Jongens met heel invloedrijke ouders op ieder vlak hebben een vederlichte behandeling van het gerecht kregen.
Hoe dat komt, juist of niet, kan je over discussieren.
Maar, verwacht dan ook een tegen-reactie van bijna iedereen van de "gewone" klasse die op 1 of ander manier al eens hard gepakt is door het systeem en te horen kreeg: "de regels tellen voor iedereen e".
-Nen sms achter het stuur terwijl je in de file staat? Boete eh jong. 100 euro
-Geflitst aan 50 per uur omdat ze daar een mobiele flitspaal hebben gezet en een bord aan 30 per uur die nacht ervoor? 150 euro e moat
-Uw verzekering die zich terugtrekt omdat uw badkamer-raam niet gesloten was een inbraak? Pech, eigen schuld dikke bult.
-Een burnout hebben met paniek-aanvallen en horen van de ziekteverzekering dat "ge misschien wel wat flexibeler moet zijn, terug aan het werk aub, wij stoppen met onze steun". De regels tellen voor iedereen e Mevrouw.
-een goeie student die een CD steelt uit de Fnac (hoe fout dan ook) en als gevolg daarvan een enorme huiszoeking over de vloer krijgt en elke object in zijn kamer facturen moet kunnen voorleggen om te bewijzen dat het echt om een eenmalige domme domme keuze ging (heeft lang aangesleept).
Wilde greep uit enkele feiten uit mijn leven en kennissen.
En die mannen van Reuzegom, met een dode tot gevolg:
"we gaan niet overdrijven e"
Ik kan mis zijn, maar ik denk dat heel veel van de reacties op Reuzegom daarvan komen. Iedereen is wel al een paar keer serieus gepakt, al dan niet terecht. Maar op compassie moesten wij niet rekenen.
En voor die mannen, is een strafblad zelfs teveel gevraagd. En dat voelt terecht fout aan.