Reuzegom en Sanda Dia

Wat is de geschikte straf voor de schuldigen onder de Reuzengommers in het Sanda Dia verhaal?

• Totaal aantal stemmers
    257
Dit dus. Die andere twee die deelnamen aan de doop (ja, ze waren maar met drie) hebben het overleefd.
Ik zeg niks meer.
Ik snap niet goed waarvoor dit nu een argument is?
Wil je nu zeggen dat het gewoon een ongeluk was omdat de twee andere toch niet gestorven zijn?

Ik snap niet goed waarvoor dit nu een argument is?
Wil je nu zeggen dat het gewoon een ongeluk was omdat de twee andere toch niet gestorven zijn?

Absoluut niet, maar het principe 'simpele boer' van hierboven (zonder dat het racistisch geïnterpreteerd hoeft te worden - alhoewel...), zal helaas ook van toepassing geweest zijn op Sanda.
Waarmee ik niet gezegd wil hebben dat ze met hun daden hem perse uit de weg wilden ruimen, maar een persoon in nood hulp aanbieden hadden ze misschien wel gedaan bij iemand die ze er graag bij wilden hebben.

het zou me trouwens verwonderen dat die mannen een simpele boer zoals mij in hun club zouden willen opnemen, ontgroening of niet.

Absoluut niet, maar het principe 'simpele boer' van hierboven (zonder dat het racistisch geïnterpreteerd hoeft te worden - alhoewel...), zal helaas ook van toepassing geweest zijn op Sanda.
Waarmee ik niet gezegd wil hebben dat ze met hun daden hem perse uit de weg wilden ruimen, maar een persoon in nood hulp aanbieden hadden ze misschien wel gedaan bij iemand die ze er graag bij wilden hebben.
Maar nu zijn we toch afgedreven naar pure verzinsels en invullen van mogelijke beweegredenen. We weten helemaal niet hoe graag ze hem erbij hadden, hoe graag ze anderen erbij hadden, wanneer ze bij wie wel hebben ingegrepen... Dat draagt toch echt heel weinig bij, vind ik.

Maar nu zijn we toch afgedreven naar pure verzinsels en invullen van mogelijke beweegredenen. We weten helemaal niet hoe graag ze hem erbij hadden, hoe graag ze anderen erbij hadden, wanneer ze bij wie wel hebben ingegrepen... Dat draagt toch echt heel weinig bij, vind ik.
Hmm, het hoeft ook niet bij te dragen vind ik.
We zijn geen rechters of advocaten die recht kunnen spreken over deze zaak.
Maar wat we wel kunnen (en misschien moeten) is delen hoe we als mensen ons voelen over deze zaak, hoe wij ze interpreteren.
Al is het maar om het te verwerken of om frustratie kwijt te kunnen.

(uiteraard zolang het geen shitpost/meme of gigantisch haatdragend is)

Hou de vooroordelen, stigma's en veralgemeningen maar achterwege.
Het is moeilijk te begrijpen waarom iemand als Sanda Dia zich bij zo'n studentenclub wilde aansluiten. Zelf heb ik nooit de behoefte gehad om me aan te sluiten bij een studentenclub.

Reuzegom was een weerspiegeling van de Vlaamse samenleving. Zonen van typische fermette-Vlamingen. Kinderen die grootgebracht worden in een klimaat vol haat en racisme. Hardwerkende ouders die zichzelf als superieure wezens beschouwen. Het Vlaams zwijn dat een SUV bezit, in een fermetje of mooie villa woont. Grote voorkeur voor N-VA of Vlaams Belang. Klinkt cliché, toch is het zo.

Het is moeilijk te begrijpen waarom iemand als Sanda Dia zich bij zo'n studentenclub wilde aansluiten. Zelf heb ik nooit de behoefte gehad om me aan te sluiten bij een studentenclub.

Reuzegom was een weerspiegeling van de Vlaamse samenleving. Zonen van typische fermette-Vlamingen. Kinderen die grootgebracht worden in een klimaat vol haat en racisme. Hardwerkende ouders die zichzelf als superieure wezens beschouwen. Het Vlaams zwijn dat een SUV bezit, in een fermetje of mooie villa woont. Grote voorkeur voor N-VA of Vlaams Belang. Klinkt cliché, toch is het zo.
Alle,is het stereotiepen bingo?

Hoge Raad van Justitie zal geen speciaal onderzoek doen naar deze zaak. Begrijpe wie begrijpen kan.

