Review: Fallout 4: Anniversary Edition

Tien jaar na release verschijnt Fallout 4 (opnieuw) voor pc en consoles in een Anniversary edition. Je krijgt het basisspel, de zes officiële uitbreidingen en 150+ stuks Creation Club/Creations contentitems in één pakket, inclusief van die typische extra’s zoals nieuwe quests, wapens en zelfs andere skins voor Dogmeat. Het goede nieuws: de basis is nog altijd ijzersterk. Boston als Wasteland-speeltuin zuigt je weer naar binnen, loot blijft verslavend, Power Armor blijft Power Armor, en settlement building is nog altijd zo’n systeem waar je “even een muurke gaat zetten” en plots drie uur later beseft dat het buiten donker is. De minpunten? Al de rest ... In deze review ga ik vooral focussen op het nieuwe, en niet hetzelfde spel reviewen dat ondertussen aan zijn derde release zit. Voor deze review ben ik aan de slag gegaan met de PS5-versie.

Om te beginnen zullen we het meteen over de grootste nieuwigheid hebben, namelijk de PS5-upgrade. Op PS5 speel je met de native current-gen versie die gelijkaardig is aan de pc-versie. Je hebt de keuze uit een Quality- en Performance-modus. Performance mikt op zestig frames per seconde met 4K en het equivalent van Normal settings op pc. Quality mikt op 4K met Ultra settings aan dertig frames per seconde, of veertig frames per seconde als je een 120Hz-scherm hebt. Quality ziet er proper uit, maar Fallout blijft een FPS, en het is niet de game waar ik dertig frames per seconde nog 'cinematisch' vind aanvoelen. De veertig frames per seconde-modus is een mooi compromis tussen performance en kwaliteit. Ik heb alle drie getest en, om eerlijk te zijn, Fallout 4 is ondertussen tien jaar oud en niet meer moeders mooiste, dus lijkt de Performance-modus mij de beste keuze. Wat je ook doet: mooi gaat het er niet uitzien, ondanks de iets betere textures, belichting en speciale effecten tegenover de PS4-versie. Naast de betere graphics zorgt deze nieuwe editie ook voor snellere laadtijden.

fallout 4 3.jpg

Anniversary-content: veel op papier, maar in de praktijk niet veel waard​

Dat enorme pak extra content lijkt de grootste troef te zijn, maar is eigenlijk de grootste valkuil. Ik was deze review begonnen met de gedachte om heel wat nieuwe questlines te vinden voor al deze nieuwe stukken loot, maar in de praktijk zijn ze gewoon via een menu te verkrijgen. Voor de 150 nieuwe items zijn er slechts zeven nieuwe quests, waarvan ik na meer dan 25 uur spelen nog geen enkele gevonden had. Voor mij is het tot nu toe dus identiek hetzelfde spel als tien jaar geleden. Een teleurstelling dus, zeker gezien deze upgrade twintig euro kost als je Fallout 4 en de DLC al hebt.

Voor nieuwkomers bevat het pakket van zestig euro de base game, zes DLC’s en de Creation Club-content. Nog steeds de prijs niet waard, want op het moment van schrijven staat de Game of the Year Edition voor 16 euro in de PlayStation Store. Het is zelfs (veel) goedkoper om die versie aan te kopen en te upgraden naar de Anniversary Edition …

Een ‘upgrade’ van 20 euro om vooral teleurgesteld te zijn.

De Creation Club-content zelf voelt eigenlijk meer aan als filler. De items zijn vaak overpowered en maken de flow van de game kapot. De skins zijn leuk als je daar fan van bent, maar mij boeit dat weinig. In typische Bethesda-stijl doet deze versie ook meer dingen 'kapot' dan dat ze toevoegt. Oude mods die afhankelijk zijn van scripting, werken niet meer en moeten opnieuw gemaakt worden door de community, en er zijn weer een hoop bugs, waarvan ik er zelf ook genoeg ondervonden heb. Bijvoorbeeld: bij mijn eerste launch van Fallout 4 liep mijn PlayStation al vast nog voor ik in game was.

fallout 4 1.jpg

De grote vraag: voor wie is dit?​

Het antwoord op die vraag is voor mij ook een mysterie. Wie Fallout 4 voor de eerste keer wil spelen, is beter af met de GOTY Edition. De Creation Club-content verpest elk beetje uitdaging in de game, dus ik raad het echt af aan nieuwkomers. Je zou dan kunnen zeggen dat dit de ultieme versie is voor de diehard fan die gewoon wat plezier wil hebben met een hoopje extra content in een sandbox, maar het feit dat deze nieuwe versie praktisch elke mod met scripting breekt, zorgt er eigenlijk ook voor dat die doelgroep nog jaren gaat moeten wachten voordat al hun huidige mods werken in deze nieuwe versie.

Conclusie

Fallout 4 Anniversary Edition op PS5 is de versie die Fallout 4 technisch naar een hoger niveau tilt, Maar die grote meerwaarde krijg je ook gratis als je al reeds eigenaar bent van de Game Of The Year-editie. De Creation Club-content biedt weinig meerwaarde. Het voelt wat aan als een verzameling extra skins en wat filler content. In The Elder Scrolls V: Skyrim Anniversary Edition was dit veel beter uitgewerkt. Kort samengevat: deze verjaardagseditie van de klassieker Fallou 4 is toch een lichte teleurstelling.

Pro

• Native PS5-versie met zijn technische voordelen
  • Op de Creation Club-content na, blijft Fallout 4 en zijn DLC's een topper.

Con

• Bugs, bugs, bugs
  • Bestaande mods grotendeels 'kapot'
  • Te duur voor wat het is
  • Creation Club-content is een teleurstelling
6

Over

Beschikbaar vanaf

10 november 2025

Gespeeld op

1. PlayStation 5

Beschikbaar op