Reuzegom en Sanda Dia

Wat is de geschikte straf voor de schuldigen onder de Reuzengommers in het Sanda Dia verhaal?

• Totaal aantal stemmers
    257

andere situatie

2 zaken in Wallonië , de Waalse Sanda Dia ook werkstraf.

Het valt me op dat er heel vaak wordt aangehaald dat ze zijn vrijgesproken, want alle Reuzegommers hebben (invloed)rijke ouders. Wel... Sanda Dia was een Reuzegommer...

Het valt me op dat er heel vaak wordt aangehaald dat ze zijn vrijgesproken, want alle Reuzegommers hebben (invloed)rijke ouders. Wel... Sanda Dia was een Reuzegommer...
Dat is inderdaad een zeer pijnlijk detail. Had hij die doop overleefd zou hij het jaar erop misschien zelf meegedaan hebben aan de vernederingen.

Volgens mij had dat net hetzelfde resultaat gehad want de feiten en de rechter die erover oordeelt zijn dezelfde. Denk je echt dat die rechter denkt "O jee Walter Damen... Ik zal maar niet te streng zijn?". Ik denk het niet.
Zopas heeft de persrechter van het hof van beroep in Antwerpen geantwoord op enkele vragen in het 19 uur journaal op VRT 1.

Een dergelijke vraag werd door Wim Devilder gesteld: De inleiding van de vraag gaat over de financiële draagkracht (van de ouders) van de reuzegommers en het inschakelen van de top van de Belgische advocatuur. “Kan u met het hand op het hart er zeker van uitgaan dat indien er andere advocaten, minder dure en minder ervaren advocaten er zouden gepleit hebben, er exact dezelfde uitspaak zou gevallen zijn?” “Dat kan niemand zeggen” was het antwoord.
Dat zegt imho al genoeg…

Lijkt me wel logisch als je een duurdere advocaat kan inhuren dat dat de strafmaat kan beïnvloeden , als die met een goed dossier afkomt(wat je bij een duurdere advocaat dan kan verwachten) . Is dat dan klassenjustitie ? Nee , ik vind van niet .

Wat ze ook ze wel zei : het op voorhand uitlekken van de namen(wat gebeurt is) , heeft wel een invloed op de strafmaat gehad .

Ik weet dat de doodsoorzaak die visolie was. Het gaat mij echter echt niet enkel om die doodsoorzaak.

Ja, had Sanda Dia nog volledig bij zijn verstand geweest en hadden ze hem dan die visolie laten zuipen dan was het een andere situatie. Dan had ik ook gezegd 'ja OK, dat kan je moeilijk weten en dat kan snel gaan.'

Maar sorry, als daar iemand in een put vol pis en gemalen dieren zit terwijl die al urenlang mishandeld wordt en eigenlijk al van 's ochtends niet in staat is om te zeggen 'breng me naar het ziekenhuis' en die onnozelaars die de mishandelingen toedienen al gewaarschuwd zijn geweest door een professor geneeskunde dat het de foute kant opgaat (die ochtend nog, dus uren voor de visolie) met die jongen en die sterft dan, dan ga ik niet enkel kijken naar die visolie hoor. Het gaat hem niet enkel over die dood. Het gaat over de omstandigheden van die dood, het gaat over het totale gebrek aan verantwoordelijkheid bij die gasten, het gaat over het onmiddellijke indekken van hun sporen, het gaat over het nog steeds samenspannen.

Een doodsoorzaak zal er altijd zijn. Iemand die bont en blauw geslagen is door haar partner en gestorven is door een verstikkingsdood is technisch gezien ook niet gestorven door die meppen, maar daar mag je ook wel naar kijken wanneer het gaat over het bepalen van de strafmaat vind ik. Al die randomstandigheden maken het voor mij gewoon veel en veel meer dan 'een ongelukje'.

