijs als een koffie - vandaag is dat een groot verschil
  • spaghetti / croque monsieur ... etc
  • stoofvlees / vol au vent
  • dame blanche
vandaag zijn die zaken echt wel stevig geprijsd en dus minder toegankelijk, voor maaltijden zou zelfs het omgekeerde kunnen werken: mocht dat fors goedkoper zijn zou iets gaan eten ook gewoon op weekdagen mogelijk en bij momenten handig zijn, betere spreiding - goed om personeel aan te werven, ... maar ook een wijziging van cultuur nodig.

Maar mss heb ik een vertekend beeld, alloewel - in het bruin café in mijn dorp hangt een prijslijst van de jaren 70 en toen was je echt wel zat met een netto uurloon van een arbeider, vandaag ben je lichtjes aangeschoten .. :ROFLMAO: lonen hebben de prijs van een pint op café niet gevolgd.
Ik denk inderdaad dat een wijziging van cultuur nodig zou moeten zijn. En dat gaat er niet komen.

De kost en tijd voor die gerechten die je meldde zijn echt miniem. Daar zit het probleem niet.
Zo'n Bavet die vraagt voor een standaard spaghetti 15,9€ dezer dagen. Daar maken die dus genoeg winst mee.

Als je als brasserie een lunchmenu maakt van 20€ met een karaf water, spaghetti en koffie achteraf kan je 's middags al wat volk lokken.
's avonds vraag je natuurlijk meer. Maar veel mensen gaan niet meer naar bureau iedere dag en je gaat niet in je eigen dorp alleen naar de brasserie gaan. In andere landen is 's middags lunchen veel meer de gewoonte.

Maar om winstgevend te zijn met producten aan een aanvaardbare prijs moet je tegenwoordig een heel gelimiteerde kaart hebben. De fastfoodapproach. Zo moet je je personeel niet al te zwaar opleiden en qua voorraadbeheer een heel stuk gemakkelijker. En natuurlijk de bereiding, qua materiaal ook...

Puur je voorbeeld van die gerechten:
- pannenkoeken suiker: elk moet handmatig gebakken worden à la minute? Of opgewarmd in een microgolf?
- croque monsieur: in de pan of in een speciaal croque machine
- stoofvlees: uren werk iedere dag, vol-au-vent nog meer. Andere soorten vlees dat apart aangekocht moet worden
- Frieten moeten daarbij, da's dus frituren. Speciaal afzuigsysteem met extra vergunning. Olie moet vaak vervangen worden. Serieus brandgevaar.
- Dame blanche: chocoladesaus, verse ijs, slagroom,... een goede vriezer is cruciaal

Enkel dit is al een hele hoop materiaal, hele hoop werk buiten de openingsuren. Dan nog een hoge huurprijs & dure elektriciteit erbij.
De horeca die vandaag overleeft is gesimplifieerd.

Nadeel is natuurlijk dat niet iedereen iedere dag hetzelfde gaat eten, behalve neuroten. Dus is het moeilijker om een vast cliënteel op te bouwen. Maar met een soort spaarkaart gaat dat al wat beter.

Laatst bewerkt:
Ik vind concurrentie door dat soort pop ups of zomerbars ook wel oneerlijk. Zo had je hier in de buurt er eentje tijdens de zomer in de velden (een zaak op landbouwgrond, doe het maar): groot terrein, rustig gelegen, plaats genoeg om tafels ver van elkaar te zetten en allerhande speeltuigen voor kinderen te plaatsen. Dat ze daar dan hoge prijzen vragen voor simpele dingen wordt gewoon gezien als iets dat er bijhoort. Dan lopen daar jobstudenten rond die allen uit dezelfde jeugdbeweging komen. Een ander "zomerinitiatief" was een soort fancy zomerbar die meer het concept had van een danscafé, ook in de velden. De ene buurt die kloeg over geluidsoverlast was dan zogezegd gewoon een lastige mens.

Maar los daarvan denk ik nu ook wel dat de gemiddelde horecazaak vaak weinig toegevoegde waarde biedt aan een hoge prijs. Dezelfde (vaak in bulk aangekochte) brasseriekost aan enkele veelvouden van de groothandelprijs verkocht, die je dan kan opeten terwijl je moet oppassen dat je de tafel naast je geen elleboogstoot geeft. En dit met wat zwartwerkers in de keuken en de zaal, want ja "dat hoort erbij". Persoonlijk vind ik dat als je zaak enkel levensvatbaar is met zwartwerk, ze misschien gewoon op de schop mag.

Persoonlijk vind ik dat als je zaak enkel levensvatbaar is met zwartwerk, ze misschien gewoon op de schop mag.

Ik heb hier een tijdje de woning gedeeld met een café -uitbater/vriend - scheiding en zocht tijdelijk een verblijfplaats en aangezien ik plaats zat heb heeft hij hier een paar maand gelogeerd. Je houdt het niet voor mogelijk hoe creatief zo een bruin café wordt gerund - op papier is daar nooit winst, beste geval break even. Wat verenigingen en een klein zaaltje is een grote troef om een eenvoudig wat zwarte inkopen te doen (ook vaten etc.). Ook prijsafspraken met andere gelijkaardige cafés in de buurt horen daarbij.

