Reuzegom en Sanda Dia

Wat is de geschikte straf voor de schuldigen onder de Reuzengommers in het Sanda Dia verhaal?

• Totaal aantal stemmers
    257
Ik ben er zo goed als zeker van dat ze net onder de drempel zullen blijven om ook maar 1 dag in de cel te zitten...

Waar baseer je je daarvoor op? Cynisme of effectief een juridisch onderbouwde reden?

Geen steek of politieke retorische vraag... Oprecht uit interesse, want benieuwd hoe dit gaat uitdraaien.

Er zit overigens ook een arts bij, die geschorst zou kunnen worden door de Orde der Geneesheren, benieuwd of die zover gaan gaan...

Waar baseer je je daarvoor op? Cynisme of effectief een juridisch onderbouwde reden?

Geen steek of politieke retorische vraag... Oprecht uit interesse, want benieuwd hoe dit gaat uitdraaien.

Er zit overigens ook een arts bij, die geschorst zou kunnen worden door de Orde der Geneesheren, benieuwd of die zover gaan gaan...
Cynisme:) Dat is nu even door de zure appel bijten voor die mannen, maar eens het vonnis er is, zal er weer even gemor weerklinken uit de publieke opinie, maar na een week verstomt dat en gaat iedereen weer over tot de orde van de dag. Ondertussen hebben we nog geen foto of echte naam (en achternaam) gezien van die mannen. Alles mooi geblurred en enkel hun Reuzegom aliasen, waardoor ze er later ook geen impact zullen van merken op hun professionele carrière.
Die mannen gaan daar compleet mee wegkomen. Mark my words.

Voor mij mogen ze heel dat studenten schachten gebeuren afschaffen.

Er gebeurt toch veel te veel deugnieterij.

Cynisme:) Dat is nu even door de zure appel bijten voor die mannen, maar eens het vonnis er is, zal er weer even gemor weerklinken uit de publieke opinie, maar na een week verstomt dat en gaat iedereen weer over tot de orde van de dag. Ondertussen hebben we nog geen foto of echte naam (en achternaam) gezien van die mannen. Alles mooi geblurred en enkel hun Reuzegom aliasen, waardoor ze er later ook geen impact zullen van merken op hun professionele carrière.
Ik heb eenmalig wel die echte namen zien passeren toen ik nog eens een duikje had genomen in de hln comments... Maar het zegt genoeg dat er verder niets geweten is en die mannen gewoon topfuncties bekleden nu al. Ik vrees dus ook voor nu serieus doorbijten en nadien fluitend verder.

Dit.

Ze hebben zelfs de media/journalisten in hun achterzak.
Elke andere beschuldigde van ander vergrijp staat in de krant met een balkje, voornaam voluit en familienaam initialen. Met vaak nog enkele tips erbij zodat je snel weet wie het is.
Herinner u die fietser die in de Ardennen die hond doodreed. Iedereen wist wie het was.
Gewoon aan het kruis genageld. Een hondje godbetert.

Maar deze mannen? Omerta.

Ik vrees ook dat ze er gewoon mee wegkomen of als ze al veroordeeld worden, na een jaar gewoon eerherstel bekomen zonder dat het in de pers komt. Ziedaar uw blanco strafblad!
Die weten de weg wel.

Zoals gewoonlijk zijn de media verplicht om beschuldigden onherkenbaar in beeld te brengen tijdens hun proces. Tenzij het een 'gekende' seriedoder zoals Dutroux, Fourniret etc is. Dan kan de rechtbank (!) daar een uitzondering op maken.
Eens ze veroordeeld zijn, mogen de media in principe de namen en beeltenissen kenbaar maken.

Bv ook: Salah Abdeslam en vrienden kent iedereen, maar mogen nu tijdens het terreurproces niet herkenbaar in beeld. Gek zou je zeggen? Neen, de rechtbank heeft dit geëist.

@NemesisBE : waarom houdt men het in de media nu maximum op C. en V. ? Of Protput?

