Review: Samson: A Tyndalston Story

Als je mij een maand geleden de titel Samson had genoemd, had ik eerlijk gezegd geen idee gehad waar het over ging. Tot deze game, ontwikkeld door de Zweedse studio Liquid Swords, plots op mijn radar verscheen via de maandelijkse releases op de website. Na wat opzoekwerk en het bekijken van een trailer was mijn interesse meteen gewekt. Mijn eerste indruk gaf me sterke vibes van Sleeping Dogs uit 2012, een game waar ik destijds enorm fan van was. Die combinatie van een open wereld vol met misdaad en stijlvolle mêlee-gevechten wist me toen volledig te grijpen, en hetzelfde gevoel kreeg ik ook bij deze game. Een beetje Grand Theft Auto, gecombineerd met intense hand-to-hand combat? Dat klinkt als iets waar ik me moeiteloos in kan verliezen. Afgelopen week ben ik dan ook diep de onderwereld van Tyndalston ingedoken samen met Samson.

In Samson: A Tyndalston Story volgen we niemand minder dan Samson zelf, een crimineel met torenhoge schulden bij de verkeerde mensen. Ze dreigen zijn zus iets aan te doen als hij zijn schulden niet snel aflost. Zijn zus is zijn enige familie, en hij zal alles doen om haar veilig te houden. Maar dat is nog niet alles: de stad Tyndalston wordt overspoeld door een gevaarlijke nieuwe drug, White Whisper. Vastberaden om de straten schoon te houden, zet Samson alles op alles om de stad van dit dodelijke goedje te bevrijden. Tegelijkertijd zijn er meerdere mensen die met de substantie verbonden zijn en Samsons leven op het spel zetten. Naarmate zijn missie vordert, wordt het steeds gevaarlijker om te overleven. Zal Samson erin slagen zijn schulden af te lossen én de stad te redden van de dreiging van White Whisper?

ss_8669759bafe7182cf3951d76ca66b7ce9aaa77a5.1920x1080.jpg

Verhaaltechnisch niet bijster interessant​

De Samson: A Tyndalston Story is vrij eenvoudig: je moet dagelijks genoeg geld verdienen om je schulden af te lossen. Dit doe je door missies te voltooien die op de wereldmap te vinden zijn, variërend van straatraces tot het uitschakelen van criminelen. In eerste instantie voelt het vrij divers aan, omdat elke missie een ander bedrag oplevert en je zelf kunt kiezen welke je wilt uitvoeren. Na een paar uur sluipt er echter een gevoel van repetitie in. Veel opdrachten komen uiteindelijk op hetzelfde neer, en ik merkte dat ik na verloop van tijd steeds minder zin kreeg om eraan te beginnen. Daarbij helpt het niet dat Tyndalston vrij klein is, waardoor locaties vaak worden hergebruikt, soms zelfs letterlijk voor hetzelfde type missie die je de dag ervoor al had gedaan. Naast de missies die je het grootste deel van de tijd uitvoert, is er natuurlijk ook een hoofdverhaal dat draait om White Whisper en de mensen die jou en je vrienden proberen te dwarsbomen. Helaas komt het verhaal zwak uit de verf: de personages boeien nauwelijks en de verhaallijn weet niet echt te overtuigen of spannend te worden.

Wat het spel interessant maakt, is het actiepuntensysteem en de indeling van de dag in tijdstippen: middag, avond en nacht. Sommige missies duren langer dan andere, waardoor je bijvoorbeeld in de middag aan een missie begint en pas in de avond klaar bent. Daardoor heb je ‘s avonds vaak nog maar één opdracht over voordat de dag ten einde komt. Je moet dus goed afwegen hoeveel punten een missie kost en welke opdrachten je die dag wilt voltooien. Dit voegt een tactische laag toe, al merkte ik dat ik in de praktijk vaak gewoon de missies koos die het meeste geld opleverden, zonder al te veel vooraf te plannen. Daarnaast verhoogt het schuldensysteem de druk: betaal je niet op tijd terug, dan komen schuldeisers achter je aan. Ze verschijnen niet alleen bij je thuis ... je kan hen door de hele stad tegenkomen, waardoor ze je soms midden in een missie dwarsbomen.

ss_72c55a8a8fa3e434e4619146f1ee6c9bec81c4d6.1920x1080.jpg

Rijden met voertuigen is het absolute hoogtepunt van de game​

Naast planning en missies draait het spel sterk om de gevechten. In de kern gaat het erom tegenstanders rake klappen te geven met je vuisten. De gevechten voelen helaas soms clunky aan en zijn vrij eenvoudig, waardoor herhaling ook hier snel de kop opsteekt. Met de rechter triggers van je controller kies je tussen lichte en harde slagen, en je kunt diverse objecten uit de omgeving oppakken, van moersleutels tot glazen flesjes en stenen, om extra schade aan te richten. Dit maakt de gevechten dynamischer, al blijft de combat op de lange termijn toch wat te repetitief en te simpel.

