JorisBlack
Well-known member
Maar de cliché wordt wel bevestigd. De elite doet er alles aan om dit verdoezelen, pakt dit beter aan dan een advocaat van de normale klasse.
Het leven is niet eerlijk en zal dat ook nooit zijn.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Maar de cliché wordt wel bevestigd. De elite doet er alles aan om dit verdoezelen, pakt dit beter aan dan een advocaat van de normale klasse.
Wat mij persoonlijk het meest tegen de borst stoot is dat ze onmiddellijk zichzelf beginnen coveren: leugens, wissen bewijs gecombineerd met nul schuldbesef.Dat is ook mijn persoonlijke mening.
Maar net omdat het allemaal 'rijkeluiszoontjes' (zouden) zijn, is (een groot deel van) de publieke opinie blijkbaar de mening toegedaan dat die mannen absoluut achter de tralies thuishoren. Ik stel me de vraag of die opinie hetzelfde zou zijn, mocht het gaan om één of andere scoutsgroep met leden uit de 'normale' klasse.
Dat kan jij toch absoluut niet weten? Misschien is een groot deel van de publieke opinie die mening toegedaan omdat die gekken iemand de dood hebben ingejaagd met folterpraktijken (daarbij ook onschuldige dieren de dood injagend) onder het mom van een studentendoop, heb je daar al eens aan gedacht? Ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat de reactie exact hetzelfde zou zijn bij eender welke bevolkingsgroep ja.
Kijk toch gewoon eens naar de beelden, dan kan je toch echt niet spreken van een ongelukje, alsof Dia ergens gestrompeld is of uit het niks in elkaar is gestuikt? Die mens was al klaar voor de spoed nog voor ze begonnen aan het tweede luik van hun marteltocht.
Alsof 'het gepeupel' trouwens zit te wachten om de rijke kindjes in de guillotine te steken, komaan zeg. Er zullen er wel tussen zitten die harder reageren omdat het rijkeluiszoontjes zijn, maar hun daden zijn echt wel verachtelijk genoeg om op zichzelf veroordeeld te worden hoor.
Dat kan jij toch absoluut niet weten? Misschien is een groot deel van de publieke opinie die mening toegedaan omdat die gekken iemand de dood hebben ingejaagd met folterpraktijken (daarbij ook onschuldige dieren de dood injagend) onder het mom van een studentendoop, heb je daar al eens aan gedacht? Ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat de reactie exact hetzelfde zou zijn bij eender welke bevolkingsgroep ja.
Kijk toch gewoon eens naar de beelden, dan kan je toch echt niet spreken van een ongelukje, alsof Dia ergens gestrompeld is of uit het niks in elkaar is gestuikt? Die mens was al klaar voor de spoed nog voor ze begonnen aan het tweede luik van hun marteltocht. En dan nog: een ongelukje kan gebeuren, maar omdan direct advocaten te bellen, sporen te wissen, ... Zoals @Patj zegt hebben die figuren 0,0 norm- of schuldbesef (of ze laten dat toch niet zien) dus als je zulke mensen al niet mag straffen met een celstraf dan kan je beter de gevangenissen sluiten.
Alsof 'het gepeupel' trouwens zit te wachten om de rijke kindjes in de guillotine te steken, komaan zeg. Er zullen er wel tussen zitten die harder reageren omdat het rijkeluiszoontjes zijn, maar hun daden zijn echt wel verachtelijk genoeg om op zichzelf veroordeeld te worden hoor.
Ik begrijp het sentiment wel, maar met onze overvolle gevangenissen moet je toch keuzes maken over wie je wel of niet een effectieve celstraf geeft.
Naar mijn mening: mensen die een gevaar zijn voor de samenleving, die moet je vastzetten. Dat zijn deze kerels niet (m.a.w. de kans dat er in de toekomst nog iemand sterft door hun toedoen is bijzonder klein). Ik vind een celstraf dus niet erg logisch - er zijn voldoende andere straffen die je hen kan geven (geldboete, werkstraf - lijkt me hier wel mooi als het gaat om rijkeluiszonen, ontzetting uit bepaalde rechten...).
Dat is ook mijn persoonlijke mening.
