Reuzegom en Sanda Dia

Wat is de geschikte straf voor de schuldigen onder de Reuzengommers in het Sanda Dia verhaal?

• Totaal aantal stemmers
    257
Heel het punt is dat de familie, en dus Sanda Dia, helemaal niet tot dezelfde hogere klasse behoren als de doorsnee reuzegommer.
Sven Mary heeft deze zaak aangenomen ook voor eigen belang, dat gebeurt nu eenmaal bij zulke high-end zaken.

En Sven Mary is geen mindere advocaat. Het draait niet of de familie een goeie verdediging heeft gehad, want die hadden ze.
Het gaat erom dat gezien de plaats van de families van de reuzegommers en hun netwerk binnen de maatschappij zij een behandeling kregen die hoort onder de noemer klassejustitie.
Dat staat los van of Sven Mary of Piet Pol Vleugels de familie verdedigd.
Ik heb nu die Reuzegommers eens opgezocht. Er zijn er een paar bij met banden met juridische instanties (wat niet onlogisch is voor een studentenclub van voornamelijk rechtenstudenten), maar van het merendeel zijn de ouders consultants, tandarts, restauranthouder, arts, een paar ondernemers, ... Dat zijn helemaal geen mensen met een "netwerk binnen de maatschappij" hoor.

maar van het merendeel zijn de ouders consultants, tandarts, restauranthouder, arts, een paar ondernemers, ... Dat zijn helemaal geen mensen met een "netwerk binnen de maatschappij" hoor.
Van beroep ja.
Maar één van hen is wel baron, iets wat gewoon de zoon logischerwijs ook is.
Heeft dat een betekenis? Het zou flauw zijn om te zeggen dat dit geen rol speelt, primair niet. Maar het zal ook wel geholpen hebben bij bepaalde kansen in het leven.

Ik denk dat het toch geen verdere duiding vereist dat we het hier primair over mensen hebben die in een hogere maatschappelijke klasse zitten. Dat staat los of de moeder of vader rechter of jurist is.
Je hoeft geen rechter te zijn om een breed netwerk te hebben.
Tevens staat dit los van mijn persoonlijke mening of dit een rol heeft gespeeld.

Maar zeggen dat Sanda en zijn familie tot dezelfde klasse behoorde is gewoon niet juist.

Laatst bewerkt:
Omdat de Reuzegommers weer in het nieuws zijn (via de zaak tegen Acid) post ik hier nog even twee citaten die ik wel interessant vind. Ze komen van Johan Platteau, advocaat van 'Wally,' de dooppeter van Sanda Dia uit een interview.

Over het arrest:
“Als je het arrest leest, kun je het alleen maar respecteren. Het is goed gemotiveerd en juist uitgewerkt. De bestraffing, daar kun je voor of tegen zijn. Maar als je aan tegenstanders vraagt wat nu eigenlijk wel een correcte straf zou zijn, komt er nooit een antwoord. Als rechter moet je de verantwoordelijkheid nemen en ik vind dat hun stelling absoluut te verdedigen valt. Maar omdat voor veel banalere dingen zo streng wordt geoordeeld, begrijp ik de frustratie bij de mensen die vergelijken.”
Dat is nu net inderdaad hetgene waar veel mensen het hier over hebben. Het zal inderdaad wel zijn dat het juist uitgewerkt is, maar veel mensen zijn het niet eens met de bestraffing.

Over klassenjustitie, en of dat nu bestaat of niet:
“Daar ben ik van overtuigd. Een rijke cliënt kun je hem veel beter verdedigen. Je kunt expertises vragen, en tegenexpertises. Je kunt psychiaters aanstellen, deskundigen inschakelen om de deskundigen van justitie te beoordelen. Je hebt veel meer mogelijkheden als advocaat van een vermogende cliënt. Ook bij de reclassering is dat het geval: om de kans te krijgen vervroegd naar de maatschappij terug te keren, moet je je burgerlijke partijen vergoed hebben, je proceskosten betaald hebben, een woonst en een job hebben. Als je uit een vermogende familie komt, gaat dat allemaal toch iets makkelijker.”
Het is dat wat veel mensen bedoelen ook. Niet dat je, vanaf een bepaald bedrag op je bankrekening, sowieso lichtere straffen krijgt of dat 'de rijken' allemaal samenspannen, maar dat je gewoon simpelweg veel meer kan gedaan krijgen als je meer geldelijke middelen hebt.

Recht is imho ook niet iets dat echt bestaat. Al is de waarheid dat iemand in fout is, dan nog kan je dat proces winnen. Rechtspraak zit al jaren fout, zeker met mensen als Soudi die over lijken gaan. Ook als ze weten dat hun cliënt de dader is.

