De zomervakantie loopt op z’n einde. Mensen met jonge kinderen kennen het ongetwijfeld: de nood aan rust en ontspanning is nog nooit zo groot geweest. Ook ten huize ‘Sir. K’ is dat niet anders. ’s Avonds moe en afgepeigerd de zetel in en niets anders dan breinloos vertier. Groot was mijn blijdschap toen de vraag kwam of iemand interesse had om Dorfromantik te reviewen. Naast films en series, leek een cozy puzzle builder namelijk nét wat ik nodig had. Of mijn ervaring effectief rustgevend was, of ik alsnog mijn controller tegen de muur wou kwakken, krijgen jullie te lezen in onderstaande review!
Dorfromantik verscheen reeds in 2021 als Early Access-titel op pc. De finale release vond plaats in 2022, waarna het later dat jaar ook verscheen op Switch. Hoewel de titel bijna overal lovend werd onthaald, waren er toch signalen van een mindere performantie op de Switch. Dit deed echter geef afbreuk aan het algemeen positieve onthaal en werd dermate goed ontvangen dat er in 2022 ook een bordspeladaptatie van verscheen (Pegasus Spiele). Ondertussen mochten we niet enkel een aantal uitbreidingen verwelkomen op dit bordspel, maar werd het videospel ook uitgegeven op PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One en Xbox Series X|S.
“Hoe, maar zoveel nadenken is toch helemaal niet zo ontspannend?” Hoor ik jullie denken. Dat is nu net het leuke aan Dorfromantik: alles voelt heel erg vrijblijvend en rustgevend aan. Tegels draaien, plaatsen en de map in- en uitzoomen, meer kan je in Dorfromantik niet doen. Het enige waar je moet op focussen, is het leggen van tegels. Het gaat ook niet zozeer om het ‘winnen’ van het spel, want dat kan je in se niet, maar wel om een zo efficiënt en groot mogelijke puzzel te bouwen. Daarenboven lijkt in Dorfromantik alles in het teken te staan van rust. Het mooie, aangename kleurenpalet, de rustgevende, bijpassende muziek en de vrolijke bijhorende bootjes, treintjes en diertjes die de tegels bevolken.
Wil je het nog iets uitdagender maken, dan kan je ook kiezen voor de snelle modus of de hard mode. In het eerste geval heb je slechts 25 tegels ter beschikking die je zo efficiënt mogelijk zal moeten plaatsen om de hoogste score te halen. Een modus die me iets minder aansprak en waar ik dus ook minder aandacht heb aan gegeven. Ga je voor de harde modus, dan wordt de moeilijkheidsgraad iets opgeschroefd ten opzichte van de klassieke modus, doordat er minder opdrachttegels in het spel zijn. Wie het liever iets rustiger houdt, kan kiezen voor de creatieve modus. In deze modus beschik je over een eindeloze hoeveelheid landschapstegels en draait alles enkel rond het bouwen. Tegels die je niet nodig hebt, kan je ook weggooien. Geen punten, geen uitdagingen, de tegels die je wenst, kortom, de meest stressloze ervaring. Wil je het spel nóg meer naar je hand zetten, dan heb je eventueel ook nog een modus waarin je werkelijk alles kan aanpassen. De grootte van je tegelstack, het aantal opdrachttegels die in het spel zitten, et cetera. Je leest het al, ondanks de minimalistische insteek wat gameplay betreft, zijn er toch heel wat mogelijkheden voor als je het net iets anders wilt.
Hoewel Dorfromantik in opzet simpel is, zal je er toch uren zoet mee zijn. Zeker wie Platinum Trophy’s najaagt, zal merken dat het toch niet allemaal zo simpel is als het lijkt. De beloningen die je in-game krijgt, onder de vorm van extra tegeltjes, vergen iets minder uitdaging en kan je in een paar uurtjes zo vrijspelen. Mijn vrees dat het met controller minder vlot zou spelen is trouwens onterecht. Doordat je enkel hoeft te draaien, te verplaatsen, iets ongedaan te maken of eens in- of uit te zoomen, zijn de controls erg beperkt en voelen deze vlot aan. De performance op PlayStation 5 was daarenboven top, waardoor het spel erg vlot speelde. Als ik dan toch een nadeeltje moet benoemen, dan zou ik zeggen dat de simpliciteit die het spel zo goed maakt, ook een valkuil vormt. Ben je iemand die snel is uitgekeken op iets, dan zal dat bij dit soort van spellen mogelijks ook zo zijn. Maar wat mij betreft doet Dorfromantik absoluut wat het belooft, en dat is een cozy puzzel-ervaring brengen.
