Reuzegom en Sanda Dia

Wat is de geschikte straf voor de schuldigen onder de Reuzengommers in het Sanda Dia verhaal?

• Totaal aantal stemmers
    257
Hoewel ik zeker respect heb voor bepaalde van je standpunten @KnightOfCydonia, gaan mijn tenen toch wel krullen van onderstaande uitspraken:

zoontjes van notarissen, vastgoedmakelaars, dure restaurants en/of zelfs met adellijke titels die je helpen tot stages in het Europees parlement,

Gegeven die jongens hun afkomst, is het niet onwaarschijnlijk dat hun ouders hen aan zo'n hoogstaande functie kunnen helpen.
Sterker nog, sommigen staan nu al op de payroll van o.a. de VUB.

Zuivere sfeermakerij, die niet enkel onwaar (minstens onbewezen) is, maar vooral irrelevant. Of misschien omgeleerd: voor sommigen net erg relevant want door hun "afkomst" moeten ze zeker zwaar genoeg gestraft worden. Want ja, klassenjustitie enzo want ze staan niet met foto en naam/voornaam in de krant.

@ns_man : er is nog steeds veel adel aanwezig in de haut-finance.
Dat is zeker geen stemmingmakerij van @KnightOfCydonia

Beweren dat persoon x (die niemand hier, vermoedelijk, persoonlijk kent) aan een stage geraakt is in de EU, om het loutere feit dat hij van adel is, is dat wel.

Hetzelfde geldt voor de insinuatie dat persoon y (opnieuw, die niemand vermoedelijk kent) een mandaat bij de VUB zou hebben omdat zijn ouders gegoede burgers zijn.

(Wat ik in beide gevallen trouwens ten zeerste betwijfel, om het zacht uit te drukken)

Ik heb het niet over jou, ik heb het specifiek over de mensen die hier ineens dingen gaan eisen die ze elders niet eisen. Verbeurdverklaring van privacyrechten, trial by media, plots rechten van verdediging beknotten die "in andere gevallen een overdreven reactie zouden zijn, maar hier wel gepast" (staat quasi letterlijk in dit topic)...
Ik ga akkoord met wat jij zegt, maar ik denk dat veel mensen wel een vorm van oneerlijkheid ervaren. Voor de lagere- en middenklasse is er eenvoudigweg niet zoveel mogelijk. Je kan als Reuzegommer advocaten betalen, 'experts' meebrengen, etc. Desnoods bouw je een heel team rond jouw verdediging. Als ik iets uitvreet kan ik dat niet.

Zonder iets over de rechters te zeggen is het ook gewoon een feit dat deze tot de elite behoren en vaak activiteiten delen met de ouders van reuzegommers (jagen, rotary, etc.). Voor de duidelijkheid ik geloof niet dat de huidige rechter in zo een situatie zit, dat zou anders al lang en breed uitgesmeerd zijn in de pers en ik denk dat men nu geen risico wil nemen. Maar dat leeft wel bij de bevolking, want het is niet de eerste keer dat onze politieke en economische elite met zaken weggeraakt waar de gewone sterveling serieus in de problemen zou mee geraken.

Beweren dat persoon x (die niemand hier, vermoedelijk, persoonlijk kent) aan een stage geraakt is in de EU, om het loutere feit dat hij van adel is, is dat wel.

Hetzelfde geldt voor de insinuatie dat persoon y (opnieuw, die niemand vermoedelijk kent) een mandaat bij de VUB zou hebben omdat zijn ouders gegoede burgers zijn.

(Wat ik in beide gevallen trouwens ten zeerste betwijfel, om het zacht uit te drukken)

Ik zeg niet dat het louter omwille van die feiten is... maar die zaken helpen nu éénmaal.

Yes, we kunnen alleen maar hopen dat ze naast de objectieve rechtspraak ook nog eens levenslang een impact zullen merken op hun professionele carrière, hè.
Euh, ja hoor.

Ik zou deze mensen niet graag politieker, advocaat of arts zien worden.

Zulke acties kunnen en moeten een impact op het verdere verloop van hun carrière hebben.

Wat niet wil zeggen dat ze geen productief professioneel leven kunnen hebben hé.

Maar iemand die straalbezopen een ongeluk met de wagen met dodelijk slachtoffers heeft veroorzaakt, gaat het (hopelijk) ook niet meer brengen tot machinist van een passagiers trein.

Volstrekt niets te zien met al dan niet lid van de hogere klasse te zijn.

Ik zou deze mensen niet graag politieker, advocaat of arts zien worden.

Ik vind dat toch een moeilijke, hoor. Als daar iemand bij zit met de capaciteiten om bv. arts of chirurg te worden, dan kan die toch nog bijzonder veel bijdragen aan de maatschappij (letterlijk levens redden), ondanks het plegen van een misdaad in het verleden.