Over klassenjustitie, en of dat nu bestaat of niet:

Het is dat wat veel mensen bedoelen ook. Niet dat je, vanaf een bepaald bedrag op je bankrekening, sowieso lichtere straffen krijgt of dat 'de rijken' allemaal samenspannen, maar dat je gewoon simpelweg veel meer kan gedaan krijgen als je meer geldelijke middelen hebt.
Da's ook wel een heel erg afgezwakte versie van de beschuldigingen van klassenjustitie die opgeworpen werden, waar het vaker neerkwam op een min of meer complottheorie van rijke mensen die met het gerecht onder één hoedje speelt om zichzelf uit de wind te zetten.

Dat rijke mensen zich een betere verdediging kunnen veroorloven dan arme zal wel kloppen, en zullen ook heel weinig mensen dat ontkennen maar dat is verre van uniek aan deze zaak. En ook is er niet echt een aanwijzing dat het in deze zaak hen iets heeft opgeleverd, dat die ongelijkheid hier relevant was, alle partijen hadden toegang tot topadvocaten en voor zover ik weet hing de zaak niet echt af van dure tegenexpertises, ze zijn schuldig bevonden.

Laatst bewerkt:
a's ook wel een heel erg afgezwakte versie van de beschuldigingen van klassenjustitie die opgeworpen werden, waar het vaker neerkwam op een min of meer complottheorie van rijke mensen die met het gerecht onder één hoedje speelt om zichzelf uit de wind te zetten.

Onderschat de passage over het inschakelen van deskundigen zeker niet, wat enkel gegeven is aan welgestelden.
De Reuzegommers hebben bijvoorbeeld op een bepaald moment medische deskundigen aangesteld om de medische verslagen in twijfel te trekken.
Los dat dit op zich al vrij verwerpelijk is, moge het duidelijk zijn dat dit niet aan de modale burger gegeven is om zo ver te gaan in een juridisch dossier, financieel gezien.
Reken daar de erelonen van de topadvocaten erbij (grosso modo 300 EUR/u) en er is al een zeer grote kloof.

waar het vaker neerkwam op een min of meer complottheorie van rijke mensen die met het gerecht onder één hoedje speelt om zichzelf uit de wind te zetten.
Dat is zeker gezegd ja (en heb ik nooit gevolgd) maar er werd ook wel gedaan alsof dat helemaal niks uitmaakt, wat voor advocaten je je kan veroorloven en wat je geldelijke middelen zijn, en dat is gewoon pertinent onwaar.

Ik heb voor alle duidelijkheid nooit gedacht dat dat een of andere samenzwering is (en ook niet dat er een racismecomponent is) maar doen alsof die hun kapitaal en connecties niks hebben geholpen is evenzeer zever. Veel geld = betere advocaten/betere verdediging. Zo simpel is dat.

Dat dat niet uniek is aan deze zaak is uiteraard ook zo.

Laatst bewerkt:
Onderschat de passage over het inschakelen van deskundigen zeker niet, wat enkel gegeven is aan welgestelden.
De Reuzegommers hebben bijvoorbeeld op een bepaald moment medische deskundigen aangesteld om de medische verslagen in twijfel te trekken.
Los dat dit op zich al vrij verwerpelijk is, moge het duidelijk zijn dat dit niet aan de modale burger gegeven is om zo ver te gaan in een juridisch dossier, financieel gezien.
Reken daar de erelonen van de topadvocaten erbij (grosso modo 300 EUR/u) en er is al een zeer grote kloof.
Je mag niet vergeten dat het hier over meerdere beklaagden gaat ook.
Stel dat het aanstellen van deskundigen 10k kost, verdeeld over 10 man is dat 1k de man. Dat is niet een bedrag dat onoverkomelijk is.

Erelonen van advocaten liggen sowieso al niet bijster laag. Een rechtszaak gaat u altijd wel een financiële kater geven.

Dat is zeker gezegd ja (en heb ik nooit gevolgd) maar er werd ook wel gedaan alsof dat helemaal niks uitmaakt, wat voor advocaten je je kan veroorloven en wat je geldelijke middelen zijn, en dat is gewoon pertinent onwaar.

Ik heb voor alle duidelijkheid nooit gedacht dat dat een of andere samenzwering is (en ook niet dat er een racismecomponent is) maar doen alsof die hun kapitaal en connecties niks hebben geholpen is evenzeer zever. Veel geld = betere advocaten/betere verdediging. Zo simpel is dat.

Er heeft hier volgens mij nooit iemand gezegd dat een betere advocaat niet zou helpen. Maar wel dat beide partijen hier topadvocaten hadden en dat het in dit geval dus geen verschil is.

Het was niet specifiek naar jou gericht maar ik wou gewoon zeggen dat zelfs de niet-complot theorie beschuldiging hier wat misplaatst lijkt, omdat niets er op wijst dat dit een rechtszaak was waar geld veel heeft uitgemaakt, het is iets dat altijd kan spelen maar er zijn zeker betere zaken om die kritiek rond te bouwen. Dat die kritiek dan toch net hier de kop opsteekt komt volgens mij omdat dit argument niet het algemeen gedragen argument was als het om de kritiek inzake klasse justitie ging, het ging bij veel mensen wel degelijk om complotdenken.

