Reuzegom en Sanda Dia

Wat is de geschikte straf voor de schuldigen onder de Reuzengommers in het Sanda Dia verhaal?

• Totaal aantal stemmers
    257
Ik ben hier zowat het live verslag op hln aan het volgen over het proces.

Wie is 'De Professor' en wat was het cruciale moment aan 'de garagebox' ?

Timestamps
12:22
15:55

Ik ben hier zowat het live verslag op hln aan het volgen over het proces.

Wie is 'De Professor' en wat was het cruciale moment aan 'de garagebox' ?

Timestamps
12:22
15:55

Op nieuwsblad staat het duiderlijker

Blijkbaar werd de groep smorgens aangesproken op parking, garagebox door een professor geneeskunde omdat de schachten er al heel slecht uitzagen.
Ze zou gevraagd hebben of de schachten in orde waren en ze zeiden dat ze ok waren.

"Ik heb ze gehoord, maar niet gezien. Wij moesten naar beneden kijken"​

Cedric* vertelt welke Reuzegommers op de ochtend van de tweede dag aanwezig waren op de parking. Een moment waarover de Reuzegommers zelf op de vlakte blijven. Een professor geneeskunde zou die ochtend de groep aangesproken hebben over de toestand van de schachten. Cedric* bevestigt dat die mevrouw er was. "Ik heb ze niet gezien, maar wel gehoord. Wij moesten heel de tijd naar beneden kijken."
De vrouw zou, volgens Cedric*, aan hen gevraagd hebben of alles oké was. De drie jongen zouden daarop geantwoord hebben dat alles oké was.

Op nieuwsblad staat het duiderlijker

Blijkbaar werd de groep smorgens aangesproken op parking, garagebox door een professor geneeskunde omdat de schachten er al heel slecht uitzagen.
Ze zou gevraagd hebben of de schachten in orde waren en ze zeiden dat ze ok waren.
Aha, merci

Hoeveel emmers water werden er over je heen gekapt?, vraagt de voorzitter aan schacht Cedric*. "Tussen de tien en de twintig, denk ik. "Ik kan er moeilijk een exact getal op plakken."

Was je dan aan het bibberen, vraagt de voorzitter? "Ja, absoluut. Hoe langer je erin zit, in een put met koud water en vochtige kleren, hoe kouder je het krijgt. Tegen dat het donker begon te worden zaten we volledig verkleumd in de put. Je hebt het echt ontzettend koud. Ik kan het niet met iets vergelijken wat ik al heb meegemaakt. Het langdurig zo koud hebben."

Allee, ik versta sowieso al die ontgroeningen niet. Maar ik kan wel nog verstaan dat anderen daar op een of andere manier nood aan hebben.
Maar dit is gewoon foltering en dan is dit nog maar één van de vele zaken die ze moesten ondergaan.
Dat kan toch niet dat niemand daar ooit es bij stilgestaan heeft dat op zij minst één van die zaken permanenten en/of dodelijke gevolgen zou kunnen hebben.
Dat zijn toch geen stommeriken die mannen?

Openbaar Ministerie vordert strafmaat (1):​

• Voor A.V. (24) "Sondage": een gevangenisstraf van 24 maanden, een geldboete van 1.000 euro en een ontzetting uit de rechten voor een periode van 5 jaar
  • Voor L.L. (23) "Strontvlieg": een gevangenisstraf van 30 maanden, een geldboete van 1.000 euro en een ontzetting uit de rechten voor een periode van 5 jaar
  • Voor A.G. (25) "Shrek": een gevangenisstraf van 30 maanden, een geldboete van 1.000 euro en een ontzetting uit de rechten voor een periode van 5 jaar
  • Voor J.J. (25) "Zaadje": een gevangenisstraf van 50 maanden, een geldboete van 1.000 euro en een ontzetting uit de rechten voor een periode van 5 jaar
  • Voor A.G. (23) "Janker": een gevangenisstraf van 60 maanden, een geldboete van 1.000 euro en een ontzetting uit de rechten voor een periode van 5 jaar
  • Voor B.P. (25) "Protput": een gevangenisstraf van 24 maanden, een geldboete van 1.000 euro en een ontzetting uit de rechten voor een periode van 5 jaar.

Openbaar Ministerie vordert strafmaat (2):​

• Voor V.K. (24) "Pronker": een gevangenisstraf van 24 maanden, een geldboete van 1.000 euro en een ontzetting uit de rechten voor een periode van 5 jaar.
  • Voor Z.B. (25) "Rafiki": een gevangenisstraf van 24 maanden, een geldboete van 1.000 euro en een ontzetting uit de rechten voor een periode van 5 jaar.
  • Voor J.S. (25) "Flodder": een gevangenisstraf van 30 maanden, een geldboete van 1.000 euro en een ontzetting uit de rechten voor een periode van 5 jaar.
  • Voor M.P. (26) "Kelter": een gevangenisstraf van 24 maanden, een geldboete van 1.000 euro en een ontzetting uit de rechten voor een periode van 5 jaar
  • Voor M.G. (24) "Kletsmajoor": een gevangenisstraf van 30 maanden, een geldboete van 1.000 euro en een ontzetting uit de rechten voor een periode van 5 jaar
  • Voor W.P. (23) "Randi": een gevangenisstraf van 24 maanden, een geldboete van 1.000 euro en een ontzetting uit de rechten voor een periode van 5 jaar