Ik ben (voor zover ik weet :unsure:) geen sociopaat, en nogmaals weet ik niet wat voor personen die reuzegommers zijn, maar als ik zoiets op mijn kerfstok had, zou dit mijn hele leven lang aan mijn geweten knagen. En net daarom zou ik andere mensen echt willen helpen, uit een soort gewetensangst.

Ik begrijp ook wel dat dat wringt bij velen, want ook daar heb je een soort klasse justitie: niet op basis van afkomst of geld, maar op basis van jouw (potentiële) waarde voor de maatschappij, waarbij bv. de waarde van een chirurg hoger ingeschat wordt dan de waarde van een arbeider. Daar kan je het uiteraard ook niet mee eens zijn, maar dat is voer voor een andere discussie denk ik...

edit: het levenslang ontnemen van het recht om aan politiek te doen zou voor mij ook een (nieuwe?) straf mogen zijn in het strafwetboek... maar bon, ik vind de maatschappelijke waarde van politici dan ook bijzonder klein (+ daar heb je weinig capaciteiten voor nodig... :p ). Al zou dat ook een gevaarlijk precedent zijn om andere redenen natuurlijk.

Laatst bewerkt:
Goh ik betwijfel of er velen op die leeftijd voldoende gezond verstand hebben om de mogelijke reikwijdte van hun daden correct in te schatten. Als ik zelf kijk naar de strapatsen die ik (en mijn vrienden toen, was geen alleenstaand geval) als tiener / begin twintiger heb uitgestoken dan moet ik toch besluiten dat verstand met de jaren komt. Denk dat het bij velen onder ons wel 's verkeerd had kunnen aflopen tijdens onze studententijd.

Dat die doop uit de hand is gelopen kan je niet goedpraten maar valt ergens nog te begrijpen. Ze zullen vast niet de intentie hebben gehad om die verschrikkelijke feiten te laten plaatsvinden. Maar dat ze niet sneller tot dat besef zijn gekomen, niet eerder hebben ingegrepen om het ergste te vermijden en zich nadien nog hebben proberen indekken kan je dan weer op geen enkele manier goedpraten. Wat de motivatie daarvoor is weet ik niet. Ik vermoed (hoop) dat het onderzoek hier duidelijkheid zal brengen en de nodige antwoorden geeft aan de nabestaanden.
Idd zo keek ik er ook naar. Maar dat filmpje nu heeft mijn visie toch wel wat veranderd. Als je daar ziet hoe erg Sanda Dia er al aan toe was, zijn ze imo er toch echt wel over gegaan en is dit niet meer 'doop uit de hand gelopen'. Zeker omdat er ook zo lang over gegaan is.
Ik hoop ook dat er antwoorden uit het onderzoek komen van hoe het ooit zo ver is kunnen komen. Dat kan bijna niet anders dat er daar een sociopaat ofzo achter zit die de groep bewust bleef pushen. Misschien niet met dood als motivatie, maar het lijkt bijna wel de bedoeling dat Sanda Dia daar echt niet goed ging uit komen.

Idd zo keek ik er ook naar. Maar dat filmpje nu heeft mijn visie toch wel wat veranderd. Als je daar ziet hoe erg Sanda Dia er al aan toe was, zijn ze imo er toch echt wel over gegaan en is dit niet meer 'doop uit de hand gelopen'. Zeker omdat er ook zo lang over gegaan is.
Ik hoop ook dat er antwoorden uit het onderzoek komen van hoe het ooit zo ver is kunnen komen. Dat kan bijna niet anders dat er daar een sociopaat ofzo achter zit die de groep bewust bleef pushen. Misschien niet met dood als motivatie, maar het lijkt bijna wel de bedoeling dat Sanda Dia daar echt niet goed ging uit komen.
Helemaal mee eens... dat het uit de hand begint te lopen bij een bende twintigers hoeft niet te verbazen. Dat het echter zo ver is gegaan roept toch een hoop vragen op.

Ik vind dat toch een moeilijke, hoor. Als daar iemand bij zit met de capaciteiten om bv. arts of chirurg te worden, dan kan die toch nog bijzonder veel bijdragen aan de maatschappij (letterlijk levens redden), ondanks het plegen van een misdaad in het verleden.

Ik ben (voor zover ik weet :unsure:) geen sociopaat, en nogmaals weet ik niet wat voor personen die reuzegommers zijn, maar als ik zoiets op mijn kerfstok had, zou dit mijn hele leven lang aan mijn geweten knagen. En net daarom zou ik andere mensen echt willen helpen, uit een soort gewetensangst.