Zal de vermoedens van klassenjustitie alleen maar versterken bij de bevolking vrees ik. Potje gedekt houden, zo voelt het aan.

Groepsdruk, maar misschien ook het gevoel dat hij bij deze studentenclub een sociaal netwerk kon aanleggen uit een welgesteldere klasse?
Vanuit zijn studie als burgerlijk ingenieur en komende uit een arbeidsfamilie misschien een weloverwogen keuze?

Hoge Raad van Justitie zal geen speciaal onderzoek doen naar deze zaak. Begrijpe wie begrijpen kan.

Zal de vermoedens van klassenjustitie alleen maar versterken bij de bevolking vrees ik. Potje gedekt houden, zo voelt het aan.

De HRJ laat echter weten dat “de Verenigde advies- en onderzoekscommissie vandaag besloten heeft geen bijzonder onderzoek op te starten in deze zaak”. “Het arrest lokte hevige reacties uit in de samenleving”, erkent de raad, maar: “De HRJ mag zich op geen enkele wijze uitspreken over de inhoud van een rechterlijke beslissing. Dit is een basisbeginsel van de rechtsstaat.”

“Een bijzonder onderzoek richt zich op ernstige en specifieke disfuncties, en heeft als doel voorstellen en aanbevelingen te formuleren voor een optimale werking van het rechtssysteem”, klinkt het verder. “Ook de HRJ moet binnen deze rol de onafhankelijkheid van de rechterlijke macht respecteren zoals voorzien in artikel 151 van de Grondwet.”

De Hoge Raad stelt dat ze “uiteraard niet blind is voor de emoties die het arrest in de samenleving heeft losgemaakt en vindt het positief dat het maatschappelijk debat wordt gevoerd. Binnen zijn opdracht om het vertrouwen van de burger in justitie te herstellen, werkt de HRJ vandaag reeds rond de verschillende thema’s die dit debat beheersen.” De Hoge Raad, die is samengesteld uit 44 leden – magistraten en niet-magistraten – zal zich “hier in de toekomst blijvend voor inzetten en zal zich daarbij ook inspireren op de elementen die uit dit debat voortkomen”. De HRJ herhaalde ook zijn oproep tot sereniteit uit respect voor de familie van Sanda Dia.

Groepsdruk, maar misschien ook het gevoel dat hij bij deze studentenclub een sociaal netwerk kon aanleggen uit een welgesteldere klasse?
Vanuit zijn studie als burgerlijk ingenieur en komende uit een arbeidsfamilie misschien een weloverwogen keuze?

Geen idee. Het is enorm schrijnend. Ik heb mijn tijd in Leuven als zeer aangenaam ervaren. Studeren in combinatie met eens op cafe gaan en op date gaan. De meerwaarde om lid te zijn van een studentenclub heb ik nooit begrepen.

Beetje pijnlijk is dat ze zeggen niet toondoof te zijn maar blijkbaar zelf niet echt door hebben wat de vader van Sanda Dia doormaakt door met een lege boutade te komen:
De HRJ herhaalde ook zijn oproep tot sereniteit uit respect voor de familie van Sanda Dia.
Dan sluit daarmee ook nog een extra luik van het officiële gedeelte. Wss hopen er sommigen (discreet) dat die hele hetze wegebt en de mensen (of door sommige journalisten "de meute" genoemd) eindelijk eens gaan zwijgen.

Met heel wat zaken eens. Alleen: ik wil niet zo cynisch zijn dat ze per se grootgebracht worden met "haat en racisme". Wel dat er door een subtiel superioriteitsgevoel in dergelijke milieus minachting is voor diegenen die het niet gemaakt hebben. "Niet hard genoeg gewerkt", "foute keuzes gemaakt", ... Terwijl het vaak ook met malchance te maken heeft.

Het typische syndroom van "wie het toevallig gemaakt heeft, denkt vooral dat dat zijn eigen verdienste is (en vice versa)."

Beetje pijnlijk is dat ze zeggen niet toondoof te zijn maar blijkbaar zelf niet echt door hebben wat de vader van Sanda Dia doormaakt door met een lege boutade te komen:

Dan sluit daarmee ook nog een extra luik van het officiële gedeelte. Wss hopen er sommigen (discreet) dat die hele hetze wegebt en de mensen (of door sommige journalisten "de meute" genoemd) eindelijk eens gaan zwijgen.

Ah ja, het gewone volk moest toch dringend maar eens "dimmen" hé? Dixit advocaten van Reuzegem, dixit Koen Geens, dixit de verenigde rechtse Vlaams-Nationalistische gangmakers, etc.

