Review: Commandos: Origins

We hebben er lang moeten op wachten, maar na achttien jaar is Commandos terug! In de zesde iteratie van deze stealth-georiënteerde realtime tactics-franchise gaan we, zoals de naam al doet vermoeden, naar het ontstaan van de serie. In Commandos: Origins bevinden we ons in een vroege Tweede Wereldoorlog-setting en maken we kennis met Jack O’Hara, de bekende groene baret van de eerdere Commandos-spellen. Samen met vijf andere teamleden zal hij missies moeten voltooien die niemand anders durft op te nemen. Een heuse uitdaging die het nodige tactische denkwerk zal vergen om succesvol te laten slagen. Benieuwd of deze franchise een nieuwe, frisse wind weet te brengen? Ontdek het in onderstaande review!

Commandos, ontwikkeld door Pyro Studios en uitgegeven door Eidos Interactive, ontstond reeds in 1998. Het eerste spel met als titel Commandos: Behind the Enemy Lines werd dermate goed onthaald dat het meteen de basis legde voor vier daarop volgende games, namelijk Commandos: Beyond the Call of Duty, Commandos 2: Men of Courage, Commandos 3: Destination Berlin en de ietwat vreemde eend in de bijt Commandos: Strike Force. Laatst genoemde werd reeds in 2006 uitgegeven, waarna de franchise leek stil te vallen. Twaalf jaar later werd echter bekendgemaakt dat Kalypso Media de rechten van de serie had gekocht en de franchise nieuw leven wou inblazen. Samen met ontwikkelaar Claymore Game Studios brengen ze ons nu Commandos: Origins, een prequel van de gekende serie. Benieuwd of er naast de nostalgische noot en vernieuwde graphics ook nieuwe elementen werden toegevoegd! Commandos: Origins is beschikbaar voor PlayStation 5, Xbox Series X|S en pc.

Commandos Origins - 5.jpg

Assemble the team!

We bevinden ons in 1940, in de volle opmars van de Tweede Wereldoorlog en met Brittannië als enige bastion tegen de oprukkende invloed van het fascisme. Winston Churchill roept soldaten op om achter de vijandelijke linies te vechten en tijd te kopen voor de geallieerden. Enkel de dappersten onder hen zullen in aanmerking komen voor deze gevaarlijke missies. Een nieuw team zal moeten samengesteld worden, elk lid met zijn eigen sterktes.

Commandos: Origins start met het recruteren van ‘Green Beret’ Jack O’Hara. In een reeks missies zal het team verder vorm krijgen en zullen we ook andere bekende teamleden verwelkomen. Wie de eerdere games speelde, weet dat tactisch plannen en het opereren vanuit de schaduwen belangrijk zal zijn om de missies tot een succesvol einde te brengen. Daarnaast zullen heel wat gameplay-elementen al snel een belletje doen rinkelen, al mag Commandos: Origins uiteraard ook rekenen op een aantal welkome vernieuwingen.

Commandos Origins - 2.jpg

“Consider it done!”

Ook in deze prequel staat het tactisch plannen centraal. Hierbij zal je niet enkel de wandelpatronen en de line of sight van de tegenstanders moeten analyseren, maar ook gebruik moeten maken van de sterktes van je teamleden. Denk hierbij aan het plaatsen van vallen, gecombineerd met een geluidsbron om tegenstanders te lokken, of het zorgvuldig plannen van sluipaanvallen om tezelfdertijd twee tegenstanders uit te schakelen, maar ook aan het tactisch inzetten van je sniper om vijanden geruisloos om te brengen. Uiteraard kan je ook kiezen voor het brute geweld en met een pistool in de hand beginnen rond te schieten, al kan ik je nu al vertellen dat dit doorgaans geen goed idee zal zijn. Hoewel je soms met een brute aanval zal wegkomen, focust Commandos: Origins echt op de stealth gameplay die we vanuit de eerdere games gewoon zijn. Al zal je snel merken dat er meerdere manieren zijn om een missie te doen slagen.

Ook interactie met de omgeving zal heel belangrijk zijn. Zo zijn er heel wat manieren om je zichtbaarheid te verlagen, maar zal je ook rekening moeten houden met zaken die in je nadeel kunnen spelen. Denk hierbij aan het maken van geluid, maar ook aan het achterlaten van voetstappen in het zand of de sneeuw, of het zichtbaar achterlaten van eerdere slachtoffers, die uiteraard kunnen opgemerkt worden door andere vijanden. Geloof me vrij, er is niet veel nodig om de alarmbellen te laten weergalmen. Het slim inzetten van je teamleden en het zorgvuldig plannen van hun bewegingen en acties zal met andere woorden onontbeerlijk zijn om de missies succesvol te voltooien. Vooral de Command Mode, waarbij je het spel kan pauzeren en vervolgens simultaan je teamleden een actie kan laten uitvoeren, bleek hierin heel belangrijk.

Commandos Origins - 3.jpg

Ondanks een aantal minpuntjes, zeker een geslaagde prequel!