Ik begrijp ook wel dat dat wringt bij velen, want ook daar heb je een soort klasse justitie: niet op basis van afkomst of geld, maar op basis van jouw (potentiële) waarde voor de maatschappij, waarbij bv. de waarde van een chirurg hoger ingeschat wordt dan de waarde van een arbeider. Daar kan je het uiteraard ook niet mee eens zijn, maar dat is voer voor een andere discussie denk ik...

edit: het levenslang ontnemen van het recht om aan politiek te doen zou voor mij ook een (nieuwe?) straf mogen zijn in het strafwetboek... maar bon, ik vind de maatschappelijke waarde van politici dan ook bijzonder klein (+ daar heb je weinig capaciteiten voor nodig... :p ). Al zou dat ook een gevaarlijk precedent zijn om andere redenen natuurlijk.

Ze moeten voor mijn part ook weer niet "levenslang" gestraft worden, er moet op een gepaste tijd en stond ruimte zijn voor vergeving voor mensen die éénmalig zulke fouten stellen, zeker in hun jeugd.

Maar reality check: daar zitten er nu al bij met vrij mooie, duurbetaalde jobs, met de nodige connecties om het nog heel ver te brengen in hun professionele loopbaan... een zekere vorm van voorlopige beperking daarop zodat ze het écht voelen wat ze gedaan hebben lijkt mij niet verkeerd, en niet louter een boete en de wetenschap dat ze in theorie gestraft zijn zoals @Loser stelt. Kort gesteld: de straf die ze krijgen, moet ook wel aanvoelen als een échte straf. Als dat een korte gevangenisstraf of een zeer lange gemeenschapsdienst is, tja...

Bij 2 jaar autonome probatiestraf zoals gevraagd door Walter Damen voor zijn Strontvlieg... die gast zit nu al te werken bij een prestigieus advocatenkantoor hé. Dus werk zoeken kan al moeilijk nog één van de voorwaarden zijn... eventjes 2 jaar geen alcohol en drugs gebruiken? De horror...

Of neem die geneeskundestudent/arts als voorbeeld. Als die over 10 jaar een succesvol chirurg kan zijn, met dit op zijn geweten: prima voor mij. Maar in het hier en nu, lijkt mij een tijdje reflecteren of hij wel geschikt is om dit beroep uit te oefenen, al dan niet enkele maanden vanuit een gevangeniscel en/of met een schorsing, niet verkeerd. Zeker niet aangezien wij in onze samenleving artsen toch ook zéér mooi verlonen (met in belangrijke delen gemeenschapsgeld).

Omdat het hier in de thread niet gepost is geweest (denk ik) zet ik hier even een filmpje met veel (echte, dus geen reconstructies) beelden van de 'doop'. Excuses voor de HLN link, maar het is vind ik een vrij neutrale weergave van het beeldmateriaal. Edit: de beelden zijn wel niet voor gevoelige kijkers. Je ziet geen naakte lichaamsdelen, maar je ziet bijvoorbeeld wel urine op mensen terechtkomen, dode dieren, enzovoorts.

Ik had zelf nog niet al die beelden gezien, en ik walg er echt van. Bepaalde dingen die je daar ziet verwacht je te zien in gelekte beelden van Guantanamo Bay of een of andere CIA Black Site (niet dat dat het OK zou maken) en niet op een studentendoop. Daar zitten echt martelpraktijken bij. En voor de mensen die beweren dat hij helemaal zelf wist wat hij aan het doen was en op ieder moment kon stoppen: hij is al praktisch bewusteloos nog voor het hele gedoen moet beginnen, dus dat argument gaat wat mij betreft echt niet op. Op de beelden zie je ook dat hij, zeker eens ze aan de blokhut zijn, totaal niet meer in staat is om zelfs maar te praten.

En dan nog die 'randzaken': onschuldige dieren de dood injagen louter en alleen voor hun eigen vermaak, liegen tegen de hulpdiensten, onmiddellijk hun sporen wissen, ... Da's toch al vrij psychopatisch.

De straffen die hun boven het hoofd hangen (zeker voor iedereen die aanwezig was) zijn wat mij betreft veel en veel te laag, en ik kan alleen maar hopen dat men van deze gekken een voorbeeld maakt.

Lichaamstemperatuur bij aankomst in het ziekenhuis. 27.2 graden. Dubbel de dodelijke dosis zoutconcentratie in het bloed. In een put gestoken en overgoten met koud water. Geblendeerde muizenpap toegediend krijgen. Letterlijk ondergepist worden. 's gewoon foltering hoor jongens. En de topadvocaten van de verdediging vragen zonder verpinken een werkstraf.

Moest dit gaan om een geval van bende-initiatie dan lag er minstens Het toebrengen van opzettelijke slagen en verwondingen, zonder het oogmerk om te doden, die toch de dood veroorzaken, op tafel.