Samson beschikt ook over een coole Amerikaanse bolide, waarmee je door de straten van Tyndalston kunt scheuren. Deze kan je gebruiken voor straatraces of om tegenstanders Burnout-gewijs van de weg te rammen. De wagen is uitgerust met nitro, waardoor races makkelijker worden en je jouw tegenstanders sneller kunt uitschakelen. Voor mij persoonlijk is het rijden met voertuigen, of het nu je eigen auto is of een gestolen voertuig, het absolute hoogtepunt van de game.

ss_043caa717412362032308226e5706e9da12e6e1b.1920x1080.jpg

Overspoeld met bugs en glitches​

Dat gezegd hebbende zijn er zeker verbeterpunten. Zo kost het relatief veel geld om je beschadigde wagen te repareren. In de eerste uren, wanneer geld schaars is, reed ik daarom vaak rond in gestolen voertuigen die trager waren en meestal geen nitro hadden. De combinatie van hoge reparatiekosten en de constante druk om je schulden af te lossen maakt het gebruik van je eigen wagen in het begin behoorlijk lastig. Bovendien voelt het als een gemiste kans dat je je wagen niet visueel of motorisch kunt upgraden, terwijl voertuigen juist een centraal onderdeel van de game vormen. Wat mij daarnaast stoorde, is dat je geen auto’s kunt stelen waarin iemand rondrijdt; je kunt alleen geparkeerde voertuigen in beslag nemen, wat vooral tijdens achtervolgingen voor frustratie zorgt.

Het schuldensysteem verhoogt de druk: betaal je niet op tijd terug, dan komen schuldeisers achter je aan.

Wat helaas de ervaring van het spel ook niet ten goede komt, is dat het overspoeld is met bugs en visuele glitches. Animaties lopen regelmatig fout, vijanden blijven vastzitten en tijdens gevechten gebeurt het vaak dat slagen niet aankomen, zowel de aanvallen die zij op jou richten als die jij probeert uit te delen. Ook moest ik meerdere missies herstarten omdat vijanden niet wilden inladen, en bugs zorgden er regelmatig voor dat ik stierf of dat een missie misliep, waardoor ik niet alleen actiepunten verloor, maar soms ook al het geld dat ik die dag had verdiend. Grafisch ziet het spel er over het algemeen wel mooi uit, los van de visuele fouten. Prachtige weerspiegelingen in waterplassen en een fraai vormgegeven stad dragen bij aan de sfeer. Technisch draait het spel grotendeels soepel, met slechts enkele kleine haperingen tijdens bepaalde momenten, die echter nauwelijks storend zijn.

Conclusie

Uiteindelijk is Samson: A Tyndalston Story een game met originele ideeën die echter op meerdere vlakken een betere uitwerking had kunnen gebruiken. Missies zijn repetitief, het hoofdverhaal voelt matig aan en de game zit vol bugs en glitches. Ook het uitgangspunt van de vuistgevechten is vrij simpel en had beter uitgewerkt kunnen worden. Aan de andere kant zijn er zeker sterke punten: het actiepuntensysteem is origineel, net als het verloop van de dag dat je kunt plannen. Het rondrijden met voertuigen door de wereld voelt leuk en dynamisch, ondanks de beperkingen bij upgrades en reparatiekosten. Al met al heeft de game enkele leuke aspecten, maar is het een must-play? Helaas niet, zeker niet met de huidige tekortkomingen en frustraties die het spel met zich meebrengt.

Wil jij kans maken om Samson: A Tyndalston Story te winnen? Neem dan snel deel aan onze wedstrijd!

Pro

• Tof concept
  • Visueel mooi
  • Geweldig gevoel bij het besturen van wagens

Con

• Mist een goede uitwerking
  • Bugs en glitches
  • Hoofdverhaal is matig
  • Missies worden snel repetitief
6

Over

Beschikbaar vanaf