Kinderen houden van knikkerbanen; ik denk dat weinigen mij gaan tegenspreken. Ook mijn kinderen zijn er zot van, en zo hebben we hier in huis knikkerbanen van Gravitrax Junior, Clementoni en een houten knikkerbaan van Haba. Alleen, die dingen nemen toch wel veel plaats in en je neemt ze natuurlijk niet makkelijk mee als je ergens naartoe gaat. Gelukkig kwam SmartGames met een oplossing, waarbij je kinderen ook nog eens uitgedaagd worden om logisch na te denken. Maak kennis met Dropzone!
Dropzone
behoort tot de zogenaamde Classic Games van SmartGames. De vorm en vormgeving van de doos valt met andere woorden meteen op voor hen die al andere producten hiervan in huis hebben. Ook de inhoud voelt al snel vertrouwd aan. Eens je de doos opent, vind je een aantal spelcomponenten en een compact boekje met één pagina aan regels en een hele hoop uitdagingen. Deze uitdagingen zijn opgedeeld in vier niveaus - Starter, Junior, Expert en Master - met elk twintig uitdagingen, goed voor tachtig puzzels voor jou om op te lossen.
Om de baan te maken heb je een aantal doorzichtige baanstukken van verschillende grootte en eens je doorhebt hoe ze in elkaar klikken, laten de banen zich makkelijk vormen. Het enige lastige is dat het langste stuk, waarmee je twee uitersten van het bord verbindt, een verhoging aan één kant vereist. Dit is visueel echter niet heel duidelijk. Hierdoor was het voor onze zoon lang niet duidelijk waarom hij dit lange baanstuk niet gewoon op twee eindes van dezelfde hoogte kon zetten. Eens je alle stukken begint in te zetten en je in de hoogte bouwt, krijg je eigenlijk toch wel indrukwekkende constructies die vaak een wirwar aan banen hebben. Vervolgens was het natuurlijk fijn om de knikkers naar beneden te doen rollen.
Doordat Dropzone gemakkelijk is op te zetten en terug op te bergen, kwam het spel bij ons alvast regelmatig boven de afgelopen weken. Bovendien zijn de doos en de inhoud relatief compact, waardoor je het spel ook makkelijk meeneemt op verplaatsing en je zo een knikkerbaan en een puzzelspel hebt waarmee je kinderen aan de slag kunnen. Al zou ik wel opletten waar je het mee naartoe zou nemen. Een knikker durfde af en toe wel eens te ontsnappen en doordat ze niet al te groot zijn kan je er wel even naar zoeken, zeker als je bijvoorbeeld buiten zit. Gelukkig vonden we de verloren knikker steeds en kan ik nog steeds met een gerust hart zeggen dat onze doos compleet is, ondanks dat ze meeging op vakantie en weekendjes bij de grootouders.
Dropzone
Speelse uitdagingen
De opzet van Dropzone is alvast eenvoudig, maar naarmate je moeilijkere uitdagingen aangaat, schotelt dit puzzelspel je alvast de nodige uitdaging voor. Elke puzzel toont welke knikkers je moet gebruiken en in welk vakje ze moeten terechtkomen. Het vertrekpunt is hierbij steeds dezelfde kleur op het bord als dat van de knikker. Vervolgens dien je de baanstukken zo in elkaar te steken dat je elke gebruikte knikker van zijn zogenaamde Drop Point naar de Target Base kan laten rollen. In het begin is een knikker in het vakje ernaast of aan de overkant laten rollen nog makkelijk, maar hoe meer knikkers er in het spel komen en hoe meer afwisseling in de vakjes, hoe complexer de puzzel wordt. Geraak je er niet aan uit, dan kan je gelukkig ook steeds de oplossing terugvinden in het boekje.Hoe meer knikkers er in het spel komen en hoe meer afwisseling in de vakjes, hoe complexer de puzzel wordt.
Om de baan te maken heb je een aantal doorzichtige baanstukken van verschillende grootte en eens je doorhebt hoe ze in elkaar klikken, laten de banen zich makkelijk vormen. Het enige lastige is dat het langste stuk, waarmee je twee uitersten van het bord verbindt, een verhoging aan één kant vereist. Dit is visueel echter niet heel duidelijk. Hierdoor was het voor onze zoon lang niet duidelijk waarom hij dit lange baanstuk niet gewoon op twee eindes van dezelfde hoogte kon zetten. Eens je alle stukken begint in te zetten en je in de hoogte bouwt, krijg je eigenlijk toch wel indrukwekkende constructies die vaak een wirwar aan banen hebben. Vervolgens was het natuurlijk fijn om de knikkers naar beneden te doen rollen.
Laat je creativiteit de vrij loop
Hoewel Dropzone een adviesleeftijd heeft van acht jaar en ouder, zullen jongere kinderen zeker ook plezier beleven aan dit puzzelspel. Onze zoon van zeven jaar had geen probleem om de Starter- en een deel van de Junior-uitdagingen op te lossen. De twee hogere moeilijkheidsgraden richten zich echter duidelijk op grotere kinderen en zelfs volwassenen. Voor onze dochter van vijf jaar was de knikkerbaan op zich gewoon leuk om mee te spelen. Zij vroeg gewoon aan mij of de broer om voor haar een baan te maken en vervolgens konden de knikkers rollen. Hierbij moet ik toegeven dat ik het eigenlijk wel plezant vond om deze banen te bouwen en kijken wat er allemaal mogelijk was met het materiaal in de doos. In dit opzicht had het natuurlijk fijn geweest als er wat meer baanstukken in de doos hadden gezeten, maar dan klopt dit natuurlijk niet meer voor de puzzeluitdagingen.Doordat Dropzone gemakkelijk is op te zetten en terug op te bergen, kwam het spel bij ons alvast regelmatig boven de afgelopen weken. Bovendien zijn de doos en de inhoud relatief compact, waardoor je het spel ook makkelijk meeneemt op verplaatsing en je zo een knikkerbaan en een puzzelspel hebt waarmee je kinderen aan de slag kunnen. Al zou ik wel opletten waar je het mee naartoe zou nemen. Een knikker durfde af en toe wel eens te ontsnappen en doordat ze niet al te groot zijn kan je er wel even naar zoeken, zeker als je bijvoorbeeld buiten zit. Gelukkig vonden we de verloren knikker steeds en kan ik nog steeds met een gerust hart zeggen dat onze doos compleet is, ondanks dat ze meeging op vakantie en weekendjes bij de grootouders.
Conclusie
Fans van knikkerbanen en logische puzzels in huis? Dan biedt Dropzone de ideale combinatie. Met tachtig uitdagingen verdeeld over vier moeilijkheidsgraden, biedt dit puzzelspel heel wat denk- en knikkerplezier. Ondanks de compacte vorm kan je toch enkele indrukwekkende constructies uitwerken en de puzzels zelf vormen leuke uitdagingen. Het beperkte aantal baanstukken zijn natuurlijk gericht op deze puzzel en voor een echte knikkerbaan wil je natuurlijk toch wat meer. Maar om mee te nemen als je buitenshuis bent, is Dropzone ideaal. Houd wel je knikkers in het oog, want ze durven al eens te ontsnappen.
Pro
- Kwalitatief materiaal
- Zowel knikkerbaan als puzzelspel
- Uitdagingen voor jong en oud
Con
- Om gewoon als knikkerbaan te gebruiken wil je toch iets meer baanstukken
9
Over
Uitgever
- SmartGames