Maar net omdat het allemaal 'rijkeluiszoontjes' (zouden) zijn, is (een groot deel van) de publieke opinie blijkbaar de mening toegedaan dat die mannen absoluut achter de tralies thuishoren. Ik stel me de vraag of die opinie hetzelfde zou zijn, mocht het gaan om één of andere scoutsgroep met leden uit de 'normale' klasse.
Eigenlijk worden de rechten van verdediging gewoon gerespecteerd (of probeert men dat), en daar kan ik eigenlijk weinig tegen inbrengen (dat is overigens net in het belang van de procedure, zeker t.a.v. de slachtoffers/familieleden).
Dat in een andere gevallen die rechten niet worden gerespecteerd, is eigenlijk het problematisch (en, inderdaad, oneerlijk).
Toegegeven, dat is een persoonlijke perceptie (maar ik kan mij niet van deze indruk ontdoen, zowel op dit forum als op social media - zelfs die van ministers.).
Voor alle duidelijkheid ben ik het uiteraard met je eens dat de feiten vreselijk zijn en gestraft moeten worden. Enkel over de gepaste straf deel ik je mening dus niet (die ik wel begrijp en respecteer).
Uiteraard allemaal onder enig voorbehoud, want ik (maar dat geldt voor iedereen hier) heb geen inzage in het hele dossier en kan hier eigenlijk niet echt een gefundeerde uitspraak over doen.
Ahum:Klacht indienen om gewoon de jan met de pet te intimideren.
Raad voor de Journalistiek acht klacht tegen ‘De Morgen’ gegrondDe Raad voor de Journalistiek heeft een klacht van Joachim Meeusen en Cathy Berx tegen De Morgen en journalist Douglas De Coninck gegrond verklaard. Het artikel gaat over de dooppraktijken bij studentenclub Reuzegom en verwijst naar het pv van verhoor van Meeusen, die lid was van Reuzegom maar niet bij de doop aanwezig was.
Het artikel geeft een vertekend en niet waarheidsgetrouw beeld van het verhoor van Meeusen, wat blijkt uit een vergelijking van de tekst van het pv van verhoor met de citaten in het artikel.
Bedankt voor de opheldering, maar het bevestigd nog steeds mijn punt van "Omdat ze zoon en dochter van de elite zijn, kennen ze de wet als geen ander en hebben ze daardoor een voordeel".
![]()
Persoonlijke info van Reuzegommers gelekt op het internet
Op een internetforum staan verschillende leden van de studentenvereniging Reuzegom vermeld met al hun gegevens. Ook de namen, telefoonnummers en e-mailadressen van hun ouders zijn gelekt. Het parket wil achttien leden van de studentenvereniging voor de rechtbank brengen voor hun rol in de dood...www.hln.be
Niemand hier met namen? Artikel is van 2020
![]()
Zoon van gouverneur Cathy Berx dient klacht in tegen De Morgen na uitlekken verklaring Reuzegom
Reuzegommer Joachim Meeusen, de zoon van provinciegouverneur Cathy Berx, dient een klacht in tegen De Morgen. De krant citeerde zaterdag uit de ondervraging van Joachim Meeusen uit het onderzoek naar de dood van Sanda Dia. Journalist Douglas De Coninck blijft achter zijn verhaal staan en stelt...www.pzc.nl
Kijk, en daarom moeten ze strenger gestraft worden. Klacht indienen om gewoon de jan met de pet te intimideren. Hebben ze dat recht? Ja. Kan jan met de pet dat ook doen? ja. Maar de één kent alle systemen(elite) en den andere niet. Daarom geraken ze met veel dingen weg.
1) Is dat dan zo? Precies of in andere strafdossiers advocaten niet alle 'trukken van de foor' bovenhalen.Bedankt voor de opheldering, maar het bevestigd nog steeds mijn punt van "Omdat ze zoon en dochter van de elite zijn, kennen ze de wet als geen ander en hebben ze daardoor een voordeel".
Goh, toch niet akkoord hoor.
Niet straffen gaat potentieel wel een gevaar voor de maatschappij creëren.
Op die leeftijd, in die context (elite, zwaar hand boven het hoofd door ouders, ...) en niet gestraft worden zorgt alleen maar voor jonge mensen die gevormd door hun ervaring met een "ik kom met alles weg" visie door het leven gaan gaan.
