Ik vraag mij af hoeveel mensen (die moord en brand schreeuwen) de moeite hebben genomen om het arrest (en dus de overwegingen van de rechters) te lezen. Aan de inhoud te lezen van het gros van de reacties: amper tot geen (neemt natuurlijk wat meer tijd in beslag dan "klassenjustitie!!!" neer te pennen).
Zoals al voorspeld in deze thread (dacht ik), is de online heksenjacht op de verdachten (inmiddels veroordeelden) één van de elementen waarmee rekening is gehouden om de strafmaat te bepalen. Oh irony

.
Ik vraag me toch ook af hoe je "online heksenjacht" zou gaan definiëren?
Als er nu iets is waar ze enorm goed in geslaagd zijn (door een batterij advocaten, vandaar ook toch gedeeltelijk klassenjustitie) is het dat ze hebben afgedwongen dat het bijzonder moeilijk is om hun echte namen en gezichten online terug te vinden.
Ik vind het argument uit het vonnis
"de negatieve berichtgeving via de (sociale) media waarvan de beklaagden (en zelfs
familieleden) het voorwerp werden en de impact hiervan op de beklaagde en zijn leefwereld;" dan ook bijzonder flauw.
Ja, je kan (als je echt goed gaat zoeken) hun namen terugvinden, maar ik ben bijzonder benieuwd hoe je gaat argumenteren dat iemand die gedurende het volledige proces anoniem is gebleven last gaat ondervinden in het dagdagelijkse leven?
Ja, er zijn op sociale media genoeg mensen die "de reuzengommers" dood willen, maar dan kan je evengoed gaan argumenteren dat een alcoholist die in het verkeer iemand doodgereden heeft ook last heeft van negatieve berichtgeving omdat mensen op sociale media "die alcoholiekers in het verkeer" doodwensen.
Dit staat volledig los voor mij van het feit dat de verwensingen er soms overgingen, maar ik snap écht niet welke persoonlijke online heksenjacht er is gedurende die 4 jaar gebeurd is. In studentenmiddens zal het wel bekend zijn, maar ik ben ervan overtuigd dat 99% van de mensen geen flauw idee heeft wie die reuzengommers zijn. Dan heb je geen persoonlijke impact éh, enkel het feit dat er mensen een algemene groep verwensen.