Gaan we al die leiders nu aanklagen voor poging tot moord?
Moest blijken dat die kinderen al meer dan 24 uur praktisch gemarteld werden en levensnoodzakelijke middelen werden ontzegd (waaronder afgeplakte kranen zodanig dat ze geen water konden drinken) en levende dieren moesten eten en er op die kinderen gepist zijn en er al een dokter had gezegd 'pas op want die kinderen zijn er echt niet goed aan toe' waarna een van die leiders gelogen heeft wanneer hij zei dat het gedaan was en die kinderen eigenlijk al een hele tijd niet meer in staat waren om te reageren en dat die leiding gelogen heeft tegen de hulpdiensten en dat ze achteraf er alles hebben aan gedaan om hun sporen te wissen en dat die kinderen -ik weet niet- gestorven zijn als gevolg van dat spelletje op dat kamp, dan misschien wel ja.

Ik heb dan nog niet eens alles opgenoemd wat die Reuzegom zaak zo volledig anders maakt, maar jij zet hier zo een gigantische stroman op dat ik echt begin te denken dat je loopt te trollen in deze thread. Er is jou al tot treurens toe uitgelegd waarom vele leden dat Reuzegom verhaal wel wat meer vonden dan 'een ongelukje' dus daar ga ik niet blijven op reageren, maar komaan zeg. Wat een flauw bericht.

Tactloos en overbodig.

Nogal een kleine reactie. Er is een groot verschil tussen onwel worden omwille van water te drinken en dan meteen een ambulance te bellen dan iemand zich comateus te laten zuippen gedurende meerdere dagen, die persoon in een put te stoppen met (ijs)koud water zodat die onderkoeld, veel te veel visolie te geven om dan uiteindelijk als het al veel te laat is een ambulance te bellen.

Ik kan het bericht niet lezen want het is een plus artikel.
Maar los of dit een gelijkaardige scenario is als reuzegom, de manier waarop je dit brengt is toch zeer laakbaar.
Ik weet niet waarop je wilt aansturen maar echt iets serieus kan het onmogelijk zijn.

stel de standpunten van de ander wel eerlijk voor
Ik kan het bericht niet lezen want het is een plus artikel.
Maar los of dit een gelijkaardige scenario is als reuzegom, de manier waarop je dit brengt is toch zeer laakbaar.
Ik weet niet waarop je wilt aansturen maar echt iets serieus kan het onmogelijk zijn.
Hier is destijds de discussie geweest dat het moord was ipv een ongeval omdat "iedereen weet dat je sterft van teveel visolie, en iedereen weet wat te veel is".
Aangezien hier hetzelfde gebeurd is (zodanig veel water geven tot ze een watervergiftiging kreeg), moet dit dan poging tot moord zijn.

Hier is destijds de discussie geweest dat het moord was ipv een ongeval omdat "iedereen weet dat je sterft van teveel visolie, en iedereen weet wat te veel is".
Neen, hier is een discussie geweest over het feit dat ieder weldenkend mens het advies van een professor in de geneeskunde zou aannemen in plaats van daar tegen te liegen. Hier is discussie geweest over het feit dat je geen spoedarts moet zijn om te weten dat iemand Foie gras-gewijs dingen blijven voederen wanneer die al uren aan Guantanamo Bay-achtige toestanden is onderworpen geen goed idee is, en dat je dus moeilijk kan spreken van een jammerlijk ongeval waarbij een kerngezonde, volledig responsieve jongeman plotseling is dood gevallen.

Dat jij dat wansmakelijke foltergedrag hier zit te vergelijken met wat er daar (voor zover we weten) op dat kamp gebeurd is, is gewoon echt belachelijk en, zoals al gezegd, volledig tactloos.

Het mag trouwens ook wel eens gaan stoppen met al die genuanceerde standpunten (waarover al tientallen pagina's zijn volgeschreven) die zeggen dat ze de wettelijke context wel begrijpen (maar er niet mee akkoord gaan) fout voor te stellen. Dit is pure discussievervalsing ondertussen.

En nu ook een nominatie voor laagste post van 2023, proficiat.

Los daarvan is het inderdaad onbegrijpelijk dat dit soort spellen gezien het risico nog steeds gedaan worden. De meeste jeugdbewegingen doen ongetwijfeld enorm goed werk, maar dit soort stunts doen mij altijd weer twijfelen of ik mijn kinderen er naartoe zou laten.

Aangezien hier hetzelfde gebeurd is (zodanig veel water geven tot ze een watervergiftiging kreeg), moet dit dan poging tot moord zijn.

In het artikel staat het volgende:
Tijdens het spel werd een meisje onwel, waarschijnlijk omdat ze te veel water had gedronken. De leiding belde meteen de hulpdiensten, die het meisje kwamen halen.
Daar zit het verschil.

Toch vreemd. Alleen al het sociale drama dat er kan plaatsvinden bij zo'n aanwerving is reden genoeg om 'm niet aan te werven imo.

Terug
Bovenaan