Commandos: Origins bouwt verder op zijn gekende strategische gameplay. In een totaal van veertien missies, waarbij telkens ook zijmissies te vinden zijn, zal je doorheen verschillende facetten van het WO II-landschap worden geloodst. Hoewel het een origineverhaal betreft en er uiteraard wel een rode draad is, miste ik soms wat samenhang om nog iets meer in het spel gezogen te worden. Desondanks bleken de missies stuk voor stuk anders, waardoor het spel nooit verveelt en je echt de sterkte van elk karakter zal moeten inzetten om een missie te doen slagen. Toegegeven, ik ben niet meteen een meestertacticus als het aankomt op oorlog voeren, maar zelfs in de aanbevolen moeilijkheidsgraad bleek het spel toch regelmatig pittig, waardoor ik een missie meer dan eens moest herstarten. Gelukkig voorzagen de makers een Quick Save-functie, waardoor ik regelmatig niet al te ver terug moest gaan (tenminste, als ik niet vergat om de functie te gebruiken …). Op vlak van gameplay stelde Commandos: Origins dus zeker en vast niet teleur. Vooral de verscheidenheid aan missies, de uitgebreide mappen, de verschillende manieren om een missie te doen slagen en het bevredigend gevoel na een succesvolle actie te vervolledigen in de Command Mode waren wat mij betreft de grote pluspunten. En hoewel sommige personages iets minder sterk en ‘nodig’ leken dan anderen, was ik toch steeds benieuwd naar nieuwe toevoegingen aan het team.

Een leuke en vaak pittige opvolger binnen een genre dat populairdere tijden heeft gekend.

Ook op vlak van graphics stelde Commandos: Origins niet teleur. Zo had elke map zijn eigen leuke insteek en bleken details erg goed te zijn weergegeven. Denk hierbij aan voetstappen in de sneeuw, schaduwen in donkere levels, maar ook aan realistischere explosies. Wie trouwens geen fan is van nazistische elementen op het scherm, kan ervoor kiezen om deze volledig uit te schakelen. Daarenboven bleken de controls te zijn vernieuwd, waardoor acties en het draaien van de camera vlotter verliep dan bij de originele games. Al moet ik toegeven dat ik toch wat gewenning nodig had, waardoor ik meermaals acties initieerde bij foute personages. Wie echter toch liever de oude controls gebruikt, kan deze ook selecteren in het menu.

Helaas kampt Commandos: Origins ook wel met een aantal minpunten waar we niet omheen kunnen. Zo had ik regelmatig last van bugs, waarbij ik bijvoorbeeld een gedode vijand naar een andere plaats wou slepen, maar ik hem niet meer kon loslaten, kon ik bepaalde voorwerpen niet meer oprapen, of werd een val niet getriggerd terwijl een vijand toch voldoende in de buurt was. Zaken die gelukkig waren opgelost na het opnieuw inladen van de saved file, al wil je daar uiteraard niet te vaak op betrouwen. Daarenboven merkte ik regelmatig framedrops, vooral bij het intensief draaien van de camera, al moet ik toegeven dat dit voor mij niet meteen afbreuk deed aan mijn spelervaring. Waar ik wel soms eens moest van fronsen, waren sommige reacties van NPC’s die niet altijd even doordacht leken. Zo was er bijvoorbeeld een structuur ontploft, maar wanneer de vijanden er later passeerden, keken ze er niet eens van op. Hetzelfde gold ook voor dode lichamen. Eenmaal ze een dode collega aantroffen werd alarm geslagen en werd de zoektocht naar de dader ingezet, maar wanneer de rust terugkeerde lieten ze het slachtoffer gewoon liggen. Kleine zaken die volgens mij toch iets beter hadden gekund.

Conclusie

Met Commandos: Origins trachten Kalypso Media en Claymore Game Studios de Commandos-franchise nieuw leven in te blazen. Achttien jaar na Commandos: Strike Force, brengen ze ons nu een prequel op het eerste Commandos-spel. In deze stealth georiënteerde, real time tactics game komen we te weten hoe het Commandos team tot stand is gekomen en leren we elk personage beter kennen doorheen verschillende missies in Wereld Oorlog II-setting. Hoewel de gameplay en visuals een leuke boost hebben gekregen, bleek het spel toch nog te kampen met enkele bugs. Desondanks een leuke en vaak pittige opvolger binnen een genre dat populairdere tijden heeft gekend. Ik hoop alvast dat mettertijd de bugs helemaal verdwijnen, want deze serie verdient zeker zijn plaats in het huidige gaming landschap!

Pro

• Vlotte, leuke gameplay en frisse graphics
  • Command Mode voelt heel bevredigend aan wanneer de actie slaagt
  • Verschillende manieren om missies te doen slagen
  • Quick Save

Con

• Nog regelmatig last van bugs
  • NPC's mochten soms iets slimmer zijn
  • Verhaal kon iets meer samenhang gebruiken. Focust iets te veel op 'losse missies'
7

Over

Beschikbaar vanaf

9 april 2025

Gespeeld op

1. PC

Beschikbaar op

1. PC
  2. PlayStation 5
  3. Xbox Series X|S

Genre

1. Stealth
  2. Strategy

Ontwikkelaar

1. Claymore Game Studios

Uitgever

1. Kalypso Media

Top! recent in een nostalgische bui de originele in een winkelmandje gestopt.
Dan toch niet mee doorgezet, goed, ... dit lijkt me beter. :D

Ziet er heel leuk uit, de eerste 2 heb ik echt giga veel gespeeld. Niet een game die ik aan de volle retailprijs zou ophalen, maar hij staat in Steam al op mijn wishlist.

Terug
Bovenaan