Reuzegom en Sanda Dia

Wat is de geschikte straf voor de schuldigen onder de Reuzengommers in het Sanda Dia verhaal?

• Totaal aantal stemmers
    257
Ik vraag mij af hoeveel mensen (die moord en brand schreeuwen) de moeite hebben genomen om het arrest (en dus de overwegingen van de rechters) te lezen. Aan de inhoud te lezen van het gros van de reacties: amper tot geen (neemt natuurlijk wat meer tijd in beslag dan "klassenjustitie!!!" neer te pennen).

Zoals al voorspeld in deze thread (dacht ik), is de online heksenjacht op de verdachten (inmiddels veroordeelden) één van de elementen waarmee rekening is gehouden om de strafmaat te bepalen. Oh irony :).

Laatst bewerkt:
Toch wel een slechte signaal naar de maatschappij vind ik, niet dat ons justitie nog lager kon vallen maar dit begrijp ik niet.

Ik vraag mij af hoeveel mensen (die moord en brand schreeuwen) de moeite hebben genomen om het arrest (en dus de overwegingen van de rechters) te lezen. Aan de inhoud te lezen van het gros van de reacties: amper tot geen (neemt natuurlijk wat meer tijd in beslag dan "klassenjustitie!!!" neer te pennen.

Zoals al voorspeld in deze thread (dacht ik), is de online heksenjacht op de verdachten (inmiddels veroordeelden) één van de elementen waarmee rekening is gehouden om de strafmaat te bepalen. Oh irony :).
Misschien wel nutig om de link er nog eens bij te zetten:

Als je de reacties op de sociale media leest hebben de ouders van die Reuzegommers de rechter persoonlijk omgekocht...

De grap die iedereen dacht dat het ging worden, is ook effectief een grap geworden. Het was allemaal een "ongeluk", er is geen sprake van schuldig verzuim, etc. Kortom: shit happens, en ja er is een dode gevallen, maar bon dat is irrelevant.

Achja, 300 uurtjes dozen vouwen of de groendienst helpen versterken (lees: met nog een mannetje meer rond een schop staan kijken) ofzo zal heus wel een levensles zijn eh.

Als het al geen klassenjustitie is, dan is het minstens een zoveelste teken van onze veel te softe en veel te lakse justitie.

Maar wellicht is het gewoon klassenjustitie, wat in de sterren geschreven stond. Degoutant.

Ook de manier waarop die gasten uit de media konden blijven, in tegenstelling tot Jan met de Pet, was al pure klassenjustitie. Maar bon, ik heb in ieder geval de namen gevonden online na een klein beetje speurwerk, en ik raad iedereen aan om dezelfde research te doen. Die zitten in mijn geheugen en die komen bij mij op de zwarte lijst. Als justitie het niet doet, dan maak ik graag onderdeel uit van enige vorm van "sociale druk".

Laatst bewerkt:
Van 40 en 50 maand cel, in BE effectief dus max 1,5 jaar cel .... naar een werkstraf van 200-300 uur. De familie van Sanda stond erbij en keek ernaar.

400€ boete en een kleine jaartje een half dagje per week in den bib gaan (werken) zitten, en dat is het.... De kopstukken hadden toch wel een tikje meer mogen gehad hebben wegens 'schuldig verzuim'. Die jongen is een onvrijwillige marteldood gestorven. Tuurlijk laait de publieke opinie op (in de media)! Kreeg Bart De Pauw dan ook niet al z'n straf in de media tijdens het process? Ja toch? Dus die jongens hier zijn geen uitzondering, hun namen zijn 4,5 jaar nooit gelekt.
Veel advocaten truukjes dus.

Het zijn geen recidivisten mogelijks, maar welke toekomstige advocaten kweken we zo? Type, ik rij wat autos in den prak en pleeg vluchtmisdrijf want ik had gedronken (sarcasm)?

Screenshot-20230526-140313-Gallery.jpg

Van 40 en 50 maand cel, in BE effectief dus max 1,5 jaar cel .... naar een werkstraf van 200-300 uur. De familie van Sanda stond erbij en keek ernaar.

400€ boete en een kleine jaartje een half dagje per week in den bib gaan (werken) zitten, en dat is het.... De kopstukken hadden toch wel een tikje meer mogen gehad hebben wegens 'schuldig verzuim'. Die jongen is een onvrijwillige marteldood gestorven. Tuurlijk laait de publiek opininie op! Kreeg Bart De Pauw dan ook niet al z'n straf in de media tijdens het process? Ja toch? Dus die jongens hier zijn geen uitzondering.
Veel advocaten truukjes dus.