Dorfromantik verscheen reeds in 2021 als Early Access-titel op pc. De finale release vond plaats in 2022, waarna het later dat jaar ook verscheen op Switch. Hoewel de titel bijna overal lovend werd onthaald, waren er toch signalen van een mindere performantie op de Switch. Dit deed echter geef afbreuk aan het algemeen positieve onthaal en werd dermate goed ontvangen dat er in 2022 ook een bordspeladaptatie van verscheen (Pegasus Spiele). Ondertussen mochten we niet enkel een aantal uitbreidingen verwelkomen op dit bordspel, maar werd het videospel ook uitgegeven op PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One en Xbox Series X|S.
Een strategisch puzzelspel om bij weg te mijmeren
Ik gaf het al mee in de inleiding, maar Dorfromantik wordt omschreven als cozy puzzle builder, en dat is ook exact wat je van het spel mag verwachten. In dit singleplayer strategisch puzzelspel is het de bedoeling om hexagonale tegels zo efficiënt mogelijk in elkaar te passen. Deze tegels bestaan uit twee types, namelijk landschapstegels en opdrachttegels. Op die eerste vinden we zes verschillende terreinsoorten terug, zijnde bossen, open velden, akkers, dorpen, waterwegen en treinsporen. Op de opdrachttegels vinden we dezelfde terreinsoorten terug, maar ook een specifieke opdracht waarbij je bijvoorbeeld een bos met minstens x aantal bomen moet vormen of een treinspoor met exact tien sporen. Ik hoef je niet te vertellen dat als je een perfecte puzzel wil maken, je grijze hersenmassa heel wat werk zal hebben!“Hoe, maar zoveel nadenken is toch helemaal niet zo ontspannend?” Hoor ik jullie denken. Dat is nu net het leuke aan Dorfromantik: alles voelt heel erg vrijblijvend en rustgevend aan. Tegels draaien, plaatsen en de map in- en uitzoomen, meer kan je in Dorfromantik niet doen. Het enige waar je moet op focussen, is het leggen van tegels. Het gaat ook niet zozeer om het ‘winnen’ van het spel, want dat kan je in se niet, maar wel om een zo efficiënt en groot mogelijke puzzel te bouwen. Daarenboven lijkt in Dorfromantik alles in het teken te staan van rust. Het mooie, aangename kleurenpalet, de rustgevende, bijpassende muziek en de vrolijke bijhorende bootjes, treintjes en diertjes die de tegels bevolken.
Efficiëntie wordt beloond in Dorfromantik
Uiteraard heeft Dorfromantik ook zijn uitdagend kantje. In de klassieke modus van het spel heb je namelijk bij de start slechts veertig tegeltjes ter beschikking. Extra tegels kan je bijkrijgen door opdrachten te voltooien of door tegels perfect op elkaar te laten aansluiten. Hoe beter je daar in slaagt, hoe groter je beschikbare tegelstack zal worden. Daarenboven zal je hiermee ook steeds punten verdienen. Punten die er op zich niet erg veel toe doen, maar die wel online worden bijgehouden, om toch op dat vlak ook een competitieve kant te kunnen bieden.Dorfromantik doet absoluut wat het belooft, en dat is een cozy puzzel-ervaring brengen.
Wil je het nog iets uitdagender maken, dan kan je ook kiezen voor de snelle modus of de hard mode. In het eerste geval heb je slechts 25 tegels ter beschikking die je zo efficiënt mogelijk zal moeten plaatsen om de hoogste score te halen. Een modus die me iets minder aansprak en waar ik dus ook minder aandacht heb aan gegeven. Ga je voor de harde modus, dan wordt de moeilijkheidsgraad iets opgeschroefd ten opzichte van de klassieke modus, doordat er minder opdrachttegels in het spel zijn. Wie het liever iets rustiger houdt, kan kiezen voor de creatieve modus. In deze modus beschik je over een eindeloze hoeveelheid landschapstegels en draait alles enkel rond het bouwen. Tegels die je niet nodig hebt, kan je ook weggooien. Geen punten, geen uitdagingen, de tegels die je wenst, kortom, de meest stressloze ervaring. Wil je het spel nóg meer naar je hand zetten, dan heb je eventueel ook nog een modus waarin je werkelijk alles kan aanpassen. De grootte van je tegelstack, het aantal opdrachttegels die in het spel zitten, et cetera. Je leest het al, ondanks de minimalistische insteek wat gameplay betreft, zijn er toch heel wat mogelijkheden voor als je het net iets anders wilt.