Het gaat er mij om dat sommige mensen hier (en elders) doen alsof alles pijs en vree was die dag en dat Sanda Dia toen plotseling van 100 naar 0 is gegaan en dat de arme Reuzegommertjes daar niks aan konden doen. Sommigen alluderen er zelfs schijnbaar op dat het zijn eigen schuld was en dat hij maar 'nee' had moeten zeggen. Dat is gewoon niet zo.
Ik kon ook eerst niet vatten dat ze niet werden vervolgd voor schuldig verzuim, maar tot nu toe had ik enkel wat artikels gelezen en een filmpje over deze zaak bekeken. Maar na het lezen van het arrest deel 4.5.5 'tenlastelegging E' , kan ik de redenering wel volgen. En in dat opzicht versta ik ook de rechtbank dat ze de feiten van de voorgaande dag losgekoppeld hebben van de doodsoorzaak. Qua tenlastelegging voor mensonterende praktijken kan je dat wel mee in rekening brengen, maar niet voor de onopzettelijke doding en schuldig verzuim.
De vraag van 1 miljoen blijft natuurlijk in hoeverre de beschrijving van de feiten in het arrest strookt met de waarheid, maar je moet natuurlijk van iets vertrekken en de verklaringen van de medeschachten zijn toch ook wel veel waard.

De strafmaat voor de zaken waar ze wel voor vervolgd zijn is iets anders, voor mij had dit gezien de zware gevolgen zeker op hun strafregister moeten staan. Maar om, na het lezen van het arrest, nog te staan roepen dat ze allemaal 5 jaar den bak in moeten, dat vind ik er over.

Een vraagje uit interesse: 44% heeft hier 'maximumstraf van 10 jaar' gestemd, denken jullie er na het lezen van het arrest nog steeds zo over?

Eigelijk bevestigd die persoon dan klassenjustitie :rofl:
Nee, want die persoon zegt namelijk niet dat de andere uitspraak strenger zou zijn.
Natuurlijk kan die niet bevestigen dat met andere advocaten hetzelfde resultaat zou komen. Dat zou namelijk heel het beroep van advocaat overbodig maken.

Nee, want die persoon zegt namelijk niet dat de andere uitspraak strenger zou zijn.
Natuurlijk kan die niet bevestigen dat met andere advocaten hetzelfde resultaat zou komen. Dat zou namelijk heel het beroep van advocaat overbodig maken.
Financieel is er geen verschil tussen 25k betalen aan Walter Damen en een lage straf of een pro deo advocaat en bijvoorbeeld 25k boete moeten betalen aan het slachtoffer. Een proces is sowieso duur of je je nu een dure advocaat kan permitteren of niet. Betalen zal je toch op een of andere manier.

Financieel is er geen verschil tussen 25k betalen aan Walter Damen en een lage straf of een pro deo advocaat en bijvoorbeeld 25k boete moeten betalen aan het slachtoffer. Een proces is sowieso duur of je je nu een dure advocaat kan permitteren of niet. Betalen zal je toch op een of andere manier.
als die pro deo advocaat hetzelfde dossier kan voorleggen als Walter Damen , dan hebben ze een goeie zaak gedaan 👍 . De straf zou dan hetzelfde moeten zijn .

Wat mij opvalt aan het vonnis is het kleine verschil tussen de straffen.

Tussen de 300 en 200 uur. Dat is 2,5 week langer werken voor de bruutsten en meest verantwoordelijken, ten opzichte van de kerels die later toekwamen en Sanda naar het ziekenhuis wouden brengen.

Wat mij opvalt aan het vonnis is het kleine verschil tussen de straffen.

Tussen de 300 en 200 uur. Dat is 2,5 week langer werken voor de bruutsten en meest verantwoordelijken, ten opzichte van de kerels die later toekwamen en Sanda naar het ziekenhuis wouden brengen.

300h is het maximum dat een rechtbank kan opleggen heb ik ergens gelezen (correct me if I'm wrong).

300h is het maximum dat een rechtbank kan opleggen heb ik ergens gelezen (correct me if I'm wrong).
Klopt, maar hier zie je duidelijk aan dat ze het er echt ingewrongen hebben. Die kerels die veel bruter waren hebben veel meer werk voor de boeg/verantwoordelijkheid dan de jongens die Sanda eruit hebben gehaald. Iets met meer en minder normvervaging.