Het gore lef.

Zonet met uitstel het interview in Humo gelezen. Dit proces is echt wraakroepend tot en met. Dit is gewoon de zuiverste vorm van klassenjustitie. Ik zou mij als vader van Sanda Dia niet kunnen inhouden. Ik zou even testen of die zwakke justitie in beide richtingen werkt, denk ik. Als je je enige zoon kwijt bent, dan heb je toch niet veel meer te verliezen.

Zonet met uitstel het interview in Humo gelezen. Dit proces is echt wraakroepend tot en met. Dit is gewoon de zuiverste vorm van klassenjustitie. Ik zou mij als vader van Sanda Dia niet kunnen inhouden. Ik zou even testen of die zwakke justitie in beide richtingen werkt, denk ik. Als je je enige zoon kwijt bent, dan heb je toch niet veel meer te verliezen.
Ik ga hier nog eens de vraag stellen.
Hoe is Sven Mary (de advocaat van de familie Dia) een mindere advocaat dan de advocaten van de reuzegommers?
Hoe kan het klassenjustitie zijn als beide partijen in dezelfde klasse zitten? Of was Sanda Dia toevallig de allereerste Reuzegommer die niet in die klasse zat?

Ik zou mij als vader van Sanda Dia niet kunnen inhouden. Ik zou even testen of die zwakke justitie in beide richtingen werkt, denk ik.
Veel meer kan de familie helaas niet meer doen. Hof van beroep is de laatste stap geweest.
Wat zou de vader nog kunnen doen om justitie "te testen"?

Het enige wat nog zou kunnen gebeuren, 'om justitie te testen' is een veroordeling van Acid.
Laat hem maar veroordelen en een hogere straf krijgen dan de echte daders.
Maar dat zal niet gebeuren, want die piste werd dan weer afgeblokt door een aantal voorname figuren, zoals de minister van justitie, die iedereen aanmaande tot kalmte.

Mensen die zeggen dat ze niet snappen wat hen aantrekt in zo een studentenclub.
Wat trekt gelijk wie aan tot gelijk welke club? Mensen hokken gewoon graag samen.

Daarnaast, binge drinken is wel effectief een ding aan die leeftijd (en erna?)
Alsof Sanda niet graag een pintje dronk,...

Uiteindelijk... zijn beweegredenen zijn de zijne.
Het gokken ernaar doet hem eigenlijk ook geen eer aan.

Mbt die fermette vlaming quote hierboven. Uh... cijfers? Stavingen?
Zijn dat stereotiep gezien niet eerder de vld stemmers dan?
Dit is echt beetje drammen vind ik. Wat is er trouwens mis met een suv of een villa?

Ik heb een hele tijd geleden gezegd, wat er ook van zei, dit waait over.
Ofdat dat fair is ja dan neen ... moet iedereen voor zichzelf uitmaken.

. Ik zou mij als vader van Sanda Dia niet kunnen inhouden. Ik zou even testen of die zwakke justitie in beide richtingen werkt, denk ik. Als je je enige zoon kwijt bent, dan heb je toch niet veel meer te verliezen.
Klinkt als een typische HLN internet held, "moest het mijn kind zijn ik zou..."
Jij zou juist niks doen net als die andere internet warriors.
En maar best ook want het zou hier anders nogal een boeltje worden.

Ik ga hier nog eens de vraag stellen.
Hoe is Sven Mary (de advocaat van de familie Dia) een mindere advocaat dan de advocaten van de reuzegommers?
Hoe kan het klassenjustitie zijn als beide partijen in dezelfde klasse zitten? Of was Sanda Dia toevallig de allereerste Reuzegommer die niet in die klasse zat?
Heel het punt is dat de familie, en dus Sanda Dia, helemaal niet tot dezelfde hogere klasse behoren als de doorsnee reuzegommer.
Sven Mary heeft deze zaak aangenomen ook voor eigen belang, dat gebeurt nu eenmaal bij zulke high-end zaken.

En Sven Mary is geen mindere advocaat. Het draait niet of de familie een goeie verdediging heeft gehad, want die hadden ze.
Het gaat erom dat gezien de plaats van de families van de reuzegommers en hun netwerk binnen de maatschappij zij een behandeling kregen die hoort onder de noemer klassejustitie.
Dat staat los van of Sven Mary of Piet Pol Vleugels de familie verdedigd.

Terug
Bovenaan