Ik heb hier een tijdje de woning gedeeld met een café -uitbater/vriend - scheiding en zocht tijdelijk een verblijfplaats en aangezien ik plaats zat heb heeft hij hier een paar maand gelogeerd. Je houdt het niet voor mogelijk hoe creatief zo een bruin café wordt gerund - op papier is daar nooit winst, beste geval break even. Wat verenigingen en een klein zaaltje is een grote troef om een eenvoudig wat zwarte inkopen te doen (ook vaten etc.). Ook prijsafspraken met andere gelijkaardige cafés in de buurt horen daarbij.
Mijn vrouw werkte in een klein restaurant hier in de buurt en dat was hetzelfde. Overuren standaard in het zwart, ik denk niet dat er iemand enkel de aangegeven uren werkte. Ten tijde van COVID ook mooi gefraudeerd met technische werkloosheid. Op een dag kreeg ik telefoon van mijn vrouw (ik was thuis die dag): "Hé kan je mijn identiteitskaart even komen brengen want ze komen ons straks controleren zei de baas".

Laatst bewerkt:
Puur je voorbeeld van die gerechten:
- pannenkoeken suiker: elk moet handmatig gebakken worden à la minute? Of opgewarmd in een microgolf?
- croque monsieur: in de pan of in een speciaal croque machine
- stoofvlees: uren werk iedere dag, vol-au-vent nog meer. Andere soorten vlees dat apart aangekocht moet worden
- Frieten moeten daarbij, da's dus frituren. Speciaal afzuigsysteem met extra vergunning. Olie moet vaak vervangen worden. Serieus brandgevaar.
- Dame blanche: chocoladesaus, verse ijs, slagroom,... een goede vriezer is cruciaal
Amper iets is nog echt zelfgemaakt door de plaatselijke kok. Bijna iedereen koopt van de groothandel en zo heb je op verschillende plaatsen exact hetzelfde eten, soms eens met beetje andere kruidenmix.

Hoe alternatieven het eten, hoe sneller het failliet mag gaan van mij. Ze rijzen als paddestoelen uit de grond en bieden allemaal dezelfde zooi aan.

Stamp iets origineels uit de hoek met een deftig concept achter op een aantrekkelijke plaats en het zal wel draaien.

Beetje heel scheve vergelijking door die 3 op een hoop te smijten. Enige dat een relevante vergelijking is, is het frituur en dat zijn momenteel ook veel mensen achterwege aan het laten omdat het niet meer binnen budget past. Dit ofwel omdat ze er het geld niet voor hebben (totaal niet binnen de BG-mindset, ik weet het) of omdat ze er dat geld niet voor over hebben.

Het leven is voor iedereen duurder aan het worden, en het eerste dat veel mensen dan laten varen zijn zo'n zaken.

Want laat ons eerlijk zijn, in het geval van de zaak van de TS: een croque uit het vuistje voor €7,5. Daar is niet veel service, locatie of beleving aan hé... Ging je voor de simpele croque monsieur op een bord met wat garnituur, betaalde je €15. Dat is het voor veel mensen inderdaad niet meer waard. Zeker niet net na de covid crisis (dat bij veel gezinnen ook een financiële impact had) + erna de stijgende energieprijzen door de oorlog in Oekraïne + de milde recessie.

Te veel in dat artikel om kritiek op te leveren, van de vreemde zelfstandige-logica (al 2 jaar geen loon uit je zaak, op wiens kosten (over)leef je dan?) en de klassieke horeca dooddoeners terwijl zwartwerk in die sector nog welig tiert tot inderdaad een aantal zaken waar ik het gerust nog wel eens mee kan zijn: concurrentie van pop-up zomerbars moet redelijk blijven... maar de zomerbar waar ik laatst nog iets ben gaan drinken, concurreerde met geen enkele andere horeca in de buurt, en ik was echt niet nog even naar het stadscentrum gewandeld om daar dan maar iets te gaan drinken, dus volledig klopt dat ook niet...

Grootste probleem dat ik met dit artikel heb is dat het concept gewoon een vreemd is: bijna € 17 à 18 voor een fancy croque monsieur in het stadscentrum van Genk? Thanks but no thanks...
Ik heb dit weekend op een prachtige locatie in de Ardennen een volwaardige maaltijd (plus drank) gehad voor minder dan dat bedrag.
In Genk zelf, buiten het stadscentrum ken ik een top-pizzeria waar je voor dat bedrag je vol eet aan de beste pizza die je ooit gegeten hebt, ik kan er bij mijn hoofd niet bij waarom ik dan voor dat geld een 'krok' zou gaan eten.
Vlakbij mijn ouders ligt een mooie hoeve-brasserie waar de avondprijzen inderdaad door inflatie stevig gestegen zijn (€ 25 à 29) maar een croque heb je er nog steeds voor € 13 en zelfs dan leg ik liever een paar € bij voor een deftige spaghetti ofzo.

Dit voelt voor mij aan als een soort van hip concept dat in Brussel of Leuven misschien nog zou renderen, maar niet in Genk.
Heel leuk (en naïef) om dat nog wat extra glutenvrije of vegan opties op de kaart te hebben, maar ik krijg nog net niet katten-café-vibes.

Zonde om iemands dromen te zien crashen, maar horeca is altijd al een sector met véél faillissementen bij de slechtere zaken, véél fraude en zwartwerk en zeker ook winsten bij de goede zaken geweest. Het kan zijn dat er structurele moeilijkheden zijn, maar dit artikel is een zeer slecht voorbeeld denk ik dan.

Ik denk dat er ook gewoon teveel restaurants blijven hangen zijn in de tijd. De nieuwe generaties vragen een andere restaurantbeleving dan 10-20 jaar geleden.

Terug
Bovenaan