YbEVtSQ.jpg

De uitspraak begint precies toch stilaan harder binnen te komen bij de familie van Sanda!
Hij legt de verantwoordelijkheid hiervoor wel bij de KUL en niet zozeer bij ons rechtssysteem.

Ik lees ook onlangs het volgende:

Heksenjacht op Reuzegom-ouders: sterrenzaak afgekraakt, scheldtirades aan telefoon en “visolie”-reviews. “We zijn mensen kapot aan het maken”​

Kijk, ja, er zit inderdaad een groot stuk verantwoordelijkheid bij de ouders, en wanneer je kinderen schade berokkenen kan dit wel degelijk de levens van de ouders een serieuze knauw geven.
Deze zaak is hier niet anders in!

Het gebeurt meermaals dat ouders financieel de dieperik ingesleurd worden door de acties van hun kinderen, rechtstreeks wanneer ze nog minderjarig zijn, en in het geval ze meerderjarig zijn en nog inwonend, dan kan men op het adres waar de jongere woont beslag op zijn goederen leggen, en quasi geen enkele ouder is hierop voorbereid en heeft van alles facturen klaarliggen om te bewijzen dat de items van hen zijn en niet hun zoon.

Plus, deurwaarders hebben nogal snel de neiging die bewijzen gewoon te negeren en de ouders door te verwijzen naar de beslagrechter voor een revindicatie procedure, een vervelende en zeer dure procedure zonder garantie op (volledig) succes.

De uitspraak begint precies toch stilaan harder binnen te komen bij de familie van Sanda!
Hij legt de verantwoordelijkheid hiervoor wel bij de KUL en niet zozeer bij ons rechtssysteem.

Die wilt per se een racistisch motief in Sanda's dood zien terwijl dat er volgens mij niet is. Moest Sanda zijn doop overleefd hebben zou hij het jaar daarop ook schachten vernederen en martelen. Zoals hier al aangehaald is, was hij uiteindelijk zelf ook een Reuzegommer en lid van de club. Ik wil niet aan victim blaming doen maar dit verhaal heeft toch meerdere kanten die niet volledig belicht zijn zoals het motief van Sanda om lid te worden van deze club. Maar zijn dood blijft uiteraard tragisch.

Uit het acid topic

een quote

Trial by media

Opvallend: noch de rector, noch de vicerector Studentenbeleid waren lid van de beroepscommissie. Omtrent de tuchtprocedures loopt al langer een gerucht dat rector Luc Sels door de advocaten gewraakt werd na een kritisch interview op Radio 1. Het ad hoc comité telde met de voorzitter van de Studentenraad ook een student.

Het duurde dus 3 jaar voor de tucht uitspraak, deels natuurlijk ook door het uitstel van het proces. Dus konden de beklaagden mooi hun studie afwerken zonder een vroegere schorsing aan de KUL.

Ik vermoed dat Sanda's vader hier op inspeelt. Teleurgesteld in de traagheid van de KUL betreft het tuchtonderzoek, of mogelijke inmenging van de Reuzegom advocaten. Dit maakt misschien ook deel uit van waarom de advocaten pleitten dat hun clienten reeds moesten 'boeten' in de media.
Even mijn mening: ze willen geen doop charter ondertekenen, stellen zich even boven de rector en gaan door met hun goorheid op de dopen , met een fatale afloop voor iemand ... arrogante eikels dus. Ze verdienden Luc Sels zijn reactie.

Luc Sels zegt hier ook dat Reuzegom al meermaals over de schreef ging oa.
Dat hij dan mogelijks (gerucht) gewraakt werd door de Reuzegom advocaten verwondert me niet .... Tjah zo kregen ze 2-3 jaar extra om aan de KUL af te studeren oa. Doctoreren ofzo of master na master etc. zullen ze wel niet meer moeten doen aan de KUL.

Laatst bewerkt:
Ik vraag mij af of al die types die zitten te protesteren tegen de uitspraak dit ook zouden gedaan hebben indien het ging over Maxim Verschelden ipv Sanda Dia. Men wil er duidelijk een racistisch motief in zoeken en bij uitbreiding een racistische klassenjustitie.

Terug
Bovenaan