Fuck deze klasse-justitie.

Het feit dat ze na de moord gewoon mochten verder studeren was al een dikke middelvinger naar de maatschappij. Maar wat deden die gasten erna? Studeren, werken, ergens een stage volgen? Alé waar is ons persvrijheid? Geen enkele journalist die hen volgt of dit in kaart kon brengen?

Waar is de optie 'ik heb het dossier niet dagenlang bestudeerd en mijn mening over de strafmaat is dus irrelevant gezien ze sowieso slechts ingegeven is door wat ik in de media las'.

Waar is de optie 'ik heb het dossier niet dagenlang bestudeerd en mijn mening over de strafmaat is dus irrelevant gezien ze sowieso slechts ingegeven is door wat ik in de media las'.
Of de optie: "het feit dat de advocaten de zaak niet constant blijven uitstellen, precies in die provincie de rechtzaak wordt gehouden, dat ze tegen die specifieke rechter geen geklaag doen, bewijst dat je niet veel rechtvaardigheid moeten verwachten"

neen, ik kan het niet bewijzen, ja dit zijn insinuaties. Maar je moet toch wel extreem naïef zijn dat de elitaire advocaten niet enkel hun wettelijke verdedigingsmechanisme hebben gebruikt, maar ook hun "netwerk". Iemand die het tegendeel beweert, gelooft nog in sprookjes.

1792be98-c292-11ed-91d7-02b7b76bf47f.jpg

Twee uur later is die jongen dood. Je hoeft geen expert in strafrecht te zijn om daar een waardeoordeel over te vellen. Maar bon, 't was u dan ook vooral te doen om de contraire statement te komen maken.

MOD EDIT: schokkend materiaal in spoiler gezet

Laatst bewerkt door een moderator:
Het feit dat ze na de moord gewoon mochten verder studeren was al een dikke middelvinger naar de maatschappij. Maar wat deden die gasten erna? Studeren, werken, ergens een stage volgen? Alé waar is ons persvrijheid? Geen enkele journalist die hen volgt of dit in kaart kon brengen?

Ik heb je dit al eens gezegd: de meeste journalisten die dit willen weten, weten dit reeds. Het gaat niet om hen volgen of niet, veel moeite kost dit niet... het gaat om dit willen publiceren. In België is de "afspraak" tussen de media dat ze de naam pas publiceren bij veroordeling, maar goed, voor vele niet zo elitaire daders in het verleden hebben ze die afspraak niet nageleefd natuurlijk.

19 pagina's ver en niemand die opmerkt dat het 'Reuzegom' zonder tussen-n moet zijn? :unsure:

OT: Ik kan zelf moeilijk een uitspraak doen over de juiste straf, omdat ik er te weinig over afweet. Hopelijk doet het gerecht zijn werk goed, zonder al te veel beïnvloeding door de media.

Ik heb je dit al eens gezegd: de meeste journalisten die dit willen weten, weten dit reeds. Het gaat niet om hen volgen of niet, veel moeite kost dit niet... het gaat om dit willen publiceren. In België is de "afspraak" tussen de media dat ze de naam pas publiceren bij veroordeling, maar goed, voor vele niet zo elitaire daders in het verleden hebben ze die afspraak niet nageleefd natuurlijk.
Zou het ook zo zijn moest de daders niet de kinderen van de bourgeoisie zijn? Ik geloof daar niks van. De elite weet meteen te stappen naar de juiste instellingen. Sommige journalisten hebben het al gevoeld....dus ik vermoed niet dat de rest(veel mediabedrijven hebben we ook niet) veel zal durven.

Twee uur later is die jongen dood. Je hoeft geen expert in strafrecht te zijn om daar een waardeoordeel over te vellen. Maar bon, 't was u dan ook vooral te doen om de contraire statement te komen maken.
Nee, het was me te doen om dit topic binnen te komen, en direct een onnozele poll te lezen met straffen a la carte. Da's idioot, onnozel, en eigenlijk gewoon een aantasting van de rechtstaat. Het is blijkbaar al de standaard uitgangspositie geworden dat de rechtstaat zijn werk niet doet, dus gaan we een soort trial by media gaan voeren en allemaal eens lekker ons meningske te komen zeggen. Niemand hier heeft een goed, onderbouwd idee over hoeveel verantwoordelijk bij individuele daders ligt. Niemand kent de nuances van het dossier op een manier dat je ook maar een vijfde van een onderbouwde mening kunt hebben. Een poll als deze vind ik misselijkmakend. Ik zeg dat niet om contrair te doen, wel om hopelijk op z'n minst enkele mensen in te doen zien dat dit maatschappelijk niet wenselijk is om een mediaproces te houden terwijl het echte nog bezig is.

Terug
Bovenaan