Review: Beetlejuice Beetlejuice (4K UHD blu-ray)

Filmsequels met een lange tijd tussen het origineel en de opvolger zijn vaker missers dan dat ze dezelfde kwaliteit of beter behalen. Van sommige klassiekers blijft Hollywood beter af, en dan heb je films zoals Mad Max: Fury Road, Blade Runner 2049 en Top Gun Maverick die af en toe bewijzen dat het toch mogelijk is. Na 36 jaar komt Tim Burton met een vervolg van Beetlejuice op de proppen. Eens zien in welke categorie we deze mogen sorteren.

Beetlejuice Beetlejuice werd opnieuw geregisseerd door Tim Burton en als mijn berekeningen kloppen zal Burton het moeten rekken tot een leeftijd van 101 als hij even lang wacht om er een derde telg aan bij te schroeven. Terugkerende castleden zijn Winona Ryder, Catherine O’Hara en natuurlijk Michael Keaton als Beetlejuice. De film bevat tal van nieuwe toevoegingen waaronder Jenna Ortega, Justin Theroux, Willem Dafoe en Monica Bellucci.

o9k0cttqrolu2n6n5i_1200.jpg

Less is more

De film bevat zoveel verschillende personages die elk hun verhaallijn hebben, dus het samenvatten hiervan wordt een klus, but here we go. Charles, de vader van Lydia (Winona Ryder), komt te overlijden na een vliegtuigcrash. Samen met haar gluiperige partner Rory (Justin Theroux), haar moeder Delia (Catherine O’Hara) en edgy goth-dochter Astrid (Jenna Ortega) keren ze terug naar hun ouderlijk huis in Winter River. Intussen in de onderwereld ontsnapt Delores (Monica Bellucci) aan haar lot dat werd toegedaan door haar ex-geliefde Beetlejuice (Michael Keaton) en zint ze op wraak. Deze ontsnapping wordt onderzocht door Wolf Jackson (Willem Dafoe), een acteur die na zijn dood politieofficier werd van The Afterlife Police. En dan heb ik nog niks gezegd over het titelpersonage zelf dat zich schuilhoudt voor Delores, maar tegelijkertijd nog steeds pogingen onderneemt om een ring over Lydia’s vinger te schuiven.

Het is van 2007 geleden dat Tim Burton met Sweeney Todd een film bracht waar ik zeer positief over kon zijn. Met een cult classic als Beetlejuice wachtte ik dus met een bang hart af hoe hij het ervanaf zou brengen. Met een hedendaagse relatief korte speelduur van 105 minuten is er veel verhaal om in die tijdspanne te proppen. Gelukkig lukt dit meer wel dan niet. In het eerste half uur komen we te weten wat de originele personages in al die tussentijd hebben uitgespookt, en krijgen we een introductie van de nieuwkomers en hun band met elkaar. Daarna neemt het tempo wat tegengas en lijkt het door al die personages en subplots het bos niet door de bomen te zien. Maar eenmaal we in de derde act vliegen gaan de remmen los en voelen we terug de aloude magie die Burton ons destijds gaf.

yhdefv9bpdlz85npf2_1200.jpg

The juice is loose!

Een echt sterke film kan ik het niet noemen, daarvoor is het een iets te groot boeltje, maar dat neemt niet weg dat ik mij hier enorm hard mee heb geamuseerd. Dit was de tweede maal dat ik de film zag en ik zat opnieuw meermaals met een glimlach naar het scherm te staren om de ‘dolle fratsen van ome Beetlejuice’. De tientallen fantastische sets en het extensieve gebruik van praktische effecten tonen dat Burton gelukkig nog niet alles verleerd is. Opnieuw steelt Keaton de show met zijn energieke weergave van het personage. Wat me ook positief verbaasde was de hoeveelheid aan expliciete beelden die in deze PG-13 getoond werden. In een tijd van remakes en sequels is Beetlejuice Beetlejuice verre van perfect, maar een welgekomen vervolg waarvan ik blij ben dat het bestaat.

Beetlejuice Beetlejuice is verre van perfect, maar een welgekomen vervolg waarvan ik blij ben dat het bestaat.

De beeld- en geluidskwaliteit van deze 4K UHD blu-ray is verbluffend. Burtons kenmerkende kleurenpalet spat van het scherm, terwijl de geluidsmix – met Danny Elfmans iconische soundtrack – perfect uit de speakers vloeit. Ook op het vlak van extra’s stelt deze release niet teleur. Naast een volledige commentaartrack bevat de schijf een half uur aan making-of-materiaal. Daarbovenop krijg je nog eens zo’n vijftig minuten aan behind-the-scenes-content, waaronder Michael Keatons transformatie tot Beetlejuice, de belichaming van drie generaties Deetz, de totstandkoming van de koppensnellers, de stop-motion-animatie, het visuele ontwerp van de sets en praktische effecten, en de indrukwekkende climax van de film. De extra’s maken duidelijk hoeveel plezier de cast en crew op de set hadden – een enthousiasme dat aanstekelijk werkt en waar ik graag deel van had uitgemaakt. Burton heeft zijn liefde voor filmmaken herontdekt, en dat voel je met deze film.

Conclusie

Met Beetlejuice Beetlejuice toont Tim Burton dat hij na al die jaren toch nog wat van zijn magie bezit. Het verhaal heeft te veel oninteressante subplots waardoor het tempo af en toe wat stroef loopt, maar laat dat zeker de pret niet bederven. Wanneer de film echt in gang schiet is het een enorm amusante rit. De 4K blu-ray ziet en klinkt fantastisch en bevat extra's waar ik met plezier naar keek.

Pro

• Micheal Keaton blijft geweldig
  • Soundtrack van Danny Elfman
  • Fantastische blu-ray kwaliteit
  • De film is een enorm amusante en ontspannende rit ...

Con

• Typecasting van charismaloze Jenna Ortega
  • Script kon strakker met minder personages en verschillende subplots
  • ... maar duurt te lang om op gang te komen
7

Over deze film

Beschikbaar vanaf

22 januari 2025

Genre

1. Avontuur
  2. Familie
  3. Komedie

Speelduur

105 minuten

Regie

Tim Burton

Cast

Michael Keaton, Winona Ryder, Catherine O'Hara, Jenna Ortega, Justin Theroux, Willem Dafoe en Monica Bellucci

Uitgever

Warner Bros.

Terug
Bovenaan