Ik weet dat de doodsoorzaak die visolie was. Het gaat mij echter echt niet enkel om die doodsoorzaak.
Ja, had Sanda Dia nog volledig bij zijn verstand geweest en hadden ze hem dan die visolie laten zuipen dan was het een andere situatie. Dan had ik ook gezegd 'ja OK, dat kan je moeilijk weten en dat kan snel gaan.'
Maar sorry, als daar iemand in een put vol pis en gemalen dieren zit terwijl die al urenlang mishandeld wordt en eigenlijk al van 's ochtends niet in staat is om te zeggen 'breng me naar het ziekenhuis' en die onnozelaars die de mishandelingen toedienen al gewaarschuwd zijn geweest door een professor geneeskunde dat het de foute kant opgaat (die ochtend nog, dus uren voor de visolie) met die jongen en die sterft dan, dan ga ik niet enkel kijken naar die visolie hoor. Het gaat hem niet enkel over die dood. Het gaat over de omstandigheden van die dood, het gaat over het totale gebrek aan verantwoordelijkheid bij die gasten, het gaat over het onmiddellijke indekken van hun sporen, het gaat over het nog steeds samenspannen.
Een doodsoorzaak zal er altijd zijn. Iemand die bont en blauw geslagen is door haar partner en gestorven is door een verstikkingsdood is technisch gezien ook niet gestorven door die meppen, maar daar mag je ook wel naar kijken wanneer het gaat over het bepalen van de strafmaat vind ik. Al die randomstandigheden maken het voor mij gewoon veel en veel meer dan 'een ongelukje'.
Het gaat er mij om dat sommige mensen hier (en elders) doen alsof alles pijs en vree was die dag en dat Sanda Dia toen plotseling van 100 naar 0 is gegaan en dat de arme Reuzegommertjes daar niks aan konden doen. Sommigen alluderen er zelfs schijnbaar op dat het zijn eigen schuld was en dat hij maar 'nee' had moeten zeggen. Dat is gewoon niet zo.