Ze hebben zo goed als op een paar stappen na de allerzwaarste misdaad begaan, het leven van een medemens weggenomen, uiteraard zonder voorbedachtheid.
Gecombineerd met een totaal gebrek aan schuldinzicht, geen normbesef, alle schuld proberen afwentelen op andere partijen, ...
En zulke mensen zijn wel degelijk een gevaar voor de maatschappij.
Niet Belgisch/Europees, maar wel actueel wegens net veroordeeld, je moet maar eens Googlen naar Alex Murdaugh, of de Netflix serie bekijken.
Sneak preview of wat type persoon je kan laten loslopen wanneer je niet (zwaar) bestraft....
Ik begrijp het sentiment wel, maar met onze overvolle gevangenissen moet je toch keuzes maken over wie je wel of niet een effectieve celstraf geeft.
Naar mijn mening: mensen die een gevaar zijn voor de samenleving, die moet je vastzetten. Dat zijn deze kerels niet (m.a.w. de kans dat er in de toekomst nog iemand sterft door hun toedoen is bijzonder klein). Ik vind een celstraf dus niet erg logisch - er zijn voldoende andere straffen die je hen kan geven (geldboete, werkstraf - lijkt me hier wel mooi als het gaat om rijkeluiszonen, ontzetting uit bepaalde rechten...).
![]()
Persoonlijke info van Reuzegommers gelekt op het internet
Op een internetforum staan verschillende leden van de studentenvereniging Reuzegom vermeld met al hun gegevens. Ook de namen, telefoonnummers en e-mailadressen van hun ouders zijn gelekt. Het parket wil achttien leden van de studentenvereniging voor de rechtbank brengen voor hun rol in de dood...www.hln.be
Niemand hier met namen? Artikel is van 2020
Belangrijkste vind ik dat deze zoontjes van notarissen, vastgoedmakelaars, dure restaurants en/of zelfs met adellijke titels die je helpen tot stages in het Europees parlement, een mooie vermelding op hun strafblad krijgen die hen weghoudt van openbare functies, dat de geneeskundestudent die erbij zit geschorst wordt door de Orde der Geneesheren want zo iemand zou echt geen arts mogen zijn zonder enige tijd van boetedoening, en dat ze een reële straf krijgen die écht pijn doet: een effectieve celstraf of misschien nog langdurige gemeenschapsdienst... want boetes van ons gerecht voelen zo'n gasten niet.
Dat is toch volstrekt irrelevant? Als het 'zoontjes' waren geweest van bakkers en slagers, dan zouden ze precies dezelfde straf moeten krijgen.
Er zijn er hier letterlijk wel die zeggen 'niet straffen', je moet maar naar de poll kijken om dat te zien. Ze zijn in de minderheid, maar goed.Bedoel je nu specifiek celstraffen? Want nogmaals, er is hier niemand op het forum die zegt "niet straffen". Er zijn gewoon veel vormen van straffen, een celstraf is daar maar 1 van.
"Dat is iets anders dan zeggen dat het plots gebeurde. Het ging niet plots. Hij had een score van 4 op 15 op de comaschaal. Dat is dood. Er waren geen motorische functies meer. Het was duidelijk dat hij professionele hulp nodig had. Uiteindelijk heeft men de twee andere schachten opgedragen hem uit de put te halen. Men ging zichzelf uiteraard niet vuil maken. Ze hebben hem in het gras gelegd en namen dan even de tijd om dat vast te leggen op foto. Dan gaat men een beetje overleggen. Dat moet ook gebeuren. Dan eindelijk gaan ze naar het ziekenhuis, maar niet voordat ze wat vuilniszakken neerleggen. We willen toch niet dat Sanda de auto vuilmaakt."
Dat betwist ik niet. Maar door hun afkomst is de kans dat ze omgekeerd precies dezelfde straf als 'zoontjes' van 'bakkers en slagers' zullen krijgen net kleiner, kijk alleen maar naar het legertje topadvocaten dat opdraaft.
Persoonlijk denk ik dan dat het misschien eens niet slecht zou zijn om advocatenlonen aan barema's te onderwerpen, om zo klassenjustitie uit te schakelen, maar dat gaat mede door de oververtegenwoordiging van juristen in onze wetgevende macht uiteraard nooit gebeuren.