Openbaar Ministerie vordert strafmaat (3):​

• Voor S.P. (24) "Remork": een gevangenisstraf van 24 maanden, een geldboete van 1.000 euro en een ontzetting uit de rechten voor een periode van 5 jaar.
  • Voor P.O. (23) "Wally": een gevangenisstraf van 24 maanden, een geldboete van 1.000 euro en een ontzetting uit de rechten voor een periode van 5 jaar.
  • Voor J.V. (22) "Igean": een gevangenisstraf van 18 maanden, een geldboete van 1.000 euro en een ontzetting uit de rechten voor een periode van 5 jaar.
  • Voor Q.W. (25) "Paterberg: een gevangenisstraf van 24 maanden, een geldboete van 1.000 euro en een ontzetting uit de rechten voor een periode van 5 jaar.
  • Voor J.D. ( 25) "Placebo": een gevangenisstraf van 30 maanden, een geldboete van 1.000 euro en een ontzetting uit de rechten voor een periode van 5 jaar.
  • Voor B.L. (27) "Rustdag": een gevangenisstraf van 24 maanden, een geldboete van 1.000 euro en een ontzetting uit de rechten voor een periode van 5 jaar.

Niet dat het veel uitmaakt aangezien die boete wel het minste van hun zorgen zal zijn, maar HLN spreekt van 8.000 euro boete ipv 1000 euro (waarvan sprake is in het Nieuwsblad)

Niet dat het veel uitmaakt aangezien die boete wel het minste van hun zorgen zal zijn, maar HLN spreekt van 8.000 euro boete ipv 1000 euro (waarvan sprake is in het Nieuwsblad)
Voor wie het interesseert, dat komt door het systeem van de opdeciemen. Het gaat in se om hetzelfde bedrag, maar de ene rapporteert voor opdeciemen en de ander er na.

Doet er iemand een photoshop met tralies, "In Den Bak" en "Reuzedom" ?
photofunny-net-final-3538297848256682864.jpg

Ik luister ondertussen naar de podcast over Sandra en daar wordt dan ook pijnlijk duidelijk hoeveel ongelukkig toeval ertoe heeft geleid dat Sanda bij Reuzegom terecht kwam. De enige persoon die enigszins opgegroeid was zonder rijkdom, geen connecties had met Reuzegom leden of wat dan ook.

Op een pleintje werd een reuzegomlid aangevallen door een persoon, Sanda sprong ertussen en kon die persoon bedwingen. De reuzegommers beloonden hem met een uitnodiging tot de groep. Wrong place, wrong time, zo’n 10 keer op rij.

De arme Sanda Dia was superambitieus en wilde gewoon lid worden van die club om later een betere job te kunnen vinden. Zo tragisch allemaal.

Ook een interessant artikel gelezen in De Morgen waaruit blijkt dat de huidige beklaagden tijdens de doop vooral indruk wilden maken op de praesidia van de voorbije jaren. Die oud-reuzegommers zaten mee in de Whatsapp-groep en kregen op die manier 'live-verslag' van de doop en zij waren dus ook perfect op de hoogte van hetgeen er zich allemaal afspeelde. Die Whatsapp-gesprekken zijn hallucinant. Geen greintje medeleven en enkel maar paniek om de mogelijke gevolgen. Die oud-leden moeten zich nu niet verantwoorden, wat toch ook onrechtvaardig aanvoelt.

Mooi overzicht van het proces: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/04/25/proces-dag-2/

Wat ik frappant vind, is dat de beklaagden nu precies nog altijd liegen over bepaalde zaken.
Na de ondervraging van de Reuzegom-beklaagden blijven er wel enkele onduidelijkheden, omdat de Reuzegommers niet altijd even eenduidig antwoordden. Zo is het niet duidelijk of en wie er geaarzeld zou hebben om Sanda Dia naar het ziekenhuis te brengen. Een Reuzegommer die zich verzet zou hebben, antwoordde vandaag dat hij "die discussie grotendeels gemist heeft", omdat hij in de wagen zat waarin Sanda Dia was gelegd om hem te verwarmen.
Ook over de professor geneeskunde die de Reuzegommers op straat in Leuven had aangesproken op de toestand van de schachten, bleven de beklaagden behoorlijk vaag. In hun getuigenis voor de rechtbank gaven de medeschachten van Sanda Dia wel aan dat ze de professor zelf hadden geantwoord dat ze in orde waren. "Sanda antwoordde wel niet meteen, maar zei uiteindelijk toch 'ja ja ça va'".
Ten slotte was er ook discussie over de foto van een roerloze Sanda Dia die door een Reuzegommer werd genomen, en dan vooral over het tijdstip van die foto. Volgens de verdediging klopt het niet dat die foto al een tweetal uur voordat Dia naar het ziekenhuis werd overgebracht, is genomen.