Bij andere processen is het gewoon: Pietje VDM uit Merksem of Delphine DB uit Aalst.

Laatst bewerkt:
@NemesisBE : waarom houdt men het in de media nu maximum op C. en V. ? Of Protput?

Bij andere processen is het gewoon: Pietje VDM uit Merksem of Delphine DB uit Aalst.
Zou dat ook niet gewoon uit schrik zijn voor de connecties van de reuzegommers?
Tegen Jantje Smet van om de hoek kunnen ze nog wel de grenzen opzoeken, de kans dat de journalist kapot geprocedeerd wordt is klein. Maar van de reuzegommers is dat risico wel heel groot en zoeken ze daarom gewoon de grens niet meer op?

Echt een scenario voor zo een Grisham boek/film, alleen dat in zijn verhalen de daders waarschijnlijk zeer zwaar gestraft zullen worden, dus dit Belgisch scenario zou als boek/film grandioos floppen.

Er wordt precies toch onderschat wat ze die gast hebben aangedaan. Sommige van die zaken, zoals de visolie of de waterput, dat is gewoon foltering hé.

Je krijgt een gezonde gast van die leeftijd niet zo maar dood.
Tis niet van onderschatten....ze zijn zelf de kinderen van de elite. Ze weten alles maar al te goed. Maar als die gasten hard worden aangepakt, als de maatschappij die gasten héél hard veroordeelt, wilt dat ook zeggen dat zij "minder mogen". En dat willen ze niet. Dat is de psychologie erachter.

Omdat het hier in de thread niet gepost is geweest (denk ik) zet ik hier even een filmpje met veel (echte, dus geen reconstructies) beelden van de 'doop'. Excuses voor de HLN link, maar het is vind ik een vrij neutrale weergave van het beeldmateriaal. Edit: de beelden zijn wel niet voor gevoelige kijkers. Je ziet geen naakte lichaamsdelen, maar je ziet bijvoorbeeld wel urine op mensen terechtkomen, dode dieren, enzovoorts.

Ik had zelf nog niet al die beelden gezien, en ik walg er echt van. Bepaalde dingen die je daar ziet verwacht je te zien in gelekte beelden van Guantanamo Bay of een of andere CIA Black Site (niet dat dat het OK zou maken) en niet op een studentendoop. Daar zitten echt martelpraktijken bij. En voor de mensen die beweren dat hij helemaal zelf wist wat hij aan het doen was en op ieder moment kon stoppen: hij is al praktisch bewusteloos nog voor het hele gedoen moet beginnen, dus dat argument gaat wat mij betreft echt niet op. Op de beelden zie je ook dat hij, zeker eens ze aan de blokhut zijn, totaal niet meer in staat is om zelfs maar te praten.

En dan nog die 'randzaken': onschuldige dieren de dood injagen louter en alleen voor hun eigen vermaak, liegen tegen de hulpdiensten, onmiddellijk hun sporen wissen, ... Da's toch al vrij psychopatisch.

De straffen die hun boven het hoofd hangen (zeker voor iedereen die aanwezig was) zijn wat mij betreft veel en veel te laag, en ik kan alleen maar hopen dat men van deze gekken een voorbeeld maakt.

Laatst bewerkt:
Ik begrijp het sentiment wel, maar met onze overvolle gevangenissen moet je toch keuzes maken over wie je wel of niet een effectieve celstraf geeft.

Naar mijn mening: mensen die een gevaar zijn voor de samenleving, die moet je vastzetten. Dat zijn deze kerels niet (m.a.w. de kans dat er in de toekomst nog iemand sterft door hun toedoen is bijzonder klein). Ik vind een celstraf dus niet erg logisch - er zijn voldoende andere straffen die je hen kan geven (geldboete, werkstraf - lijkt me hier wel mooi als het gaat om rijkeluiszonen, ontzetting uit bepaalde rechten...).

