Alsof er in rechtbanken geen tientallen mensen per dag passeren die schuldig pleiten en hun fouten toegeven. Je moet maar naar een programma als De Rechtbank kijken om dat te zien, daarvoor moet je niet eens echt in een rechtbank komen. Volgens mij is de essentie van straf trouwens wel iets helemaal anders (de maatschappij beschermen tegen echt gevaarlijke figuren die daar niet in passen, gedragsveranderingen bij overtreders, ...) maar goed.
En dan dat stukje weer over 'die mensen zijn al getekend voor het leven'. Wel, ik erger mij aan mensen die denken of beweren dat die harde kern/verantwoordelijken van die Reuzegom losers meer dan een week slaap hebben gelaten om de dood van Sanda Dia. Misschien wel om wat hen boven het hoofd hing, maar dat is iets anders. Uit hun gesprekken achteraf, uit het feit dat ze onmiddellijk hun sporen hebben proberen te wissen, uit het feit dat ze meedogenloos door gingen met hun 'brute ontgroening' (eigenlijk vond ik dat bijna foltering, maar goed), uit het feit dat ze nu nog steeds geen greintje schuldbesef tonen blijkt dat die mensen nog helemaal niet hard genoeg gestraft zijn. Dat wil niet zeggen dat ik pleit voor enorm lange gevangenisstraffen, maar laten we niet doen alsof die mensen een hartsvriend zijn verloren.
Dat dat allemaal psychopaten zijn dat beweert bijna niemand, maar iemand die echt berouw heeft gedraagt zich wel anders hoor. Het gaat hem vooral om de houding en de daden achteraf. Hadden die gozers onmiddellijk na de feiten niet zo gehandeld als ze nu hadden gedaan (sporen wissen, onmiddellijk in 'damage control modus' gaan, ...) en zich wat behulpzamer en opener opgesteld dan was er zo'n circus niet geweest denk ik. Schuldbesef wordt ook meegenomen in de strafmaat, en dat ontbreekt bij sommige van die kerels toch echt helemaal.