Het is gewoon degoutant om te zien dat ze allemaal nog altijd hun verantwoordelijkheid proberen te ontlopen. En dan ene die begint over hoe fel zijn leven is veranderd (who gives a shit eigenlijk) - vermoedelijk om te tonen dat hij al gestraft is op die manier.

Ik vind celstraffen voor mensen van die leeftijd een behoorlijk zware straf, maar met dat soort attitude zou je er bijna op beginnen hopen :unsure:

Het is gewoon degoutant om te zien dat ze allemaal nog altijd hun verantwoordelijkheid proberen te ontlopen. En dan ene die begint over hoe fel zijn leven is veranderd (who gives a shit eigenlijk) - vermoedelijk om te tonen dat hij al gestraft is op die manier.
Moeten we dan verwachten van mensen die zo'n aanklachten boven het hoofd hangen dat ze niet proberen hun straf te ontlopen? De essentie van straf is toch dat je die probeert te vermijden?
Als je wil dat die mensen op hun knieen vallen, wenen en hun verantwoordelijkheid openlijk uiten, hebben we toch een ander rechtsysteem nodig.

Not to mention dat de publieke opinie onderschat wat die mensen al allemaal hebben meegemaakt. Uw vriend verliezen door de stomme stoten van u groepke, die mensen zijn effectief voor het leven getekend. Ik erger mij aan de mensen die denken dat dit 18 psychopaten zijn.

Moeten we dan verwachten van mensen die zo'n aanklachten boven het hoofd hangen dat ze niet proberen hun straf te ontlopen? De essentie van straf is toch dat je die probeert te vermijden?
Als je wil dat die mensen op hun knieen vallen, wenen en hun verantwoordelijkheid openlijk uiten, hebben we toch een ander rechtsysteem nodig.

Not to mention dat de publieke opinie onderschat wat die mensen al allemaal hebben meegemaakt. Uw vriend verliezen door de stomme stoten van u groepke, die mensen zijn effectief voor het leven getekend. Ik erger mij aan de mensen die denken dat dit 18 psychopaten zijn.

Psychopaten niet, maar mogelijks wel sociopaten.

Het toont vooral het gebrek aan schuldbesef aan. Liever de waarheid verdoezelen in de rechtbank om zo hopelijk zelf een strenge straf te ontlopen...

Hoe erg het ook is wat hier gebeurd is, 10 jaar is exuberant voor deze feiten in hun context. Een korte gevangenisstraf gaat ze waarschijnlijk wel wakker schudden, maar ik weet niet of ik daar zelfs voor te vinden ben. Vooral die psychische begeleiding vind ik belangrijk, want hier zijn serieus wat normen serieus vervaagd.

Alsof er in rechtbanken geen tientallen mensen per dag passeren die schuldig pleiten en hun fouten toegeven. Je moet maar naar een programma als De Rechtbank kijken om dat te zien, daarvoor moet je niet eens echt in een rechtbank komen. Volgens mij is de essentie van straf trouwens wel iets helemaal anders (de maatschappij beschermen tegen echt gevaarlijke figuren die daar niet in passen, gedragsveranderingen bij overtreders, ...) maar goed.

En dan dat stukje weer over 'die mensen zijn al getekend voor het leven'. Wel, ik erger mij aan mensen die denken of beweren dat die harde kern/verantwoordelijken van die Reuzegom losers meer dan een week slaap hebben gelaten om de dood van Sanda Dia. Misschien wel om wat hen boven het hoofd hing, maar dat is iets anders. Uit hun gesprekken achteraf, uit het feit dat ze onmiddellijk hun sporen hebben proberen te wissen, uit het feit dat ze meedogenloos door gingen met hun 'brute ontgroening' (eigenlijk vond ik dat bijna foltering, maar goed), uit het feit dat ze nu nog steeds geen greintje schuldbesef tonen blijkt dat die mensen nog helemaal niet hard genoeg gestraft zijn. Dat wil niet zeggen dat ik pleit voor enorm lange gevangenisstraffen, maar laten we niet doen alsof die mensen een hartsvriend zijn verloren.

Dat dat allemaal psychopaten zijn dat beweert bijna niemand, maar iemand die echt berouw heeft gedraagt zich wel anders hoor. Het gaat hem vooral om de houding en de daden achteraf. Hadden die gozers onmiddellijk na de feiten niet zo gehandeld als ze nu hadden gedaan (sporen wissen, onmiddellijk in 'damage control modus' gaan, ...) en zich wat behulpzamer en opener opgesteld dan was er zo'n circus niet geweest denk ik. Schuldbesef wordt ook meegenomen in de strafmaat, en dat ontbreekt bij sommige van die kerels toch echt helemaal.

Als je een beetje over de zaak leest, weet je dat het totaal geen vrienden van Sanda Dia waren. Hij is heel toevallig bij die studentenclub terecht gekomen.

Die Reuzegommers hebben totaal geen schuldbesef. Maanden na het overlijden van Sanda Dia hebben ze nog een bedelaar in Leuven heel grof en racisistisch lastiggevallen. Ondertussen hebben ze hun diploma behaald in 't buitenland en goedbetaalde postjes.

Terug
Bovenaan