Wat mij opvalt is het totale gebrek aan normbesef bij die kerels. Geen deftige excuses, geen bekentenissen over wie wat heeft gedaan. Verder ben ik verbaasd hoeveel zaken die hebben gedaan op één avond. Dat plassen op iemand al mishandeling is, maar dan gaan ze verder met voeren van leven dieren (die mogelijk parasieten hebben), onderkoeling en dan die visolie. Dat zijn individueel al vormen van mishandeling. Die gasten hebben 0 normbesef en besef wat een waardige behandeling van jouw medemens is. Wat gaan die doen met hun vrouwen en kinderen? Of met hun ondergeschikten?
Ze moeten zeker gestraft worden. Als dit een crimineeltje van 18 uit Brussel was geweest had men terecht ook hoge straffen geëist.

Wel straf dat in dit land met persvrijheid géén, maar dan ook géén enkel andere media de namen bekendmaakt. Is er ook geen kleine onafhankelijke media die de namen vrijgeeft?

Ik begrijp het sentiment wel, maar met onze overvolle gevangenissen moet je toch keuzes maken over wie je wel of niet een effectieve celstraf geeft.

Naar mijn mening: mensen die een gevaar zijn voor de samenleving, die moet je vastzetten. Dat zijn deze kerels niet (m.a.w. de kans dat er in de toekomst nog iemand sterft door hun toedoen is bijzonder klein). Ik vind een celstraf dus niet erg logisch - er zijn voldoende andere straffen die je hen kan geven (geldboete, werkstraf - lijkt me hier wel mooi als het gaat om rijkeluiszonen, ontzetting uit bepaalde rechten...).

Dat is ook mijn persoonlijke mening.

Maar net omdat het allemaal 'rijkeluiszoontjes' (zouden) zijn, is (een groot deel van) de publieke opinie blijkbaar de mening toegedaan dat die mannen absoluut achter de tralies thuishoren. Ik stel me de vraag of die opinie hetzelfde zou zijn, mocht het gaan om één of andere scoutsgroep met leden uit de 'normale' klasse.

Dat is ook mijn persoonlijke mening.

Maar net omdat het allemaal 'rijkeluiszoontjes' (zouden) zijn, is (een groot deel van) de publieke opinie blijkbaar de mening toegedaan dat die mannen absoluut achter de tralies thuishoren. Ik stel me de vraag of die opinie hetzelfde zou zijn, mocht het gaan om één of andere scoutsgroep met leden uit de 'normale' klasse.
Maar de cliché wordt wel bevestigd. De elite doet er alles aan om dit verdoezelen, pakt dit beter aan dan een advocaat van de normale klasse.

Dat kan jij toch absoluut niet weten? Misschien is een groot deel van de publieke opinie die mening toegedaan omdat die gekken iemand de dood hebben ingejaagd met folterpraktijken (daarbij ook onschuldige dieren de dood injagend) onder het mom van een studentendoop, heb je daar al eens aan gedacht? Ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat de reactie exact hetzelfde zou zijn bij eender welke bevolkingsgroep ja.

Kijk toch gewoon eens naar de beelden, dan kan je toch echt niet spreken van een ongelukje, alsof Dia ergens gestrompeld is of uit het niks in elkaar is gestuikt? Die mens was al klaar voor de spoed nog voor ze begonnen aan het tweede luik van hun marteltocht. En dan nog: een ongelukje kan gebeuren, maar omdan direct advocaten te bellen, sporen te wissen, ... Zoals @Patj zegt hebben die figuren 0,0 norm- of schuldbesef (of ze laten dat toch niet zien) dus als je zulke mensen al niet mag straffen met een celstraf dan kan je beter de gevangenissen sluiten.

Alsof 'het gepeupel' trouwens zit te wachten om de rijke kindjes in de guillotine te steken, komaan zeg. Er zullen er wel tussen zitten die harder reageren omdat het rijkeluiszoontjes zijn, maar hun daden zijn echt wel verachtelijk genoeg om op zichzelf veroordeeld te worden hoor.

Terug
Bovenaan