Let op … verslavend!
Wat Dorfromantik leuk maakt, is dat je het zowel voor een paar minuutjes als voor een lange sessie kan spelen. Elk spel kan je namelijk makkelijk opslaan om op een ander moment terug op te pikken. Aangezien er ook geen verhaal aanwezig is en de core mechanics heel simpel zijn, hoeft een lange tussenpauze dus ook geen probleem te zijn. Ik kan je wel zeggen dat het spel, zeker in het begin, erg verslavend werkt. De eerste paar rondes zal je geen al te hoge scores halen, maar eenmaal je wat vertrouwd geraakt met de verschillende tegels en hoe alles in elkaar zit, wil je steeds hoger scoren. Dit alles zonder enige vorm van stress te ervaren, want ondanks de puntenscores, voelt het nooit echt als ‘verliezen’ aan. Passen je tegeltjes mooi in elkaar en krijg je hierdoor extra tegels, dan is dit steeds erg bevredigend.Hoewel Dorfromantik in opzet simpel is, zal je er toch uren zoet mee zijn. Zeker wie Platinum Trophy’s najaagt, zal merken dat het toch niet allemaal zo simpel is als het lijkt. De beloningen die je in-game krijgt, onder de vorm van extra tegeltjes, vergen iets minder uitdaging en kan je in een paar uurtjes zo vrijspelen. Mijn vrees dat het met controller minder vlot zou spelen is trouwens onterecht. Doordat je enkel hoeft te draaien, te verplaatsen, iets ongedaan te maken of eens in- of uit te zoomen, zijn de controls erg beperkt en voelen deze vlot aan. De performance op PlayStation 5 was daarenboven top, waardoor het spel erg vlot speelde. Als ik dan toch een nadeeltje moet benoemen, dan zou ik zeggen dat de simpliciteit die het spel zo goed maakt, ook een valkuil vormt. Ben je iemand die snel is uitgekeken op iets, dan zal dat bij dit soort van spellen mogelijks ook zo zijn. Maar wat mij betreft doet Dorfromantik absoluut wat het belooft, en dat is een cozy puzzel-ervaring brengen.
Conclusie
Na een succesvolle launch op pc en Switch en een algemeen positief onthaalde bordspeladaptatie, mogen we Dorfromantik nu ook verwelkomen op Xbox en PlayStation-consoles. Ben je op zoek naar een gezellig, strategisch puzzelspel, dan is dit mogelijks ook iets voor jou. De opzet van het spel is simpel, namelijk hexagonale tegeltjes zo efficiënt mogelijk in elkaar passen door de juiste terreinsoorten naast elkaar te leggen. Hierbij komen ook een aantal opdrachten kijken, waarmee je extra tegels kan scoren. Hoewel er dus ook een licht competitief luik aanwezig is, is Dorfromantik bovenal een geslaagde, cozy puzzle builder. Haalde je het spel niet eerder in huis en verkies je om te gamen op console, dan is deze Xbox- of PlayStation-variant dus zeker het overwegen waard!
Pro
- Erg geslaagde, cozy puzzle builder
- Gameplay, kleurenpalet en muziek dragen bij tot de rustgevende ervaring
- Speelt erg vlot op console
- Zowel als snel tussendoortje als voor langere gaming sessies
Con
- De simpliciteit zal misschien niet iedereen aanspreken
- Iets meer uitdagendere in-game beloningen hadden het spel misschien nog iets interessanter gemaakt
8.5
Over
Beschikbaar vanaf
14 augustus 2025
Gespeeld op
- PlayStation 5
Beschikbaar op
- Nintendo Switch
- PlayStation 4
- PlayStation 5
- Xbox One
- Xbox Series X|S