Het zijn geen recidivisten mogelijks, maar welke toekomstige advocaten kweken we zo? Type, ik rij wat autos in den prak en pleeg vluchtmisdrijf want ik had gedronken (sarcasm)?
Ik ga hun acties niet verdedigen, maar Sanda dia wist dat het een erg ging zijn. Dus voledig onschuldig is het niet. Voor mij zouden de mensen die begonnen zijn met zulke dopen in de gevangenis mogen.

Ik vraag mij af hoeveel mensen (die moord en brand schreeuwen) de moeite hebben genomen om het arrest (en dus de overwegingen van de rechters) te lezen. Aan de inhoud te lezen van het gros van de reacties: amper tot geen (neemt natuurlijk wat meer tijd in beslag dan "klassenjustitie!!!" neer te pennen).

Heksenjacht?! Oh irony.

Als er morgen een kruimeldiefstal gepleegd wordt en je hebt de pech dat het opgepikt wordt door de (lokale) media. Dan sta je al in de krant met "Eerste Letter Voornaam Punt Volledige Familienaam" met een half-geblurde foto.

Maar als je iemand de dood injaagt en je komt uit een bevoorrecht milieu? Dan gaat het in alle media van "Strontvlieg" en andere zelf-gekozen aliassen. Zonder foto.

'T Scheldt had het aangedurfd om iets teveel vrij te geven van een verdachte. Stante pede werd een bevel gegeven vanuit justitie om het off-line te halen op straffe van monsterboetes. Dan kon justitie plots wél snel werken. :')

Heksenjacht?! Oh irony.

Als er morgen een kruimeldiefstal gepleegd wordt en je hebt de pech dat het opgepikt wordt door de (lokale) media. Dan sta je al in de krant met "Eerste Letter Voornaam Punt Volledige Familienaam" met een half-geblurde foto.

Maar als je iemand de dood injaagt en je komt uit een bevoorrecht milieu? Dan gaat het in alle media van "Strontvlieg" en andere zelf-gekozen aliassen. Zonder foto.

'T Scheldt had het aangedurfd om iets teveel vrij te geven van een verdachte. Stante pede werd een bevel gegeven vanuit justitie om het off-line te halen op straffe van monsterboetes. Dan kon justitie plots wél snel werken. :')
De naam wordt meestal nooit vrij gegeven, en iemand die iets kleins zou stelen zou niet op straat neergeslagen worden.

Kun je ook reageren op wat ik schrijf?
Ja jij zegt dat iemand die iets kleins pleegt met foto en naam in de krant kom. Ik zeg tegen jouw dat die mensen geen slagen gaan krijgen. Als leden van Reuzegom in de krant komen worden die gegarandeert elke keer dat ze op straat komen geslagen worden. Een van de leden is zelf al eens in elkaar geslagen op straat.

Ik ben benieuwd of de media nu na de uitspraak nog altijd de namen niet gaan vrijgeven.

Ik vraag me toch ook af hoe je "online heksenjacht" zou gaan definiëren?

Als er nu iets is waar ze enorm goed in geslaagd zijn (door een batterij advocaten, vandaar ook toch gedeeltelijk klassenjustitie) is het dat ze hebben afgedwongen dat het bijzonder moeilijk is om hun echte namen en gezichten online terug te vinden.

Ik vind het argument uit het vonnis
"de negatieve berichtgeving via de (sociale) media waarvan de beklaagden (en zelfs
familieleden) het voorwerp werden en de impact hiervan op de beklaagde en zijn leefwereld;" dan ook bijzonder flauw.

Ja, je kan (als je echt goed gaat zoeken) hun namen terugvinden, maar ik ben bijzonder benieuwd hoe je gaat argumenteren dat iemand die gedurende het volledige proces anoniem is gebleven last gaat ondervinden in het dagdagelijkse leven?
Ja, er zijn op sociale media genoeg mensen die "de reuzengommers" dood willen, maar dan kan je evengoed gaan argumenteren dat een alcoholist die in het verkeer iemand doodgereden heeft ook last heeft van negatieve berichtgeving omdat mensen op sociale media "die alcoholiekers in het verkeer" doodwensen.

Dit staat volledig los voor mij van het feit dat de verwensingen er soms overgingen, maar ik snap écht niet welke persoonlijke online heksenjacht er is gedurende die 4 jaar gebeurd is. In studentenmiddens zal het wel bekend zijn, maar ik ben ervan overtuigd dat 99% van de mensen geen flauw idee heeft wie die reuzengommers zijn. Dan heb je geen persoonlijke impact éh, enkel het feit dat er mensen een algemene groep verwensen.

Nu ze veroordeeld zijn, mogen hun namen toch openbaar gemaakt worden? Of vergis ik mij daar in?

Ik ben benieuwd of de media nu na de uitspraak nog altijd de namen niet gaan vrijgeven.
De Standaard communiceerde al uitdrukkelijk om het niet te doen, gelet op de mediatisering en jonge leeftijd van de veroordeelden.

Terug
Bovenaan